Sparande/Investeringar

Wille

Trådstartare
Jag har haft mitt sparande i min vanliga bank. Pengarna behöver vara tillgängliga för mig att plocka ut när som helst. Men tyvärr skenar inflationen och jag har börjat titta på om jag ska investera pengarna i stället (för mig är sparande inte lika med investeringar). Så jag öppnade ett konto på Avanza nyss och fattar inte alls hur jag ska välja. Jag valde portföljgeneratorn som skapade en portfölj åt mig men vet inte om det är ok. Jag valde att portföljen skulle vara på kortare tid än 10 år och försiktig. Känner mig inte trygg med valen. Gillar ju inte att gambla med pengar trots att jag valde att bara sätt in en tusenlapp.

Men hur fasen ska jag skydda mina pengar från att minska i värde?
 
Jag har haft mitt sparande i min vanliga bank. Pengarna behöver vara tillgängliga för mig att plocka ut när som helst. Men tyvärr skenar inflationen och jag har börjat titta på om jag ska investera pengarna i stället (för mig är sparande inte lika med investeringar). Så jag öppnade ett konto på Avanza nyss och fattar inte alls hur jag ska välja. Jag valde portföljgeneratorn som skapade en portfölj åt mig men vet inte om det är ok. Jag valde att portföljen skulle vara på kortare tid än 10 år och försiktig. Känner mig inte trygg med valen. Gillar ju inte att gambla med pengar trots att jag valde att bara sätt in en tusenlapp.

Men hur fasen ska jag skydda mina pengar från att minska i värde?
I fonder och värdepapper är det inte en möjlighet tyvärr, inte ens med pengar går det.
men fonder och värdepapper har ökat i värde historisk.
 
Jag har haft mitt sparande i min vanliga bank. Pengarna behöver vara tillgängliga för mig att plocka ut när som helst. Men tyvärr skenar inflationen och jag har börjat titta på om jag ska investera pengarna i stället (för mig är sparande inte lika med investeringar). Så jag öppnade ett konto på Avanza nyss och fattar inte alls hur jag ska välja. Jag valde portföljgeneratorn som skapade en portfölj åt mig men vet inte om det är ok. Jag valde att portföljen skulle vara på kortare tid än 10 år och försiktig. Känner mig inte trygg med valen. Gillar ju inte att gambla med pengar trots att jag valde att bara sätt in en tusenlapp.

Men hur fasen ska jag skydda mina pengar från att minska i värde?

Om du är rädd om pengarna så tycker jag att du ska spara i en annan bank där du får högre ränta. Svea ekonomi och SBAB är exempel på banker med hög ränta och insättningsgaranti. Båda bankerna ger just nu mer än 1% i ränta. Hos Svea kan du också välja att låsa pengarna i ett eller flera år och du får då högre ränta.

Köper du fonder och aktier kan du inte skydda dem från att minska i värde.
 
Om du är rädd om pengarna så tycker jag att du ska spara i en annan bank där du får högre ränta. Svea ekonomi och SBAB är exempel på banker med hög ränta och insättningsgaranti. Båda bankerna ger just nu mer än 1% i ränta. Hos Svea kan du också välja att låsa pengarna i ett eller flera år och du får då högre ränta.

Köper du fonder och aktier kan du inte skydda dem från att minska i värde.
Men den räntan är ju ändå under inflationen, så jag förlorar pengar oavsett.
 
Men den räntan är ju ändå under inflationen, så jag förlorar pengar oavsett.
Det gör alla idag, förlorar pengar. (Utom möjligen extremt riskbenägna och väl pålästa aktiehandlare men de är få)
Själv definitionen av inflation är att pengarna förlorar i värde. Det gemene man kan försöka göra är att dämpa fallet, med mer eller mindre risk. Att hitta ett sparkonto med så hög ränta som möjligt är väl alternativet helt utan risk. (Med risk menar jag att pengarna sjunker mer i värde än inflationen redan gör.) Med 1% i ränta dämpar du inflationen från 8-9% till 7-8%. Sparkonto med 8-9% i ränta hittar du inte och då kommer risken in i andra alternativ.
 
Det gör alla idag, förlorar pengar. (Utom möjligen extremt riskbenägna och väl pålästa aktiehandlare men de är få)
Själv definitionen av inflation är att pengarna förlorar i värde. Det gemene man kan försöka göra är att dämpa fallet, med mer eller mindre risk. Att hitta ett sparkonto med så hög ränta som möjligt är väl alternativet helt utan risk. (Med risk menar jag att pengarna sjunker mer i värde än inflationen redan gör.) Med 1% i ränta dämpar du inflationen från 8-9% till 7-8%. Sparkonto med 8-9% i ränta hittar du inte och då kommer risken in i andra alternativ.
Vill bara varna för att det förekommer företag som erbjuder lockande höga räntor och kallar det sparkonton eller dylikt, men där det i praktiken är företagsobligationer i företag med mycket höga risker.
 
Värt att tänka på att faktorn att behöva kunna ta ut pengarna när som helst (och ev. med kort varsel) i sig är en risk om de är investerade i aktier och liknade.
I praktiken tar du alltså högre risk för samma investering jämfört med någon som kan vänta med att sälja om det just varit en nedgång på hela marknaden.
 
Men den räntan är ju ändå under inflationen, så jag förlorar pengar oavsett.

Ja så är det. Man får hitta ett sätt man trivs och känner sig trygg med, oavsett om det är att

- spara en liten summa pengar på sparkonto och amortera mer
- spara mer pengar på sparkonto och amortera mindre
- spara i aktier och/eller fonder, eller

en kombination av ovanstående. Eller något annat, vad vet jag.
 
Ja så är det. Man får hitta ett sätt man trivs och känner sig trygg med, oavsett om det är att

- spara en liten summa pengar på sparkonto och amortera mer
- spara mer pengar på sparkonto och amortera mindre
- spara i aktier och/eller fonder, eller

en kombination av ovanstående. Eller något annat, vad vet jag.
Jag vet inte hur lönt det är för mig att amortera. Jag slutade göra det när jag insåg att jag ändå inte skulle klara mig som pensionär med slutamorterat lån. Men det är inte kul att betala ränta. Förr låg det på runt en femhundring i månaden. Men nyligen har det gått upp till 7-8hundra.
 
Ja så är det. Man får hitta ett sätt man trivs och känner sig trygg med, oavsett om det är att

- spara en liten summa pengar på sparkonto och amortera mer
- spara mer pengar på sparkonto och amortera mindre
- spara i aktier och/eller fonder, eller

en kombination av ovanstående. Eller något annat, vad vet jag.
Nästa varning :)

Likviditet är i mitt tycke viktigare än lånesummor, så man får aldrig amortera till den grad att man tar risker med sin likviditet. För när man väl står där utan pengar, så får man inte låna mer.

(Självklart finns det en koppling, särskilt med höga räntor, men en del tänker att det ”bara” är att öka lånet om man hamnar i trubbel, och tänker inte på att banken som är villig att låna ut nu inte alls gillar att öka lån till människor i ekonomiskt trubbel)
 
Nästa varning :)

Likviditet är i mitt tycke viktigare än lånesummor, så man får aldrig amortera till den grad att man tar risker med sin likviditet. För när man väl står där utan pengar, så får man inte låna mer.

(Självklart finns det en koppling, särskilt med höga räntor, men en del tänker att det ”bara” är att öka lånet om man hamnar i trubbel, och tänker inte på att banken som är villig att låna ut nu inte alls gillar att öka lån till människor i ekonomiskt trubbel)

Jag har koll på det, jag bara visar för @Wille ungefär vilka parametrar man har att dribbla med. Risknivån får man ju själv avgöra.
 
Jag vet inte hur lönt det är för mig att amortera. Jag slutade göra det när jag insåg att jag ändå inte skulle klara mig som pensionär med slutamorterat lån. Men det är inte kul att betala ränta. Förr låg det på runt en femhundring i månaden. Men nyligen har det gått upp till 7-8hundra.

Det finns inget rätt eller fel. För en del är det värt en högre räntekostnad på några hundra i månaden mot att ha mer pengar att röra sig med. För andra är tryggheten att ha amorterat en större del viktigare. Man måste själv avgöra.
 
Om du är rädd om pengarna så tycker jag att du ska spara i en annan bank där du får högre ränta. Svea ekonomi och SBAB är exempel på banker med hög ränta och insättningsgaranti. Båda bankerna ger just nu mer än 1% i ränta. Hos Svea kan du också välja att låsa pengarna i ett eller flera år och du får då högre ränta.

Köper du fonder och aktier kan du inte skydda dem från att minska i värde.
I stort ett bra tips, men I have a dream that one day ... kommer folk att sluta tipsa varandra om namngivna banker och istället rekommendera att man använder jämförelsesidor som t.ex. https://www.compricer.se/rantor/ för att filtrera fram bästa kontot
- utan bindningstid och
- med statlig insättningagaranti
Det varierar nämligen väldigt. Och SBAB, som det ofta tipsas om, är väldigt sällan bäst.

Så länge vi som konsumenter struntar i att jämföra utan går på stora namn och/eller mindre uppdaterade tips från random bekanta så kommer bankerna undan med sina växande marginaler.
 
Det finns inget rätt eller fel. För en del är det värt en högre räntekostnad på några hundra i månaden mot att ha mer pengar att röra sig med. För andra är tryggheten att ha amorterat en större del viktigare. Man måste själv avgöra.
Som blivande arbetslös kan det vara så att jag inte kan amortera. Jag vet inte än. Och jag ser inte så stor poäng med att minska lånet heller, om jag inte skulle lyckas att få förutsättningar för en bättre pension. Det kan ju vara värt att slippa räntan som pensionär i det läget.
 
Som blivande arbetslös kan det vara så att jag inte kan amortera. Jag vet inte än. Och jag ser inte så stor poäng med att minska lånet heller, om jag inte skulle lyckas att få förutsättningar för en bättre pension. Det kan ju vara värt att slippa räntan som pensionär i det läget.
Förstår dina ångest.. men spara istället för att amortera om du har möjlighet till det. Gärna fortsatt i liknande form som hos Avanza.
De pengarna har du tillgång till. Det har du inte med amorterade
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har pensionsångest och har haft det i många år. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Det enda jag kunnat komma på är att köpa ett hus...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 421
Senast: lbb
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Tassetass
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 958
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 715
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp