Specialsök (Röd kong)

Sådär ja! Nu borde alla hundar vara klara för idag så jag vågar summera vår insats. Jag är SUPERNÖJD och vi fick verkligen fina ord från domaren och massa råd om vad vi behöver träna vidare på.
Valkyria sökte fint och motiverat och orkade trots värmen (32 grader!) hela söktiden och hade gärna fortsatt även när tiden gått ut. Tyvärr hittade vi inte en enda gömma, eller vi fick veta att vi faktiskt hittat alla tre gömmorna men att Valkyria valde att inte markera. En av dem var jag nära att säga "markerat" på men ändrade mig när hunden gick vidare.

Domaren sa att det var en jättebra debut och att vi är på helt rätt väg och det jag måste jobba på är att uppmuntra Valkyria till att ta ett beslut om att markera. Hon tyckte att vi hade en fin start och att det såg ut som att jag hade en bra plan för att söka av hela området. Jag släppte kopplet ett par gånger när det blev trångt och det får man inte göra egentligen så det slutade med att vi körde sista halvan av tiden löst (utan koppel) och det funkade jättebra. Jag hade verkligen inte trott att min hund skulle vara så följsam!
Ser fram emot att filmen kommer ut på Facebook med vart gömmorna fanns och hur många hundar som klarade dem. Längtar också efter att få se protokollet när det kommer.

Så nu har jag fått blodad tand och hoppas att jag kommer med på de två tävlingar jag anmält till framöver.
Men vad roligt...så duktiga ni var och i denna värme dessutom 👍 :)

Jaha när är nästa tävling då:::så ni hinner träna:
 
Men vad roligt...så duktiga ni var och i denna värme dessutom 👍 :)

Jaha när är nästa tävling då:::så ni hinner träna:
Tack!
Jag ska göra en tävling under Svenska Hundklubbens reglemente 16/7, samma doft lite annat upplägg men bra träning.
Sen är jag anmäld till ett par klass 1 till som jag hoppas komma med på innan schäfer SM i september. Det publicerades ett nytt regelutkast igår med poäng beräkning och nästa jag är anmäld till (men reserv) kommer köras med poäng och placeringar så det hade varit kul att vara med.
 
Tack!
Jag ska göra en tävling under Svenska Hundklubbens reglemente 16/7, samma doft lite annat upplägg men bra träning.
Sen är jag anmäld till ett par klass 1 till som jag hoppas komma med på innan schäfer SM i september. Det publicerades ett nytt regelutkast igår med poäng beräkning och nästa jag är anmäld till (men reserv) kommer köras med poäng och placeringar så det hade varit kul att vara med.
Det blir mycket träning med andra ord ;) Vad menar du med att det blir samma doft..pratar du om kong nu? Det är väl bara en doft...Ursäktar mig för dum fråga!

Så du fick tips från domaren på vad du behövde fila lite på...det var ju bra...vad var det för skoj du ska träna på om man får fråga 😊 Jag har också fått tips från en som kör röd kong och är domare i NW..hon sa bla att jag borde vänta så länge jag kunde med att lära in en markering...För hunden börjar ganska lätt (det är ju individuellt också) att tjuva/luras och markerar fel...Eller så kan hunden missförstå och tro att det är markering som är grejen...
Plus att träna uthållighet i själva söket (ibland kan det vara tomt) och olika miljöer..typ låta hunden söka på ranglig plåt, osv.

Och tips på bla sånt - som gör att jag lättare kommer att söka - utan att det måste vara perfekt--det är ju mitt problem :crazy:-jag ska bla borra hål i brädor, ((istället för massor av tegelstenar)och använda pallar som underlag ute så blir det en sök box . Sen får vi låna grannens tomt och hus - att söka på/i under hela juli o Aug - perfekt.
 
Det blir mycket träning med andra ord ;) Vad menar du med att det blir samma doft..pratar du om kong nu? Det är väl bara en doft...Ursäktar mig för dum fråga!

Så du fick tips från domaren på vad du behövde fila lite på...det var ju bra...vad var det för skoj du ska träna på om man får fråga 😊 Jag har också fått tips från en som kör röd kong och är domare i NW..hon sa bla att jag borde vänta så länge jag kunde med att lära in en markering...För hunden börjar ganska lätt (det är ju individuellt också) att tjuva/luras och markerar fel...Eller så kan hunden missförstå och tro att det är markering som är grejen...
Plus att träna uthållighet i själva söket (ibland kan det vara tomt) och olika miljöer..typ låta hunden söka på ranglig plåt, osv.

Och tips på bla sånt - som gör att jag lättare kommer att söka - utan att det måste vara perfekt--det är ju mitt problem :crazy:-jag ska bla borra hål i brädor, ((istället för massor av tegelstenar)och använda pallar som underlag ute så blir det en sök box . Sen får vi låna grannens tomt och hus - att söka på/i under hela juli o Aug - perfekt.
Svenska hundklubben är ju en fristående organisation så de har utvecklat ett eget specialsök men de kör också på röd kong så det är samma doft men andra regler vilket inte spelar någon roll för hunden (så länge inte skiten längst bak i snöret ställer till det). Jag ser det som en möjlighet att träna blinda sök på ny plats.

I SBKs specialsök får du alltid en muntlig genomgång efter söket och sen kommer ett skriftligt protokoll inom tre dagar. Vi måste träna på att Valkyria ska ta snabbare beslut om att markera och hålla fast vi det. Har inte riktigt gjort någon plan för hur jag ska lägga in det men vi har träning med kamraterna ikväll så ska se om de har några tips.
Jag håller INTE med om att vänta med markeringsträningen, däremot ska man vara försiktig med att kräva markering i söken för tidigt utan bara belöna hittandet. Det är nog en del av våra problem just nu, att jag knutit ihop sök och markering för tidigt och med för stora krav. I specialsöket gör man skillnad på hittande och markering. Hittande kommer ge poäng men utebliven markering ger minuspoäng så det är en väldigt viktig bit.
Att söka i olika miljöer är jätteviktigt, redan i klass ett kan det förekomma vingliga underlag osv och i klass 2 kommer störande ljud osv. Tegelväggar och urvalsbanor etc är ju mest för att träna precision och markeringar, finns ingen anledning att lägga någon större energi på sånt även om jag är lite som dig att det är kul med "rätt" utrustning. Hela grejen med specialsök är ju att det ska vara så likt skarpt tjänstehundssök som möjligt och så lite tillrättalagt som möjligt. Jag tipsar om att gå med i SBKs facebookgrupp där filmer på alla provområden läggs upp. Det finns en på en klass 2 där de i ett av rummen har en högtalare som spelar upp en ilsken katt under söket.
 
Nu är vi anmälda till nybörjarkurs i specialsök som startar tidig höst. Håller tummarna för att vi är bland det första till kvarn! Hade varit skönt att kunna upprätta en riktig träningsplan istället för att bara freestyla hemma :up:
 
Svenska hundklubben är ju en fristående organisation så de har utvecklat ett eget specialsök men de kör också på röd kong så det är samma doft men andra regler vilket inte spelar någon roll för hunden (så länge inte skiten längst bak i snöret ställer till det). Jag ser det som en möjlighet att träna blinda sök på ny plats.

I SBKs specialsök får du alltid en muntlig genomgång efter söket och sen kommer ett skriftligt protokoll inom tre dagar. Vi måste träna på att Valkyria ska ta snabbare beslut om att markera och hålla fast vi det. Har inte riktigt gjort någon plan för hur jag ska lägga in det men vi har träning med kamraterna ikväll så ska se om de har några tips.
Jag håller INTE med om att vänta med markeringsträningen, däremot ska man vara försiktig med att kräva markering i söken för tidigt utan bara belöna hittandet. Det är nog en del av våra problem just nu, att jag knutit ihop sök och markering för tidigt och med för stora krav. I specialsöket gör man skillnad på hittande och markering. Hittande kommer ge poäng men utebliven markering ger minuspoäng så det är en väldigt viktig bit.
Att söka i olika miljöer är jätteviktigt, redan i klass ett kan det förekomma vingliga underlag osv och i klass 2 kommer störande ljud osv. Tegelväggar och urvalsbanor etc är ju mest för att träna precision och markeringar, finns ingen anledning att lägga någon större energi på sånt även om jag är lite som dig att det är kul med "rätt" utrustning. Hela grejen med specialsök är ju att det ska vara så likt skarpt tjänstehundssök som möjligt och så lite tillrättalagt som möjligt. Jag tipsar om att gå med i SBKs facebookgrupp där filmer på alla provområden läggs upp. Det finns en på en klass 2 där de i ett av rummen har en högtalare som spelar upp en ilsken katt under söket.
Ja jag vet inte riktigt vad som är bäst när det gäller markeringstränigen egentligen...Det var tipsen jag fick bara som jag skrev som hon hade gett mig som jag i min tur delade.😊
Hon är dels en instruktör, har dels tävlat i allt möjligt bla NW och Röd kong plus att hon är domare i NW och hon brukar komma med bra råd..Om du tävlar i specialsök så bedöms markeringen också. Men även andra saker och hon menade på att folk lägger mer tid och engagemang på är att träna markering, istället för att ex vis öka drivet att söka, miljövana och liknande.

Och När man tränar markeringsträning kan man få vissa följdverkningar som att hunden tror att det är tricket (markeringen) spm är viktigast och inte att hitta gömman. Man får med andra ord en hund som medvetet felmarkerar för att snabbare få gotta/belöning. Det gäller att vara en duktig hundtränare och jobba sig igenom denna period. Gör man inte det så blir det problem. ;)
Alltså träna att rätt markerat=belöning, felmarkering = ignorera!? Att man får vara beredd på att det KAN bli lite traggel Kan man träna det på annat sätt?
Nej du har rätt om att man inte måste ha en "vägg" med hål-det är bara perfektionisten i mig som vill det :crazy:men nu fick jag ju låna hela grannens hus, garage och tomt som har massor med roliga ställen att söka på...jämfört med inne hos oss bara.
Tack för tipset om FB-gruppen!
 
Ikväll har vi i vår "nosargrupp" haft fokus på markeringar. Supernyttigt att ha många ögon på sig och kunna dela erfarenheter med varandra. Vi är ett kul gäng med väldigt olika typer av hundar så det är väldigt roligt. Vi avslutade med finsök på en husvägg med riktigt små kongbitar. Dessutom fick vi löfte om att komma in och träna i en skatepark i området någon dag framöver, det är ju inte helt lätt att få tillgång till spännande områden så det ser vi fram emot.
Screenshot_2022-07-04-21-04-41-413_lockscreen.jpg
 
Inspirerad av tråden och tipset att ta med kong ut på promenaden så gjorde jag just det ikväll. Blev två sök var för hundarna.
1. Superkul! Båda var verkligen jättetaggade på att få söka när det var dennes tur.
2. Jag behöver ta med de mindre bitarna, hade 1/4 kong till unghunden och 2x2 cm till den vuxna. Alldeles för lätt sa de.
3. Jag behöver också bli mer öppen för att hitta ställen att gömma på. Nu var vi runt ett hus vi får låna utsida och tomten på. Gömde en gång i fruktträdens skrovlig stam och en gång i utrymmen mellan stenar i grunden på hus. Inget av det var någon utmaning för någon av hundarna...
4. Det var ju varken svårt eller jobbigt, nu ska jag se till att det blir gjort mer än en gång i månaden! 🙃🌞
 
Lite mer handgriplig fråga här nu: Hur har ni delat era kongar? Qalle ska börja söka lite mindre bitar nu tänkte jag, och då ska det delas. Tänkte supervass kökskniv (typ Global)/sekatör/mattkniv men är det någn som har ett supertips så är jag tacksam! Sitter redan med en skada på ac-leden (vänster) och långfingret (höger), så jag orkar inte råka skada mig ytterligare pga. klantigt kong-delande. ;)

Ps. vet att det finns smådelar att köpa, men nu har jag en helt ny kong som ligger hemma och bara väntar, så jag tänkte ge mig på den först...
 
Lite mer handgriplig fråga här nu: Hur har ni delat era kongar? Qalle ska börja söka lite mindre bitar nu tänkte jag, och då ska det delas. Tänkte supervass kökskniv (typ Global)/sekatör/mattkniv men är det någn som har ett supertips så är jag tacksam! Sitter redan med en skada på ac-leden (vänster) och långfingret (höger), så jag orkar inte råka skada mig ytterligare pga. klantigt kong-delande. ;)

Ps. vet att det finns smådelar att köpa, men nu har jag en helt ny kong som ligger hemma och bara väntar, så jag tänkte ge mig på den först...
Jag har delat med hjälp av plåtsax, var inte superlätt men ändå lättare än med andra alternativ jag provade
 
Påbörjade ett spontanbygge. Tänker att den blir lite lättare att ta med till träningarna än en tegelvägg 😁.
Det blir inte snyggt men jag tror det kommer bli riktigt bra som en första prototyp. I hålen kommer det sitta provrör, sen ska kongbitarna ligga i ytterligare ett provrör för att inte kontaminera plasten. På så sätt tänker jag att man kommer kunna använda den till NW hydrolat också om man skulle vilja.

IMG_20220710_124608.jpg
 
Är det någon här som gått onlinekurs i specialsök (eller NW)? Just nu passar det konceptet oss bäst så är sugen på att köpa en. Jag har sett att det finns några olika, men när man inte är inne i svängen så är det svårt att kunna särskilja på bättre och sämre.
Tränade lite och gick kurs med förra hunden.
 
Är det någon här som gått onlinekurs i specialsök (eller NW)? Just nu passar det konceptet oss bäst så är sugen på att köpa en. Jag har sett att det finns några olika, men när man inte är inne i svängen så är det svårt att kunna särskilja på bättre och sämre.
Tränade lite och gick kurs med förra hunden.
Bara för det har jag gjort en intresseanmälan till en kurs i höst. :)
 
Pga livet har kongletandet få stå tillbaka en stund. Lilleman har letat efter diverse annat och när han inte gjort det har vi traggat fritt följ. Idag var det dock dags. Dessutom premiär för mindre bit. Han hittade denna dold och högt gömd i stallet på typ mindre än en minut. Jag är nu övertygad om att jag underskattar hans luktsinne grovt 🙈. Han blir iaf hiskeligt glad och peppad av att söka.
20220801_170157.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 761
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 428
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 581
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 033
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp