Specialsök (Röd kong)

toughcookie

Trådstartare
Om det är fler som kör specialsök tänkte jag att det kunde vara kul med en tråd där vi snick-snackar om allt som rör det. Är det rent av någon som varit ute och tävlat?
Vi ska debutera på söndag och jag har tränat alldeles för lite och har helt plötsligt fått problem med markgömmor. Vi har heller inte någon superstabil markering men man måste ju börja någonstans och det är dumt att inte passa på när det är på hemmaplan.
Vårt stora mål för året är "schäfer SM" i september.

1655752051304.png
 
Jag håller på att träna in Röd Kong för att bli lite kul att variera, testar Hedmans metod för sökdriv med inlärningen. Kör annars Nose Work där vi är uppflyttade till klass 2 men har inte startat än.
 
Jag har tänkt börja träna röd kong, men väntar nu bara på hundsaker som kong, mm som jag har beställt online...
+att jag ska kolla upp bästa sättet att träna....hur börjar man med kongsök...är det att leka med kongen först kanske och sen gömma hela eller tar man småbitarna vid första söket?

Annars har vi också börjat träna Nosework för ngr månader sen, men har inte tävlat ännu....😊🙃

Roligt förslag att snacka specialsök 👍
 
Specialsöket är ett av mina dåliga samveten med mina hundar 🙈
Vi har gått en grundkurs och de har absolut fattat vad det går ut på och de har varierande grad av markeringar. Men jag lägger alldeles för lite tid (typ ingen...) på att utveckla det.
Så hoppas tråden får fart, att ni är många som tränar aktivt och vill skriva om det så jag kan åka snålskjuts på er och få lite pepp! 🙏

(Inser att de saker jag är bra på att träna med mina hundar är de där jag har mina underbara träningskompisar med. Utan socialt stöd klarar jag mig tydligen inte...
Tränar såklart själv också, men då med koppling till sådant jag har andra att träna med åtminstone ibland.)
 
Jag har tänkt börja träna röd kong, men väntar nu bara på hundsaker som kong, mm som jag har beställt online...
+att jag ska kolla upp bästa sättet att träna....hur börjar man med kongsök...är det att leka med kongen först kanske och sen gömma hela eller tar man småbitarna vid första söket?

Annars har vi också börjat träna Nosework för ngr månader sen, men har inte tävlat ännu....😊🙃

Roligt förslag att snacka specialsök 👍

Du tränar in själva doften, precis som vid kantarellsök, nosework etc.
 
Jag tänkte ge mig på nån kurs efter sommaren som aktivitet för någon av hundarna. :) Vi har många kurser på klubben så det blir trevligt att göra något socialt också, det blir mycket ensamträning just nu i lydnaden/brukset.
 
Jag har ofta en ask med kongbitar med mig när jag är ute på promenad. Skulle vi gå förbi ett intressant område är det bara att platsa hunden och sätta ut några gömmor så på det sättet är det väldigt enkelt att träna. Det jag har varit dålig på är att träna på områden där jag inte vet vart gömmorna är. Det har gjort att jag har börjat "tjata" och styra min hund alldeles för mycket. Men nu är jag med i en nosargrupp med mycket aktiva och kompetenta människor så nu ska jag få till den biten också.
Jag tycker specialsöket är så himla kul och min hund älskar det, ju krångligare områden med höga gömmor och vingliga underlag ju mer taggad blir hon.
Jag började genom att lära in doften precis som vid nosework eller kantarellsök. Det fattade hon på ca 10 minuter (eftersom vi gjort en del sånt innan) och då la jag ut ett sök runt en byggnad och försökte vara noga med att belöna hittandet och INTE vänta på någon markering. Markeringarna har vi tragglat med separat.
Jag vet att det finns de som tränar in kongsöket genom att dra upp intresset för kongen genom lek och sen får de leta efter hela kongen så det funkar säkert också. För oss var det enklare att börja med en smeller eftersom vi båda är bekanta med det arbetssättet sedan tidigare.

1655796475404.png
 
Jag och min hund går en specialsökskurs med röd kong just nu. Vi har gått två tillfällen hittills, så vi är fortfarande väldigt gröna. :)
 
Vi gick en grundkurs i specialsök i våras. Var riktigt kul och min schäferhane på drygt ett år nu älskade det. Har dock inte blivit så mycket träning sedan dess men ska ta upp det igen. Förhoppningsvis kommer det en fortsättningskurs på klubben i höst som vi tänker gå och då lär vi börja ta tag i grunderna igen innan. Själva söken går superbra men tycker att det är svårt med markeringen.. Vi gjorde aktivt ett avbrott i träningen då han plötsligt började markera på sakletning istället för att hämta grejerna..
 
Alltså jag som fattar noll och ingenting. Röd Kong? Alltså leksaken? Varför just röd? 😅

Förlåt för dum fråga!
Det är tydligen så att den har en väldigt specifik doft. Det är också den som ofta används när man lär in olika typer av skarpa specialsök till exempel narkotika, granbarkborre och vägglöss osv. Så till tävlingsformen specialsök har man valt just den, dels för att det ska efterlikna tjänstehundsarbete i så stor utsträckning som möjligt men också för att den alltid har samma doft (så länge man inte kokar den eller nått sånt). I till exempel nosework kan det skilja mellan olika tillverkare av hydrolaten.


Tillägg: Man söker alltså efter små bitar av kongen, inte så ofta hela leksaken. Igår när vi tränade var de minsta bitarna knappt millimeterstora.
 
Jag har tänkt börja träna röd kong, men väntar nu bara på hundsaker som kong, mm som jag har beställt online...
+att jag ska kolla upp bästa sättet att träna....hur börjar man med kongsök...är det att leka med kongen först kanske och sen gömma hela eller tar man småbitarna vid första söket?

Annars har vi också börjat träna Nosework för ngr månader sen, men har inte tävlat ännu....😊🙃

Roligt förslag att snacka specialsök 👍
Den övningen jag testar, som rekommenderades av mycket erfarna tjänstehundsdressörer för att lära in Kongen är en sökdrivsövning så får man flera saker på en gång. Så jag preppar kongen med något gott, kastar iväg den så får hunden hitta den och få sin belöning, första steget är när hunden ser den och nästa steg är när hunden inte ser den. Sen gör jag miljön svårare och svårare. Ska bli kul att testa den metoden för inlärning.
 
Jag har ofta en ask med kongbitar med mig när jag är ute på promenad. Skulle vi gå förbi ett intressant område är det bara att platsa hunden och sätta ut några gömmor så på det sättet är det väldigt enkelt att träna. Det jag har varit dålig på är att träna på områden där jag inte vet vart gömmorna är. Det har gjort att jag har börjat "tjata" och styra min hund alldeles för mycket. Men nu är jag med i en nosargrupp med mycket aktiva och kompetenta människor så nu ska jag få till den biten också.
Jag tycker specialsöket är så himla kul och min hund älskar det, ju krångligare områden med höga gömmor och vingliga underlag ju mer taggad blir hon.
Jag började genom att lära in doften precis som vid nosework eller kantarellsök. Det fattade hon på ca 10 minuter (eftersom vi gjort en del sånt innan) och då la jag ut ett sök runt en byggnad och försökte vara noga med att belöna hittandet och INTE vänta på någon markering. Markeringarna har vi tragglat med separat.
Jag vet att det finns de som tränar in kongsöket genom att dra upp intresset för kongen genom lek och sen får de leta efter hela kongen så det funkar säkert också. För oss var det enklare att börja med en smeller eftersom vi båda är bekanta med det arbetssättet sedan tidigare.

Visa bifogad fil 93469
Jag lärde också in doften i nosework med smeller och satte sen ut möbeltassar osv som dom fick leta efter..Så dom är också vana med smeller metoden... Sen fick dom godis från mig och ibland lek med boll i belöning...

Om man använder smeller för att lära in kong så har jag sett att dom klickar när hunden luktar och sen när den söker och hittar så har dom kastat en hel kong som belöning, men jag antar att alla gör lite olika eller kanske båda- för att få upp intresset eller farten. Men mina hundar behöver absolut inte få upp sitt föremåls intresse iaf dom är typ "bolltokiga" och kongen är ju ännu roligare än bollar. 😄
 
Jag lärde också in doften i nosework med smeller och satte sen ut möbeltassar osv som dom fick leta efter..Så dom är också vana med smeller metoden... Sen fick dom godis från mig och ibland lek med boll i belöning...

Om man använder smeller för att lära in kong så har jag sett att dom klickar när hunden luktar och sen när den söker och hittar så har dom kastat en hel kong som belöning, men jag antar att alla gör lite olika eller kanske båda- för att få upp intresset eller farten. Men mina hundar behöver absolut inte få upp sitt föremåls intresse iaf dom är typ "bolltokiga" och kongen är ju ännu roligare än bollar. 😄
Jag har valt att inte belöna med hel kong. Dels för att hon inte tycker att den är speciellt kul och dels för att jag är rädd för att hon ska tro att det är ok att sen tugga på de gömda bitarna om hon kommer åt dem. Men jag tror väldigt många belönar just med kong.
Men det allra bästa är att gå kurs! Jag lärde in doften och påbörjade söken själv men sen gick jag en fortsättningskurs för att komma rätt på markeringarna och med hur jag ska tänka kring olika typer av gömmor, systematik och progression. Till hösten hoppas jag få tid och råd att gå kurs för Hedman som tidigare nämnts i tråden. Jag gillar verkligen honom och hans metoder.
 
Trevlig trådstart! Jag gör ett avtryck. Tanken är kurs i specialsök under hösten men fram till dess tränar denna glada amatör hemma i stallet. Än så länge använder jag en hel kong, men jag har någon föreställning om att dela efterhand, (men först tror jag att vi får prioritera markeringar). Hunden är iaf riktigt i gasen när det vankas sök, väldigt driven, letar högt och lågt, klättrar, ställer sig mot saker och är helt orädd på märkliga underlag.
Frågan är hur mycket man kan förstöra när det gäller den fortsatta träningen om man utan någon vidare erfarenhet kör själv hemma...
 
Trevlig trådstart! Jag gör ett avtryck. Tanken är kurs i specialsök under hösten men fram till dess tränar denna glada amatör hemma i stallet. Än så länge använder jag en hel kong, men jag har någon föreställning om att dela efterhand, (men först tror jag att vi får prioritera markeringar). Hunden är iaf riktigt i gasen när det vankas sök, väldigt driven, letar högt och lågt, klättrar, ställer sig mot saker och är helt orädd på märkliga underlag.
Frågan är hur mycket man kan förstöra när det gäller den fortsatta träningen om man utan någon vidare erfarenhet kör själv hemma...
Jag tror inte du förstör något. Det viktiga är ju att hunden fattat vilken doft den letar efter och att den tycker det är kul. Allt annat är ju detaljpet.
Jag har tyvärr dragit ut på belöningarna i markeringarna för länge för tidigt och råkat lära in att hon markerar- tittar på mig och återgår till markeringen. Såna ovanor är ju lätt att man lägger sig till med när man tränar mycket själv men det är ju inget som hunden har ont av.
 
Jag har valt att inte belöna med hel kong. Dels för att hon inte tycker att den är speciellt kul och dels för att jag är rädd för att hon ska tro att det är ok att sen tugga på de gömda bitarna om hon kommer åt dem. Men jag tror väldigt många belönar just med kong.
Men det allra bästa är att gå kurs! Jag lärde in doften och påbörjade söken själv men sen gick jag en fortsättningskurs för att komma rätt på markeringarna och med hur jag ska tänka kring olika typer av gömmor, systematik och progression. Till hösten hoppas jag få tid och råd att gå kurs för Hedman som tidigare nämnts i tråden. Jag gillar verkligen honom och hans metoder.
Ja det är sant att det bästa är nog att gå en kurs för jag vet inte mycket alls, men jag tänkte lära in doften själv först i alla fall...men det går nog fort -tror jag!? Dels för att dom är vana med nosework o annat som kantarell och (hitta nycklar som jag klickade in😊 men det är inte riktigt samma sak) och dels f dom är lättlärda..iaf en av dom.

Tycker inte din hund bollar eller liknande är kul heller? Mina tycker kong är ÄNNU roligare-för den studsar så oberäkneligt-och dom har så mycket jaktlust och en kong hoppar väl som en hare 🤣.
Men dom älskar mat/korv också (väldigt lätt belönade) som jag brukar börja med som belöning-vilket räcker för att dom ska bli heta och i början stod dom och tjöt lite innan jag släppte på dom att söka.. (Om jag skulle belöna med kong som dom gjorde på videon oj då skulle dom verkligen tjuta innan)

Du skrev att din hund hittar småbitar av kong som var i mm.
Jag tänkte börjar man med större bitar? eller blandar man kanske? och hur gör man med hundar som lätt äter upp så små bitar? I nosework lägger man ju tops i burkar..annars hade min ena hund ätit upp dom vilket han försöker.
Är det olika typer av gömmor som i nosework typ i saker?
Måste man ha en markering när man tävlar eller är det för att inte hunden ska äta upp kong biten.
Jag får nog köpa en kongsök bok -helt klart..eller läsa på nätet om det står någonstans 🤔
 
Vi är ett inbitet nosework ekipage, som nu har börjat grundkurs i specialsök. (NW3)

Men jag är inte alls såld på markeringsträningen som vi hade på första kurstillfället.
Vi har i ochförsig redan bra markeringar i NW där min hund frysmarkerar och inte släpper sin markering förrän jag säger till. så jag valde bort att träna markeringsträning såsom i SS

Tillfälle 2 imorgon, så då blir det förhoppningsvis doftinlärning istället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 788
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 431
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 581
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 034
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp