Specialsök (Röd kong)

Lite mer handgriplig fråga här nu: Hur har ni delat era kongar? Qalle ska börja söka lite mindre bitar nu tänkte jag, och då ska det delas. Tänkte supervass kökskniv (typ Global)/sekatör/mattkniv men är det någn som har ett supertips så är jag tacksam! Sitter redan med en skada på ac-leden (vänster) och långfingret (höger), så jag orkar inte råka skada mig ytterligare pga. klantigt kong-delande. ;)

Ps. vet att det finns smådelar att köpa, men nu har jag en helt ny kong som ligger hemma och bara väntar, så jag tänkte ge mig på den först...
Jag har andvänt olika tångar som funkar perfekt...ngr heter "knipex" special affärer tror jag har sånt, men det kan väl finnas varsom...Man måste bara ha olika beroende på hur stor kongen och kongbitarna är och vissa kan klippa/knipsa av Större bitar och vissa passar bättre om man ska knipsa av små små bitar..
 
Jag har andvänt olika tångar som funkar perfekt...ngr heter "knipex" special affärer tror jag har sånt, men det kan väl finnas varsom...Man måste bara ha olika beroende på hur stor kongen och kongbitarna är och vissa kan klippa/knipsa av Större bitar och vissa passar bättre om man ska knipsa av små små bitar..
Jag fick av toppen på kongen med en Globalkniv :up: (sambon must not know :angel:). Har liksom redan lovat en gång att inte använda köksverkstyg ute i verkstan... Men det gick bättre än förväntat.
 
Pga livet har kongletandet få stå tillbaka en stund. Lilleman har letat efter diverse annat och när han inte gjort det har vi traggat fritt följ. Idag var det dock dags. Dessutom premiär för mindre bit. Han hittade denna dold och högt gömd i stallet på typ mindre än en minut. Jag är nu övertygad om att jag underskattar hans luktsinne grovt 🙈. Han blir iaf hiskeligt glad och peppad av att söka.Visa bifogad fil 96680
Den biten ser stor ut så ja jag tror nog du har underskattat hans expertområde hundars luktsinne...det gör jag med - gömmer något "på ett bra ställe" tror man och så tar det ngr min- eller mindre så har dom hittat gömman..

Ett tips för hundar med stora nosar
är att låta dom söka på tomsök ibland...för man ska ju träna som dom gör med tjänste hundar och oftast så hittar inte tjänste hundarna något eller dom kan få söka lääänge innan dom hittar något...och man ska ju efterlikna en sån hunds "vardagsjobb" s.a.s...

Jag tog en bild på en kongbit i handen för att se skillnaden mellan din bit -vet du om den här är för liten
1659463126258.jpeg
 
Den biten ser stor ut så ja jag tror nog du har underskattat hans expertområde hundars luktsinne...det gör jag med - gömmer något "på ett bra ställe" tror man och så tar det ngr min- eller mindre så har dom hittat gömman..

Ett tips för hundar med stora nosar
är att låta dom söka på tomsök ibland...för man ska ju träna som dom gör med tjänste hundar och oftast så hittar inte tjänste hundarna något eller dom kan få söka lääänge innan dom hittar något...och man ska ju efterlikna en sån hunds "vardagsjobb" s.a.s...

Jag tog en bild på en kongbit i handen för att se skillnaden mellan din bit -vet du om den här är för liten
Visa bifogad fil 96761
Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.

Diskuterade nyligen med sambon om man skulle våga sig på att skicka honom (hunden då 😆) på tomsök men vi kom fram till att vi fortsätter ett tag till med jackpot varje gång.

Hoppas ju på att vi kommer med på specialsökskursen som börjar i höst, så att vi får nya ögon på oss och fler tips. Är så rädd att förstöra något nu när han verkar tycka att sökandet är livets grej.
 
Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.

Diskuterade nyligen med sambon om man skulle våga sig på att skicka honom (hunden då 😆) på tomsök men vi kom fram till att vi fortsätter ett tag till med jackpot varje gång.

Hoppas ju på att vi kommer med på specialsökskursen som börjar i höst, så att vi får nya ögon på oss och fler tips. Är så rädd att förstöra något nu när han verkar tycka att sökandet är livets grej.
Vad skulle ni förstöra med ett litet tom sök i ett rum eller på altan eller liknande?
Jag tror ju hundar klarar mer än vi tror...😊

Hade ni tränat nosework eller?

För då är det bara som en doft till hunden ska hitta nu-kong-och jag tycker det är bra att man tränar svårighets graden o ev tomsök med ökad svårighetsgrad, men inte bara göra det svårare o svårare utan svårare o svårare med enklare pass eller testa på ett lite ännu svårare pass så man tränar lite upp och ner /svårare och lättare..fast ändå år träningen uppåt....Hade varit lättare att rita vad jag menar, men du förstår vad jag menar va-- zick zack uppåt 😄
 
Vad skulle ni förstöra med ett litet tom sök i ett rum eller på altan eller liknande?
Jag tror ju hundar klarar mer än vi tror...😊

Hade ni tränat nosework eller?

För då är det bara som en doft till hunden ska hitta nu-kong-och jag tycker det är bra att man tränar svårighets graden o ev tomsök med ökad svårighetsgrad, men inte bara göra det svårare o svårare utan svårare o svårare med enklare pass eller testa på ett lite ännu svårare pass så man tränar lite upp och ner /svårare och lättare..fast ändå år träningen uppåt....Hade varit lättare att rita vad jag menar, men du förstår vad jag menar va-- zick zack uppåt 😄
Jag är nybörjare, och han är bara liten (10 månader). Så jag vill gå försiktigt fram. Är så rädd att råka sabba hans söklust. Det är så oerhört viktigt för mig att det blir rätt med honom. (Att dra igång kongsöket hemma var modigt bara det.) Så innan vi börjar med annat än "leta-hitta-KALAS!!!" vill jag att vi är i kursverksamhet med ögon på oss.

Men jag förstår hur du menar! Och jag är själv också övertygad om att vi inte fattar vilken kapacitet våra hundar sitter på egentligen.
 
Jag är nybörjare, och han är bara liten (10 månader). Så jag vill gå försiktigt fram. Är så rädd att råka sabba hans söklust. Det är så oerhört viktigt för mig att det blir rätt med honom. (Att dra igång kongsöket hemma var modigt bara det.) Så innan vi börjar med annat än "leta-hitta-KALAS!!!" vill jag att vi är i kursverksamhet med ögon på oss.

Men jag förstår hur du menar! Och jag är själv också övertygad om att vi inte fattar vilken kapacitet våra hundar sitter på egentligen.
Har du kört några sök där du själv inte vet vart gömman är? Jag har insett att jag påverkar min hund MASSOR när jag har lagt ut söket själv. Räcker med att jag sneglar åt ett visst håll så plockar hon upp på det. Hennes driv blir så mycket starkare och det känns mer som att vi jobbar tillsammans när ingen av oss vet vart gömmorna finns.

Sen kan du ju utöka med att ha flera gömmor i samma område.
 
Har du kört några sök där du själv inte vet vart gömman är? Jag har insett att jag påverkar min hund MASSOR när jag har lagt ut söket själv. Räcker med att jag sneglar åt ett visst håll så plockar hon upp på det. Hennes driv blir så mycket starkare och det känns mer som att vi jobbar tillsammans när ingen av oss vet vart gömmorna finns.

Sen kan du ju utöka med att ha flera gömmor i samma område.
Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten 😆. Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).
 
Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten 😆. Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).
Det hör han definitivt. Vi gör så mycket konstigt som vi själva inte är medvetna om men nog tusan plockar hundarna upp det på en millisekund. :o .
 
Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten 😆. Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).
Vad som också är väldigt avslöjande är var, när och hur du går/står osv med fötterna...Tex så tenderar många att i nosework iaf och det är väl likn i kongsök att gå bakom/bredvid hunden när den söker, men så fort den hittar gömman så stannar man till omedvetet då lär man ju hunden var den ska hitta gömman då om man stannar -vilket jag också gjorde i början....

Innan en instruktör visade hur man skulle göra - aldrig stå still med fötterna vid gömmorna eller böja sig över snegla där gömman är eller peka m handen osv..
ja och lära sig andas normalt hela tiden o inte typ hålla andan , pipa eller likn när hunden hittat gömman..😉
Alltså låta hunden söka så självständigt som möjligt och aldrig stå stilla utan rör fötterna fram och tillbaka som om du inte vet var gömman är....om man inte har någon som kan gömma åt en....

Sen är det ju bra att veta var gömman är också för att träna på att läsa hunden som kan vara bra även om man sen ska ha en frysmarkering tex.. Det kan bli ett tragglande i sig att träna in markeringen med söket,,,
 
Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.

Diskuterade nyligen med sambon om man skulle våga sig på att skicka honom (hunden då 😆) på tomsök men vi kom fram till att vi fortsätter ett tag till med jackpot varje gång.

Hoppas ju på att vi kommer med på specialsökskursen som börjar i höst, så att vi får nya ögon på oss och fler tips. Är så rädd att förstöra något nu när han verkar tycka att sökandet är livets grej.
Jag tänkte finns det inte alternativ till det som man kan boka direkt alltså Internet kurser med Specialsök - det borde ju finnas och då spelar det ju ingen roll VAR kursen spelas in..

.Jag lärde hundarna nosework från en bok, men också från författaren som också är NWinstruktör o domare via youtube filmer och jag såg flera lära valpar nw vissa från bara ca 3 mån o uppåt när dom började tränas 😊

Ni ska ju göra vad som känns bäst för er, men jag tror det skulle vara svårt att förstöra en hunds lukt lust genom en sån liten sak, men när/om ni nu vill prova innan kurs kanske så finns ju "halvvarianten"

Så en halv-variant är att ni har ett tomsök i tex hallen för att han ska få jobba liiite längre och ett större rum i anslutning till den tomma hallen el likn där får han hitta flera st gömmor och få massor med godis eller leksak om ni använder det...Då blir det tomma rums söket snabbt en förväntan att snart blir det kalas😎
 
Vi tränar vidare om än inte så strukturerat just nu då vi har några veckors fokus på tävlande i brukset. Men vi har hunnit med ännu ett prov hos Svenska Hundklubben där hunden var helt superfantastisk men matten klantade sig och vågade inte säga "markering" på ett ställe så vi missade uppflyttet. Valkyria är sån att hon tycker att gömman är "död" om hon markerat men inte fått cred för det så när vi gick tillbaka som ignorerade hon.
Vi har kommit med på två SBK prov framöver så efter helgens bruksstarter ska vi koncentrera oss på specialsöket fram till schäfer SM i september.
 
Vi tränar vidare om än inte så strukturerat just nu då vi har några veckors fokus på tävlande i brukset. Men vi har hunnit med ännu ett prov hos Svenska Hundklubben där hunden var helt superfantastisk men matten klantade sig och vågade inte säga "markering" på ett ställe så vi missade uppflyttet. Valkyria är sån att hon tycker att gömman är "död" om hon markerat men inte fått cred för det så när vi gick tillbaka som ignorerade hon.
Vi har kommit med på två SBK prov framöver så efter helgens bruksstarter ska vi koncentrera oss på specialsöket fram till schäfer SM i september.
Det låter ju som det gått bra för er i sommar - GRATTIS 👍🎈 Mycket skoj att pyssla med i sommar ni har..Det är ju så kul att tävla ock så får man reda på vad man kan behöva träna mer på...Men det låter som ni har fullt upp hela sommaren o hösten också (kanske), brukar ni träna så här eller är det periodvis?

Jaha vad synd att du inte vågade ropa markering _ markerade hon inte eller behandla hon gömman som död efter markering utan belöning eller genom att bara gå förbi/titta bort...
Nu är jag bara lite nyfiken , men OM hon markerade varför vågade du inte ropa markering...eller var det ingen ordentlig markering (vad har hon som markering - frysmarkering kanske? Den har jag precis tänkt lära in....el är annan markering bättre.....Måste dom ha markering..är det inte så att man får välja? 😊
 
Det låter ju som det gått bra för er i sommar - GRATTIS 👍🎈 Mycket skoj att pyssla med i sommar ni har..Det är ju så kul att tävla ock så får man reda på vad man kan behöva träna mer på...Men det låter som ni har fullt upp hela sommaren o hösten också (kanske), brukar ni träna så här eller är det periodvis?

Jaha vad synd att du inte vågade ropa markering _ markerade hon inte eller behandla hon gömman som död efter markering utan belöning eller genom att bara gå förbi/titta bort...
Nu är jag bara lite nyfiken , men OM hon markerade varför vågade du inte ropa markering...eller var det ingen ordentlig markering (vad har hon som markering - frysmarkering kanske? Den har jag precis tänkt lära in....el är annan markering bättre.....Måste dom ha markering..är det inte så att man får välja? 😊
I SBKs specialsök så är det passiv markering som gäller och markeringen bedöms, det ger även avdrag med felmarkeringar. När det gäller Svenska Hundklubben så är det mer som NW att det räcker att hunden hittar och att du ser det och säger markerat. Eftersom jag tränar för SBKs prov så ville jag ha en lång frysmarkering även på hundkubben som för mig är mer ett träningstillfälle. Så hon markerade egentligen fint men hon släppte lite snabbare än jag önskar och sökte vidare och hittade nästa gömma. Sen gick jag tillbaka till det första stället igen och bad henne "visa" vad hon hittat där men då kopplade hon inte ens på nosen. Så den missen ligger på mig, vi har ju tränat massor på att inte gå tillbaka till redan hittad gömma (det ger också avdrag på tävling).

Min målbild är att hon fryser minst en minut även om jag står bakom henne och kastar kastruller typ :D.


Vi kör på ganska hårt med träning och tävling nu en period, sen blir det lugnare under vintern. Just i bruks och specialsök kan det vara väldigt svårt att komma med på tävlingarna så det blir lätt att man anmäler till allt inom rimligt avstånd och nu är jag tydligen i ett stim där jag haft lyckan att inte bli bortlottad.
Under inomhussäsongen planerar jag att prova Rally-A och kanske någon nosework om vi tar tag i att träna det.
 
Då har vi klarat av vårt andra prov i SBK specialsök. Första gången efter senaste regelrevideringen och första gången med poängsättning. Valkyria tydligt påverkad av skendräktighet och den delen av sökområdet som var utomhus blev pannkaka då V tyckte att hon skulle gräva sig in under husgrunden 🙈. Men väl inne i byggnaden tog hon första gömman stensäkert med riktigt fin markering. Sen blev det väldigt vimsigt och vi hoppade fram och tillbaka mellan rummen. En gömma till fick vi med oss, även den med högsta betyg på markeringen. En tredje gömma hittade vi men fick inte till någon markering så det var lite surt.
Jag är ändå nöjd för väldigt mycket är bra. Som vanligt är det klumpen längst ut i snöret som är det största problemet. Idag gav jag till exempel bort 40p helt i onödan då jag lyckades glömma bort funktionslydnaden. Den missen kommer jag ju inte göra om i alla fall 😜.
 
Jaaa! Vi kom med på specialsök för nybörjare! Vad roligt det ska bli! Har orimligt höga förväntningar. Lite orolig för att första tillfället är en helg då jag jobbar natt. Men visst borde man kunna masa sig upp vid 11.30 efter två pass nattjobb för att åka och träna lite? Kan ju gå och lägga mig efteråt :angel:
 
Jaaa! Vi kom med på specialsök för nybörjare! Vad roligt det ska bli! Har orimligt höga förväntningar. Lite orolig för att första tillfället är en helg då jag jobbar natt. Men visst borde man kunna masa sig upp vid 11.30 efter två pass nattjobb för att åka och träna lite? Kan ju gå och lägga mig efteråt :angel:
Klart man kan! Fast nästan lättare att inte sova alls i de lägena tycker jag (förrän efter aktiviteten alltså). Men det beror såklart på när på morgonen man går av.
Kanske bra att vara lite mosig i huvudet så blir man inte nervös :o .
 
Klart man kan! Fast nästan lättare att inte sova alls i de lägena tycker jag (förrän efter aktiviteten alltså). Men det beror såklart på när på morgonen man går av.
Kanske bra att vara lite mosig i huvudet så blir man inte nervös :o .
Gillar hur du tänker 👍. Går av 07, kursar mellan 13-15.15, går på 21.30 igen. Så det borde ändå funka. Det är liksom inte varje dag man måste lösa saker såhär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 781
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 430
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 581
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 033
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp