Spatt och kotledsartthros

A

Annea

Vår underbara islandshäst, en 8-årig valack som vi har haft i bara en knapp månad, blev utdömd efter röntgen på klinik igår. Diagnosen var spatt i mellersta ledavdelningen på höger hasled samt kraftig arthrosbildning med förstorad ledskål till kotleden på höger bakben. Veterinären sa att det är obotligt och att det är bäst att avliva hästen.:cry:
Men är det verkligen så illa, vi har blivit väldigt fästa vid honom även om vi ännu inte har kunnat rida honom och skulle så gärna kunna ha honom kvar.
Finns det inget man kan göra :confused:

/Annea
 
Spatt är en krinisk inflammation på hasledens glidytor, och kan drabba hästen på 3 nivåer. Nu har just eran häst en en artros i kotleden också, vilket vittnar om att en inflammation även har funnits där.

Själva pålagringen kan vara nog så smärtsam, och spatt om den är aktiv och agressiv även den smärtsam. Det är inte så ofta som vetrinären dömer ut islandshästen för just spatt i första taget, så ta en funderare på varför detta gjordes i erat fall.

Om man skall behålla hästen, måste man vara tvärsäker på att det inte medför ett onödigt lidande för pållen.
 
Nu vet ju inte jag om artros på människa och häst är samma sak meeeen jag skriver ändå.
Jag har artros i höftleden och det förhindrar mig att göra massor av saker, jag har ständigt ont och om jag råkar göra någon rörelse som höften inte "tillåter" så kommer det en skarp smärta så jag ramlar omkull, inte skönt med andra ord.
Så om nu hästen har artros i kotleden kan hästen inte må bra.
Jag vet äldre människor som har artros i knäna och de har så ont så de sitter i rullstol.
Man kan inte göra något åt artros mer än att röra sig så mycket som möjligt :confused:, mig ska de byta höftled på, men tror inte debyter leder på hästar...ännu.

Det här inlägget var bara en liten förklaring hur artros känns för människor, har ingen aaaning om det är lika för hästar.

Här står lite om Artros:
http://www.smarta.nu/allmanhet/akomma/artros/
 
Tack, det var en bra länk du hade om spatt. Vad jag inte riktig förstår är vad det innebär för hästen om hasleden växer ihop och blir stel efter utläkningen. Hur påverkar det gångarterna??

Tyvärr var ju inte spatten enda problemet i det här fallet utan det verkligt alvarliga var nog kotledsarthrosen. Det är alltså en kraftig förbening på ledskålen vi talar om. Veterinären på kliniken sa att hon inte hade sett en så kraftig förbening förut. Kan man göra något åt det??

Det skall ju också vara det bästa valet ur hästens synvinkel.
 
Tyvärr kan man inte göra något åt en arthros, och spatt läker inte ut som ofta felaktigt anges.
 
Hmm? :confused:
Spatt läker inte ut säger du? Så vad menar veterinären när han säger att spatten är utläkt, leden ihopväxt och inflammationen borta? När ingen hälta syns vid böjprov och longering på volt? Om hästen haft spatt, och det sedan växt ihop och fixat sig så att hästen inte längre har ont, kan man inte kalla det utläkt då? :confused:
 
Kan bara svara på spattfrågan... Vi har en gammal 17-åring som enligt vet. har utläkt spatt (se ovan) och han har kanonfina gångarter! Alla fem :) I början när vi köpte honom var han inte riden som mycket på sista tiden, så han var lite stel i bakbenen efter en tur, men nu rids han oftare och han blir bara mindre stel hela tiden :)

Så spatten kan nog fixa sig, dock gör det visst inte det på alla hästar, och det beror ju på hur ont hästen har medan spatten är aktiv...

Artrosen låter ju värre då.. kan faktiskt inget om just det dock...
 
Jag börjar ju ana vartåt det lutar :cry:
Medan hästen är kvar hos oss ska han ha det så bra som möjligt. Just nu går han med ett par andra hästar i en stor hage 8-10 timmar i dygnat och verkar trivas med det. Han betar och kutar rundt lite ibland. Resten av tiden står han i en box, förutom när vi går promenad. Vi har en massa olika stigar i skogen här och går med honom 1/2-1 timme varje eftermiddag. Det verkar han också trivas med, Han går piggt och villigt och verkar inte ha ont, utom när han rids. (vilket vi inte gör alls längre) Är det OK. att fortsätta med detta :confused:
 
Har hästen haft spatt på en nivå är chansen mycket stor att den kan blossa upp på en anan nivå. Spatt tenderar dessutom till att vara liksidig, vilket innebär att om ett ben drabbas först är risken mycket påtaglig att även det andra benet kommer att drabbas.

Däremot kan man inte ange en tidsperiod för detta, det tråkiga är att spatt kan komma på det andra benet flera år efter att hästen fått i första benet. Dessutom kan sjukdomen bryta ut igen på samma nivå som den var på från början, då luckras pålagringen upp och inflammationen kommer på nytt idager igen.
 
En dum fråga kanske, men veterinärbesiktigades hästen inte innan köp? Det verkar inte så eftersom detta kom som en överraskning nu (med en vetbesiktning hade ni ju vetat detta vid köp).

men bara för alla eventualiteters skull: OM hästen besiktigades inför köp och då gick igenom skulle jag verkligen vilja ha ett samtal med den veterinären.

Sen undrar ju jag om säljaren uppgav att hästen var helt frisk och utan problem? Detta är ju inget som kommer över en natt eller ens över en månad. Å andra sidan, vetbesiktigade ni inte hästen och säljaren inte visste om problemen så har ni ingen rätt juridiskt iaf. Men OM den är besiktigad så är det en ganska intrikat juridisk situation..

Men, jag antar att ni inte besiktigade? =/

Väldigt tråkigt med hästen, och jag är tyvärr tvungen att hålal med de andra, den där kotledsartrosen gör prognosen ganska trist. Den ihop med spatten och den förhållandevis låga åldern på hästen gör ju prognosen ganska nattsvart. =(
 
Säljaren importerade hästen från Danmark, där han är född och uppvuxen, för ca. två månader sedan. Eftersom hon hade sett hästen vid ett par tillfällen tidigare och kände den danska ägaren veterinärbesiktade hon inte hästen vid sitt köp.
Hon har uppgett att hon aldrig har haft problem med hästen, hon har ridit den själv och sett andra rida på den. Enligt annonsen skulle det vara en lätthanterlig och lättriden häst, säker i alla 5 gångarter för alla i familjen :)
Det var inte heller några problem när vår dotter (14 år) provred hästen.
Vid vårt köp veterinärbesiktades hästen utan anmärkningar! Tyvärr kunde vi inte närvara då.

Efter hemkomsten var han mycket svår att hämta i hagen, svårriden, stel, spänd och ville gärna rusa, efter två resor i backen slutade dottern rida honom. När vi lät en erfaren islandshästryttare rida honom märkte hon rätt snart att något var fel, han gick inte "rent". Hon rekommenderade ett klinikbesök, och då konstaterades alltså spatten och arthrosen genom röntgen. En arthros som är mycket svår, klinikvetarinären hade inte sett en så gravt förstorad led förut. Hon konstaterade också att skadan var gammal, månader eller t.o.m. år.

Tror ni att det är möjligt att en veterinär kan missa detta vid ett korrekt utfört böjprov :confused:
Och tror ni att hästen kan ha varit "normal" att rida under förra ägaren, d.v.s. han hade vant sej vid ev. smärta och fram till besiktningen då böjprovet ev. förvärrade skadan :confused:

Hästen är nu förövrigt lätthanterlig, villig, kelig, charmig, pigg, lydig, orädd och alldeles underbar :love:

Så det känns :devil:

/Annea
 
Köpet ska gå tillbaka! Solklart! Det där är ju fel som fanns vid köpet, anmäl den vet. som godkände hästen! Han kan väl knappast haft artros som inte kändes, ända till böjprovet som då utlöste smärta?? Röntgades inte hästen när ni besiktigade och köpte hästen?
 
Nej vi röntgade inte hästen förrän nu i måndags. Arthrosen var å andra sidan så tydlig både på bilderna och när de gjorde böjprovet att det är en gåta hur veterinären kunde missa det vid köpsbesiktningen. Nu försöker vi att häva köpet, men när det gäller det juridiska har jag startat en ny tråd om detta med lite bakgrundsfakta i forumet juridik, under rubriken "Vad är dold skada".

Nu undrar jag åter över hur vi ska behandla hästen medan vi har honom kvar. Vi vill att han ska ha det så bra som möjligt. Just nu går han med ett par andra hästar i en stor hage 8-10 timmar i dygnat och verkar trivas med det. Han betar och kutar rundt lite ibland. Resten av tiden står han i en box, förutom när vi går promenad. Vi har en massa olika stigar i skogen här och går med honom 1/2-1 timme varje eftermiddag. Det verkar han också trivas med, Han går piggt och villigt och verkar inte ha ont, utom när han rids. (vilket vi inte gör alls längre) Är det OK. att fortsätta med detta :confused:
 
Jag skulle nog tro att det är bra för honom att röra sig, sakta och försiktigt i hans egen takt, det lär inte bli bättre av att stå still i en box, iaf tror inte jag det...
 
Vår häst verkar ju inte ha ont alls i det dagliga livet, så länge han inte rids. Om man kan hitta en vettig förlikning med förra ägaren kan man då ha kvar hästen som sällskaps-och promenadhäst? Eller är det verkligen nödvändigt att avliva honom? Vad är bäst för hästen :confused:
 
Jag har hört att islandshästar har en väldigt hög smärttröskel, detta pga att de inte får visa att de har ont när de lever vilt i en flock, då överlever man liksom inte...
Detta kan ju göra att din häst låtsas som ingenting, fast han har ont... Vår gammelgubbe som har utläkt spatt har inte varit halt en dag (enligt förra ägaren) trots att han alltså haft mycket spatt så att alla glidlederna nu växt ihop.. Han MÅSTE haft fruktansvärt ont, men visar inget... Hur vet man då om hästen lider? Och hur mycket den lider? Omöjligt att svara på tror jag..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett 15 årigt polskt fullblod som har fått diagnosen spatt i mellersta glidleden i båda bak. Jag har inte kunnat rida honom...
Svar
11
· Visningar
1 714
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 476
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 135
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 459
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp