Bukefalos 28 år!

Spåra med ånglok?

MrsScabtree

Trådstartare
Har inte stött på problemet riktigt än, men känner att det kommer att blomstra upp när som helst. Jag har börjat hjälpa min mamma med spår, då hon har en hund med vad det verkar ett ganska stort spårintresse. Vi la ett valpspår till honom i förra veckan på ca 100 steg, och visst fanns ett intresse där. Jag är ju lite av en IPO nörd/viltspårnörd som dessutom är van vid extremt matglada hundar så alla eventuella problem med att gasen ligger i alldeles för mycket har jag löst med att lägga små näringsbitar, "spårat ner" hunden eller haft längre liggtid på blodspåret...just nu sitter jag dock lite fast,
Nisse (mammas hund) verkar hajja vad han vill att vi ska göra, skiter i ointressant gott och ångvältar fram....åtgärder att ta till innan det går för långt? Jag vill ju lägga en bra grund på honom.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Aliide kom ju med toppenbra tips i den förra "spårtråden"!

Bl a att man ska lära hunden respekt för spåret, dvs det kan komma en vinkel när som helst så det gäller för hunden att vara uppmärksam. Här gäller det att inte lägga för enkla spår för då lär sig hunden att det är bara att tuffa på i 190 rakt fram.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Är det blodspår förresten?

Där har jag hört (kanske här på Buke?) att man inte ska spåra för mycket innan anlagsspåret utan ta det så tidigt som möjligt just för att de annars gärna racar.

Går du för någon instruktör? För ett tag sedan letade jag instruktör själv och vet att jag hittade några som verkade vettiga, i söderort.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Vet ni varför han "ångvältar" sig fram?

Min hund gör det av två anledningar. Antingen för att hon är okoncentrerad (stressad) eller att spåret är för lätt.

Min hund är extremt matfixerad och stressar ibland upp sig över mat, därför har jag undvikit att lägga godis i spåret för att få henne noggrannare.

Det jag har gjort istället är att helt enkelt stanna och hålla emot i linan då hon börjar slarva. Hon får bara spåra om hon har näsan i backen. Självklart får hon ringa om hon tappat spåret, men inte som ett hysteriskt ånglok.
Även om hon är rätt i spåret men börjar gå för fort och lyfter nosen, eller börjar gå på luftvittring, så stannar jag till hon lugnar sig.

Sedan har jag märkt att vissa hundar, inklusive min egen, börjar slarva/stressa av beröm i spåret. Det är nog med belöning för vissa att bara få gå spåret.

För mig har det här fungerat bra för att få ned tempot, även om jag tror det är en "långsammare" metod än mat i spåret. Men allt fungerar ju inte på alla. :laugh:

Sen kan man ju alltid förlänga liggtiderna, ha bloduppehåll eller helt utan blod m.m. för att "koncentrera" spåret mer. Vi kör t.ex oftast två dygns liggtid och till största delen oblodat.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Nej det är inte blodspår det handlar om. Jag kommer heller inte att gå en kurs då jag inte har något som helst problem i blodspåren med min egen hund. Kommer ej heller deltaga i kurs med denna hund då den inte är min.

Den andra spårtråden..*funderar*..måste ha missat den :D , var det samma problem som togs upp?
 
Sv: Spåra med ånglok?

Är det blodspår förresten?

Där har jag hört (kanske här på Buke?) att man inte ska spåra för mycket innan anlagsspåret utan ta det så tidigt som möjligt just för att de annars gärna racar.

Går du för någon instruktör? För ett tag sedan letade jag instruktör själv och vet att jag hittade några som verkade vettiga, i söderort.

Men det beror nog på varför hunden springer? Jag tror nästan mer på att försöka lära hunden att det lönar sig att spåra noggrant. Eftersom vissa hundar rejsar fram av stress eller slarv.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Vet ni varför han "ångvältar" sig fram?

Min hund gör det av två anledningar. Antingen för att hon är okoncentrerad (stressad) eller att spåret är för lätt.

Min hund är extremt matfixerad och stressar ibland upp sig över mat, därför har jag undvikit att lägga godis i spåret för att få henne noggrannare.

Det jag har gjort istället är att helt enkelt stanna och hålla emot i linan då hon börjar slarva. Hon får bara spåra om hon har näsan i backen. Självklart får hon ringa om hon tappat spåret, men inte som ett hysteriskt ånglok.
Även om hon är rätt i spåret men börjar gå för fort och lyfter nosen, eller börjar gå på luftvittring, så stannar jag till hon lugnar sig.

Sedan har jag märkt att vissa hundar, inklusive min egen, börjar slarva/stressa av beröm i spåret. Det är nog med belöning för vissa att bara få gå spåret.

För mig har det här fungerat bra för att få ned tempot, även om jag tror det är en "långsammare" metod än mat i spåret. Men allt fungerar ju inte på alla. :laugh:

Sen kan man ju alltid förlänga liggtiderna, ha bloduppehåll eller helt utan blod m.m. för att "koncentrera" spåret mer. Vi kör t.ex oftast två dygns liggtid och till största delen oblodat.

Min tok-flat (som tråden jag länkade till handlar om) blir faktiskt bättre av beröm i spåret! Då anstränger han sig mer och tuffar på ännu lite bättre när han "vet att han gör rätt".
Så han brukar lägga en hand på ryggen på honom och lugnt säga "braaaaa killen!" när det är något krångligt han försöker ta sig ur, t ex ruta eller liknande.

Ett lugnt "braa" vid en vinkel hjälper honom också mycket, men om jag skulle "Jaaa vad bra du kan! Kom igen, kämpa på!" under hela spåret skulle han troligtvis stressa upp sig också.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Den andra spårtråden..*funderar*..måste ha missat den :D , var det samma problem som togs upp?

Det var i stort sett samma problem, men den hunden jag försöker lugna ner är en högtempad flat på 6 år som fått fria tyglar och fått spåra helvilt hela sitt liv :crazy: Men med hjälp av Aliide (och de andras) tips har jag på 6-7 stycken dryga kilometern långa spår fått honom till att skritta sig igenom större delen av spåret! :laugh:

Han var verkligen helt knäpp i huvudet i spåret innan, lyssnade inte på sitt namn, inte på korrigering och absolut inte på selen eller linan. Han bara drog, och höll jag emot kastade han sig eller gjorde "känguruhopp" framåt så jag föll pladask på magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Spåra med ånglok?

Nu har just denna hunden gått 2 spår i sitt liv, det första bör knappt räknas.
Koncentrationen är ju inte suverän än, och jag är inte helt hundra på att han är helt klart med VAD vi önskar att han spårar. Dvs människorspår..jag kanske underskattar hunden när jag tycker att han kan gå 2-3 rakspår till?
 
Sv: Spåra med ånglok?

Min tok-flat (som tråden jag länkade till handlar om) blir faktiskt bättre av beröm i spåret! Då anstränger han sig mer och tuffar på ännu lite bättre när han "vet att han gör rätt".
Så han brukar lägga en hand på ryggen på honom och lugnt säga "braaaaa killen!" när det är något krångligt han försöker ta sig ur, t ex ruta eller liknande.

Ett lugnt "braa" vid en vinkel hjälper honom också mycket, men om jag skulle "Jaaa vad bra du kan! Kom igen, kämpa på!" under hela spåret skulle han troligtvis stressa upp sig också.

Ja tänk vad olika det kan vara. :) Min tok-golden (som mycket väl skulle kunna vara en förklädd flat) kan spåra i ett jättefint tempo men bara jag berömmer minsta lilla (ett tyst och lugnt "bra") tappar hon spåret och börjar flamsa. Men det kan mycket väl vara mitt fel, eftersom jag "laddat upp" berömmet ganska mycket i lydnadsträningen.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Nu har just denna hunden gått 2 spår i sitt liv, det första bör knappt räknas.
Koncentrationen är ju inte suverän än, och jag är inte helt hundra på att han är helt klart med VAD vi önskar att han spårar. Dvs människorspår..jag kanske underskattar hunden när jag tycker att han kan gå 2-3 rakspår till?

Jag tror inte man ska vara rädd för att göra det lite svårare. Ett rakspår är ju superenkelt egentligen, och nästan som gjort för att springa sig igenom :p

Om det verkar som att han förstått att det ska spåras så tror jag iaf att du kan lägga in en vinkel snart.

Jag spårade med Tea första gånger då hon var sex månader. Det var ett rakt personspår som gick riktigt bra. Nästa spår lade en kompis till mig, det var ett 70 meters oblodat viltspår med en vinkel. Jag var helt säker på att det skulle vara ALLDELES för svårt. Men hon klarade det fint, lite snurr vid vinkeln men löste det snabbt själv.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Jag tror inte man ska vara rädd för att göra det lite svårare. Ett rakspår är ju superenkelt egentligen, och nästan som gjort för att springa sig igenom :p

Ett rakt spår är "enkelt" för hunden om den förväntar sig att det allt som oftast går rakt fram.

Ett rakt spår är dock inte ett dugg enkelt om hunden hela tiden tänker till och inte vet vad som komma skall.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Ett rakt spår är "enkelt" för hunden om den förväntar sig att det allt som oftast går rakt fram.

Ett rakt spår är dock inte ett dugg enkelt om hunden hela tiden tänker till och inte vet vad som komma skall.

Precis! Och det är ju precis vad hunden förväntar sig om den enbart fått raka spår tidigare. Därför är det inte så konstigt om hunden slarvar och springer genom spåret, då den tidigare gjort det och lyckats.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Ett rakt spår är "enkelt" för hunden om den förväntar sig att det allt som oftast går rakt fram.

Ett rakt spår är dock inte ett dugg enkelt om hunden hela tiden tänker till och inte vet vad som komma skall.

Ibland är du tamejfan klok som en bok! :D


...ibland!
 
Sv: Spåra med ånglok?

Något som får min hund att sakta ner är att spåra
1) lååånga liggetider ex 12-24 timmar
2) mycket pyssel i spåren, virrvarr, vinklar, krypa (spårläggaren), klättra på kullfallna träd etc
3) mörker.
Jag var livrädd första gången jag skulle ta ett spår i kolmörker, trodde jag skulle dratta på ändan på nolltid men hon tog det hur lungt och fint som helst.
 
Sv: Spåra med ånglok?

Hårda spår ska vara jättebra säger dom som vet. Går en nosaktivitets kurs o hon förordade hårda spår att börja med. Det gör hunden nogrann. Hon har blivit lärd av någon som utbildat massor med polishundar.

Alltså ut o spåra på asfalt o grus. Förläng liggtiden om han rusar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp