spatt och ringorm

P

ponnyPetra

Hej!Någon som har haft en häst med Spatt? Måste man operera om den haltar? Jag har hört att islandshästar får det oftare är andra häst raser, stämmer det?
Hur smittsamt är ringorm? Om hästen ska vara avdelad från de andra hästarna ett tag p.g.a det så blir det väll ororlig. Jag menar hästar är ju flock djur. :confused:
 
Ringorm är ganska så smittsamt och kan dessutom drabba människor.

Spatt kan opereras men vanligen behandlas den på annat sätt. Haltar hästen inte så har den ingen aktiv spatt och då finns det ingen anledning att behandla alls. Islandshästar är överrepresenterade när det gäller spatt.
 
Man operar inte spatt i dagens läge, då prognosen är sämre och risken för stor. Tidigare hade man en metod som gick ut på att öka blodflödet i angripet ställe, och på så sätt få inflammationen att gå tillbaka. Detta visade sig inte så effektivt som man trodde, och man tillämpar inte gärna denna metod numera.

Vila samt medicinering brukar vara det vanligaste, åtminstone om hästen uppvisar hälta. För de hästar som inte har problem med sin spatt i form av hälta eller dyl, rider man på som vanligt.
 
:confused: Konstigt... Vi opererade en av våra hästar för en vecka sen som hade spatt. Har haft ytterligare en häst som opererats för spatt (ett par år sedan). :angel:
 
Det är viktigt att hästen hålls igång om spatten inte är aktiv, annars kan den få besvär. Spatt försvinner inte, det är en vanlig missuppfattning. Utläkt, som man säger, innebär inte att det är borta.
 
Visst finns det vetrinärer som gör operationen, men den har inte bättre prognos än självläkning. Man skall komma ihåg att spatt är en kronisk inflammation, och går ej att operera bort. Det man gör med en operation är samma sak som man gör med medicin, och det är dessutom mindre plågsamt för hästen.
 
Det kan tom vara svårt att få försäkringsbolaget till att godkänna en sådan operation, riskerna ses som för stora mot det resultat man får av ingreppet.

Vi ville ha en av våra hästar opererad, men nej då. I så fall fick vi bekosta operationen själva, nu efteråt är jag rätt tacksam att vi inte gjorde det men det är en annan historia.
 
En häst i stallet fick spatt och då operarade dom honom. Nu är han på väg att sättas igång igen.
 
Enligt den här veterinären var det en fördel att operera. Bör ju inte skriva dennes namn här men h*n har gjort väldigt många såna här operationer och övervägande har blivit så mycket bättre att operationen varit värd att genomföra.

Vad gäller försäkringsbolag är det ju alltid olika, som vanligt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 438
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 117
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 994
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp