Spårträning med/utan godis (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Kildegrei

Trådstartare
I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla syskonen älskar att spåra. Tur för mig som är nybörjare på spår att en av ägarna är spårinstruktör så fick många bra tips. :)

Instruktören kunde knappt fatta att Theo ens spårar med tanke på hur jag har gjort :P Jag kan ju verkligen ingenting om spår så jag har bara gått ut i skogen i 400-500 m och lagt en gammal vante i slutet som Theo fått leka med. Oftast har spåret legats minst i 3 h. Tydligen har jag använt alldeles för lite belöning. Tydligen ska man lägga både godis och leksaker i spåret för nybörjare för att få upp intresset!

Fast jag kan ju tycka det var överdrivet, för Theo är ju själva spåret belöningen då han verkligen älskar att spåra. Men han blev onekligen att nosa mer när det låg köttbullar överallt! Fast det kändes som han blev mer matfixerad och när han kände doften släppte han lite spåret och började gå på doften men men jag har ju ingen koll alls så får väl fortsätta testa mig fram! Hoppas verkligen att det blir någon spårkurs härikring snart!
199995373_4351496401567231_1291197821472909245_n.jpg
 
I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla syskonen älskar att spåra. Tur för mig som är nybörjare på spår att en av ägarna är spårinstruktör så fick många bra tips. :)

Instruktören kunde knappt fatta att Theo ens spårar med tanke på hur jag har gjort :P Jag kan ju verkligen ingenting om spår så jag har bara gått ut i skogen i 400-500 m och lagt en gammal vante i slutet som Theo fått leka med. Oftast har spåret legats minst i 3 h. Tydligen har jag använt alldeles för lite belöning. Tydligen ska man lägga både godis och leksaker i spåret för nybörjare för att få upp intresset!

Fast jag kan ju tycka det var överdrivet, för Theo är ju själva spåret belöningen då han verkligen älskar att spåra. Men han blev onekligen att nosa mer när det låg köttbullar överallt! Fast det kändes som han blev mer matfixerad och när han kände doften släppte han lite spåret och började gå på doften men men jag har ju ingen koll alls så får väl fortsätta testa mig fram! Hoppas verkligen att det blir någon spårkurs härikring snart!
199995373_4351496401567231_1291197821472909245_n.jpg
Jag har aldrig lagt godis i ett spår, då finns ju risken att hunden letar godis istället för att följa spåret. Intresse har det aldrig varit brist på ändå, följa spår med nosen är ju ändå nåt av det mest naturliga en hund kan göra. :)
 
Att lägga näring i spår är en klassisk början. Det har jag gjort både med IGP-spår och bruksspår för att fånga upp hundens intresse. Vartefter minskar ju näringen så att hunden endast skulle leta godis har aldrig skett. Näringen är en del av inlärningen, precis som vid många andra moment. Tycker det är ett bra och enkelt sätt att få till spårnoggranheten.
 
Att lägga näring i spår är en klassisk början. Det har jag gjort både med IGP-spår och bruksspår för att fånga upp hundens intresse. Vartefter minskar ju näringen så att hunden endast skulle leta godis har aldrig skett. Näringen är en del av inlärningen, precis som vid många andra moment. Tycker det är ett bra och enkelt sätt att få till spårnoggranheten.
Precis, plus att du får en hund mer spårnoga med näring i spåret. Att du lär den att gå i kärnan istället för att vinda liksom.
 
Jag har aldrig lagt godis i ett spår, då finns ju risken att hunden letar godis istället för att följa spåret. Intresse har det aldrig varit brist på ändå, följa spår med nosen är ju ändå nåt av det mest naturliga en hund kan göra. :)
Jag har heller aldrig lagt godis i spåret, som jag är utbildad så får hunden -aldrig- förse sig med gott den hittar under arbete så vi hade massa andra sätt att få upp hög precision och motivation i spår/nosarbete.
 
Jag har aldrig lagt godis i ett spår, då finns ju risken att hunden letar godis istället för att följa spåret. Intresse har det aldrig varit brist på ändå, följa spår med nosen är ju ändå nåt av det mest naturliga en hund kan göra. :)
Det är precis det jag har tänkt, att han börjar leta godis istället. Sen är Theo vansinnigt intresserad av personspår så tanken har liksom inte ens slagit mig att hålla på att belöna hur mkt som helst eftersom belöningen för honom verkar ju vara själva spårarbetet!

Men som total nybörjare har man ju ingen koll alls på vad som man ska göra och inte. Instruktören höll ju på att smälla av när jag sa hur jag gjort och att jag dessutom tagit med mig Roy när jag lagt spåret, det var ju tydligen helt fel men Theo har spårat mitt spår och struntat helt i att Roy har sprungit runt fram och tillbaka. Men eftersom varken jag eller Theo visste att det kanske inte var så bra så fungerar det ju alldeles utmärkt! Ibland är det bra att inte veta som mkt för man har ju inte så mkt förutfattade åsikter! :p

Intressant att läsa hur ni tänker, @Fruentimber @Wingates @Migo @Hedinn , det verkar ju skilja en del hur tankegångarna går, beror det på olika inriktningar eller hundars olika förutsättningar/intresse för spår? Eller är det mer upp till förarens tankar om träning som påverkar hur ni lär in?
 
Det är precis det jag har tänkt, att han börjar leta godis istället. Sen är Theo vansinnigt intresserad av personspår så tanken har liksom inte ens slagit mig att hålla på att belöna hur mkt som helst eftersom belöningen för honom verkar ju vara själva spårarbetet!

Men som total nybörjare har man ju ingen koll alls på vad som man ska göra och inte. Instruktören höll ju på att smälla av när jag sa hur jag gjort och att jag dessutom tagit med mig Roy när jag lagt spåret, det var ju tydligen helt fel men Theo har spårat mitt spår och struntat helt i att Roy har sprungit runt fram och tillbaka. Men eftersom varken jag eller Theo visste att det kanske inte var så bra så fungerar det ju alldeles utmärkt! Ibland är det bra att inte veta som mkt för man har ju inte så mkt förutfattade åsikter! :p

Intressant att läsa hur ni tänker, @Fruentimber @Wingates @Migo @Hedinn , det verkar ju skilja en del hur tankegångarna går, beror det på olika inriktningar eller hundars olika förutsättningar/intresse för spår? Eller är det mer upp till förarens tankar om träning som påverkar hur ni lär in?
Min lärare hade en massa bra anledningar till att inte använda godis i spåret (vi godosbelönade från handen) och mina hundar har hög arbetslust så motivation var aldrig ett problem. Snarare tvärt om 🙄
 
Intressant att läsa hur ni tänker, @Fruentimber @Wingates @Migo @Hedinn , det verkar ju skilja en del hur tankegångarna går, beror det på olika inriktningar eller hundars olika förutsättningar/intresse för spår? Eller är det mer upp till förarens tankar om träning som påverkar hur ni lär in?
Delvis handlar nog om ens målbild av hur spåret ska se ut. Jag vill ha en hund som går lugnt med nosen nere i spåret och då är näring perfekt.
Nu kör ju jag IGP spår men även om jag hade kört bruksspår hade jag börjat med att lära in som ett IGP spår, men släppt lite på kraven angående tempo/nos sen.

Hunden spårar inte godiset eftersom man fasar ut det men det hjälper den att förstå vad man vill och blir noggrann.

(Jag har aldrig heller haft problem med spårmotivation och hade lätt kunnat läras in utan mat i spåret däremot ångar han gärna på som ett ånglok om han får chansen.)
 
Delvis handlar nog om ens målbild av hur spåret ska se ut. Jag vill ha en hund som går lugnt med nosen nere i spåret och då är näring perfekt.
Nu kör ju jag IGP spår men även om jag hade kört bruksspår hade jag börjat med att lära in som ett IGP spår, men släppt lite på kraven angående tempo/nos sen.

Hunden spårar inte godiset eftersom man fasar ut det men det hjälper den att förstå vad man vill och blir noggrann.

(Jag har aldrig heller haft problem med spårmotivation och hade lätt kunnat läras in utan mat i spåret däremot ångar han gärna på som ett ånglok om han får chansen.)
Jag jobbar också med extrem noggranhet i spåret, spårade som en del i en ettårig specialsöksutbildning med ID-spår och liknande.
 
Delvis handlar nog om ens målbild av hur spåret ska se ut. Jag vill ha en hund som går lugnt med nosen nere i spåret och då är näring perfekt.
Nu kör ju jag IGP spår men även om jag hade kört bruksspår hade jag börjat med att lära in som ett IGP spår, men släppt lite på kraven angående tempo/nos sen.

Hunden spårar inte godiset eftersom man fasar ut det men det hjälper den att förstå vad man vill och blir noggrann.

(Jag har aldrig heller haft problem med spårmotivation och hade lätt kunnat läras in utan mat i spåret däremot ångar han gärna på som ett ånglok om han får chansen.)
För mig känns godis i spåret lite som att fördumma hunden, det är något jag skulle ta till om hunden inte förstod vad jag är ute efter. Som 8 veckors valp har jag någon gång lagt godisspår men sen är min förväntan att hunden ska klara att spåra utan godis.
Det är lite märkligt att det är så utbrett i bruksspår, medans man på viltspår skulle bli idiotförklarad.
 
För mig känns godis i spåret lite som att fördumma hunden, det är något jag skulle ta till om hunden inte förstod vad jag är ute efter. Som 8 veckors valp har jag någon gång lagt godisspår men sen är min förväntan att hunden ska klara att spåra utan godis.
Det är lite märkligt att det är så utbrett i bruksspår, medans man på viltspår skulle bli idiotförklarad.

Jag skulle aldrig lägga näring i ett viltspår, där har du ju blod och klöv som draghjälp för att fånga upp intresset.
 
För mig känns godis i spåret lite som att fördumma hunden, det är något jag skulle ta till om hunden inte förstod vad jag är ute efter. Som 8 veckors valp har jag någon gång lagt godisspår men sen är min förväntan att hunden ska klara att spåra utan godis.
Det är lite märkligt att det är så utbrett i bruksspår, medans man på viltspår skulle bli idiotförklarad.
Det är ju helt olika spår? Som ska utföras på olika sätt.

Hunden kan givetvis spåra utan näring I spåret - man använder näringen för att lära hunden hur man vill att den utför arbetet.
Bruksspår verkar vara lite blandat i hur man lär in förövrigt, men IGP spåret lärs nästan alltid in med näringsspår.
 
Jag ser ingen anledning till att vi ska behöva sitta och försöka trumfa varandra i vem som har mest motivation och spårnoggranhet med eller utan godis. Jag kan tycka att det blir lite tramsigt, faktiskt.

@Kildegrei
Inom IGP är näring standard, men bedömningarna där är ju också betydligt hårdare. Hunden får - inte - lyfta nosen och lämna spårkärnan, som är mer okej inom brukset och viltspåret. Nosen ska vara nere i backen at all times. Jag lär in bruksspår på samma sätt. Jag introducerar alltid spår i mina valp/vardagslydnadskurser och då alltid med näring i. Det fördummar inte någon hund alls - den får direkt belöning av att följa fotspår och poletten trillar vanligtvis ner snabbt. Inte svårare än så. Jag gör inte olika beroende på ras, utan alla får samma start och hittills har inga bruksförare med valpar protesterat och vi har gjort likadant på bruksträningar och bruksläger.

Om hundarna bara skulle "leta godis" skulle vi ju inte kunna göra några trick eller moment utan att locka med godis efter att det är inlärt? Det blir ju samma sak i all träning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag skulle aldrig lägga näring i ett viltspår, där har du ju blod och klöv som draghjälp för att fånga upp intresset.

Det är ju helt olika spår? Som ska utföras på olika sätt.

Hunden kan givetvis spåra utan näring I spåret - man använder näringen för att lära hunden hur man vill att den utför arbetet.
Bruksspår verkar vara lite blandat i hur man lär in förövrigt, men IGP spåret lärs nästan alltid in med näringsspår.
Ja det är olika typer av spår för oss människor, men hur skiljer det sig för hunden? Ett spår är ett spår oavsett vem som har gjort det.
För mig handlar det inte om att övertrumfa i motivationen utan frågande varför man gör så olika? Jag misstänker att det där med näring i spåret är något gammalt som hänger kvar som man inte har haft anledning att ifrågasätta. Det fungerar ju uppenbarligen men jag tror, och då menar jag tror, att det är ett onödigt steg för många hundar. Sen kan det säkert finnas individer som behöver det stödet men rent allmänt med den kunskap vi har om belöningsträning skulle klick, ljud belöning eller leksak fungera bra.
 
Det går att lära hundar spåra både med och utan näring i spåret. Vad man väljer beror nog på många olika faktorer men målet med spåret har nog stor påverkan.

Funkar det som du gör så finns det väl ingen anledning att ändra kan jag tycka. Du kan ju lägga något mer föremål längs vägen och belöna vid detta och sen låta hunden fortsätta spåra.

Mina hundar har som regel struntat i näringen så snart de förstått att de ska spåra då det är så självbelönande. Matvraket jag har nu är dock lite annorlunda och jag får jobba mer men att hon inte ska självbelöna sig med skit längs vägen också :meh:
 
Ja det är olika typer av spår för oss människor, men hur skiljer det sig för hunden? Ett spår är ett spår oavsett vem som har gjort det.
För mig handlar det inte om att övertrumfa i motivationen utan frågande varför man gör så olika? Jag misstänker att det där med näring i spåret är något gammalt som hänger kvar som man inte har haft anledning att ifrågasätta. Det fungerar ju uppenbarligen men jag tror, och då menar jag tror, att det är ett onödigt steg för många hundar. Sen kan det säkert finnas individer som behöver det stödet men rent allmänt med den kunskap vi har om belöningsträning skulle klick, ljud belöning eller leksak fungera bra.

Nu är jag nog inte alls med på vad du menar. När du klickar in en hund använder du ju godis som belöning? (Eller leksak, men oftast godis). Det är ju så själva klicket blir = rätt. Precis som godiset i spåret blir ett "du följer fotspår, får belöning - du gör rätt". Det ger ju samma verkan?

Godis i spåret är inget som hänger kvar sen gammalt, tvärtom. Av de jag upplevt vänder sig emot så är de av gamla skolan, dvs hållit på med bruks i trettio år eller så och anser att hunden direkt ska fatta att fotspår = spår. Att man gör olika har väl med ens målbild att göra, och ens egen tro kring metoder helt enkelt? Men ett IGP-spår och ett viltspår går ju inte till på samma sätt, och därför skiljer sig ju inlärningen t ex. Inte svårare än så.
 
Ja det är olika typer av spår för oss människor, men hur skiljer det sig för hunden? Ett spår är ett spår oavsett vem som har gjort det.
För mig handlar det inte om att övertrumfa i motivationen utan frågande varför man gör så olika? Jag misstänker att det där med näring i spåret är något gammalt som hänger kvar som man inte har haft anledning att ifrågasätta. Det fungerar ju uppenbarligen men jag tror, och då menar jag tror, att det är ett onödigt steg för många hundar. Sen kan det säkert finnas individer som behöver det stödet men rent allmänt med den kunskap vi har om belöningsträning skulle klick, ljud belöning eller leksak fungera bra.
När det gäller IGP-spår är målbilden att hunden ska spåra utan förväntan på belöning eller slutföremål, eftersom det gör att tempot dras upp. Spåret i sig ska vara det intressanta för hunden. Därför fungerar inte riktigt ditt tänk med belöningsträning i det fallet.

Mina hundar spårar snabbt, glatt och slarvigt alla spår utan föregående träning. Eftersom jag vill att den senaste hunden ska kunna ha en femåring eller en 75-åring som förare i bruksspåret har jag börjat med att träna på IGP-sätt.
 
Senast ändrad:
Ja det är olika typer av spår för oss människor, men hur skiljer det sig för hunden? Ett spår är ett spår oavsett vem som har gjort det.
För mig handlar det inte om att övertrumfa i motivationen utan frågande varför man gör så olika? Jag misstänker att det där med näring i spåret är något gammalt som hänger kvar som man inte har haft anledning att ifrågasätta. Det fungerar ju uppenbarligen men jag tror, och då menar jag tror, att det är ett onödigt steg för många hundar. Sen kan det säkert finnas individer som behöver det stödet men rent allmänt med den kunskap vi har om belöningsträning skulle klick, ljud belöning eller leksak fungera bra.

Men jag tänker att det måste va skillnad för hunden också, eller?
Min hund tycker att blod är jättejättespännande, och lägg då till klöv och människa - PANGBELÖNING i sig att följa ett sånt spår! 😁 Särskilt när det når fram till den spännande klöven 😁

Sen lärde jag in personspåret utan näring, men kommer använda godis i spåret på nästa hund då jag upplever att min inte alltid är så noga, något som blev bättre med götta i spåret. 😊

Kl

Sen tycker jag väl att var och en ska göra som de vill, och inget måste vara fel. Funkar spåret för er @Kildegrei är det la bara att köra på 😊
 
Men jag tänker att det måste va skillnad för hunden också, eller?
Min hund tycker att blod är jättejättespännande, och lägg då till klöv och människa - PANGBELÖNING i sig att följa ett sånt spår! 😁 Särskilt när det når fram till den spännande klöven 😁

Sen lärde jag in personspåret utan näring, men kommer använda godis i spåret på nästa hund då jag upplever att min inte alltid är så noga, något som blev bättre med götta i spåret. 😊

Kl

Sen tycker jag väl att var och en ska göra som de vill, och inget måste vara fel. Funkar spåret för er @Kildegrei är det la bara att köra på 😊
Samma problem med min som jag först körde upp till championat i viltspår innan jag började med bruksspår. Har hela tiden haft problem i bruksspåret med att hon dels ångar på alldeles för snabbt och dels inte håller sig helt i spårkärnan alla gånger och gärna fladdrar omkring i vinklarna. Jag är helt säker på att det är för att hon inte behövt spåra så noggrannt och långsamt när vi gått viltspår, då dofterna är så himla mycket starkare då att noggrannheten inte behövs.

Jag kommer göra tvärtom med min nya, lära in bruksspår först och då börja med näringsspår och lägga fokus på noggrannheten och hålla ett lagom tempo :)
 
Intressant att läsa allas tankar och åsikter! Theo har inte nosen långt ner mot marken men han verkar ju följa spåret med lätthet ändå. Han nosade ju betydligt mer när det låg små bitar av köttbullar överallt men jag upplevde ju att han tappade spåret lite då. Nu har han ju bara fått godis i spåret en gång så det går väl inte att dra några speciella slutsatser på det men för honom verkar själva jobbet så självbelönande att han inte konstant behöver belönas i spåret.

Att jag ens började spåra med honom var ju för att han brukade smita från mig och spåra där någon eller jag hade gått tidigare så då började jag tänka att jag borde börja spårar med honom för hans skulle då han tycker det är så roligt! Jag hade ingen aning om att jag skulle tycka det var så roligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp