Speeda upp?

Inelin

Trådstartare
Hej! Har en duktig C-ponny som tävlar LD hoppning 70 cm med en duktig 12-årig ryttare. Tränas varierat i körning och ridning, stark, frisk och i kondition. River mycket sällan. Godmodig, stabil och trevlig. Men går lite långsamt tidsmässigt, kommer ofta sist i klasserna utan att riva eller vägra. Hur speedar vi upp?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220406_202145_265.jpg
    IMG_20220406_202145_265.jpg
    326,7 KB · Visningar: 276
Svårt att vinna över flinka ponnys med ryttare som hoppar på snäva svängar med ett galoppsprångs anridning.
 
Korta vägar och längre galoppsprång.
Red en hopplektion där vi fokuserade på att få hästarna att länga sin galopp. Gick inte fartmässigt snabbare, men vann mer mark per språng.
 
Hej! Har en duktig C-ponny som tävlar LD hoppning 70 cm med en duktig 12-årig ryttare. Tränas varierat i körning och ridning, stark, frisk och i kondition. River mycket sällan. Godmodig, stabil och trevlig. Men går lite långsamt tidsmässigt, kommer ofta sist i klasserna utan att riva eller vägra. Hur speedar vi upp?
Vilken trevlig ponny😍
Är den alltid långsam? Tänker även vid galopp för vagn och ute? Vissa hästar är av naturen slöare i gångarterna.
Är den piggare ute eller för vagn kanske den inte älskar hoppningen. :)
 
Det finns väl två saker som avgör tiden i omhoppningen: vägarna och tempot. Det du alltså behöver öva på är korta vägar och snabbare tempo. För att få upp tempot i galoppen kan du ex intervallträna och se till att hästen gasar ordentligt, så att hon blir starkare i den snabbare galoppen. I ridhuset/på ridbanan kan du öka ordentligt på långsidorna och korta galoppen på kortsidorna.

Sen är vissa hästar bara långsamma, men de kan givetvis bygga upp styrka och snabbhet även de 💞
 
Ett trevligt sätt att öva upp galoppen (och kondisen) är ponnygalopp. Bor ni på rimligt avstånd från Stockholm eller Malmö så ta kontakt med Ung Galopp. Man behöver inte tävla, finns träningar både på banorna och (en) ridskola. Förr fanns det ibland aktiviteter i Göteborg också, men vet inte hur det är nu.
Vet ponnyer som tävlade dressyr eller hoppning med fina resultat, men som älskade galoppen och tröttnade på de andra grenarna om de inte fick löpa ibland. Men ta helst hjälp både med träningen och säkerhetstänket så det inte blir några skador.
 
Ett trevligt sätt att öva upp galoppen (och kondisen) är ponnygalopp. Bor ni på rimligt avstånd från Stockholm eller Malmö så ta kontakt med Ung Galopp. Man behöver inte tävla, finns träningar både på banorna och (en) ridskola. Förr fanns det ibland aktiviteter i Göteborg också, men vet inte hur det är nu.
Vet ponnyer som tävlade dressyr eller hoppning med fina resultat, men som älskade galoppen och tröttnade på de andra grenarna om de inte fick löpa ibland. Men ta helst hjälp både med träningen och säkerhetstänket så det inte blir några skador.
De håller fortfarande på med galopp i Göteborg! :)
 
De håller fortfarande på med galopp i Göteborg! :)
Kul, det blev glesare och glesare när jag var "aktiv" och mot slutet var det bara tävlingar med tillresta ekipage, de hade ingen egen ponnyverksamhet. Men om de har öppna träningar för ridhästar kan man ju åka dit med en ponny.
 
Kul, det blev glesare och glesare när jag var "aktiv" och mot slutet var det bara tävlingar med tillresta ekipage, de hade ingen egen ponnyverksamhet. Men om de har öppna träningar för ridhästar kan man ju åka dit med en ponny.
Ja, jag har sett att de haft både träning och träningstävling under det senaste året, samt lite licenskurser och sådant för ponny. :) Tror de precis har börjat med träningarna för säsongen!

(Jag är inte aktiv i sporten, men med i gruppen Ponnygalopp Göteborg så det är min källa :))
 
Jag gissar att det i 95% av fallen är vägarna som behöver korrigeras när man tycker ponnier behöver göra omhoppningar snabbare. Betydligt vanligare att se ekipage som rider fort så i i.. med jääättelånga svängar :D
Sedan om man ofta går felfri o har styrkan i det, kanske testa att gå upp nån klass? Tempot brukar ju lugna sig ngt med höjden. Sällan man ser ngn vansinnesridning i LA jfr LD.
Vad säger tränaren?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 981
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 383
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp