Sparkassan.

S

SessCa

Det kommer ständigt upp nya trådar om hur mycket en häst kostar att hålla!
Personligen har jag en sparkassa där jag sätter in en viss summa varje månad om det skulle komma utgifter som jag inte har råd att täcka med den vanliga månadsinkomsten. (på det kontot sätter jag in pengar även när jag inte har häst så det bli en del)

Tidigare satte jag in 500 kr i månaden. Men har nu kommit på att jag kan spara alla småpengar som blir över i en burk. Och JIsses!!!! Det blev mer i burken varje månad än dom vanliga 500 kr. (undrar vart alla småengar kommer ifrån :rofl:)

Hur gör ni med sparpengar till häst? sparar ni något alls? varför/varför inte?

// Sessan - nyfiken i en strut!
 
Jag sparade förr och hade en buffert, men den åts raskt upp förra året när veterinärräkningarna skenade iväg och när försäkringstaket spräcktes. Fick betala hälften av hennes behandlingar själv, samt låna av mamma. Sedan dess ligger jag lite efter, men hoppas på att kunna komma ikapp och även börja spara lite igen. Maj-sep. går hon ju på bete och kostar mindre i drift, så då ska jag väl komma på fötter igen :)

Det känns ju alltid skönt att ha några tusen sparade till nödsituationer.
 
det är ju i sånna situationer man är glad att man har en buffert!!! Jag som är ung oc studerar har ju inte alltid en väldansmassa pengar och det mesta har alltid gått till hästarna. Nu när jag är hästlös så är det ju skönt att kunna bygga upp sparkontot igen och ha lite över när jag köper en ny kuse i höst :)
 
Jag är ganska duktig på att spara och har en bra "buffert" i fall något händer, men sedan har jag även en snäll :love:sambo som lånar ut "räntefritt" :D om jag behöver till några större projekt!
Mvh. Matten
 
Jag gör som dig, sparar småpengar i en burk. Brukar bli mellan 500-1000.-/månad. Tyvärr går dom åt innan det hinner bli några större summor. Som tex vet.räkningar, ny utrustning etc.
Köpte tex en ny sadel i förra månaden, så nu är jag nästan nere på noll. Bara till och hoppas att det inte blir nån oförberedd utgift nu. :crazy:
 
Hur har du råd o ha hästar när du pluggar? Jag ska börja universitet snart o får gråa hår när jag räknar på studiebidrag o pållens underhåll... :crazy:
 
Jag sparar inte alls. Jag är en riktig Slösa. Jag har försökt spara, men det går inte :crazy: (ja jag har dålig självkontroll jag vet)
Kommer det någt oförutsett så har man ju föräldrar.
(lagotm bortskämd märker jag :crazy:)
 
Min syrra när hon hade häst gjorde detsamma...hon tömde varje gång hon hade småpengar i plånboken i en bunke...sedan när månaden var slut så hade hon alltid till sin stallhyra ...Jag tror man kan tjäna massor på att bara tömma skiten man har i plånkan...annars gör man ju bara av med dom. Mina småpengar har räddat mig många gånger. en sak jag hörde av en kompis: ett par började slänga 10-kronor i en papperskasse...från början sa dom såg det löjligt ut, men sedan blev det en vana och en dag var den full. Så då räknade dom detta. (tog en hel kväll)...nu minns jag inte...men jag tror det var 30 tusen eller nåt sånt i kassen...

Jag slänger allt smått i en burk...egentligen bara för att det är så obekvämt med småpengar i plånboken. Fast å andra sidan...så finns ju alltid något där när ALLT är slut...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 113
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
923
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp