Sparmål 2024

kolblakkur

Trådstartare
Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad?

Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med tanke på att jag ska flytta i årsskiftet och det tenderar att bli mycket utgifter i samband med det. Men mitt mål är 100.000, vilket blir cirka 8300:-/månaden. Det kommer krävas ett extrajobb så tänkte jobba åtminstone någon helg i månaden, alternativt hitta en ny ordinarie tjänst som betalar mer. Känner mig peppad faktiskt :bump:
 
Gå jämnt ut är mitt sparmål som vanligt 😁
Standard i livet, sparar pengar, djur blir sjukt, sparar pengar, bil går sönder osv osv i all oändlighet.
Så så länge jag kan spara ihop i lagom takt som jag förbrukar är jag mer än nöjd, så behöver jag aldrig röra min buffert heller.
Jag kommer aldrig bli rik men det gör mig inte ett dugg 😁
 
Inget direkt sparmål faktiskt. Vi har flyttat och det blir första vintern här, dvs svårt att sia om kostnader på ett bra sätt. Sen blir väl alltid ett djur sjukt, behöver eg nya vinterdäck osv.
Skulle vilja öka på buffertkontot något. Dvs pengar som ska ligga på hög.

Skulle vilja spara ihop till en resa nästa sommar. Behöver inte vara något storslaget. Vi får se.
 
Med tanke på inflation, bolån och fortsatta studier på deltid under 2024 så är det huvudsakliga målet att klara mig på buffertpengarna och inte behöva nalla av vare sig räntesparandet eller fondsparandet.
 
Då ett av mina större aktieinnehav blev uppköpt och avnoterat under året valde jag att amortera bolån när aktierna ändå var utlösta. Detta gör att jag slipper den månatliga amorteringen och jag kan istället spara de pengarna. Mitt sparmål är att komma tillbaka där jag var innan jag gjorde bolåneamorteringen men det klarar jag inte på ett år. Sen sparar jag inte strikt utan unnar mig saker jag behöver och vill ha ett bra liv, då man inte vet hur länge det varar.
 
Jag förstår inte hur jag har lyckats spara som jag har gjort. Tjänar inte wow och är inte snål. För mig känns det så tryggt att ha sparade pengar.
Jag har inga sparmål utan antar att det fortsätter som det gör. Lönen in. Räkningar ut och sen föra över pengar till mitt sparkonto och en liten peng till ett fondkonto som jag har åt mitt syskonbarn.
 
Gå jämnt ut är mitt sparmål som vanligt 😁
Standard i livet, sparar pengar, djur blir sjukt, sparar pengar, bil går sönder osv osv i all oändlighet.
Så så länge jag kan spara ihop i lagom takt som jag förbrukar är jag mer än nöjd, så behöver jag aldrig röra min buffert heller.
Jag kommer aldrig bli rik men det gör mig inte ett dugg 😁
Jag är som du. Sparar och så händer det nåt osv osv i all oändlighet. Men måste spara för att täcka allt som eventuellt/troligen kommer inträffa. Borde det inte komma nåt lugnt år snart?🤔
 
Jag är som du. Sparar och så händer det nåt osv osv i all oändlighet. Men måste spara för att täcka allt som eventuellt/troligen kommer inträffa. Borde det inte komma nåt lugnt år snart?🤔

Det undrar jag varje år 😅
Så fort man tycker att det rullar på och sparandet ökar är det något som skiter sig och så får man börja om igen 😆

Jag har ett litet arv på låst konto. Det är mina nödpengar som jag hittills inte behövt röra.

Utan djur skulle jag ha ett rejält sparande, jag skulle även ha ett tomt och tragiskt liv 🙃
 
Det undrar jag varje år 😅
Så fort man tycker att det rullar på och sparandet ökar är det något som skiter sig och så får man börja om igen 😆

Jag har ett litet arv på låst konto. Det är mina nödpengar som jag hittills inte behövt röra.

Utan djur skulle jag ha ett rejält sparande, jag skulle även ha ett tomt och tragiskt liv 🙃
Men lite så! Allt går så bra tills det bara skiter sig ifrån ingenstans.

Ja utan djur vore jag rik på pengar men fattig på ett vettigt liv så det finns inte på kartan. Så det är bara att kämpa på. Men vore väl kul med nåt år som gick hyfsat🤔😅
 
Mitt sparmål för i år har spruckit utifrån flera oväntade händelser.

Håller med @Bison, så länge det går jämnt upp så är jag nöjd.
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?

Det är väl knappast att skryta 😅
Folk har olika förutsättningar och lever olika liv.
Jag hade utan vidare kunnat spara 10 k per månad om jag inte haft djur, leasingbil osv. Är absolut ingen höginkomsttagare.
 
Jag hoppas kunna börja sätta undan pengar till nästa hund. Inga direkta mål, men en femhundring eller tusenlapp här och där avsatt till just det så att jag har när den dagen kommer. Förhoppningsvis inte på några år ännu. :heart
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
Men snälla, jag är inte höginkomsttagare. Är administratör och före detta undersköterska, du kan lägga ner ditt dravel direkt.
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
Men vänta, det är väl ingen nyhet att alla har olika förutsättningar? Varför skulle det vara att skryta att vilja prata om sina mål, oavsett stora eller små?
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?
Jag är absolut ingen höginkomsttagare, jag ligger precis på snittet/under snittet. Skulle jag ge mig fan på det skulle jag säkert kunna spara 100.000 på ett år. Första året efter jag tog examen fortsatte jag leva "på samma sätt" som när jag pluggade och sparade enormt mycket pengar! Sen anpassade jag mina utgifter efter min lön och sparade "ingenting".

Jag har en stående överföring på 3000 (36 000 per år) i månaden, allt hamnar i fonder. Jag har en del placerat och det växer stadigt, så nästa år hoppas jag att jag totalt ökar mitt sparande med 70-80 k om börsen jobbar med mig. I år har jag fört över 5000 kr extra, annars är det 3000 kr i månaden som rullar på.
 
Jag ska försöka få ihop minst 150.000 till sommaren, helst 200.000 i slutet av sommaren. Men det hänger på att jag får fortsätta jobba som "konsult" på jobbet och att jag orkar jobba så mycket delat som jag gör nu. Går allt som jag vill, har jag också betalat ner ett lån och är helt "oskuld" innan året är slut. För att kunna ta ett bolån 🙄
Får jag sluta "konsulta", blir det däremot inte mycket sparat alls då min ordinarie lön inte medger de möjligheterna.
 
Alltså, det känns som en spark i ansiktet att någon har möjlighet att spara 100.000 på ett år, när man själv jobbar halvtid och i bästa fall lyckas spara 1000 kr/månad. Men det kanske känns bra att skryta med att vara höginkomsttagare, vad vet jag?

Skryta? Jag har jobbat heltid i många år och skulle inte lyckas få undan 1000 kr/månad på min vanliga heltidslön. Så då skryter du, antar jag?
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 774
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 773
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp