Specialinredning till shettisar - idéverkstad

Egonson_

Trådstartare
Någon som har ombyggt släp till shetland?
Funderar på om man ska köpa ett Ifor Williams enhästars när vi ska köpa nytt till våren, och fråga om specialtillverkad inredning för två minishetland. Tänker då två spiltor på diagonalen. Lite som ett vanligt diagnoallastat hästsläp.
Tre väggar som enkelt kan ställas åt sidan för inlastning bak och urlastning fram. Samt en ring (kanske sådan där lastförankringsvariant som ligger platt mot väggen när man inte använder den) för uppbindning och en för hönät.

Ifors enhästars är 1,30 cm brett och det blir ju något större spiltor om man har dem diagonalt. Har inte mätt mina småttingar på längden ännu men en är 77 och den andra är 83 cm hög.

Problemet är att jag behöver ta ur mellanväggarna för att kunna köra en större häst/ponny eller en kossa, då med bommar fram och bak som vanligt, och då får där ju absolut inte vara kvar utstickande delar på väggarna..

Jag får dra 1400 kg på mitt B-kort med vår bil så ett enhästars får jag mer lastvikt på. Behöver inget tyngre hästsläp på så vis, vi har andra släp att frakta större saker i och mer än en lite större häst kommer jag inte ha.
 
Hittar du bom fästen som är ganska platta så gör det nog inget att de är där när du kör andra hästar. Blir ju att de hamnar under magen på dom :p. T ex böckmann säkerhets fäste kan fungera? Eler startrailers som är liknande utan säkerhets funktionen.
mss.jpg

De har ju väldigt mjuka kanter och fästet är väldigt stabilt :)


Eller om du ska ha en enda lång mellanvägg mellan t ex vänster sida under original bommen till öger bak under roriginalbommen så blir de ju inte ivägen alls för hästarna. Så kan man bara ha en last ögla liknande denna för uppbindning.
VZ27O-027-680x510.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp