SPATT - back on track??

R

romantic

har en islandshäst hemma med utläkt spatt , hittade denna sida:

http://www.backontrackshop.se/product.asp?product=12
¨
där det står:


Beskrivning:
Back On Track Hasskydd har kardborrespänne och är för höger eller vänster ben.

Back on Track-effekten:

Smärtlindring
Lindrar inflammation
Minskar muskelspänning
Ökad blodcirkulation
Läkning påskyndas

Funktion:

Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
Förebygger skador i muskler och leder


ska vara bra för spatt hästar att ha detta skydd har jag hört och har nu beställt ett par. Men tänkte kolla om någon annan har erfarenhet utav detta has skydd?:)
och hur ofta ni har använt det?
tacksam för alla svar!!
 
Sv: SPATT - back on track??

Spatt läker ju inte ut eftersom den är kronisk, personligen tror jag det gör varken till eller ifrån och har aldrig märkt någon skillnad på de hästar som jag har sett använt det.
 
Sv: SPATT - back on track??

Jodå, jag vet att det är kroniskt..
Någon annan som har erfarenhet utav Back on Track?:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SPATT - back on track??

Jag har precis köpte BoT hasskydd och blir inte klok på hur jag ska sätta på det. Hästen har haft det på dygnet runt med ett par timmars luftning om dan men har nu fått skavsår på hälsenan. Hästen är iofs rakad på stället men värdelöst att det blir skavsår. Jag har spänt den översta kardborren väldigt löst, mellankardborren lite hårdare och den nedre karborren hårdast. Helt fel tydligen.
Om effekten av just BoT på hasen vet jag inget men efter första natten med BoT stallbandage med neopren så hade hästen 38.2 i temp samt det kändes som turkisk ångbastu innanför bandaget. Benen på hästen har aldrig varit så torra som nu men jag har å andra sidan aldrig haft bandage innan.
 
Sv: SPATT - back on track??

Okey, låter ju inte alls bra med skavet:S
Men ska man ha det dygnet runt verkligen? är det inte bara innan träning?
blir inte riktigt klok jag heller, fått så många olika råd och alla verkar ha olika uppfattningar om just BoT..
Verkar vara värt att testa iaf
 
Sv: SPATT - back on track??

Nä, man ska nog inte ha det dygnet runt egentligen men min häst är opererad i hasen och jag har tagit av bandaget men vill ha lite skydd på stygnen.
 
Sv: SPATT - back on track??

Vi blev ordinerade Back on Track på haserna för behandling av spatt av en vetrinär på Strömsholm. Hästen ska ha det så mkt som möjligt, dvs. jämt innomhus och vid träning antar jag.
 
Sv: SPATT - back on track??

Har du skydden med hål för hasspetsen?
Har ni lyckats slippa skavsår?
Hur hårt spänner du remmarna?
 
Sv: SPATT - back on track??

Jag köpte BoT hasskydd till min spatthäst och jag upplevde det precis som MonteRose att haserna blev väldigt varma och blöta under skydden.Jag hade dem bara några timmar åt gången för min Pålle tog av dem själva antagligen av att det kliade när det blev varmt och blött.
 
Sv: SPATT - back on track??

jag har back on track på min spatthäst, hon har dem endast på nätterna när hon står inne för att hon inte ska bli stel i lederna. och jag upplever att hon är mycket mjukare och rörligare på morgonen när jag släpper ut henne efter att jag har börjat använda skydden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
902
Senast: Scata
·
Utrustning Min häst har galliga haser pga. att hon slår. Hon har nu fri tillgång på havrehalm under tiden hon är inne så det problemet är löst, men...
Svar
7
· Visningar
2 225
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 302
Senast: Loppz
·
E
Hästvård Min häst har gått med ett Back on Track hasskydd på vänster has ett helt år utan några som helst problem. Han har haft det på sej när...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: malinberntsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp