Specialsök röd kong och liknande

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Kan man välja att enbart träna specialsök på röd kong eller behöver man även träna in dofterna eucalyptus etc?

Ni som tränar specialsök röd kong rekommenderar ni att man går en kurs eller kan man lära sig mycket själv?

Jag undrar också om de finns någon dålig effekt att träna denna typ av specialsök paralellt med annan träning som brukslydnad, spår osv. Kan de bli förvirrande?
 
Kan man välja att enbart träna specialsök på röd kong eller behöver man även träna in dofterna eucalyptus etc?

Ni som tränar specialsök röd kong rekommenderar ni att man går en kurs eller kan man lära sig mycket själv?

Jag undrar också om de finns någon dålig effekt att träna denna typ av specialsök paralellt med annan träning som brukslydnad, spår osv. Kan de bli förvirrande?
Eucalyptus använder man väl bara i Nosework vilket är en annan sport. Specialsök är väl mer likt praktiskt arbete.
 
Kan man välja att enbart träna specialsök på röd kong eller behöver man även träna in dofterna eucalyptus etc?

Ni som tränar specialsök röd kong rekommenderar ni att man går en kurs eller kan man lära sig mycket själv?

Jag undrar också om de finns någon dålig effekt att träna denna typ av specialsök paralellt med annan träning som brukslydnad, spår osv. Kan de bli förvirrande?
SBK:s specialsök är skild från Svenska Nosework klubbens verksamhet, dvs du behöver inte träna in dofterna eucalyptus etc för att träna specialsök med röd kong.

Jag skulle rekommendera en kurs - regelverket är under utformning och jag upplever det som komplicerat.
 
Jag har precis gått en kurs i specialsök och jag tycker alltid kurs är värt att gå för att få råd och hjälp just utifrån mig och min hund :)
I specialsök är det röd kong classic som är doftetiketten, inget annat.
 
Det verkar finnas delade meningar huruvida man får ta i kongen eller ej. Likadant hur man förvarar bitarna mellan träningarna. Hur har ni gjort?
 
Det verkar finnas delade meningar huruvida man får ta i kongen eller ej. Likadant hur man förvarar bitarna mellan träningarna. Hur har ni gjort?
Jag gör både och. Har en burk med klippta kong där jag bara tar ut bitar med pincett och gömmer. Men sen händer det att jag återanvänder dom bitarna ibland om jag är ute och då kan jag slarva lite med att ta i dom ibland. Kan tex göra ett par gömmor, åka och springa ett varv och sen göra om gömmorna och köra ett par sök till när vi kommer hem.
Om det är rätt eller inte vet jag inte men hunden har inte lättare eller svårare att hitta bitarna oavsett. Vi är rätt långt ifrån tävlingsklara så ser det som bättre med mängdträningen för sysselsättning och att det är enkelt och roligt så att vi hinner med ett par gömmor till än att allting görs 120% korrekt.
 
En sak att komma ihåg - till skillnad från hydrolaten (nose work-dofterna) så slutar kongen aldrig att lukta. Så var noga med att inga kongbitar ramlar ner i springor, bakom trösklar e dy l där du vill träna igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 865
Senast: Elendil
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 591
Senast: LovingLife
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp