Bukefalos 28 år!

V

vickan

Ni med spatthästar, hur fungerar de? går det att rida överhuvudtaget, eller blir de sällskapshästar efter diagnosen? antar att själva sjukdomen spatt inte nedärvs, men kanske anlagen för sjukdomen? lämpligt eller olämpligt att ta föl på spatthäst?
vore tacksam för svar!
 
Ohalt häst ska ridas regelbundet. Anlaget sägs ärvas därför bör man inte avla. MÅNGA trådar om det finns. Sök här på buke.
 
Om hästen kan ridas eller inte beror på skälva spaten i sig, på min häst var inte spatten några problem för ridningen utan jag tävlade och tränade som vanligt efter 4 månader fråga din vet vad din häst har för framsikt.
Fråga även din vet vad h#n tror om att ta ett föl.

Min spatt häst är nu i fjärde månaden (med fölis) men deta på grund av en hagskada och på grund av hagskadan ska hon ha en lååååång vila ca 1år för att se om hon blir bra eller inte.
det var faktist vet som föreslog att jag kunde ta ett föl på henne då hon inte är någon typisk ridhäst som borde få spatt utan tvärt om och att även spatten har kommit utav ytre våld.

Så fråga din vet vad h#n tycker.

Hoppas det blir bra, Kram
 
Min sköthäst visade sig ha spatt innan sommaren, vi har ridit och hållt igång han som vanligt eftersom han är helt ohalt och känns väldigt fräsch (19 år) Vi undviker dock att rida hårdare dressyrpass.
 
Fungerar bra med lättare träning, just ingen hoppning. Bättre att hålla igång och ha hästen rörlig än stilla, fungerar också bättre på lite mjukare underlag än hårda dito.
 
Min D-ponny är 16 år, har haft spatt i ca 6 år, rids nästan dagligen, dock endast sparsamt i dressyr, och får inte klättras, tävlar t o m L:B i hoppning.
 
En spatt häst kan man operera (i vissa fall), och oftast så får det en bra utgång och man kan anända hästen normalt. Dock är det ganska så lång läknings tid.
 
jo, det kommer en veterinär till veckan och ger diagnos, får väl se hur det blir...
det verkar som om era hästar inte har visat någon hälta, vilket min tydligt gör.... hennes muskler i länden är även istortsett borta på vänstersidan där spatten ev sitter.. att det sitter i hasen var inte något jag eller min "massör"(konstigt ord som jag inte vet vad det heter..) kom fram till förän efter tredje besöket som var nu i tisdags.. hon kunde inte hundra säga om det var spatt eller inte, och skulle därför fixa en veterinär som kollade igenom min häst.. vi märkte även då att när hon gick på asfalt "ryckte" upp bakbenet och därför fick en konstig gång (tuppspatt?) vilket måste ha kommit väldigt nyligen då jag inte ´har sett det förut.. detta endast tydligt på hårt underlag.. det här känns inte alls bra, tråkigt när man precis har kommit igång och allt kändes så kul.. menmen , mig spelar det ingen roll om hon får vila i över ett år, bara hon blir bra!¨
tack för alla svar!! tycker det är så svårt att söka, man får upp så mycket trådar, också hittar jag inte de frågor jag undrar över.....
 
Tuppspatt är inte alls samma sak som spatt.

Mitt råd är att röntga haserna, då får du besked om hästen har spatt eller ej. Allt annat är bara gissningar.
 
Spatt KAN nedärvas, efter som det kan bero på exteriören. Mitt sto hade under dräktighetstiden svårt att röra sig, svårt att komma upp efter hon legat ner. Ev tänkte vi, att det berodde på den stora magen. Men så var det inte.

Vid röntgen visade det sej på grava svårigheter, inflammation i led , aseptisk deformerande hasled.

N b, bara att ta bort stoet så snart som möjligt när fölet var avvant. Det syntes tydligt på hennes beteende, när hon inte kunde följa flocken - hur illa hon for.

I och med detta, har jag röntgat fölet vid sex års ålder. "Fölet" har jättefina leder, inga tecken på avvikelser eller broskbildningar i haslederna eller i alla benen.

JAG SKULLE, efter ha sett hur stoet led av sin sjukdom INTE AVLA på henne. HON LED ....det räcker för min del!!!

Lena
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp