Spatt på unghäst

Layka

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av spatt på unghäst? Har precis fått diagnosen på min 4 åring. Han har i mellersta och nedre glidleden vänster bak.
 
Någon som har erfarenhet av spatt på unghäst? Har precis fått diagnosen på min 4 åring. Han har i mellersta och nedre glidleden vänster bak.
Så tråkigt :( har ingen erfarenhet av unghästar med spatt, men jag har för mig att det skrivits något om det och att det inte är helt ovanligt att de kan få det även så tidigt.
Verkar vara lite individuellt hur de klarar det också, om han är lite smärttålig så kanske han orkar ta sig igenom den akuta fasen och sen kan de ju faktiskt funka fint med rätt sorts träning.
 
Förstår dina tankar. Fick diagnos på min blivande 9-åring i höstas. Än så länge syns bara otydliga förändringar på plåtarna men det kommer ju bli mer med tiden ofrånkomligt. Undrar som du hur en så ung häst kan ha spatt. Min har inte ens ridits eller tränats på normal nivå för sin ålder då han både blev sent inriden( 5-6 års åldern) och dessutom var tjock när jag köpte honom sommaren 2016.
Det känns som jag gjort något fel fast vi tagit det lugnt pga hans vikt. Veterinären säger att detta är något han har med sig bara. Han skulle fått spatt oavsett.
Han är nu behandlad 2 ggr i haslederna och vi ska tillbaka i slutet av februari. Han är pigg och glad och visar inte att han har ont även om det syntes vid senaste återbesöket att han var knackig bak igen.
Känns tröstlöst måste jag erkänna...
 
Förstår dina tankar. Fick diagnos på min blivande 9-åring i höstas. Än så länge syns bara otydliga förändringar på plåtarna men det kommer ju bli mer med tiden ofrånkomligt. Undrar som du hur en så ung häst kan ha spatt. Min har inte ens ridits eller tränats på normal nivå för sin ålder då han både blev sent inriden( 5-6 års åldern) och dessutom var tjock när jag köpte honom sommaren 2016.
Det känns som jag gjort något fel fast vi tagit det lugnt pga hans vikt. Veterinären säger att detta är något han har med sig bara. Han skulle fått spatt oavsett.
Han är nu behandlad 2 ggr i haslederna och vi ska tillbaka i slutet av februari. Han är pigg och glad och visar inte att han har ont även om det syntes vid senaste återbesöket att han var knackig bak igen.
Känns tröstlöst måste jag erkänna...
Min har enbart i vänster has och rejält med pålagringar och veterinären misstänker att det kan vara orsakat av trauma typ spark. Dock har jag aldrig sett ens nån svullnad eller något annat som tyder på det. Han är oxå riktigt halt 1,5 grad... Vi ska på koll igen om tre veckor och göra ny bedömning av läget men prognosen är dålig :(
 
Min har enbart i vänster has och rejält med pålagringar och veterinären misstänker att det kan vara orsakat av trauma typ spark. Dock har jag aldrig sett ens nån svullnad eller något annat som tyder på det. Han är oxå riktigt halt 1,5 grad... Vi ska på koll igen om tre veckor och göra ny bedömning av läget men prognosen är dålig :(
Det kan ju vara en spark som skedde för länge sen, eller en liten spark som tog extremt illa just för att aktivera en sån reaktion. Just att det bara är på ett ben gör väl att trauma är mer troligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Biet
·
Hästvård Min tvååring har varit svullen i båda kotorna bak i några dagar. Ingen ömhet, hälta, feber och ingen direkt värme att tala om. En...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem unghästar representerade Sverige när unghäst-VM i fälttävlan avgjordes i Frankrike. Allra bäst gick det för 6-åringen Sella med...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp