Bukefalos 28 år!

Spåra med en Shiba?

MissFideli

Trådstartare
Går det? Hur ofta använder man spetsraser till spårning?

Jag kan inget alls om hundar, så ni får ha överseende med kanske en korkad fråga.
 
Sv: Spåra med en Shiba?

Det finns inga dumma frågor bara dumma svar. ;)

Självklart går det! Det går med alla hundar och de mår bra av det samtidigt som det är en oerhört bra mental aktivitet för dom.

De specialicerade raserna har dock större genetiskt medfödd..... Hur f*n ska man säga?
Det är större chans att en Bayersk blodhund har förmåga att hålla koncentrationen på spåret längre sträckor än vad tex en Boston terrier har.

Sedan har nosens utformning betydelse. Generellt kan man säga att raser med breda nosar och stor pannlob (eller att nosen är bred och hög vid roten rättare sagt) har bättre spårsinne än spetsar och sist på skalan skulle väl molloser komma? Men det vet jag inget om! Bara föreställer mig att deras korta ihoptryckta nosar kommer efter spetsars.

Sedan så har vissa raser genetiskt bättre spårsätt, dvs att de går med nosen i backen och inte tar genvägar genom vindriktningen och missar delar av spåret och liknande.

Mvh
Björn
 
Sv: Spåra med en Shiba?

Hur ofta används spetsar glömde jag!

Polishundar? Räddningshundar? Älghundar och Laikor... så nog har spetsarna ett mer än tillräckligt spårsinne.... GO FOR IT! ;) :banana:

Mvh
Björn
 
Sv: Spåra med en Shiba?

Tack ! Ja det är nog mer på lek och en aktiveringsform än blodigt allvar. Shiban har ju sina idéer och det vet ägaren om. Men man vill ju ändå göra nått kul med hunden utan att egentligen sträva efter kanonresultat.
 
Sv: Spåra med en Shiba?

Jag spårar med min västgötaspets - och han är mycket duktig på det och trots sin litenhet tar han sig väldigt målmedvetet fram genom terrängen. Tycker det är en jättebra aktivitet, t.o.m. min envise gosse som har huvudet fullt av egna idéer blir helt fokuserad när spårselen kommer fram.
 
Sv: Spåra med en Shiba?

Ja, det är väl det som är meningen. Otto är också rätt fullproppad med egna idéer och behöver få koncentrera sig lite.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Träffade en Dogo argentino som användes till grisjakt. Jag förstår det som att den använts till det i hemlandet, men får man verkligen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 394
Senast: Cactus
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 094
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 118
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 847
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp