Sparkad av häst - nu väcks åtal

Kanske borde skolan och ridsällskapet varit mera förebyggande i det här fallet men det är lätt att säga i efterhand. Olyckor kan alltid hända när det är stora djur som hästar och skulle man gå enbart på säkerhet hade nog ridning totalförbjudits.
 
Saken är den att skolvärlden och hästnäringen ligger drygt trettio år efter andra näringar när det handlar om förebyggande. De nuvarande reglerna har gällt sedan 2001 men i praktiken så började de författas för drygt 100 år sedan med rätt stora skärpningar 60 och 70-talet.

Det skedde exempelvis en olycka till sjöss på sjömansskolan i Göteborg 1985 där en praktikant försvann till sjöss. Efter det så var varje praktik ett samarbete mellan sjöfolksförbundet, redareföreningen, skolöverstyrelsen och Sjöfartsverket. Det fanns inte en chans att eleverna efter det kom ut på fel sorts båtar eller rederier.

Men av någon anledning har rid och naturbruksgymnasium samt hästnäringen kommit undan. Oftast på grund av en uppvisad attityd av ointresse, dålig förståelse och brister i utbildningen.

Olyckor har hänt som lett till straff. De har bara inte uppmärksammats i och med att det inte funnits något internet. Under 90-talet så skärptes lagen och även polisen skulle börja utreda så kallade arbetsmiljöbrott. Tyvärr förstod polisen inte alltid att även en hästspark kan utgöra arbetsmiljöbrott.

Sedan satte aliansregeringen igång med att plocka isär Arbetsmiljöverket vilket direkt ledde till ett ökat antal olyckor med dödlig utgång i Sverige. Vid regeringsbytet så fick myndigheten mer resurser igen och kunde börja göra vettiga tillsyner igen. Även internet har hjälpt till att öka medvetenheten och förståelsen. Olyckor uppmärksammades på ett helt annat sätt.

Vargolyckan på Kolmården var en sådan olycka där exempelvis Kolmårdens arbetsmiljöarbete granskades och det visade sig att man aldrig utfört några skriftliga riskbedömningar. Det blev en bot på 1.5 miljoner kronor. Åklagarna hade lärt sig vad de skulle titta efter.

Sedan kom olyckorna 2014 på Töreboda hästklubb där en vaktmästare blev ihjälsparkad av en häst samt olyckan med den 15-åriga tjejen som dog av sina skador som hon fick på Gävletravet. Två dödsolyckor på drygt tre månader inom vilken näring som helst väcker de flesta myndigheter.

Horseworker United hade då redan samlat information om arbetsmiljöbrister inom häst näringen i ett par år och agerade i och med olyckan på Gävletravet. Med den informationen förstod Arbetsmiljöverket, polisen samt miljöåklagarna hur stora bristerna var och påbörjade ett arbete av tilksyner och utbildning för att få upp hästnäringen på "spåret".

Hästnäringen och Skolvärlden fick fem år på sig att komma ikapp. Nu lägger man inte fingrarna i mellan längre.

Ett naturbruksgymnasium i Skåne tog en miljöbot på 350.000 för att slippa uppmärksammas i ett åtal och hamna i rätten när en praktikant skadades på skolan.

Travtränaren Pihlström anmäldes och fälldes för arbetsmiljöbrott härom året då han bland annat ljög om att han anmält de olyckor som skett i hans verksamhet till Arbetsmiljöverket. Det kostade honom 35.000 i böter.

Nu är Gävle Ryttarsällskap och Realgymnasiumet / Lärande i Sverige AB åtalade för arbetsmiljöbrott på grund av att man inte visat något intresse för att följa gällande lagstiftning och bedriva ett förebyggande arbetsmiljöarbete...
 
Kanske borde skolan och ridsällskapet varit mera förebyggande i det här fallet men det är lätt att säga i efterhand. Olyckor kan alltid hända när det är stora djur som hästar och skulle man gå enbart på säkerhet hade nog ridning totalförbjudits.

Vi har andra näringar och verksamheter där man förstått riskerna och även förebyggt olyckor. Vi kan nämna handbollsförbundet (höjd ålder för elitseriespel), hockey'n (skydd och skärpta regler i och med huvudskador). Det handlar inte om något "kanske" när det berör ridsporten och Gävle Ryttarsällskap. Det handlar om ren nonchalans. De (liksom väldigt många andra) har fått tips och ifrågasättande genom åren men inte visat någon vilja att lyssna.

När det gäller Realgymnasiumen har de börjat förstå allvaret och ansvaret. Satt i möte med en rektor och en APL-handläggare i vintras (efter nämnda olyckor) och gick igenom arbetsmiljökraven och bristerna inom häst näringen. De är och kommer att vara rätt mycket mer försiktiga när det gäller praktikplatser för sina elever i framtiden, göra kontroller och ställa högre krav.

Hästverksamheter utan kollektivavtal och skyddsombud kommer inte längre att få gratis arbetskraft från skolvärlden på samma sätt som tidigare.
 
Det som händer om allting skall bestämmas av ett omfattande byråkratiskt regelverk är dels att det inte följs, eftersom ingen har möjlighet att känna till och sätta sig in i betydelsen av alla bestämmelser, och att många väljer att avstå från att ge praktik vilket bara leder till ännu sämre praktisk erfarenhet och ökad skaderisk.

Arbetsskyddslagstiftningen är bara en liten del av all byråkrati och det har gått så långt att många inom kommuner och landsting som är satta att kontrollera efterlevnaden inte ens själv fullt ut kan vad som gäller inom deras eget område.

Förutom då kostnaden för att administrera det hela, det slukar massor av resurser.
 
Med tanke på hur hur slappt det var på realgymnasiet i Stockholm när jag gick där 2010-2013 så är jag inte förvånad. Dom på skolan hade ingen koll på oss och släppte iväg oss till dom mest bisarra platserna där eleverna fick göra alla möjliga riskfyllda uppgifter.

Jag hade t.ex. ensam hand om 6 st dressyrhästar under några dagar när ordinarie personal var bortrest. Då skulle jag ta in och ut ur hagar, fodra, göra i ordning för ridning och annan skötsel. Jag var då 17 år gammal. Chefen kom sent och gick tidigt och hade för det mesta ingen koll.

Vad jag vet med mig så hade vi regler om att vi skulle ha skor med stålhätta och säkerhetsväst vid ridning (dessa fick vi av skolan). Nånting om att vi skulle ha hjälm på oss vid hantering av hästarna kommer jag inte ihåg. Vet heller inte om det fanns några regler om vad vi fick och inte fick göra ensamma eller i sällskap. Dom enda reglerna var som sagt stålhätta och säkerhetsväst, annars gällde inte försäkringen om vi druttade av en häst och skadade oss.
 
Det som händer om allting skall bestämmas av ett omfattande byråkratiskt regelverk är dels att det inte följs, eftersom ingen har möjlighet att känna till och sätta sig in i betydelsen av alla bestämmelser, och att många väljer att avstå från att ge praktik vilket bara leder till ännu sämre praktisk erfarenhet och ökad skaderisk.

Arbetsskyddslagstiftningen är bara en liten del av all byråkrati och det har gått så långt att många inom kommuner och landsting som är satta att kontrollera efterlevnaden inte ens själv fullt ut kan vad som gäller inom deras eget område.

Förutom då kostnaden för att administrera det hela, det slukar massor av resurser.

Allvarligt...
Det du skrev nu är kvalificerat snack som brukar höra hemma på hemlighuset.

En vanlig arbetsmilöutbildning ligger på mellan tre och fem dagar och kräver inte några direkta förkunskaper. Att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete är inte svårt. En riskbedömning är rätt enkel att författa när man fått lite utbildning om hur den skall se ut och varför.

Det man skall ifrågasätta är varför så många med ett arbetsgivaransvar inom hästnäringen fortfarande saknar en arbetsmiljö utbildning trots fem år av artiklar och tillsyner avseende arbetsmiljön inom hästnäringen.

Varför saknar exempelvis ridskolechefer en arbetsmiljö utbildning trots att arbetsmiljölagen ställer krav på arbetsgivare att de skall känna till vad som står i lagen och i berörda föreskrifter? Och varför tillser man inte att det finns skyddsombud på sina verksamheter (även det ett lagkrav)?

Inte ens inom hippolog utbildningen kunde man redovisa någon arbetsmiljöutbildning trots att man utbildar kommande "ridskolechefer".

Det i jämförelse med räddningstjänsten, sjöfarten, och många andra yrkesutbildningar där arbetsmiljöutbildning ingått i snart femtio år. Jag fick min första arbetsmiljöutbildning på gymnasienivå i mitten på åttiotalet. Och det var en tvåårig utbildning riktad mot bland annat sjöfart.
 
Det som händer om allting skall bestämmas av ett omfattande byråkratiskt regelverk är dels att det inte följs, eftersom ingen har möjlighet att känna till och sätta sig in i betydelsen av alla bestämmelser, och att många väljer att avstå från att ge praktik vilket bara leder till ännu sämre praktisk erfarenhet och ökad skaderisk.

Arbetsskyddslagstiftningen är bara en liten del av all byråkrati och det har gått så långt att många inom kommuner och landsting som är satta att kontrollera efterlevnaden inte ens själv fullt ut kan vad som gäller inom deras eget område.

Förutom då kostnaden för att administrera det hela, det slukar massor av resurser.
Andra branscher klarar ju det och har praktikanter/ lärlingar, varför skulle det vara svårare och krångligare i hästbranchen än i låt säga byggbranschen.
 
Med tanke på hur hur slappt det var på realgymnasiet i Stockholm när jag gick där 2010-2013 så är jag inte förvånad. Dom på skolan hade ingen koll på oss och släppte iväg oss till dom mest bisarra platserna där eleverna fick göra alla möjliga riskfyllda uppgifter.

Jag hade t.ex. ensam hand om 6 st dressyrhästar under några dagar när ordinarie personal var bortrest. Då skulle jag ta in och ut ur hagar, fodra, göra i ordning för ridning och annan skötsel. Jag var då 17 år gammal. Chefen kom sent och gick tidigt och hade för det mesta ingen koll.

Vad jag vet med mig så hade vi regler om att vi skulle ha skor med stålhätta och säkerhetsväst vid ridning (dessa fick vi av skolan). Nånting om att vi skulle ha hjälm på oss vid hantering av hästarna kommer jag inte ihåg. Vet heller inte om det fanns några regler om vad vi fick och inte fick göra ensamma eller i sällskap. Dom enda reglerna var som sagt stålhätta och säkerhetsväst, annars gällde inte försäkringen om vi druttade av en häst och skadade oss.

Problemet med Realgymnasiumen är att man har en personal, rektorer såväl som APL-handläggare som närmast helt saknar arbetslivserfarenhet eller kompetens utanför skolvärlden.

De ser då inte riskerna och i kombination med att de även saknar arbetsmiljöutbildning så leder det till att det bara är en tidsfråga innan olyckorna händer.

Tyvärr är förhållandena desamma på Sveriges Ridgymnasium och många andra rid och naturbruksgymnasium.
 
Det som händer om allting skall bestämmas av ett omfattande byråkratiskt regelverk är dels att det inte följs, eftersom ingen har möjlighet att känna till och sätta sig in i betydelsen av alla bestämmelser, och att många väljer att avstå från att ge praktik vilket bara leder till ännu sämre praktisk erfarenhet och ökad skaderisk.

Arbetsskyddslagstiftningen är bara en liten del av all byråkrati och det har gått så långt att många inom kommuner och landsting som är satta att kontrollera efterlevnaden inte ens själv fullt ut kan vad som gäller inom deras eget område.

Förutom då kostnaden för att administrera det hela, det slukar massor av resurser.
Vad gör det om anställda dör eller blir skadade för livet, bara företagen inte behöver lägga pengar på en kortare kurs och lägga tid på administration.

Vilket århundrade kommer din syn på anställda ifrån:crazy:
 
Praktikanten sparkades i ansiktet när hon skulle ta in en häst från hagen. Nu vill åklagaren att en företagsbot på minst en halv miljon kronor döms ut.
Det låter märkligt att det är kutym att personalen alltid är minst två men när det gäller praktikanter är det inte så. Brukar ju liksom vara tvärtom annars.

Däremot kan det kännas som lite överkurs med reglerna från skolans sida även om jag förstår dem. Men allvarligt talat. Hur många följer ens dessa irl??
Påminde mig om inte för så länge sedan när jag var anställd på ridskola med ansvar över praktikanter men ingen hade talat om för mig att praktikanterna skulle ha hjälm på sig alltid. Arbetsgivaren visste inte heller om detta så ja vad ska man med regler till om man inte ens ids tala om dessa :grin:
 
Vad gör det om anställda dör eller blir skadade för livet, bara företagen inte behöver lägga pengar på en kortare kurs och lägga tid på administration.

Vilket århundrade kommer din syn på anställda ifrån:crazy:
Varför hugger du på mig? Det jag pekade på var att byråkratin leder till sämre förhållanden, inte bättre. De som bedriver en bra verksamhet och som vill följa lagar och regler slutar för att det administrativa tar för stor del, såväl ekonomiskt som kraftmässigt, tid och pengar som man istället vill lägga på att skapa en bra och säker verksamhet. De som blir kvar är de som inte bryr sig om regelverket och säkerheten. Samt större anläggningar där det finns resurser att avdela personer till att enbart syssla med administrationen.

Och en tredagarskurs i arbetsskyddslagstiftning lär varken göra till eller från när det gäller säkerheten däremot tar det ytterligare tid från det som är viktigt, tillsammans med de tjugo andra lika meningslösa utbildningarna och certifieringarna som krävs.
 
Varför hugger du på mig? Det jag pekade på var att byråkratin leder till sämre förhållanden, inte bättre. De som bedriver en bra verksamhet och som vill följa lagar och regler slutar för att det administrativa tar för stor del, såväl ekonomiskt som kraftmässigt, tid och pengar som man istället vill lägga på att skapa en bra och säker verksamhet. De som blir kvar är de som inte bryr sig om regelverket och säkerheten. Samt större anläggningar där det finns resurser att avdela personer till att enbart syssla med administrationen.

Och en tredagarskurs i arbetsskyddslagstiftning lär varken göra till eller från när det gäller säkerheten däremot tar det ytterligare tid från det som är viktigt, tillsammans med de tjugo andra lika meningslösa utbildningarna och certifieringarna som krävs.
Vilken bransch har det blivit sämre (ökand avtal skador och dödsfall) för dom senaste 50 till 100 åren pga regelverken i arbetsmiljö.
 
Vilken bransch har det blivit sämre (ökand avtal skador och dödsfall) för dom senaste 50 till 100 åren pga regelverken i arbetsmiljö.
Så du menar en omfattande byråkrati med detaljreglering av det mesta när det gäller hästnäringen, som ofta är ganska små verksamheter, är av godo? Jag tänker då på områden som arbetsmiljö och skydd, djuromsorg, miljöpåverkan o.s.v.
 
Det låter märkligt att det är kutym att personalen alltid är minst två men när det gäller praktikanter är det inte så. Brukar ju liksom vara tvärtom annars.

Däremot kan det kännas som lite överkurs med reglerna från skolans sida även om jag förstår dem. Men allvarligt talat. Hur många följer ens dessa irl??
Påminde mig om inte för så länge sedan när jag var anställd på ridskola med ansvar över praktikanter men ingen hade talat om för mig att praktikanterna skulle ha hjälm på sig alltid. Arbetsgivaren visste inte heller om detta så ja vad ska man med regler till om man inte ens ids tala om dessa :grin:

Och just där sätter du fingret på problemet. Du blev alltså utsedd till arbetsledare för praktikanter utan att få en handledarutbildning där det ingick arbetsmiljöansvar.

Du får skatta dig lycklig för att ingen olycka inträffade för de första som blir straffade är i allmänhet arbetsledare. Därefter döms arbetsgivaren och sällan skolhuvudmannen.

Problemet är att många ridskolor helt saknar kollektivavtal och/eller skyddsombud. Och Kommunal's regionala skyddsombud påtalar ofta inte bristerna utan har tvärtom medverkat till att mörka dem (som i fallet med olyckan i Töreboda).

Är det så att man blir utsedd som handledare för APL eller PRAO elever så vägra det om ni inte får en seriös arbetsledarutbildning där arbetsmiljö ingår. Utan en sådan utbildning och med det förstå sitt ansvar så kan man i värsta fall straffas för vållande till annans död i händelse av en allvarlig olycka.

Lagen är alltså skriven på sådant sätt att man är skyldig till att känna till vad som står i regelverken. Och det är väldigt enkelt att gå in på Arbetsmiljöverket's hemsida och leta upp de olika föreskrifterna avseende "Systematiskt arbetsmiljöarbete", "Arbete med djur" liksom den som berör minderåriga. Det finns även "paket" som är branschinriktade mot exempelvis jordbruket och hästnäringen...
 
Så du menar en omfattande byråkrati med detaljreglering av det mesta när det gäller hästnäringen, som ofta är ganska små verksamheter, är av godo? Jag tänker då på områden som arbetsmiljö och skydd, djuromsorg, miljöpåverkan o.s.v.
Dom som tycker det är för krångligt med att sätta sig in i arbetsmiljö så rekommenderar jag att företaget håller sig till att inte ha anställda eller praktikanter.
Svårare än så är det inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Philadelphia Flyers tränare John Tortorella stod i båset med ett märke i ansiktet. Anledningen? Han hade blivit sparkad i ansiktet av en...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp