Bukefalos 27 år!

Hälta bak, stelhet bak (båda går ofta över efter en stunds arbete), reaktion på böjprov bak. Spatt kan också ge belastningsskador fram, t.ex. kotledsinflammation, p.g.a. att hästen försöker avlasta benet / benen med spatt, och då blir det förstås hälta fram istället...

G

Gulig

Patellaupphakning har inte med spatt att göra om det var så du menade...

Första tecknet på spatt är inte hälta/stelhet. Detta kommer vid långt gången spatt. Första tecknet brukar vara en kontur vid hasen.

Sk spattknölar kommer i ett sen stadium, ofta har man en långt gången spatt innan några spattknölar kan ses eller kännas, detta gäller "riktig" spatt.
PL

B

**BORTTAGEN**

Första tecknet på spatt är inte hälta/stelhet. Detta kommer vid långt gången spatt. Första tecknet brukar vara en kontur vid hasen.

Hur då? På inidan, utsidan eller var? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej, vår lilla shettis går konstigt med ena bakbenet. Typ som att benet "hoppar ur led".? Vad kan det bero på? Har tänkt att de kanske...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Det har visat sig att min sjuåriga valack har spatt. Den är ganska långt gången så den mittersta leden har börjat växa ihop en del...
Svar
1
· Visningar
488
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Vad väljer ni att höra först?