Sparkad häst- vad göra?

SweetPanther

Trådstartare
Min häst har blivit sparkad på vänster bakkota, och benet har svullnat ordentligt! Har lagt på kylgelé. Vad göra? Inne från hage? Har ej kollat hälta, var för mörkt. Hon var öm när jag masserade på gelén.
Skritt eller bara leda?
Dessutom har hon börjat få ont i ryggen, men bara när hon kommer in från hagen, och bara lite. Ingen ovilja vid ridning på ngt vis! Ingen reaktion efter ridning heller. Kan det vara en kylreaktion? Enda gången man märker något är när man trycker på ryggraden, just var sadeln slutar.. och bara när hon kommer in från hagen (hon har täcke på sig nu). Jag vet att hon kan göra det när hon är blöt... och nerkyld.
 
Det låter som läge att ta ut vet för ryggen.

Ang benet så kyl det. Kolla hälta direkt imorgon bitti. Är hon mycket halt så ring ut vet imorgon, annars kan du prova att avvakta lite och se vartåt det lutar. Men blir det mer svullet, mer hälta etc så ring vet. Samma sak om du hittar sår (det kan vara sticksår). Hur vet du det är spark?
 
Därför att det finns en ordentlig bula på framsidan av kotan... och det är det enda som har hänt senaste tiden i hagen.. Flera hästar i hagen har fått sig ordentliga sparkar senaste dagarna... det har kommit till en ny häst nu i hagen..
 
Jag hade equitherapeut ute i januari, och hon sa att hästen hade en tendens till att bli spänd just där... i ryggen alltså...borde jag ta ut equi lr vet?
Har sett över sadel och liknande, och det har inte varit ngt fel på den iaf..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 274
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
928
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 088
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp