Bukefalos 28 år!

L

lundgren82

Hej

Behöver råd...

skulle ni köpa en 10 årig halvblodsvalck som har haft spatt som 7-åring och blivit behandlat för det och även blivit friskförklarad av vetrinärer på strömsholm. Nuvarande ägare säger att den aldrig har varit halt och dom har aldrig märkt någonting på hästen efter det. Den tävlas nu på 120 och tränas högre.

Tack på förhand!
 
Sv: spatt

En häst som har spatt kan inte bli friskförklarad.
Det är en kronisk sjukdom!
Jag tycker du ska köpa en annan häst! Skulle denna hästen vara billig att köpa, kanske du får räkna med att lägga en massa pengar på vet.kostnader istället?
 
Sv: spatt

Som skrivet innan spatt är kroniskt, en gång spatt alltid spatt. Men hästen har troligen förklarats besvärsfri av Strömsholm. Det innebär inte att den försvunnit utan bara att den för tillfället inte är aktiv. Den kan dyka upp nästan när som helts igen.
Så om man ska köpa eller inte hänger på pris och vad som man tänker använda hästen till. Tävling = Nej. Träning = Kanske. Promenad = Ja beronede på priset.
 
Sv: spatt

Mitt svar till dig blir helt klart KÖP EN ANNAN HÄST - oavsett vad du tänker ha hästen till för slags ridning så finns spatten där och kan börja ge besvär igen och då spelar det ingen roll vad du tänker dig att ha honom/henne till. Jag vet för jag har själv haft en häst med "besvärsfri" spatt som blev aktiv igen och det är ett helvete med dåliga dagar, hyfsade dagar och bra dagar i en blandning som du aldrig vet hur de kommer. Vi fick några bra år tillsammans några dåliga och sedan var jag tvungen att ta bort älsklingen:cry: .Många besök på klinik blir det, mycket medicin som ska ges och det värsta av allt är att du aldrig vet hur pass ont din älskling har eftersom de ofta döljer det så gott de kan. Tänk på att äger du en sjuk häst som inte går att rida på kostar den minst lika mycket som en frisk ridbar.
 
Sv: spatt

Även om du köper hästen billigt så glöm inte att hästen alltid kommer att ha en reservation i försäkringen= allt som kan härledas till spatt ex.vis ryggproblem osv, täcks inte av försäkringen.

Om hästen sedan måste tas bort får du ut nada. Så tänk över saken noga.
 
Sv: spatt

Tack för svaren!

Nu har jag bestämmt mig och jag kommer leta vidare. Efter en frisk häst istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 208
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 431
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp