Spara vatten

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad gör ni för att spara vatten? Gärna bilder och/eller beskrivningar på fiffiga lösningar.
Vi måste bli bätttre på att ta vara på det vatten som finns. Såg ett intressant program om vatten där de hade satt upp som stora dukar med inspiration från ökenlevande djur som lever av lite fuktig luft som de sedan omvandlar till vatten.
Men något sådant finns nog knappast i Sverige idag ;). Men lite andra lösningar finns det :).

Har vattentunnor som ekar tomma och så en separat tunna där man får slänga in vatten från hinkar.
 
Jag undviker att använda vatten i onödan.
Kanske vänta lite längre med tvätt vore bra, och förstås se till att ha full tvättmaskin (men det brukar jag ha, i stort sett).
Vänta med att tvätta smutsiga schabrak: kan lägga dem i hög och köra dem när det kommit regn. Jag brukar byta schabrak nästan varje dag när det är så här varmt för de blir ju så ingrodda när de blivit svett-blöta några gånger (jag rider ju många hästar; en normal arbetsdag hinner jag med tre-fyra hästar och på helgerna blir det 8-10 ridturer), och jag kan ju låta dem bli lite smutsigare innan jag byter och jag har många schabrak så de kan ligga och vänta på tvätt.
Duscha kortare, inte stå och njuta av vattnet utan "bara" se till att tvätta mig under duschen. Duscha - utom om jag blir alldeles för svettig och skitig - två gånger i veckan under semestern som börjar i eftermiddag.
Låta bli att låta skölj-vattnet för disken stå och rinna medan jag diskar (jag har ingen diskmaskin utan diskar för hand).
 
Ingen som har en separat tank eller liknande med spillvatten i anslutning till stallet som ni sedan kan använda er av?

Restriktioner mot inackorderade om att tex inte duscha utan bara svampa?
 
Vad gör ni för att spara vatten? Gärna bilder och/eller beskrivningar på fiffiga lösningar.
Vi måste bli bätttre på att ta vara på det vatten som finns. Såg ett intressant program om vatten där de hade satt upp som stora dukar med inspiration från ökenlevande djur som lever av lite fuktig luft som de sedan omvandlar till vatten.
Men något sådant finns nog knappast i Sverige idag ;). Men lite andra lösningar finns det :).

Har vattentunnor som ekar tomma och så en separat tunna där man får slänga in vatten från hinkar.
Här kommer vi sätta upp takrännor och stuprör på de tak som finns och sen samla vattnet och använda för bevattning. Vi har visserligen inga problem med vattentillgången i brunnen men när det är såhär torrt så skulle det kännas bra att ha lite extra vatten att använda till växter och gräsmattan utan att ta från dricksvattnet.
 
Fyller på hästarnas badkar lite varje dag så jag inte behöver hälla ut vatten pga smuts. Tvättar sällan, diskmaskin dagligen visserligen, duschar kort och har extremt dåligt tryck så de sparar endel. Spolar sällan djuren. Spolar inte efter varje kiss. Osv. Råkade glömma vattnet till hästarnas badkar på i 4 h häromveckan, den sinade inte trots grävd brunn.
 
Min kompis hade ett par bra tips

Ställa en hink/bunke i diskhon, sköljer man grönsaker eller vad det kan vara så hamnar vattnet däri. (funkar ju till odlingar o lite sånt)

När man låter vattnet bli varmt innan man kliver in i duschen hamnar vattnet i en hink som kan användas till annat. Vatten till djuren tex.

Jag själv använder det vatten jag byter till djuren till växter.
Svampar häst.

Har nog fler saker jag gör men som jag inte minns nu. Återkommer.
 
Jag har tunnor under stupröret från stalltaket där jag hämtar vatten till att vattna blommor (både inne & uteblommor).
Hästarna får aldrig helt full balja vatten ute, utan jag har koll och fyller på när det är litegrann kvar istället för att behöva hälla ut massor när det blivit för smutsigt.
 
Inte alltid ha rinnande vatten när jag diskar.
Vid dusch:
Sköljer av mig och blöter ned håret. Stänger av, schamponerar. Sköljer ur. Stänger av. Har i balsam samt tvålar in kroppen. Sköljer ur. Mina duschar tar max fem minuter.

Försöker att inte tvätta tomma tvättmaskiner utan försöker fylla upp.

Fyller en tillbringare med vattn och har i kylskåpet = slipper spola tills vattnet blir kallt.
 
använder samma schabrak flera gånger, fyller inte upp badkaren i hagarna fullt för då blir det smutsigt utan fyller på mindre oftare och det lilla som blir över vattnar jag mina odlingar med, spolar inte varje gång man gör ettan, vattnar blommorna i huset med de vatten som tex blir över när jag fyller på kaffekokaren, låter inte vattnet stå på när jag borstar tänder eller tvålar in mig, ruggar hästen med en blöt handuk och borstar istället för att duscha den efter ett ridpass, åker till sjön/havet istället för att tappa upp vatten i barnens pool,.
Ja det är det jag kommer på just nu och just det försöka vattna mina växter morgon eller kväll så avdunstar inte vattnet lika fort ;)
 
Ha timmer på vattenpumpen, på sommaren. Så även om vattnet glöms, slutar det rinna efter en halvtimme. Vart några gånger innan vi kom på det som brunnen sögs torr. Nu kan det bli nån gång att det glöms att tryckas igång.

På vintern vattenpumpen på som vanligt, då det rörs sig mera inom hörhåll från pumpen. Och det inte är samma mängd som ska ut.

Ta vatten från brunnar som inte används, just nu om hästarna är runt den. Men om det minskar för mycket i brunnen som används. Dryga ut med det vattnet med på flera ställen.

Duscha snabbt och vatten effektivt sker automatiskt. Har liten varmvatten beredare. Inte spola varje gång på toan. Tvätta bilen på tvättanläggningar. Diska och skölja i balja. Tvätta fulla maskiner. Utom städtrasor, moppgarn men har flera och tvättar när det mer eller minder är tomt på rena. Samlar tvätten uppdelat, så ser när det är fullt. Har inga blommor som behöver vattnas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 867
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp