Spatt/hälta

hola

Trådstartare
Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke.
Jag har haft ponnyn i 2 år, köpte henne som projekt och vill tävla mästerskap på henne, det är planen.

Jag och ponnyn har haft problem med framåtbjudningen, hon har inte varit så stark och inte musklat på sig förrän nu. Har tänkt att det är för att jag varit så på med mina hjälper och överridit henne, vilket fått henne att sluta reagera på mina skänklar och smackningar.
Har haft en härlig stolsits också vilket inte kan ha varit kul för min ponny, har antagligen bromsat upp hennes gångarter. Personligen, så var det en shitty period i mitt liv som även visade sig i ridningen.
Som sagt så var det ett projekt jag köpte så hon har varit spänd och stressad, även varit betydligt stelare i hennes svaga sida men nu är hon inte stel alls där längre utan mer liksidig, absolut inte stel längre.

Nu när jag verkligen utvecklats i min ridning, så har hennes framåtbjudning förbättras något intensivt och jag har i princip aldrig spö och inte alltid sporrar på när jag rider. Hon har musklat på sig en del men har en sadel som ligger och trycker lite på manken så jag är mitt uppe i sadelletande och ska ta ut sadelprovare så fort som möjligt efter att jag provat min kompis sadlar och min tränares sadlar för att se vad jag letar efter. Sadeln ligger inte SÅ dåligt, men den är lite för smal helt enkelt.

Så alltså. Nu är hon mycket mer känslig för hjälperna och har en annan drivning framåt med en positiv inställning, jag med. Har en sadel som inte ligger 100, ska rida i min hoppsadel tills jag får en ny dressyr.

För kanske 2 månader sedan så kände jag att något var konstigt. Jag red i ridhuset med sällskap, så jag stannade en ryttare och bad henne kolla. Hon såg ingenting. Så jag tog ut två andra duktiga kvinnor ur stallet som själva haft hästar med hältor. De tyckte väl också inte att det var någonting. De sa åt mig att ta det lugnt och jogga lite, hon hade även stått två dagar utan att promenera eller något.
Longerade också för att se om man kunde se något men det såg bra ut.

Dagen efter så joggade jag också bara, då var det helt borta och hon kändes som vanligt. Efteråt har det varit bra igen.

Tävlade i söndags och hon vilade helt i måndags. Söndagen var hon skitfin i klassen, inget konstigt.
Men igår(tisdag) när jag skulle rida så var det sådär konstigt igen. Inte jättetydligt, inte någon tydlig hälta liksom. Men något kändes skevt. Min kompis var med mig och kollade, tyckte inte det var något. Tog ut en tjej från stallet som kollade. Såg inte något, men jag satt av.

Idag skulle jag träna för min tränare.
Börjar skritta, sedan joggar jag igång. Känns som igår, hon känns bara lite konstig, har en härlig framåtbjudning men något är fel.
Min tränare kom och kollade och hon tyckte att ena bakbenet, hasen, var lite trögt, det var inte riktigt med men inget tydligt. En annan tjej kollade också, hennes häst är behandlad.
Hasen, knäet, nån muskel... Det kan ju vara en sträckning, spänning osv..
Jag fick råd att fortsätta skritta/småjogga lite framöver och ta in henne på klinik. Ska avanmäla min start på lördag.

Ska ringa veterinär imorgon och boka in tid på klinik så snabbt som möjligt, det är ju röd dag idag. Kan eventuellt vara en muskel och att hon behöver masseras, men vill ta henne till klinik först.

Tror ni detta kan vara spatt? Vad är era egna erfarenheter? Har sån stress över detta och övertänker för fullt. Läste något i ett gammalt forum om en häst som hoppade 120 men var konstig i ena galoppen, visade sig att hela bakbenet var splittrat o den fick avlivas.
Herregud, är så orolig. Hon har aldrig varit halt innan under de drygt 2 åren jag haft henne. Har aldrig varit något konstigt.

Nu går hon även med en unghäst i en lite större hage och den unghästen är jättesocial och busig. Om något hänt i hagen. Eller att jag tränat för intensivt med henne. Eller att hon fått en spänning i en muskel. Eller att hon har spatt.

Tycker allt detta är så konstigt. Som sagt så var framåtbjudningen sämre ett tag, men jag red dåligt, och hon var inte i bra kondition då. Nu är framåtbjudningen väldigt mycket bättre och jag rider väldigt mycket bättre.
Kom hem och berättade allt för mamma, jag och pappa ska försöka komma till klinik denna veckan. Det mamma sa "Du kan väl gå i skolan ändå även om din häst är halt", och fnös, så det är så seriöst som hon tar det.

Övertänker jag eller kan alla tidigare grejer hänga ihop(spattaktigt) eller är bara en sträckning eller lätt hälta från något annat? Jättesvårt för er att säga men behöver bara lite support. Berätta gärna ur era egna erfarenheter. Har hört att spatthästar inte behöver visa någon hälta alls utan bara släpa ett ben liksom, därför börjar jag koppla detta till sånt. Själv är jag 04a och detta är min första ponny, har inte så stor erfarenhet men när jag började googla så var spatt det första som kom upp. Detta kan ju bara vara så att hon gjort något i hagen men alltså. Kommer inte direkt ta några chanser. Klinik är såklart det som gäller men så att jag vet lite vad jag kan vänta mig. Typ.
 
Senast ändrad:
Tror absolut inte du ska dra för stora växlar och tänka att hästen har spatt innan den är utredd. Betydligt vanligare med bakknäproblem och andra ledhältor, speciellt på hästar som går mycket dressyrpass i ridhus. Boka tid på klinik och håll igång hästen fram till besöket så att det inte vilas bort lagom till att ni kommer dit.
 
Vid spatt drar de väl inte benet? Min blev diagonalt framhalt, inte halt bak alls. Spatt i nedersta glidleden som behandlades med NSAID och blev ohalt sen. Träningen fick ändras lite men han hade sen aldrig problem då han fick gå på lösdrift resten av livet för att inte stelna till över natten.
 
Det kan vara precis vad som helst. Så vi kan tyvärr inte ge dig några tankar som är rimliga gällande vad det är med så lite info.

Men det är ju bra att ni hittat det tidigt oavsett vad det nu än är.
Det finns mängder med diagnoser som går att behandla med gott resultat.

Men cred till dig också som så pass ung kände att din ponny inte var som vanligt även när mer rutinerat folk tyckte det var lugnt!
Nu får ponnyn ökad chans till tillfrisknande för att du kände det.

Jag skulle också rek att rida lite inför klinikbesök förutsatt att tillståndet inte försämras.

Lycka till!
 
Fö finns det likt berättelse ovan spatthästar som funkar fint som ridhästar.

Idag finns tuffare preparat att behandla just spatt med om det nu skulle vara det. Det blir vanligare och vanligare i Sverige. I DK har det använts mer frekvent och längre.
Tildren och Bonefos andvänds främst vid spatt, förkalkning etc.
Det är mer vanligt med kolik som biverkning på Tildren. Där är Bonefos mer safe. Men Tildren är vanligare i Sverige.

Jag har sett väldig skillnad i behandling med Bonefos/Tildren jämfört med andra preparat vid spatt.
 
Haha, känner igen mig i att tänka katastrofscenarion direkt. Men ta det lugnt, boka tid på kliniken och fortsätt jogga hästen fram tills besöket. Vad jag sett har ni tagit ett rätt stort kliv i utvecklingen både du och hästen senaste tiden, och med det kan det komma lite ansträngningsrelaterade problem. Det betyder inte för den delen att du gjort något fel utan det är sånt som faktiskt hör till när en tränar i en idrott och använder sin kropp som redskap.

Bra att du lyssnar på ponnyn och vill kolla upp henne :).
 
Min häst har också varit halt bak. Ingen annan såg något men det kändes, precis som du skriver, skevt. Mitt råd är att fortsätta rida lite lätt fram till veterinärbesöket, så att hästen inte vilar sig "fräsch" och sedan blir halt igen. Bättre att försöka se till att problemet syns hos veterinären, hur hemskt det än låter...
 
Min häst har också varit halt bak. Ingen annan såg något men det kändes, precis som du skriver, skevt. Mitt råd är att fortsätta rida lite lätt fram till veterinärbesöket, så att hästen inte vilar sig "fräsch" och sedan blir halt igen. Bättre att försöka se till att problemet syns hos veterinären, hur hemskt det än låter...
Tack för råd! Ska fortsätta rida lite lätt.
Vad var problemet med din häst, var det allvarligt?
 
Tack för råd! Ska fortsätta rida lite lätt.
Vad var problemet med din häst, var det allvarligt?

Nej, han var lite överansträngd i bakknäna för 2,5 år sedan och vi har aldrig haft problem med det sedan dess. Förmodligen berodde det på att han var omusklad när han kom och jag som nybliven hästägare ökade kraven för snabbt, i kombination med att han inte hade skor bak (vilket jag idag vet att han behöver).

I september gick han även omkull i hagen och hade sönder musklerna kring ett bakknä. Då var det en mer tydlig hälta som kom direkt från en dag till en annan, liksom. Han var helt återställd från det i november och fullt igång i december :)
 
Haha, känner igen mig i att tänka katastrofscenarion direkt. Men ta det lugnt, boka tid på kliniken och fortsätt jogga hästen fram tills besöket. Vad jag sett har ni tagit ett rätt stort kliv i utvecklingen både du och hästen senaste tiden, och med det kan det komma lite ansträngningsrelaterade problem. Det betyder inte för den delen att du gjort något fel utan det är sånt som faktiskt hör till när en tränar i en idrott och använder sin kropp som redskap.

Bra att du lyssnar på ponnyn och vill kolla upp henne :).

Här måste jag faktiskt vara jobbig och påtala att nej, det hör inte till med överansträngningar och skador bara för att man tränar och använder kroppen.

Jag vet inte om du kanske bara uttryckte dig så jag missförstår eller om du anser det hör till.

Det bör aldrig normaliseras att hästar ska bli överansträngda/skadade etc pga träningen. Det går alldeles utmärkt att träna utan att sånt uppstår. Det bör rent av vara grundbyggstenen i all träning med djur.

Sen kan vi alla mänskliga göra fel och skador uppstå. Och hästen kan ha fysiska hinder som kommer fram vid viss träning. Den kan skada sig genom en olycka etc.
Men jo, det är fel om hästen blir överansträngd. Gör rätt, gör om liksom.
Fullt mänskligt att fela. Men man måste inse att det faktiskt är just att fela för att inte normalisera det. Det får inte tas för lätt på. Och det gör det tyvärr till stor del idag. Det pratar ju både vet, övriga behandlare, försäkringsbolag och tränare om.
 
Här måste jag faktiskt vara jobbig och påtala att nej, det hör inte till med överansträngningar och skador bara för att man tränar och använder kroppen.

Jag vet inte om du kanske bara uttryckte dig så jag missförstår eller om du anser det hör till.

Det bör aldrig normaliseras att hästar ska bli överansträngda/skadade etc pga träningen. Det går alldeles utmärkt att träna utan att sånt uppstår. Det bör rent av vara grundbyggstenen i all träning med djur.

Sen kan vi alla mänskliga göra fel och skador uppstå. Och hästen kan ha fysiska hinder som kommer fram vid viss träning. Den kan skada sig genom en olycka etc.
Men jo, det är fel om hästen blir överansträngd. Gör rätt, gör om liksom.
Fullt mänskligt att fela. Men man måste inse att det faktiskt är just att fela för att inte normalisera det. Det får inte tas för lätt på. Och det gör det tyvärr till stor del idag. Det pratar ju både vet, övriga behandlare, försäkringsbolag och tränare om.
Jo, men det hör till att göra fel. Det finns ingen anledning att klandra någon som är uppmärksam på sin häst när de känner att något blivit tokigt. Alla hästar funkar inte likadant i träning och rent krasst måste det få lov att bli fel för att en ska lära sig att göra rätt. Så jo, i all träning hör det till att det kommer överansträngningsrelaterade problem. Det går som inte att jämför när vi amatörer tränar våra hästar och när proffsen gör det. Även om min erfarenhet är att proffsen har större problem med just ansträningsrelaterade problem än amatörer.
 
Jo, men det hör till att göra fel. Det finns ingen anledning att klandra någon som är uppmärksam på sin häst när de känner att något blivit tokigt. Alla hästar funkar inte likadant i träning och rent krasst måste det få lov att bli fel för att en ska lära sig att göra rätt. Så jo, i all träning hör det till att det kommer överansträngningsrelaterade problem. Det går som inte att jämför när vi amatörer tränar våra hästar och när proffsen gör det. Även om min erfarenhet är att proffsen har större problem med just ansträningsrelaterade problem än amatörer.

Ja, vi är inte eniga i detta.
Och nej, jag klandrar inte TS, om någon tror det. Svaret rör inte TS utan jag svarade på ditt påstående om att det hör till. Vilket min erfarenhet är att det inte behöver/bör höra till.
Det kan gå illa för oss. Men det får inte anses att det SKA göra det, förväntas göra det och att det hör till. Det är ett jätteproblem med alla skador idag.
Som sagt pratas det på många håll hur man ska få hejd på ridrelaterade problem. Det måste tas på allvar.

Om jag resonerar att "nej, men det hör till" så lär jag inte förebygga, försöka förändra och förbättra lika mycket som om jag resonerar "fan, det här blev ju skit".
Sen kan alla råka ex tappa ett glas eller inte träna bäst möjligt etc. Det gör inte mig till en dålig människa om jag tappar ett glas eller gör ngt annat misstag.
 
Ja, vi är inte eniga i detta.
Och nej, jag klandrar inte TS, om någon tror det. Svaret rör inte TS utan jag svarade på ditt påstående om att det hör till. Vilket min erfarenhet är att det inte behöver/bör höra till.
Det kan gå illa för oss. Men det får inte anses att det SKA göra det, förväntas göra det och att det hör till. Det är ett jätteproblem med alla skador idag.
Som sagt pratas det på många håll hur man ska få hejd på ridrelaterade problem. Det måste tas på allvar.

Om jag resonerar att "nej, men det hör till" så lär jag inte förebygga, försöka förändra och förbättra lika mycket som om jag resonerar "fan, det här blev ju skit".
Sen kan alla råka ex tappa ett glas eller inte träna bäst möjligt etc. Det gör inte mig till en dålig människa om jag tappar ett glas eller gör ngt annat misstag.
Förstår att ni inte riktigt håller med varandra, men tack för att ni inte skuldbelägger mig även om det vore mitt fel ifall hon faktiskt har problem pga överbelastning/förslitning. Det fattar jag ju.
För det har faktiskt gått väldigt fort framåt, kanske fortare än vad vi skulle tagit det.
Just det min tränare påpekade med. Det ska ju inte hända, det är mitt ansvar liksom.
 
Förstår att ni inte riktigt håller med varandra, men tack för att ni inte skuldbelägger mig även om det vore mitt fel ifall hon faktiskt har problem pga överbelastning/förslitning. Det fattar jag ju.
För det har faktiskt gått väldigt fort framåt, kanske fortare än vad vi skulle tagit det.
Just det min tränare påpekade med. Det ska ju inte hända, det är mitt ansvar liksom.

Försök att inte vara för hård mot dig själv. Det är jättesvårt att veta var gränsen går, och alla hästar är ju olika dessutom. Du har inte ens varit hos veterinären än, så du vet ju inte vad det är :) Jag håller med båda de åsikter som framförts till viss del. Många hästar (ffa de som tränas och tävlas en del) blir halta eller lite överansträngda någon gång, och då är det jättebra att man åker till veterinären i tid och ger hästen den hjälp den behöver. Jag TROR att många av de hästar som "aldrig varit halta" snarare har ägare som inte är tillräckligt kunniga/uppmärksamma för att märka en liten hälta.
 
Förstår att ni inte riktigt håller med varandra, men tack för att ni inte skuldbelägger mig även om det vore mitt fel ifall hon faktiskt har problem pga överbelastning/förslitning. Det fattar jag ju.
För det har faktiskt gått väldigt fort framåt, kanske fortare än vad vi skulle tagit det.
Just det min tränare påpekade med. Det ska ju inte hända, det är mitt ansvar liksom.
Cred till dig som tänker så! :bow: Oavsett vad det är så har du ju känt av det i god tid och kommer att åtgärda det snabbt och, om det skulle vara träningsrelaterat, så har du lärt dig något till nästa gång. :)
 
Förstår att ni inte riktigt håller med varandra, men tack för att ni inte skuldbelägger mig även om det vore mitt fel ifall hon faktiskt har problem pga överbelastning/förslitning. Det fattar jag ju.
För det har faktiskt gått väldigt fort framåt, kanske fortare än vad vi skulle tagit det.
Just det min tränare påpekade med. Det ska ju inte hända, det är mitt ansvar liksom.

Fast iom att du är omyndig och ganska grön så tycker jag som tränare att man faktiskt får ta på sig det ansvaret med såna ekipage. Man kan omöjligt ha lärt sig allt om träning av häst i så unga år. Där får man som tränare ta ett större ansvar för ekipaget än om jag har en elev som haft häst och ridit för bra tränare i 30 år.
Man får hålla koll, hjälpa till att göra planer för träningsutveckling och tävling. Och man får se till att ekipaget är nog förberedda för sin uppgift. Det ansvaret får inte läggas på en så ung eller någon grön person.

Så oavsett om det nu är ridrelaterat, vilket ingen ju vet i dagsläget, så ska du inte ta på dig det här.
Och utan att du varit så snabb att känna problemet hade det ju funnits risk att ponnyn försämrats.
Så hatten av till dig som märkte det så fort!
 
Tack för alla svar och erat stöd, verkligen.
Nu har vi tid klockan 14.00 imorgon, jag ringde och bokade precis. 😊

Håller tummarna att det går bra imorgon! Men måste också hålla med @tuaphua att det faktiskt är din tränares ansvar också iom att du är ganska ung, jag får intrycket av att denne lastar enbart dig och det tycker jag är snudd på fult. Dessutom innan ni ens vet vad det är. Inte okej i min bok. Tvärtom verkar du ju ha uppmärksammat det tidigt vilket ju är jättebra!
 
Så, då har vi varit hos veterinären. Böjprov och longering, palperade benen noggrant, tryckte även lite på ryggen. Blev en vetcheck.
Inga fel alls.
Istället var det en fräsch ponny med mycket bra ben, härlig trav och välmusklad... :bow: Veterinär ville inte kolla vidare och bedöva. Eventuellt kunde det vara spänning/låsning. Som sagt letar vi ny sadel.

Nu betyder ju inte detta att hela problemet är borta. Men jag ska ta ut massör nästa vecka och även själv massera, det har en tjej lovat att visa mig. Förra veckan var nämligen massör ute i stallet! :)
Igår red jag igen och då kändes det inte konstigt. Men försäkerhetsskull eftersom jag tyckte något var konstigt för 2 månader sedan med.
Hur som helst ska jag nog ta det lite lugnt framöver, och om något känns fel så ska jag kolla upp det igen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 869
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 231
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp