specialidrott

panzy

Trådstartare
Vad tycker ni är lämpliga betygskriterier???

Vet att det finns nationella betygskriterier för ämnet men vi får inte ihop det om man inte har egen häst... Som det är nu så har vi inte ens godkänt enligt de kriterierna och så ska det väl inte vara, eller???

Hon som ska sätta betyget har L:A krav på privatryttaren som också har det... Men vi rider ju på lektionshästarna och där finns väl en som skulle klara av ett L:A dressyrprogram och vi får inte hoppa högre än L:C för häst (1m)...Då kan man väl ej ha L:A krav på oss också, eller???
 
Men alltså, Jag har specialidrott och där bedöms mer motivation, hur mkt man tränar och om man gör framsteg, oavsett på vilken nivå man ligger på från början.

Kursen går ju ut på att utvecklas som idrottare. Sen så kan det ju vara lättare som privatryttare att nå högre mål då man som privatryttare troligen rider fler dagar i veckan än om man rider lektion

Eller nu vet jag inte hur ni har det i er skola, men til exemple så är vi bara två som har ridning som specialidrott och det är våra tränare som har kontakt med skolan så det är de som sätter betygen tillsammans med min idrottslärare.

Nåja, lite om hur vi har det i alla fall... :)
 
Vi blev oxå bedömd efter hur vi utveklades som ryttare och med hästen. Hur mycket vi la ner våran skäl i arbetet, hur pass mycket vi hjälpte till på tävlingar osv.
Sen är de ju klart att en ryttare som tävlar medelsvår får högre betyg än den som tävlar lätt klass.

Jag tävlade LB på ponny och lc-lB på storhäst. Hade hästarna mycket skadade under skolperioden och fick rida skolhstar som hade nästan noll utbildning. Tävlade med andra ord inte så mycket i stora perioder men hjälpte till enormt mycket på tävlingar av alla slag. Fick VG endå ;)
 
Jag vill inte kritisera, men lektionshästar som inte klarar LA tycker jag verkar väldigt dåligt. Där jag red innan jag blev någon typ av privatryttare (fast utan egen häst, tränade bara på lånade hästar) så gick alla stora hästar skänkelvikning och förvänd galopp tillsammans medf ryggning som de också klarade blir det ett litet fint LA:1 om man så vill... men det hade ju ioförsig inte med dina betygskriterier att göra. De kan jag tyvärr inte uttala mig om...
 
Sen är de ju klart att en ryttare som tävlar medelsvår får högre betyg än den som tävlar lätt klass.

Det här tycker jag inte är direkt klart. För om du aldrig har tävlat innan så är det ju starkt att gå upp i lätta klasser/alternativt: du tävlar en unghäst som du hålle rpå att utbilda.

Jämför det med någon som kan rida men börjar trappa ner, anmäler sig till några svårare tävlingar på en ridskolehäst och det går rätt så bra.

Vem ska ha högst betyg?

Nåja, överdrev litegrann kanske, men ville visa att det inte är nivån på tävlingarna som räknas utan HUR man utför dem. inklusive träningen inför osv.
 
håller med om att läraren borde utgå från hästens och ryttarens förutsättningar och sen sätta betyg därefter, men det verkar inte funka så här...
som jag har fattat det hittills så ju mer man tävlar (hoppning) desto högre betyg... men jag tycker det är betydligt roligare att sitta och tragla dressyrövningar och verkligen känna att det går frammåt (liksom att "denna lektionen gick det mycket bättre än förra")...
 
resonerar ni så även när det gäller andra ämnen???
Att de som lägger ner sin själ i matte och verkligen försöker men inte når de höga resultaten skall ha samma eller högre betyg än en elev som har lätt för matte och klarar proven bra utan att behöva traggla och räkna massor???? Betygen skall sättas på kunskapsnivå och inte på flit i svenska skolor. Jag hoppas verkligen att det är så lärarna dvs mina kollegor bedömmer....
 
Till viss del... :smirk:
Jag trodde att läroplanen, förutom att sätta den basala kunskapsnivån även diskuterade förståelse för de högre betygen. I o med det är det ju inte rätt att ge betyg efter tävlingsmeriter utan det är mycket annat som måste vägas in. Tycker det var ett enkelspårigt uttalande från en lärare! :mad:
 
I teoretiska ämnen anser jag att betyg ska sättas efter kunskapsnivå. Men det är skillnad med praktiska ämnen, visst väger viss kunskap in men bra tävlingsresultat är inte detsamma som bra kunskap inom ämnet. Specielidrott går dessutom ut på att utvecklas inom sin idrott och att man SKA lägga ner tid på den.
 
men man kan ju inte bedöma kunskapsnivå efter tävlingsresultat... särskilt inte när där inte finns några hästar som kan konkurrera mot ponnyerna på våran ridskola...

Sen tycker jag också bäst om att rida de lite svårare hästarna som man måste jobba med hela tiden men kanske ändå inte lyckas riktigt bra medan min kompis som också har ridning (som ridläraren jämför mig med då hon är mer hoppintresserad, vilket också är ridlärarens intresse men inte mitt) oftast rider de ponnyer som har lätt för sig...

Det går ju inte att jämföra oss om vi inte rider likvärdiga hästar (om hon nu måste jämföra för att kunna sätta betyg)
 
Förstår inte hur du menar med förståelse för de högre betygen??? Skall eleven ha det eller vad???
Självklart måste en duktig elev visa sin praktiska kunskap för läraren!!! Man kan ju inte sätta betyg på tävlingsresultat enbart, utan de eleverna måste ju lika väl som andra rida vår ridskolas hästar på lektionerna, där kan ju läraren jämföra eleverna, låta dem byta hästar osv.

Jag hävdar att i läroplanen finns INTE kriterier för flit!!! Utan det är kunskapsnivån som ska bedömmas, men den måste så klart visas upp för läraren!
Tex ett praktiskt ämne som foto. Finns de elever som kämpar och övar, fotar jättemycket men aldrig får till riktigt bra bilder ändå med hänsyn till ljussättning osv. Så en elev som fotar på lektionerna så att läraren ser men kanske inte är lika ivrig att lära och inte lika flitig men som har talangen för bilder och fotar/framkallar toppenbilder som kan säljas till en bildbyrå bums. Kunskapsnivån måste kunna omsättas i praktik när det gäller praktiska ämnen.
När det gäller ridning så kan visst en sämre ryttare vara bättre på teori och veta varför den gör si eller så, men en duktig ryttare kan ha en medfödd känsla som gör att den gör rätt ändå. För ett högt betyg i praktiskt ämne skall man både veta vad man gör och kunna omsätta sin kunskap i praktiken!
 
Men att kunna omsätta sin kunskap i praktiken har ju ingenting med tävlingsresultat att göra. Ska man ta hänsyn till resultat är det ju eleven som tävlingsryttare man bedömer, inte elevens kunskaper i ämnet. Du kan vara hur duktig som helst på allt som har med hästar att göra men saknar totalt tävlingsnerver, hur blir det då? Eller kan du ha en ponny/häst som hoppar runt allt utan att du knappt behöver sitta på, det finns flera sådana hästar... Vart hamnar man då?

Det är ingen lätt sak att betygssätta folk, det är jag medveten om. Jag anser dock att man inte får göra det för lätt för sig och bara stirra på resultat "på papperet" för då blir det inte rättvisande.
 
Vad jag vet så står det i specialidrott för ridsport att man skall rida på en nivå motsvarande tävling LA för ett visst betyg... detta skall man visa upp för läraren och inte på tävlingsbanorna när det gälleratt få ett visst betyg. Ridsportförbundet har gett ut tydliga kriterier för ridsport på gymnasieskolor men jag vet att alla distrikt inte har kommunicerat ut dem till sina ridskolor som är ansvariga för specialidrott och då är det klart att det blir problem med att olika skolor gör olika.
 
Så man struntar alltså helt och hållet i den ursprungliga kunskapsnivån?

Så en ryttare som har ridit låt oss säga 3 år, ska betygsättas tävlingsmässigt på samma sätt som en som har ridit låt oss säga 7 år? Deras tävlingsanmbitioner kanske ligger på samma nivå, och de utvecklas i samma takt, men kunskapsnivån är inte densamma.

Otroligt knepigt tycker jag, att man ska vara tillräckligt rik för att kunna få bra betyg på gymnasienivå (ha råd att ha haft egen häst i flera år)

Så vitt jag vet så är inga andra betygskriterier grundade på att en elev ska ha haft privat lärare i ämnet flera år i förväg innan de har ämnet i skolan.
 
Jag tycker det låter väldigt konstigt att man ska uppnå LA-nivå för att få tex. MVG, speciellt som den teoretiska kunskapen är en så liten del i kursen specialidrott så borde man inte haka upp sig alltför mkt på nivån utan snarare hur man utför träningen.

SÅhär står det på skolverkets hemsida angående specialidrott:

Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
ha färdigheter i sin specialidrott,

vara förtrogen med specialidrottens teknik, taktik och regler,

ha insikt i idrottspsykologi och dess tillämpningar i specialidrotten,

ha kunskaper i träningslära och träningsmetoder och deras effekter för utveckling av kvaliteter som uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination i specialidrotten,

kunna organisera tränings- och tävlingsverksamhet för barn och ungdomar,

ha kunskap om hur man förebygger och akut behandlar vanliga idrottsskador,

ha kunskap om näringsfysiologins betydelse för prestation och hälsa,

ha kännedom om och erfarenhet av funktionärs- och ledarskap inom idrotten och om idrottsföreningars organisation och verksamhet,

känna till idrottsrörelsens framväxt och mål samt idrottens nationella omfattning,

kunna resonera om det egna idrottsutövandet ur ett etiskt perspektiv.

Det är detta skolorna utgår från när de sätter betyg, står ingenting om en viss nivå här någonstans.
 
Nej det är sant men detta är skolverkets mål i skolverkets direktiv står att varje skola skall utforma lokala betygskriterier utfifrån målen!!! För att underlätta för skolorna så har ridsportförbundet tolkat dessa mål och gjort betygskriterier för specialidrott ridsport. Det är utifrån betygskriterierna lärarna mäter kunskapen.
Att man gjorde kriterier är för att undvika vad som hade skett. Dvs att många lärare betygsatt just efter hur mycket man gått framåt, men det säger ju inget om vilken nivå man befinner sig på när kursen är slut. På hippologprogrammet märkte man att vissa eleversom hade MVG hade en betydligt sämre ridkunskap än elever med betyg G. Troligtvis hade inte dessa gått framåt lika mycket under sina gymnasieår men att de får sämre betyg att söka vidare på trots en högre kunskapsnivå det tycker inte jag är rättvisst! Och det blir ett mycket felvisande jämförelsesystem.Betygen syfte är att visa nivån eleven befinner sig på för att kommande instanser (arbete eller eftergymnasialskola) skall få en hint om vilken nivå eleven har i olika ämnen. Om betygs sätts på hur mycket man utvecklas så blir det uppmuntringsbetyg som inte säger något om kunskapsnivån. Betygens syfte är inte att uppmuntra utan mäta kunskap.
Så för en elev som sliter och går framåt mycket men ändå inte når en hög kunskapsnivå är det extra viktigt att läraren uppmuntrar på andra sätt!! Om flit och uppmuntlingsbetyg sätts så kan vi skrota betygssystemet utifrån det syfte de har idag dvs att mäta kunskapsnivån.
 
Jag håller med om att betyget inte uteslutande ska spegla ambitionen hos eleven. Som det är skrivet senare i tråden verkar det vara nivån på ridningen, dvs i vilken utsträckning man kan få hästen att arbeta på rätt sätt, som är den basala nivån (kravnivån, måstet för G) och inte tävlingsresultatet som jag fick intrycket först... :crazy:
Jag anser dock att för att kunna få betygen över G så måste eleven ha försökt utveckla sig. Man borde inte kunna glida in och ha ridit FEI program innan ,komma ut och inte ha utvecklat sig men ändå få ett högt betyg enbart med hänvisning till den höga nivån.
 
Nej hon kan inte ha LA som krav på er om det inte finns hästar som klarar det. Har man inte tillräckligt med resurser för att hålla en utbildning så kan man inte ha just den utbildningen. Ni borde helt enkelt inte fått gå utbildningen alls där.

Visst måste man mäta prestation för att sätta betyg. Så ser dagens betygsystem ut. I det här fallet verkar det som att det räcker med dressyr eller hopp.

LA dressyr är väl inte så himla svårt för en häst. Det är ju som sagt bara skänkelvikning och ryggning som är det svåra i LA:1.
 
har hittat de där direktiven på ridsports förbundets hemsida. Blev glad, för där står inget om tävlingsresultat och särskilt inte något om hopptävlingserfarenheter... för att få MVG i Specialidrott A så "ska man ha utvecklade färdigheter inom dressyr motsvarande LB och banhoppning LB/1,10"...

Det är inte förrän i B-kursen som man behöver LA för att få MVG... så de papprena ska jag ge ridläraren idag... Fast hoppningen får vi nog diskutera lite... då vi inte får hoppa så högt på hästarna för att det sliter för mycket (tror det är därför iaf) tycker själv ej att höjden spelar så stor roll. (det är lika jobbigt att hoppa iaf :crazy:) Men man borde ju bli bättre på det året som är kvar... man kan ju hoppas iaf ;)
 
kraven är läskigt låga men jag tyckerd et är bra :smirk: då får alla chansen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 730
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp