Bukefalos 28 år!

Sparkar bakut

L

Lewind

Har en femårig kallblodstravare, som jag köpte för sex månader sedan. Han är snäll och rar och för det mest kommer vi bra överens. MEN han kan inte låta bli att sparka bakut när jag fattar galopp. Hittills har jag inte brytt mig så mycket om det, har tolkat det som "glädjeskutt" och inte haft några problem att sitta kvar.
Men igår tog han i värre än vanligt, gjorde två kraftiga "brallar" och höll faktiskt på att slänga av mig. Det blir alltid värre när jag rider ihop med någon och igår höll jag knappt på att få stopp på honom.
Vad ska jag göra för att få honom att sluta sparka och bli mer lyhörd när jag säger att det är dags att lugna ned sig?
Vi håller på lite med NH-träning och jag tycker att det går bra. Han är ingen bufflig häst, men förstås lite nordisenvis ibland.
 
Sv: Sparkar bakut

Hans bakutsparkar är kanske en kombination av livsglädje och att du förmodligen lägger ena skänkeln för långt bak vid själva fattningen.

Kanske du också lättar lite ur sadeln och han kommer i framvikt.

Försök att fatta på böjt spår och med så lite skänkelhjälper som möjligt.
Använd gärna rösten.
Tala gärna om hur det går!
 
Sv: Sparkar bakut

har haft min 5 åring i 3 månader nu han har börjat mer och mer juh bättre balans han får desto mer brallar... ja gillar d edock öronen åker fram å så ommer de.. men ofta brallar han när de blir jobbigt...

dock se rja inte d esom någe problem.. oroar mig mer för den dan då han kan gallopera fort och bocka :smirk:

ser han missnöjd ut i samband me bockning?
 
Sv: Sparkar bakut

Min häst är ingen ungdom längre men han började bocka i galoppfattningen för nåt år sedan.... Han är oftast en mycket arbetsvillig kille så jag blev lite orolig. :(

Jag tar allt nytt som hästen gör som en varningssignal och en kiropraktor fick titta på honom, han hade en låsning i korset! Efter lite vila, massage och tömkörning så började jag rida igen och då var det borta. :)

Om jag varit du så skulle jag ha kollat upp hästen.
Han är ung och den kan naturligtvis bero på att han inte riktigt orkar bära sig eller som nån tidigare sa att du lägger skänkeln lite för långt bak eller/och lättar lite ur sadeln vid fattningen... Eller att det helt enkelt bara är av glädje!

Berätta hur det går!
 
Sv: Sparkar bakut

Jag funderar också, för vi har en shetlandsponny, som också sparkar bakut vid galoppfattning. Aldrig annars. Och det spelar ingen roll, vart man har benet vid fattningen. Ungefär, som om han protesterar! Visseligen är han en körponny, som har fått lära sej att man inte ska galoppera, men han rids ju ibland, för att träningen ska vara allsidig. Kanske det har ngt med korset att göra. Det är ju små ryttare som ska rida honom, och det är ju inte alltid så kul, när de inte är så ridvana och han sparkar bakut, så dom flyger.
Den stora hästen vi hade kunde också sparka ibland, men det var av glädje!:bump:
 
Sv: Sparkar bakut

Jag har uppfattat det som att han sparkar bakut av glädje, det händer nästan alltid när vi rider ihop med någon men betydligt mer sällan när vi rider ensamma. Men jag ska titta lite noggrannare på honom nästa gång det händer för att se hur han ser ut.

Ska prova att inte lätta och lägga skänkeln längre fram också. Vi har ännu inte börjat galoppera på ridbanan. Han är väldigt lång i galoppen, tror inte att han har muskler nog att bära sig själv i kort galopp på en ridbana. Har förresten ingen ridbana som är tillräckligt torr så här års, så det får nog vänta till våren.

Sparkarna är egentligen inget nytt, enligt förra ägaren gjorde han så även med henne men hon tyckte inte att det var något problem. Jag trodde nog i mitt stilla sinne att det skulle gå över av sig själv när han blev mer riden, men sådan tur har jag nog inte...
 
Sv: Sparkar bakut

hej hej har en shire som också sparkar bakut men han gör det inte under galoppfattningen utan efter åt.. samma sak varje rid tur men vi har gått igenom ryggen på han å där finns inget fel.. så han är bara jätte lycklig att få komma ut på rid tur!! För det verkligen lyser om honom men när vi longerar så märker man skillnad för då slår han när han tycker att jag kör för hårt med han..då är han välldigt lat och bekväm av sej! Men eftersom att din häst fick "lära" sej av förra ägaren att det inte var nått problem med att sparka så är det nog mkt därför han även gör det med dej..
Och det är ju så klart jätte mkt roligare att ha en kompis med ut på ridturen,, än att vara själv!! hopaas allt blir bra och att det inte är nå rygg problem på din lilla pålle!!
 
Sv: Sparkar bakut

Hej,
Jag har ett kallblodssto som kickar bak vid galopp (hon har varit travtränad och har inte galopperat eller blivit riden innan jag köpte henne). Om jag sitter "tungt" lite bakåt vid galoppfattningen så går det bättre (hon orkar inte lätta bak då). Hon är så att hon måste sakta traven för att kunna kicka, så när jag gör galoppfattning och hon saktar in så vet jag att kicken kommer. Så man blir alltid förvarnad. Jag och övriga i stallet har studerat henne och ser att hon gör likadant i hagen, kickar gärna när kon ska börja galoppera.
Hon har inga låsningar, edyl. Vi hopptränar för tränare och vi har försökt allt möjligt, eftersom att om jag lägger till skänkeln för att styra upp mot hindret så kickar hon precis före hindret vilket gör att hon stör sig själv och när hon landar så kickar hon och sparkar ut hindret (efteråt lilksom). Vi har provat olika varianter men kan bara inse nu att "hon gör bara så", det är hennes sätt.
Är det någon som kommer med bra oprovade förslag så kommer jag att prova dom.
 
Sv: Sparkar bakut

Kan även vara sadeln... Visar sig ofta i galoppen.
 
Sv: Sparkar bakut

Jag har också en kallblodstravare som sparkar bakut vid galoppfattning. Jag tror han gör det för att han är så pigg och glad, för när vi är ute och rider och fattar galopp "första gången" så gör han sällan något (om man inte har travat fort eller liknande innan, så han är uppspelt:crazy: ) men efter det så är han helt "speedad" och så fort man tar i tyglarna så börjar han trava... Och efter det går det knappast att få en galopp utan en hel serie bocksprång:smirk: Sedan gör han ett sånt där ljud (typ grymtar:D ) som de brukar göra när de t ex släpps i hagen och bockar för att sedan springa runt och busa = glädje:) .. Han har aldrig bockat vid galoppfattning på ridbanan, peppar peppar...:D
 
Sv: Sparkar bakut

Lite deprimerande att höra att flera har samma problem - men få har någon bra lösning...

Idag tog vi en lång ridtur bara Busen och jag och då är han hur lugn och sansad som helst. Travade 4 kilometer i sträck utan hets eller stress, bara trevlig joggingtrav på lösa tyglar. Svårt att tro att det är samma häst som ligger på som en galning och fullkomligt exploderar i galoppen när vi rider tillsammans med någon annan häst. Men att alltid rida ensam är ingen lösning på problemet, det måste naturligtvis gå att rida ihop med andra också.
 
Sv: Sparkar bakut

Monty Roberts har en effektiv metod, men om den är så human det vet jag inte, har ej provat. Han har tillverkat två kotringar av ngt slags metall, som han fäster runt bakhovarna, och om hästen sparkar bakut, så åker ringen upp och sen ner på kotan, och det gör nog ont!, :cry: Och gör det ont, så slutar hästen att försöka sparka bakut, efter ett par gånger, och ska inte göra så nåt mer, enligt honom.!! Fast jag skulle inte prova.:(
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 576
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 819
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp