Sparkad av häst - nu väcks åtal

Jag tror inte att ridklubben kommer att dömas till ansvar. Praktikanter hamnar ofta mellan stolarna. De är både skolans ansvar och praktikplatsens = ofta ingens ansvar. Det behöver vara riktigt illa och uppenbart innan något händer.

Och hur många företag inom hund- och hästbranschen lever inte på oavlönat/samhällsfinansierat "praktikarbete"
 
Nu nu ska jag snart titta på svt och Falsterbo och lunga ner mig, blir så förbannad på hur slappt det är från stallarbetsgivare när det kommer till säkerhet.

Att jobba i stall är en riskarbetsplats, ja, men det gör inte mycket för att göra den säkrare, andra arbeten med risker har jobbar med att minska riskerna sedan många årtionden och har fått ner statistiken för skador och olyckor medan hästbranchen inte gjort ett piss 🤬 🤬
 
Att jobba i stall är en riskarbetsplats, ja, men det gör inte mycket för att göra den säkrare, andra arbeten med risker har jobbar med att minska riskerna sedan många årtionden och har fått ner statistiken för skador och olyckor medan hästbranchen inte gjort ett piss 🤬 🤬
Man kan göra allting felritt vad gäller intag och uttag av hästar och ändå riskera att bli sparkad. Även om man är två, för det är djur det handlar om. Vissa situationer är alltid riskfyllda, med hästar är det egentligen bara mer eller mindre riskfullt.
 
Känns litegrann tycker jag som att det är föräldrar eller så som vill ha ut en ersättning. Visst ska det vara bra säkerhet och allt men känns överdrivet detta. Jag kan inte tänka mig att något ryttarsällskap eller så har som regel att hästar inte fås tas in ensamma osv. Känns väldigt opraktiskt om man hela tiden måste gå två och två.

Olyckor i stall händer, det är alltid riskfullt att ha med hästar att göra oavsett hur många man är. Blir galet om alla ska ha ut ersättning vid olyckor, eller så blir det så att stall tillslut faktiskt inte vågar ta sig an praktikanter alls då det blir ett väldigt extrajobb att passa dom hela tiden plus att dom måste betala ersättning om dom skadar sig då det ju faktiskt inte går att skydda sig mot allt och misstag händer.

Stör mig inte att om stall brister i säkerheten att anställda bör få ersättning osv för det ska vara så säkert det går att hantera hästarna. Men allt går inte att skydda sig mot tyvärr.
Det är en arbetsmiljöåklagare som åtalar för brott mot arbetsmiljölagen, föräldrar kan inte påverka det. Arbetsgivare är skyldiga att själva anmäla allvarliga arbetsplatsolyckor.

Företagsbot går dessutom till staten.
 
Man kan göra allting felritt vad gäller intag och uttag av hästar och ändå riskera att bli sparkad. Även om man är två, för det är djur det handlar om. Vissa situationer är alltid riskfyllda, med hästar är det egentligen bara mer eller mindre riskfullt.
Just för att det är så mycket risker inblandat med stalljobb så måste det hela tiden jobbas förebyggande, precis som i andra jobb med risker.
Svaret är inte att inte jobba förebyggande för att det finns risker oavsett hur rätt en gör.
 
Arbetsplatsen har inte ens följt ridsports hagsäkerhet, som ju borde ses som en självklarhet som minsta krav ur säkerhetssynpungt.

"Ska det vara hästar kvar i hagen när du har hämtat din häst, be om hjälp så att ni är minst två som öppnar, stänger och för ut hästen från hagen."

Är be om hjälp ska såklart inte behövas på en arbetsplats.
 
Känns som det blandas hejvilt med var som är okej att göra på sin fritid med egna hästar och ta risker eller ej på eget bevåg och att vara anställd och jobba med hästar.

Ja, så är det säkert.
Åtminstone mina reflektioner utgår ju från min vardag med hanterande av hästar, vilket ju då sker på egen risk på egen tid.
Och där det utifrån mina erfarenheter känns överdrivet att det ska vara två personer med och hämta en häst i hagen.
Men det är som du påpekar: jag tänker ju från privatpersonens perspektiv.
 
Ja, så är det säkert.
Åtminstone mina reflektioner utgår ju från min vardag med hanterande av hästar, vilket ju då sker på egen risk på egen tid.
Och där det utifrån mina erfarenheter känns överdrivet att det ska vara två personer med och hämta en häst i hagen.
Men det är som du påpekar: jag tänker ju från privatpersonens perspektiv.
Visst är det så, gör själv allt själv hemma med egna hästar men det innebär inte att jag tycker det är i närheten av ok på en arbetsplats.

Grävde även dike härom helgen, hade inte ens varselväst eller koner på vägen, innebär inte att jag tycker det är ok för vägarbetere att jobba under så usla förhållanden.

Satte upp ställning själv och var uppe på ställningen för att måla, tycker absolut INTE det är i närheten av ok på en arbetsplats. (Saknar helt utbildning i att bygga upp ställningar vilket tack och lov gör arbetsgivaren skyldig till lagbrott om det sker men helt lagligt att göra själv på fritiden).
 
Just för att det är så mycket risker inblandat med stalljobb så måste det hela tiden jobbas förebyggande, precis som i andra jobb med risker.
Svaret är inte att inte jobba förebyggande för att det finns risker oavsett hur rätt en gör.
Klart man ska jobba förebyggande, inte sagt nåt annat. Men man lurar sig själv väldigt om man tror att det nånsin kan bli helt säkert när det gäller hantering av hästar oavsett hur många man är.
 
Arbetsplatsen har inte ens följt ridsports hagsäkerhet, som ju borde ses som en självklarhet som minsta krav ur säkerhetssynpungt.

"Ska det vara hästar kvar i hagen när du har hämtat din häst, be om hjälp så att ni är minst två som öppnar, stänger och för ut hästen från hagen."

Är be om hjälp ska såklart inte behövas på en arbetsplats.
Självklart ska "be om hjälp" finnas på en arbetsplats, folk är inte tankeläsare. Dom måste berätta om dom behöver hjälp med någonting och folk brukar normalt sett inte hela tiden gå två och två hela tiden.

Att tro att två är mycket säkrare än att vara själv är att lura sig själv, om man inte känner varandras rutiner väldigt bra och vet vad den andra kommer göra så inga missförstånd sker. Har sett så mycket folk mana undan hästar osv vid fel tillfällen så det är rena undret att ingen blivit sparkad eller nersprungen. Ibland är det lättare att vara själv. Det finns inte bara ett rätt, det mesta beror på omständigheterna och vad för typ av hästar det är i hagen.
 
Klart man ska jobba förebyggande, inte sagt nåt annat. Men man lurar sig själv väldigt om man tror att det nånsin kan bli helt säkert när det gäller hantering av hästar oavsett hur många man är.
Det handlar inte om att lura sig själv utan arbetsgivarens ansvar för praktikanten och de anställda att samtliga är informerade om vad som gäller vid hantering av hästar, att tillhandahålla nödvändig utrustning för att man ska kunna göra det säkert och att alla känner till rutinerna.

Här har det brustit och då ska arbetsgivaren stå till svars för det, olyckor kommer ändå alltid att hända men det är de onödiga olyckorna man vill undvika och du kan aldrig ställa kravet på en gymnasieungdom på praktik att den ska själv vara införstådd vad som gäller på praktikplatsen.

Vad du gör på fritiden med din egna häst i din egna hage är ditt ansvar, men på en arbetsplats ska du vara informerad och följa de regler och föreskrifter som är uppsatta.
 
Det handlar inte om att lura sig själv utan arbetsgivarens ansvar för praktikanten och de anställda att samtliga är informerade om vad som gäller vid hantering av hästar, att tillhandahålla nödvändig utrustning för att man ska kunna göra det säkert och att alla känner till rutinerna.

Här har det brustit och då ska arbetsgivaren stå till svars för det, olyckor kommer ändå alltid att hända men det är de onödiga olyckorna man vill undvika och du kan aldrig ställa kravet på en gymnasieungdom på praktik att den ska själv vara införstådd vad som gäller på praktikplatsen.

Vad du gör på fritiden med din egna häst i din egna hage är ditt ansvar, men på en arbetsplats ska du vara informerad och följa de regler och föreskrifter som är uppsatta.
Och jag tycker inte något känns särskilt seriöst när några avtal bara är muntliga. Dom flesta stall har nedskrivna regler och anvisningar om vad som gäller uppsatta, iallafall om det är stall där utomstående vistas.

Ser liksom inte att någonting har brustit då det inte verkar finnas några direkta avtal eller rutiner från början.

Alla olyckor är för övrigt onödiga. Och jag pratar inte om vad jag gör på fritiden och inte, det har liksom inte med saken att göra.

Och detta var en olycka som förmodligen hade hänt oavsett hur många dom var. Och allting är väldigt tolkningsbart, två personer under arbete med hästen är tex för mig inte att hämta hästen i hagen.

Och jo, praktikanter har också ansvar när dom är ute på praktik, sett massor av praktikanter som oavsett inte följer anvisningarna. Och vem säger att det här inte var en sådan situation. Det är svårt att veta ett år senare liksom vad exakt som har sagts.
 
Senast ändrad:
Och jag tycker inte något känns särskilt seriöst när några avtal är muntliga. Dom flesta stall har nedskrivna regler och anvisningar om vad som gäller. Även skolor brukar ha det när eleverna är i stallen.

Ser liksom inte att någonting har brustit då det inte verkar finnas några direkta avtal eller rutiner från början.

Alla olyckor är för övrigt onödiga. Och jag pratar inte om vad jag gör på fritiden och inte, det har liksom inte med saken att göra.
Självklart har det brustit när de låtit praktikanten jobba självständigt tvärt emot gällande regler, oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
 
Självklart har det brustit när de låtit praktikanten jobba självständigt tvärt emot gällande regler, oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
Så du tror att personalen går där två och två hand i hand hela tiden när det gäller all hantering av hästarna? Jag tror inte det. Jag tolkar ensamarbete med häst som just arbeta med hästen, alltså longering eller ridning eller liknande för då är det alltid bra att vara två ifall något händer. Jag har aldrig varit i ett stall där personalen måste vara två för varje grej dom gör med en häst.

Någon måtta får det vara, visst dom skulle förmodligen inte lämnat en praktikant ensam men det är svårt att veta vad som sagt och gjorts då det var längesen. Känns ändå som att det är pengar dom är ute efter och jag förstår dom, det var tråkiga skador och man vill hitta fel.

Jag är sällan på stallens sida då många utnyttjar praktikanter men i detta fallet känns det inte helt rätt. Verkar inte vara någon som vet varken vad som sagts eller gjorts.
 
Klart man ska jobba förebyggande, inte sagt nåt annat. Men man lurar sig själv väldigt om man tror att det nånsin kan bli helt säkert när det gäller hantering av hästar oavsett hur många man är.
Hur har det jobbats förebyggande i detta fall från arbetsgivarens sida? här har det inte ens följts ridsport rekommendationer för hämtade av egen häst när andra hästar är kvar i hagen.
Har arbetsplatsen ens försätt praktikanten med skyddskläder i detta fall (jag personligen tvivlar).
Hur har det jobbats med att minska riskerna.

Självklart ska "be om hjälp" finnas på en arbetsplats, folk är inte tankeläsare. Dom måste berätta om dom behöver hjälp med någonting och folk brukar normalt sett inte hela tiden gå två och två hela tiden.

Att tro att två är mycket säkrare än att vara själv är att lura sig själv, om man inte känner varandras rutiner väldigt bra och vet vad den andra kommer göra så inga missförstånd sker. Har sett så mycket folk mana undan hästar osv vid fel tillfällen så det är rena undret att ingen blivit sparkad eller nersprungen. Ibland är det lättare att vara själv. Det finns inte bara ett rätt, det mesta beror på omständigheterna och vad för typ av hästar det är i hagen.
Nej det ska inte behövas be om hjälp för att utföra riskmoment på en arbetsplats, det ska vara så inarbetade i gruppen att det inte ska behövas.

Och jag tycker inte något känns särskilt seriöst när några avtal bara är muntliga. Dom flesta stall har nedskrivna regler och anvisningar om vad som gäller uppsatta, iallafall om det är stall där utomstående vistas.

Ser liksom inte att någonting har brustit då det inte verkar finnas några direkta avtal eller rutiner från början.

Alla olyckor är för övrigt onödiga. Och jag pratar inte om vad jag gör på fritiden och inte, det har liksom inte med saken att göra.

Och detta var en olycka som förmodligen hade hänt oavsett hur många dom var. Och allting är väldigt tolkningsbart, två personer under arbete med hästen är tex för mig inte att hämta hästen i hagen.

Och jo, praktikanter har också ansvar när dom är ute på praktik, sett massor av praktikanter som oavsett inte följer anvisningarna. Och vem säger att det här inte var en sådan situation. Det är svårt att veta ett år senare liksom vad exakt som har sagts.
Exakt, det ska finnas SOBar/arbetsbeskrivningar på papper om hur arbetet ska utföras (allra minst ska det finnas när riskmoment ska utföras) och det är arbetsgivarens ansvar att se till att det efterföljs. Detta är ju också bara slarv/ lathet från arbetsgivarens sida.
 
Så du tror att personalen går där två och två hand i hand hela tiden när det gäller all hantering av hästarna? Jag tror inte det. Jag tolkar ensamarbete med häst som just arbeta med hästen, alltså longering eller ridning eller liknande för då är det alltid bra att vara två ifall något händer. Jag har aldrig varit i ett stall där personalen måste vara två för varje grej dom gör med en häst.

Någon måtta får det vara, visst dom skulle förmodligen inte lämnat en praktikant ensam men det är svårt att veta vad som sagt och gjorts då det var längesen. Känns ändå som att det är pengar dom är ute efter och jag förstår dom, det var tråkiga skador och man vill hitta fel.

Jag är sällan på stallens sida då många utnyttjar praktikanter men i detta fallet känns det inte helt rätt. Verkar inte vara någon som vet varken vad som sagts eller gjorts.
Kanse dags då att ta in hjälp utifrån om hur jobb kan läggas upp för att bli säkrare, hästbranschen har ju en inbiten förmåga att inte se längre än "så har det alltid gjorts" och "så gör jag med egna hästar".
 
Så du tror att personalen går där två och två hand i hand hela tiden när det gäller all hantering av hästarna? Jag tror inte det. Jag tolkar ensamarbete med häst som just arbeta med hästen, alltså longering eller ridning eller liknande för då är det alltid bra att vara två ifall något händer. Jag har aldrig varit i ett stall där personalen måste vara två för varje grej dom gör med en häst.

Någon måtta får det vara, visst dom skulle förmodligen inte lämnat en praktikant ensam men det är svårt att veta vad som sagt och gjorts då det var längesen. Känns ändå som att det är pengar dom är ute efter och jag förstår dom, det var tråkiga skador och man vill hitta fel.

Jag är sällan på stallens sida då många utnyttjar praktikanter men i detta fallet känns det inte helt rätt. Verkar inte vara någon som vet varken vad som sagts eller gjorts.
”Skolans muntliga säkerhetsrutiner om att en elev inte får ta in hästar ensam och att en elev alltid ska bära hjälm hade inte följts vid olyckstillfället.”

Det var skolan som hade regeln att deras elever inte fick ta in häst ensamma. Det gällde alltså inte stallets ordinarie personal.

Och i lagens mening är inte arbetet här ridning och longering utan allting man gör på arbetsplatsen.
 
Är ju lite konstigt tycker jag om ridskolan skiljer på regler för praktikanter och personal, dom utför ju samma uppgifter..oftast.

Allvarligt? Självklart gäller olika regler för anställda och praktikanter. Elever är ju just det, elever. De gör praktik för att få lära sig yrket under handledning. För att de inte är utbildade och rutinerade och inte kan ställas samma krav på. Det ska handledas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Philadelphia Flyers tränare John Tortorella stod i båset med ett märke i ansiktet. Anledningen? Han hade blivit sparkad i ansiktet av en...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp