Specialsök (Röd kong)

Här letas det kong i motljus 😆. Nu letar vi som sagt hel kong och det går väldigt bra. Jag drar mig lite för att påbörja det där med markeringar, men på något sätt så känns det som nästa steg för att komma vidare och dra upp svårighetsgraden. (Med detta menar jag att minska på kong-bitarna.) Har en nybörjarfråga: när det gäller kongsök så pratar man väl inte om "liggtid"? Jag tänker ju själv att kongen alltid luktar lika mycket osv men jag kanske har fel? Går det i så fall att öka svårighetsgraden genom att låta den ligga gömd längre? (Känns inte så.)
20220625_100453.jpg
 
Här letas det kong i motljus 😆. Nu letar vi som sagt hel kong och det går väldigt bra. Jag drar mig lite för att påbörja det där med markeringar, men på något sätt så känns det som nästa steg för att komma vidare och dra upp svårighetsgraden. (Med detta menar jag att minska på kong-bitarna.) Har en nybörjarfråga: när det gäller kongsök så pratar man väl inte om "liggtid"? Jag tänker ju själv att kongen alltid luktar lika mycket osv men jag kanske har fel? Går det i så fall att öka svårighetsgraden genom att låta den ligga gömd längre? (Känns inte så.)Visa bifogad fil 93723
WOW vilket suveränt sökområde! Där skulle man ju kunna ha hur roligt som helst! Kong behöver ingen liggtid, kör man sökvägg eller liknande så flyttar man ju gömmorna under hela passet. Men på tävling tror jag det är så att gömmorna ska läggas ut senast kvällen innan men det har nog mer att göra med att doften från den som lägger ut gömmorna ska bli svårare att följa.
Testa med mindre bitar, jag tror inte det är några som helst problem.
 
Ja just det Tack! TSM- tävling samtliga moment och TEM tävling enskilt moment... Som då vad jag sett på youtube kan vara om jag inte minns fel igen :) 4 behållar sök....Kan det inte också vara TEM tävling med 2 olika typer av sök tex behållare och inomhus - antingen 4 eller 2 sök på varje.. sen finns ju SSM också men det är ju ingen gren utan om flera har samma poäng så kollar dom den som har fått flest ssm=särskilt samspelt ekipage
Det finns ingen gren med 2+2 sök. SSE är bara en utmärkelse, den har inget med resultatlistan att göra, utan det är poäng, fel och tid som avgör vem som kommer först. Läs gärna igenom reglerna som finns på Noseworkklubbens hemsida så kommer du få en bra överblick. Där står allt https://www.snwk.se/filarkiv/
 
Det finns ingen gren med 2+2 sök. SSE är bara en utmärkelse, den har inget med resultatlistan att göra, utan det är poäng, fel och tid som avgör vem som kommer först. Läs gärna igenom reglerna som finns på Noseworkklubbens hemsida så kommer du få en bra överblick. Där står allt https://www.snwk.se/filarkiv/
Ok det är antingen samtliga moment eller TEM med 4 lika moment/sök..

Nej jag vet att ssm inte är en gren utan det är poäng som kan delas ut om det råkar vara flera som har lika många poäng i någon högre klass eller var det t.o.m högsta klass kanske🤔😁 ..Om tex 3 st fått 5 poäng så kollar dom på var dom fått för poäng i ssm och den med högst ssm poäng vinner...Alltså Särskilt Samspelt Ekipage..Så då måste det kanske vara i högsta klassen..

Tack jag ska kolla reglerna - dom har nog ändrats lite än vad som står i min Nosework bok...
 
Såg en youtube film om hur dom lärde in Röd kong och tänkte börja träna så själv..på ett ungefär..
Vad tycker ni om detta? 🤔 Har ni tränat in på något annat (bättre) sätt kanske?

Fast jag har inte så mycket tegelstenar 😁 vad kan man använda istället...Ett garage fullt med gömställen, ute osv eller är tegelstenar ett måste? Ja vi har ju några stycken, men inte så många...

Här är den ca 8 min bara
 
Såg en youtube film om hur dom lärde in Röd kong och tänkte börja träna så själv..på ett ungefär..
Vad tycker ni om detta? 🤔 Har ni tränat in på något annat (bättre) sätt kanske?

Fast jag har inte så mycket tegelstenar 😁 vad kan man använda istället...Ett garage fullt med gömställen, ute osv eller är tegelstenar ett måste? Ja vi har ju några stycken, men inte så många...

Här är den ca 8 min bara
Bra film!
Micke Herman var med i Hundtränarpodden nyligen, också jätteintressant att lyssna på, om bland annat specialsök med röd kong.
Jag tänker att det mest är fantasin som sätter gränser för var och vad man kan använda för sök, måste inte vara tegelstenar. Som hon sa i filmen, en bokhylla fungerar säkert lika bra.

Och det är bland annat detta jag behöver ta mig förbi, att bara börja testa med olika sökområden utan att det måste vara perfekt...
 
Bra film!
Micke Herman var med i Hundtränarpodden nyligen, också jätteintressant att lyssna på, om bland annat specialsök med röd kong.
Jag tänker att det mest är fantasin som sätter gränser för var och vad man kan använda för sök, måste inte vara tegelstenar. Som hon sa i filmen, en bokhylla fungerar säkert lika bra.

Och det är bland annat detta jag behöver ta mig förbi, att bara börja testa med olika sökområden utan att det måste vara perfekt...
Ha ha är du också perfektionist 😁 Jag har samma problem....när jag började med nosework så hade jag massor med behållare tex, men ville ändå ha pizza kartonger INNAN jag ens kunde börja med behållarsök...Jag började lära in inom, utom o bilsök först istället för behållar/kartong sök som dom flesta börjar med -tills vi köpte ngr pizza kartonger från en pizzeria..

Med röd kong har jag redan börjat tänka på vad ska jag använda istället för tegelstenar och ja en bokhylla funkar ju, men vi har ingen bokhylla med böcker i längre...Vi har ju bokhyllor utan böcker, men undra om det är tillräckligt 🤔🤣

Vi kan hjälpa varandra med olika tips var man kan söka lätt även om det inte är perfekt jämt 😊 Skulle vara skönt att inte ha detta problem=))
 
Ha ha är du också perfektionist 😁 Jag har samma problem....när jag började med nosework så hade jag massor med behållare tex, men ville ändå ha pizza kartonger INNAN jag ens kunde börja med behållarsök...Jag började lära in inom, utom o bilsök först istället för behållar/kartong sök som dom flesta börjar med -tills vi köpte ngr pizza kartonger från en pizzeria..

Med röd kong har jag redan börjat tänka på vad ska jag använda istället för tegelstenar och ja en bokhylla funkar ju, men vi har ingen bokhylla med böcker i längre...Vi har ju bokhyllor utan böcker, men undra om det är tillräckligt 🤔🤣

Vi kan hjälpa varandra med olika tips var man kan söka lätt även om det inte är perfekt jämt 😊 Skulle vara skönt att inte ha detta problem=))
Väldigt skönt!

Jag har hel kong, halv kong, kong i bitar 1x1 cm och 0,5 x 0,5 cm. Jag vet att jag kan gömma dem lite var som helst... men gör jag det? Nej...

Nu har jag inte med mig plåtburkar med kong i över midsommarhelgen, men från nästa vecka ska jag banne mig bli bättre på att låta hundarna söka!
 
Ok det är antingen samtliga moment eller TEM med 4 lika moment/sök..

Nej jag vet att ssm inte är en gren utan det är poäng som kan delas ut om det råkar vara flera som har lika många poäng i någon högre klass eller var det t.o.m högsta klass kanske🤔😁 ..Om tex 3 st fått 5 poäng så kollar dom på var dom fått för poäng i ssm och den med högst ssm poäng vinner...Alltså Särskilt Samspelt Ekipage..Så då måste det kanske vara i högsta klassen..

Tack jag ska kolla reglerna - dom har nog ändrats lite än vad som står i min Nosework bok...
Ja det är nog bra om du uppdaterar dig då det du skriver inte stämmer. SSE har inget med resultatlistan att göra och det kan endast delas ut i NW1-NW3 och inte i Elitklass
 
Bra film!
Micke Herman var med i Hundtränarpodden nyligen, också jätteintressant att lyssna på, om bland annat specialsök med röd kong.
Jag tänker att det mest är fantasin som sätter gränser för var och vad man kan använda för sök, måste inte vara tegelstenar. Som hon sa i filmen, en bokhylla fungerar säkert lika bra.
Jag hade förmånen att gå en tvådagars kurs med Micke Hedman för någon månad sedan. Jag fastnade verkligen för hans metoder, som förklaras kortfattat i podden som refereras till, och använder hans sökdrivstänk för inlärning av röd kong på min hund. Ska bli spännande att se hur det blir med kongsök sen :)
 
Jag hade förmånen att gå en tvådagars kurs med Micke Hedman för någon månad sedan. Jag fastnade verkligen för hans metoder, som förklaras kortfattat i podden som refereras till, och använder hans sökdrivstänk för inlärning av röd kong på min hund. Ska bli spännande att se hur det blir med kongsök sen :)
Är hans sökdrivstänk att man använder smeller och kastar godis/leksak-beroende på vad hunden gillar bäst- Precis när hunden hittar rätt? Eller menar du något annat som inte var med i videon?
Det han visade på videon skulle passa mina hundar - med godis tror jag då leksaker som belöning gör att dom får för mycket "sökdrivstänk" - dom skulle söka snabbt och ev missa en gömma först, men tillslut hitta den efter dom "farit runt som en rallybil...Dom går bättre med bara volvo-motor driv som skapas av godis belöning 😁
 
Nytt problem såhär kvällen innan tävling. När jag säger "markering" så slickar hon på gömman. Hur sjutton har jag lyckats lära in det :o:confused1::D.
 
Är hans sökdrivstänk att man använder smeller och kastar godis/leksak-beroende på vad hunden gillar bäst- Precis när hunden hittar rätt? Eller menar du något annat som inte var med i videon?
Det han visade på videon skulle passa mina hundar - med godis tror jag då leksaker som belöning gör att dom får för mycket "sökdrivstänk" - dom skulle söka snabbt och ev missa en gömma först, men tillslut hitta den efter dom "farit runt som en rallybil...Dom går bättre med bara volvo-motor driv som skapas av godis belöning 😁
I podden pratar han om att kasta kong (hel) i skogen och på andra ställen där hunden får leta efter den. Och hämta om jag kommer ihåg rätt. Markering tränas in vid annat tillfälle.
 
I podden pratar han om att kasta kong (hel) i skogen och på andra ställen där hunden får leta efter den. Och hämta om jag kommer ihåg rätt. Markering tränas in vid annat tillfälle.
Precis, helt villkorslöst utan kommando och så varierar man på svårighetsgraden, låter hunden inte se när man kastar osv. Så bara för drivet att söka.
 
I podden pratar han om att kasta kong (hel) i skogen och på andra ställen där hunden får leta efter den. Och hämta om jag kommer ihåg rätt. Markering tränas in vid annat tillfälle.
Ja men sånt är bra att träna vid sidan om! Jag har bara en STOR kong för tillfället (väntar på produkter) som jag faktiskt kastade ut och lät ena hunden söka igår i skogen...men jag gick iväg en bit och kastade den så han inte såg något, men han hittade den direkt..
Det kanske är meningen att dom ska se eller?
Min blandis efter kongsöket 🥰
20220625_210317.jpg
 
Precis, helt villkorslöst utan kommando och så varierar man på svårighetsgraden, låter hunden inte se när man kastar osv. Så bara för drivet att söka.
Jaha ska det vara helt villkorslöst...Jag satte ner min hund att vänta medans jag gick iväg en bit och slängde kongen - sen fick han spåra där jag gått och sen söka fritt..
Men det är ju rätt logiskt att dom får se på och att man kastar den under promenaden tex för då får dom ju mer söklust pga jaktlusten dom har.. ;)
 
Sådär ja! Nu borde alla hundar vara klara för idag så jag vågar summera vår insats. Jag är SUPERNÖJD och vi fick verkligen fina ord från domaren och massa råd om vad vi behöver träna vidare på.
Valkyria sökte fint och motiverat och orkade trots värmen (32 grader!) hela söktiden och hade gärna fortsatt även när tiden gått ut. Tyvärr hittade vi inte en enda gömma, eller vi fick veta att vi faktiskt hittat alla tre gömmorna men att Valkyria valde att inte markera. En av dem var jag nära att säga "markerat" på men ändrade mig när hunden gick vidare.

Domaren sa att det var en jättebra debut och att vi är på helt rätt väg och det jag måste jobba på är att uppmuntra Valkyria till att ta ett beslut om att markera. Hon tyckte att vi hade en fin start och att det såg ut som att jag hade en bra plan för att söka av hela området. Jag släppte kopplet ett par gånger när det blev trångt och det får man inte göra egentligen så det slutade med att vi körde sista halvan av tiden löst (utan koppel) och det funkade jättebra. Jag hade verkligen inte trott att min hund skulle vara så följsam!
Ser fram emot att filmen kommer ut på Facebook med vart gömmorna fanns och hur många hundar som klarade dem. Längtar också efter att få se protokollet när det kommer.

Så nu har jag fått blodad tand och hoppas att jag kommer med på de två tävlingar jag anmält till framöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 765
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 429
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 581
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 033
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp