Sparkar i väggen

Jamtland

Trådstartare
Min unghäst lärde sig av sin mamma att det gärna ska sparkas i boxväggen, främst när någon av kompisarna går ut för att jobba. Det går inte att ha henne ute i hagen, hon spränger den om jag tar ut någon av de andra. Inte i panik utan för att hon helt enkelt inte vill bli lämnad.

Hur skulle ni göra för att få henne att sluta?
 
Jag hade i första hand isolerat boxen. Dels för att slippa ljudet, slitaget på boxen och slitaget på hästen.
De brukar inte tycka att det är lika kul att stå och sparka mot en lös gummimatta som inte låter och som dessutom fladdrar när man sparkar på den. Tänk tjock gummimatta ev. kan en stor entrématta fungera. Fäster du den så att det är en luftspalt mellan vägg och matta så dämpar den både ljud och islag allra bäst.

Du kanske också kan aktivera den på något sätt? Slowfeednät? Lick-it? Bara för att få den på andra tankar om så bara för en liten stund. :)

Jag har varit i tävlingsstall där man endast har stora löshängande gummimattor som mellanväggar i boxarna. Som tonåring besökte jag ett travstall där en gammal "väggsparkare" fick stå med fotboja i form av karledsskydd med en 15cm lång kättning hängandes lös. Kättingen var oskön att vifta runt med. men störde inget alls när den rörde sig som vanligt i boxen. :D Obs! ej att rekommenderas, men ack så effektivt. :angel:

En annan lösning är ju att träna bort beteendet. Men eftersom hästen är ung kan det mycket väl vara ett beteende som försvinner med tiden om man bara tänker lite smart i ett tidigt skede.
 
Vi hyrde ett stall för länge sedan där de hade stått en hingst som slog i väggarna :cautious: De hade satt upp tjock skumgummi och gummimatta över i hela boxen. Dels för att få ned ljudet men också för att de small inte lika bra när skumgummit tog i mot smällen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp