Bukefalos 28 år!

V

vigmir

Idag kom dommen. Spatt på ena bak (mellersta leden). Han är rejält halt på det benet. Plus om om det inte vore nog, mycket hovbroskförbening på ena fram. Inte halt än av det. Vet gav 30% chans att han skulle kunna bli ridhäst igen. Vad tycker ni? är det värt att kämpa? Han är en helt underbar häst.
 
Sv: Spatt

Ja du... Det är en bra fråga! Om det hade varit min häst hade jag kämpat antar jag, håller just nu på och kämpar fast med andra problem även fast prognosen inte ser lysande ut.

Kan hästen hålla för lättare ridning sen? Promenadhäst? Om det är något alternativ för dig alltså. Kan ju vara en pengafråga med. Jag tror man känner lite vad som är rätt, men det är alltid svårt att kunna ta ett bra beslut. Usch, vet hur det känns!
 
Sv: Spatt

Stackars dej. Det är inte lätt det här med spatt.
En av våra hästar fick spatt för många år sedan. Nu vet jag ju inte VAR detta satt i bakbenen.

Men han skulle vara i rörelse så mycket som möjligt och efter många månader när vi var på hästkliniken och spattröntgade honom igen så var han bra.

Det var många år sedan och han är fullt frisk nu och 24 år.

Jag hade nog chansat om jag varit som du. Lycka till!!
 
Sv: Spatt

anser du dig ha rid ork och råd så självklart satsa tycker jag! De finns ju endå en chans att han blir bra om än liten. :laugh:

men jag hade heller inte ansett att du gör fel om du inte orkar....
Har haft en kille med spatt som hade 50 % chans att bli bra...i hans fall gick de tyvärr inte vägen. Men de kundeh a gått och vi försökte!
 
Sv: Spatt

Min ena unghäst skadade sig illa förra våren (hur vet bara han) och vid röntgen såg man först ingenting men efter 3 månaders vila röntgades han om och man såg då att han haft en avlotionsfraktur (stavas?) på utsidan av hasen och pg av den hade leden varit instabil så han hade börjat utveckla artros i hela hasleden. Eftersom han inte varit halt överhuvudtaget tyckte veterinären att han kunde få gå i hagen i 6 månader och sedan röntgas om för att ta ett beslut om att ev ta bort honom eller ge honom mer tid, dock flaggade veterinären redan då för att det var 10-15% chans att han skulle hålla som ridhäst. Och när vi röntgade om honom i november ifjol sa veterinären att det såg så bra ut som det kunde göra artros utvecklingen hade avstannat!!!! Och jag fick klart att börja rida in honom och nu har vi börjat att tölta:love::love: jag njuter av varje steg han tar men är mycket medveten om att han så småningom kommer att få ont av sin artros så jag njuter av honom nu och tar allt väldigt lugnt så får framtiden bli som den vill när han börjar få problem har veterinären lovat mig att inte behandla för behandlandets skull utan hästen ska bort så han inte behöver lida ionödan! Men just nu är han jätte pigg och igår när vi red fick han glädjefnatt och bockade som en tok:D
 
Sv: Spatt

Min förra häst hade spatt, tyvärr så var den ganska långt gången när den upptäcktes och svarade inte något vidare på behandling, tror jag behandlade henne 3 ggr, dock med 6 mån-2 års mellanrum, när problemen kom tillbaks, oftast uppvisade det sig i kotledsinflammationer.
Vetrinärerna var aldrig emot att behandla, men sista gången vi var där och fick beskedet att om vi behandlar så håller hon kanske 6 mån-1 år till (om jag hade tur) och då inkluderar vi igångsättningen så fick jag nog, hon förtjänade inte en boxvila till och jag tyckte hon förlorade lite livsglädje vid varje boxvila och även om jag kämpade och red henne varje dag så räckte det inte till.
Då beslutade jag mig för att ta bort henne, och nu efteråt vet jag att jag gjorde rätt, hon var pigg och lycklig när hon fick avsluta sitt liv och hade inte jätteont.

Sen finns det vissa som fungerar jättebra trots spatt, den avstannar i flera år och man kanske aldrig mer behöver behandla eller märker mer än att de är lite stela i bakbenen. Om jag vore du, skulle jag ge det en chans, man märker när det har gått för långt och det är mycket möjligt att han håller ett par år till. Sen vet jag inte hur du känner men spatthästar ska ju hållas igång och ridas ofta, så det beror ju på hur mycket tid och ork du har, jag satt och red hela året, åkte ut till sommarbetet varje dag och red, hade jag tur fanns det någon vän som kunde avlasta mig så jag var ledig någon dag.

Det som tyvärr kan bli med en själv, är att man oroar sig, hela tiden. Jag kunde komma på mig själv att sitta och analysera varenda rörelse hon gjorde för att se om något var fel, oj tog hon inte det steget lite konstigt eller oj nu ville hon inte, har hon ont? Det tär på en, men för min del var det värt det, men bara till den gränsen att hon inte led av det.

Kom på en till sak, hur gammal är hästen?
 
Sv: Spatt

Kikade lite på vad du har skrivit innan på olika trådar. Om jag förstår det hela
rätt så är din häst 75 % kallblod. Väldigt många kallblod har hovbroskförbening,
skulle inte oroa mig så mycket för det. Har själv haft några hästar med hbf,
en hade väldigt mycket, ingen av dom hade någon hälta p g a det. Ang spatten
så har jag behandlat en av mina med Tildren, resultatet blev mycket lyckat.
Fråga din vet om det kanske kan hjälpa din. Ev så går det inte när hästen har
hbf, eftersom det är en "kalkchock" som sätter fart på broskbildningen i glidlederna. Vet ej om det påverkar andra former av pålagringar, på sitt sätt så
är ju hbf en slags pålagring. Min häst stod med dropp på klinik under 1/2 dag,
3 månader senare så var han ohalt och gick som vanligt igen. Den första tiden
efter behandlingen så gick han bara i hagen eftersom han var för halt för att
ridas.
MVH Kryddan
 
Sv: Spatt

byt hovslagare... Det finns teorier om att spatt kan vara relaterat till hovvård, precis som hovbroskförbening.

/Migo
som rehabiliterat både hovbroskförbeningar och vet spatthästar som blivit sypmtomfria mha ändrad hovvård.
 
Sv: Spatt

Spatt är ju en sjukdom som kan läka ut med tiden. Eller, lederna läker ihop så att hästen kan var stelare men inte ha ont av det vid en viss belastning. Så, tycker du om hästen, har tid att ge den, och inte har superhöga krav på prestation i framtiden så tycker jag absolut du ska ge det en chans. Såklart i samråd med veterinär och med koll på att hästen inte lider under tiden.
Min största hästkärlek togs bort pga spatt för snart 10 år sen. Han var en blivande dressyrstjärna, värd mycket pengar och ägaren kunde inte ge honom ett år eller två i hagen därför. Så efter nåt år av behandling och konvalescens utan att aktiviteten avstannat hade hon inget val ekonomiskt, sjukt tråkigt och jag grämer mig än idag att jag inte hade pengar att köpa loss honom för.
 
Sv: Spatt

Svarar alla (gjorde det imorse också men det syns inte)

Han är 16 år 50% nsv 50% knabstrupper. Det är inte den jag skrivit om i en annan tråd (men de är släkt).

Vet inte varför min vet inte ville behandla honom. Ska fråga nästa vecka när han kommer och tittar till fånghästen. (Det är jättepraktiskt att ha en vet som åker ut till stallet och samtidigt har en egen klinik). Ska ta en funderare och skriva ner alla frågor jag har.

Tror inte hjälper att byta hovis. Jag har en av de bästa i mitt område. Har dock inte haft han så länge och den gamla hovisen var inte mycket att hänga i julgranen.

Jag kan tänka mig att ha honom som promenadhäst, men tror inte han kommer att trivas som bara sällskapshäst. Pengar och tid är inget problem utan det är hästen jag tänker på. Jag har haft han sen han var 4 så det är ingen häst jag gör mig av med vind för våg.

Nu ska han vila och gå lite promenader för hand i sommar och bara vara en bortskämd prins (så bra man kan ha det med soleksem)

Ang hovbrosket. Det är VÄLDIGT mycket. Vetten var förvånad att han överhuvudtaget kunde gå.
 
Sv: Spatt

Om det mest är en kärlekshäst skulle jag ha testa och se om han blir bättre. Min förra häst hade spatt och skulle bli skrittpensionär men tyvärr blev det en annan komplikation som gjorde att jag fick ta bort henne. Jag tycker i alla fall att det, även nu i efterhand, var värt de två åren (hon var inte dålig hela tiden) som jag försökte.

Hon anpassade sig jättefint och var nöjd så länge hon fick samma uppmärksamhet som vanligt. Jag lade ner lika mycket tid på henne, som när jag kunde rida henne normalt, med promenader och tömkörning och lite ridning rakt fram i skritt ut i skogen. Jag tror att det är det som är det viktigaste, att du kan erbjuda något. Jag skulle däremot aldrig ha haft kvar henne bara som sällskapshäst, men det var mest för att det inte skulle ha passat henne.

Min nuvarande häst skulle jag däremot ta bort, men det är en galenpanna vid för lite motion så det är en helt annan historia.

Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Spatt

Det kommer nog bli så att vi kämpar på. Precis det finns så mycket annat man kan göra än rida.
 
Sv: Spatt

Vill bara önska lycka till från en som oxå precis fått häst med spatt. Har bestämt mig för att försöka kämpa så länge hästis inte har ont. Har blivit behandlad 2 gånger och ska till vet. nästa vecka igen för en 3:e omgång. Hoppas hon ska kunna gå som promenadhäst o så får jag anpassa ridningen efter vad hon orkar. Ett orosmoment är dock att jag inte hinner aktivera henne varje dag, så jag kommer söka efter medryttare så fort jag känner att hon är någorlunda stabil (om vi kommer dit, men det hoppas jag ju.....). Har inte råd att ha kvar henne som enbart sällskapshäst och är inte säker på att hon nöjer sig med det heller, men det beslutet får framtiden utvisa. Ursäkta svammel, men ge hästen en chans och se vad den klarar innan du bestämmer dig.
 
Sv: Spatt

Det jag undrar över är varför han inte fick någon behandling. Om det har gått för långt
 
Sv: Spatt

Ja, det verkar ju skumt. Du får uppdatera oss när du träffar vet. nästa vecka. Kolla med vet. om Tildren och Shockwave oxå om det kan vara intressant.
 
Sv: Spatt

En teori? Sen finns det forskning på spatt som visar på att det till stor del är ärftligt.
 
Sv: Spatt

Det jag undrar över är varför han inte fick någon behandling. Om det har gått för långt

Det kan vara så att man bedömt att inflammation är på tillbakagång, varför det är onödigt att ge hästen medicin som den ändå inte verkar behöva.
Däremot är spatt lynnigt, den är dessutom liksidig vilket brukar betyda att hästen med tiden även kan drabbas av spatt i det andra benet.

Det du alltså ska vara uppmärksam på är att din häst inte visar symptom på andra benet, eller att åkomman åter blommar upp i samma ben vilket också finns en risk för eftersom spatt är kronisk och läker således aldrig ut. Den hamnar i vilande läge, och är inte aktiv och därför säger man att spatt har läkt ut fast så är inte fallet.
 
Sv: Spatt

Mellersta leden är förbenad. Sen var det ett grått parti i ytterkanten. Vet inte vad det var. vetten sa att det såg ut så vid spatt. Det andra benet har trånga glidleder men det ser för övrigt inte konstigt ut på röntgen. Det jag inte förstår är att att när vi bokade tid till röntgen sa vet att om det var något med mellersta leden så väntade man bara på att den skulle förbenas och sen var det "bara" att rida. Misstänker att förbenad led + hälta inte är en bra kombination.


Han har haft problem sen i typ januari. Han hade sår på benen (kotorna)som tydligen gjorde ont. Detta skulle tydligen varit fotskabb. Men han kanske inte var halt av fotskabben utan av spatten? Hältan höll i sig ca 100 m sen var han klockren. Två vettar kollade såren och han åt metacam i 8 dar. Min mamma som ser det hela med lite mer distans säger att det har ju alltid varit något hela våren med det benet, allt från sår till mystiska hältor som försvinner.

Promenerade med honom i skogen i dag. Tycker han är stel i början (eller är det en hälta). Har en fångis som jag analyserar varje steg hon tar och nu en till. Tror jag håller på att utveckla en svår form av hippokondri.

Det är nog ärftligt. Det är ju typiskt. Jag som precis köpt en brorson till honom. Men han är mycket lättare i modellen så han kanske klarar sig.
 
Sv: Spatt

Hur fungerar spatt egentligen? Kan dom bli bra en period och sen sämre igen? En vecka efter röntgen var han nästan ohalt i trav och idag var han till och med halt i skritt. Vad ska man tro? Och framförallt vad ska man göra? Idag har jag trots hältan tagit honom på en liten promenad för att se ifall det blev bättre. Det blev det inte. Sjukhage känns inte som något bra alternativ då jag har förstått att spatthästar inte ska stå still. Idag plus i lördags fick han ingen promenad p.ga diverse saker och de är de enda dagarna sen han fick diagnosen som han stått helt. Kan det ha någon betydelse? Vetten är givetvis bortrest och han är ensam på sin klinik så det är ingen som har röntgenbilderna så det bli väl att ta ut distriktaren imorgon för att utesluta andra saker som kan ha hänt.

Dessutom har han sommareksem och kliar sina bakben och har nu lyckats klia sönder kastanjen så att det blöder. Men det är på det andra bakbenet
 
Sv: Spatt

Min tant fick diagnosen spatt för ca 5 år sedan.
Den behandling vi gjorde var huvudsakligen shockwave, 3 behandlingar fick hon med ca 3 veckors mellanrum.
Efter de behandlingarna röntgades hon igen och vet konstaterade att det läkt ihop så bra att vi inte behövde behandla mer (mellersta glidleden HB).
Sedan fick hon vila ca 1 månad innan hon sattes igång lugnt under 4 månader.
Efter ca 2 månader av igångsättningen var vi till vet igen och han kunde inte se någon anmärkningsvärd hälta.
Efter det har det inte varit några problem, förutom sista månaderna på henne dräktighet i år, men nu när Bebbe är ute så springer hon helt rent.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Ni som kan Kroatien?
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp