Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Sitter nu med en sten inombords och har bara lust att stortjuta...i vintras tog jag bort min förra häst och efter noggrant letande hittade jag min drömhäst...det blev en treårig arab och vi har klaffat perfekt!! I somras fick han lymfangit och har behandlats för detta. Var nu på kontroll och de hittade en liten hälta de kollade upp..de fann att kotan lymfangiten suttit kring nu var ok, likaså inget i hoven så då valde de att kolla upp glidleden och röntgade...och det var inte bra..veterinären sade till mig att det var väldigt likt spatt och att hon knappt själv trodde sina ögon eftersom hästen bara är 3 år och en arab dessutom, hon sade att spatt inte var så vanligt hos dem och att spatt överlag inte är vanligt på en så ung häst.

Hon visade mig på röntgen vad hon menade...fick se en bild på en led från en "frisk" treåring och bilden från min lilla kille och även en amatör som jag såg ju skillnaden. Hon sprutade honom med Adequanin och Dexadreson och skickade hem oss...vi ska dit igen på 3 veckor för återbesök och då får vi se hur det ser ut. Hon ville inte ge mig en prognos idag utan ville först se hur han svarade på behandlingen han nu fått först.

Jag känner mig så förtvivlad, jag verkligen älskar den här hästen...hur otur kan man ha...har just tagit bort sin förra och nu blir det så här med denna.

Vet ni om det finns något som liknar spatt? Tänkte om det kanske är något annat eftersom veterinären själv tyckte det hela var osannolikt...

Hur vanligt är det att treåringar får spatt? Är inte det något med åldern???

Han har bra stam så jag har svårt att tro att det är ärftligt...tycker hans föräldrar eller längre bak skulle drabbats då.

Just nu känner jag bara att jag vill dra täcket över huvudet och stortjuta...för jag tycker att prognosen verkar usel för en treåring om han fått detta...han älskar att springa, han är ingen lugn varelse så vilket liv får han om inte han funkar fullt ut? Ser redan för mig hur detta kommer att sluta, en häst till att sörja....men jag får svälja mina egna känslor här och bara ha hans bästa för ögonen...har han något han kan blir bra från så kommer jag att jubla och är det något obotligt som kommer att hämma honom så får jag ta smällen och låta honom somna även om det känns som jag går sönder bara av tanken...

Berätta om det ni vet, bra eller dåligt...jag vill veta mer om spatt och liknande sjukdomar...bara för att förstå detta bättre.:cry:
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag har ingen erfarenhet av detta, tyvärr. Hoppas dock att det går att bota, vad det än är. Ge inte upp än, utan försök tänka positivt, om det går.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Tack för dina ord...just nu känner jag mig så fruktansvärt ledsen...

HAr lagt ned så mycket tid och energi i min lilla häst och han har mest stått i sommar pga lymfangit och nu detta och jag älskar honom så förbaskat att jag knappt kan tänka mig hur det ska gå om det visar sig att det är spatt och att prognosen är dålig. Jag ser inget ljus i en treåring med spatt, tror han får svårt att hålla hela livet med en sådan led och jag vägrar låta min häst ha ont..

Återigen tack för omtanken!
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Tack för dina ord...just nu känner jag mig så fruktansvärt ledsen...

HAr lagt ned så mycket tid och energi i min lilla häst och han har mest stått i sommar pga lymfangit och nu detta och jag älskar honom så förbaskat att jag knappt kan tänka mig hur det ska gå om det visar sig att det är spatt och att prognosen är dålig. Jag ser inget ljus i en treåring med spatt, tror han får svårt att hålla hela livet med en sådan led och jag vägrar låta min häst ha ont..

Återigen tack för omtanken!


Jag håller på med islandshästar som ju rätt ofta kan få spatt och vi känner flera hästar som har utläkt spatt som är full ridbara och tävla för fullt.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag tycker inte att du ska tappa sugen än. Vår arab, 12 år, har haft samma sak. Han var lite stel i länden och vi tog honom till vet som konstaterade att han hade lite ledvätska i ena bakhasen. Man kunde se det som en ca 3 millimeter lång skugga mellan bendelarna i hasen. Jag blev också blek och trodde det var spatt men det var det inte enligt vet. Han blev behandlad och FRISK! Hur länge han gått med detta vet ingen men när han blivit bra i hasen fick han kotledsinflammation på båda fram. Antagligen ändrade han sättet att gå när hasen inte längre gjorde ont. Så innan han var helt frisk tog det ett år. Men då var vi också extremt noga att följa veterinärens instruktioner. Det är nu ett år sedan han blev friskförklarad och han är i full gång idag. Han är dock inte tävlingshäst längre men det beror på att ryttaren är för gammal (över ponnyåren). Så här var det i vårt fall och eftersom din häst är så ung så kanske en tidig behandlig har bra effekt. Lycka till!!
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag hade en unghäst (korsning halvblod-fullblod/new forest) för några år sen som jag bara skulle åka in och röngta för att se så att en galla inte var en benbit, och då upptäckte dom att han hade spattförändringar i båda haserna. Han hade inte visat nån hälta alls innan och visade ingen reaktion på böjprov.

Han var 3 år då, och veterinären sa att det var med all sannorlikhet unghästspatt. Dom sa att skulle man röngta alla unghästar i glidlederna skulle ca 80-90 % ha spattförändringar. Detta försvinner med tiden. (Nu säger inte jag att det är så, veterinärernas ord, inte mina)

Pållen i fråga är idag 6 år, har aldrig vart halt och går 110 hoppning utan problem! Tycker inte att du ska stressa upp alltför mkt!
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Verkligen tack för era svar, det peppar en att inte ge upp alltför mycket.
Har aldrig hört talas om unghäst-spatt!
Hur behandlades din unghäst då som hade detta?
Min har ju redan tagit det lugnt eftersom han haft lymfangit på kotan i det benet.... veterinären pratade om att hästar som föds för tidigt kan få sådana här förändringar...min kille är ganska stor men otroligt barnslig i kroppen...veterinären sade att hon aldrig tippat på 3 år om hon inte vetat det. Har mailat stuteriet för att få veta lite mer om honom och hans bakgrund.

Men det känns som man fått sin oturskvot uppfylld med råge....satt och tjöt som en unge igår och min man tröstade mig. Han sade allvarligt till vår lilla häst att "nu är det bara så att du MÅSTE bli frisk" för även min man gillar vår lilla tonårsodåga till häst :love: Men det är för jäkligt då de blir sjuk och alla tidigare besök åt upp veterinärkassan rejält och nu detta...man fattar inte hur man ska ha råd puh...


Kram på er!!!
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag har träffat på ganska många araber med spatt (även om de flesta varit betydligt äldre än din) så så där jätteovanligt har nog inte jag upplevt att det är. Särskilt inte på de mer rakhasiga exemplaren.

När du ändå är inne och röntgar skulle jag nog passa på att kolla bakknäna för att utesluta att det inte är cystor där som gör att hästen belastar hasorna felaktigt. Cystor i bakknäna är inte helt ovanligt på araber tyvärr.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Jag känner egentligen bara till de spattstudier som gjorts på islandshäst, men där fann man även oinridna unghästar med spatt, så förekommer gör det ju. I den studien jag tänker på var det visserligen så att risken för spatt ökade med åldern, men det fanns som sagt unghästar med spatt, och det fanns en viss ärftlighet i att få spatt tidigt, dvs om någon av föräldrarna fått spatt relativt tidigt i livet, så var risken större att även avkomman fick det. Och själva förekomsten av spatt visade sig också ha en ärftlig komponent såtillvida att man tydligt kunde se att vissa hingstar gav större andel avkomma med spatt än andra.

Jag tror inte att "bra stam" nödvändigtvis är en garanti för att hästen inte får spatt. Spatt KAN ju faktiskt förekomma utan att ge symptom annat än ev. böjprovsreaktion + röntgenförändringar (sådan "symptomfri" spatt var rätt vanligt i islandshäststudien), så man kan ju egentligen inte veta om föräldrar eller andra släktingar haft spatt om man inte röntgat dem.

Jag känner personligen inte till några unghästar med spatt, så jag kan tyvärr inte uttala mig något om vad din häst kan antas ha för prognos. Vet dock flertalet spatthästar som fungerat/fungerar som ridhästar, trots spatten.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Han är röntgad och fri från cystor, veterinären kollade detta för att utesluta det. Men det är inte i hasen han behandlats utan i hans högra bak-knä...
Men hela benet är röntgat och ok i övrigt...
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Islandsfolket skickar oklara spattbilder för eftergranskning till röntgenveterinären Per Eksell i Uppsala. HH
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hur fungerar det?
Vet du vad det kostar då?
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Prata med den undersökande veterinären. De länkar eller skickar CD och vet säkert priset. HH
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Har aldrig hört talas om unghäst-spatt!
Hur behandlades din unghäst då som hade detta?

Jag kommer inte ihåg riktigt om han behandlades överhuvudtaget, möjligtvis att han fick nån spruta i lederna. Vi tog nån röngtenbild ett halvår senare och då va det kvar, men veterinärerna tyckte att vi skulle avvakta då. Inget är gjort sen dess (snart 3 år sen) och han har gått igenom två böjprov och aldrig vart halt.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hej!

Okej, tack för ditt svar!
Min haltar inte i ordets bemärkelse men de såg att det var något och då är det att han inte böjer bakbenet på samma sätt som det friska..han springer rakare med det... Vid böjprov så blev det ingen skillnad...han haltade inte mer efter böjningen.

Roligt att din häst verkar må bra! Jag håller nu tummarna att det är något som behandlingen kan fixa..

Men jag fattar inte en sak...kan en spruta ändra något som ser konstigt ut på röntgen? Vad gör medicinen? Kan man röntga nästa gång och det ser bättre ut? Jag trodde att det som var förstört...det är förstört/konstigt....:confused:
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

min kompis arab visade det sig att den hade spatt när den var 3 år gammal. den fick tas bort som 6-7 åring tyvärr för det var så alvarligt.

hoppas verkligen att de går bra för din häst.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hade förut en arab som fick spatt, han hade tävlats i distans tom 80 km då. Under ett par år var han konvalecent i olika perioder eftersom spatten kom åter i olika leder. Sedan när det var "inaktiv" så fungerade han utmärkt. Tävlade distans igen. Det viktiga med honom var att han inte ställdes av utan fick jobba och hålla kroppen aktiv.

Det tråkiga i kråksången är ju överbelastning i andra delar av kroppen så det blir mkt specialskoningar, massage och kiropraktik.

Hoppas det går bra för din häst, du verkar ju inte vara någon som ger upp i första taget!
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hej!
Tack för ditt svar.
Nej jag ger inte upp lätt men jag fattar bara itne hur jag ska orka gå igenom detta...det var så mycket med förra hästen och denna har jag inte haft ens i ett år! Men vi får se...
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Hej!
Men jag fattar inte en sak...kan en spruta ändra något som ser konstigt ut på röntgen? Vad gör medicinen? Kan man röntga nästa gång och det ser bättre ut? Jag trodde att det som var förstört...det är förstört/konstigt....:confused:

Nej, en spruta tar givetvis inte bort förändringar i skelettet. Däremot kan den häva en eventuell inflammation, göra att ev. skadat ledbrosk läker osv (beroende på vad det är för läkemedel i sprutan, förstås). Och även ex-vis skador i ledbrosk kan synas på röntgen så ja, det kan bli en skillnad.

Spatt är ju, som du säkert vet, en inflammation i hasens glidleder. Inflammationen leder så småningom till att en eller flera av glidlederna växer ihop (ledbrosk förbenas). Då upphör oftast inflammationen och om inte sammanväxningen sitter väldigt illa till, så brukar hästen bli ohalt. Man talar då om "utläkt" eller "vilande" spatt. Inflammationen kan dock senare angripa en annan led i samma has, eller andra hasen, så "vilande" är väl ett mer korrekt uttryck. Vilande spatt, dvs sammanväxt led utan aktiv inflammation, syns givetvis också på röntgen, därför är det vanligt att man regelbundet röntgar spatthästar för att se hur sammanväxningen fortskrider.
 
Sv: Spatt på 3-årig arab???? Finns liknande symtom? Era erfarenheter???

Oki!
Tack för ditt svar, det var väldigt bra:laugh:
Jag går bara och stampar och väntar till den 31/10 då vi ska tillbaka på återbesök på kliniken igen...svårt att slappna av innan dess.
Killen han dessutom rulla fast sig härom dagen och när vi dragit lös honom och fått upp honom så hade han hicka...en häst med hicka..har aldrig hört det men hicka hade han och roligt lät det hehe...han råkar då ut för allt!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
967
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 675
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 313
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 611
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp