sparka hund

eldione

Trådstartare
Har dom tatta bort juridik eller är jag blind? :crazy:

Om jag rider igenom en gård (där jag får rida igenom) och en hund springer efter min häst och naffsar honom i haserna och hästen sparkar hunden. Vem har ansvaret då?
På andra platser vet jag ju att det är hundägaren men hur är det inne på en gård?
 
en privat gård altså? Som du har fått tillstånd till att rida igenom av ägaren?
 
Precis, eller jag har ju inte pratat med ägarna men antar att de andra har det :smirk:
De brukar även vara ute när vi kommer igenom där och de har aldrig sagt något som skulle kunna tolkas att vi inte får vara där.
 
hmm.. logiskt sett borde det ju bli ditt ansvar som hästägare på någon annans privata mark, men jag vet inte alls... bara en vild gissning.. :)
 
Hundägaren får själv stå för kostnaderna eftersom en hundägare har sk strikt ägaransvar för sin hund. Dvs vad som än en hund hittar på som skadar andra eller hunden är hundägarens fel. Dvs har hunden jagat hästen och blivit sparkad är det HUNDÄGARENS fel.

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 510
Senast: Santoxen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp