Spekulanters politiska åsikter

Status
Stängd för vidare inlägg.

kolblakkur

Trådstartare
I och med sociala medier är det lättare att kolla upp hästspekulanter för att få en lite bredare bild av denne. Gör ni detta?
Gjorde själv detta igår efter att ha fått ett annonssvar. Blev väldigt fundersam när personen gillade sidor/grupper där det bland annat stod "Vi gillar svenskar och vi föredrar ett svenskt Sverige. Vi kräver inte att alla ska vara identiska eller tycka likadant, men vi värdesätter gemenskapen som är möjlig genom en nationell identitet.". Det var tydligt genom resten av "gillanden" att personen var sverigedemokrat. Det innebär att vi, rent politiskt, står väldigt långt ifrån varandra.
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?
 
I och med sociala medier är det lättare att kolla upp hästspekulanter för att få en lite bredare bild av denne. Gör ni detta?
Gjorde själv detta igår efter att ha fått ett annonssvar. Blev väldigt fundersam när personen gillade sidor/grupper där det bland annat stod "Vi gillar svenskar och vi föredrar ett svenskt Sverige. Vi kräver inte att alla ska vara identiska eller tycka likadant, men vi värdesätter gemenskapen som är möjlig genom en nationell identitet.". Det var tydligt genom resten av "gillanden" att personen var sverigedemokrat. Det innebär att vi, rent politiskt, står väldigt långt ifrån varandra.
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?
Jag hade inte brytt mig.
 
Jag skulle sälja till någon jag tror att hästen skulle få det bra hos. Politiska åsikter är nog det sista jag skulle bry mig om.
 
Hade inte bryt mig det minsta om persons politiska åsikter då jag inte i min vildaste fantasi kan tänka mig att det påverkar hästhållningen.

Om jag skulle snoka så hade det varit om just synen på häst och vilka hästgrupper personen är med i.
 
Jag blir då nyfiken på hur ni hade resonerat: hade köparens politiska åsikter påverkat din vilja att sälja häst till denne?


Om det är inom radien av politiska partier och någorlunda dit kopplade organisationer hade jag inte brytt om köparen i alla andra sammanhang var bra.

Däremot typ "tidelag borde jämställas med kärlek mellan vuxna människor", eller något annat absurt ute i extremkanterna. Det hade jag reagerat på. Men jag är än jävligt dålig snokare, så det får nog i princip sägas rakt ut under affären om jag skulle komma på det. Har aldrig satt mig och facebook-stalkat någon eller liknande...
 
Däremot typ "tidelag borde jämställas med kärlek mellan vuxna människor", eller något annat absurt ute i extremkanterna.

Men gud, det är ju klart :laugh:

Liksom "svenska djurskyddslagar är alldeles för hårda, det räcker med sunt förnuft". Och "äntligen finns det jättebra alternativmedicin även för hästar". Och "i dag pratade jag på distans med hästen jag är intresserad av, han sa att han jättegärna ville bo hos mig" osv.

Hellre en sverigedemokrat i så fall ;)
 
Jag tycker att det här är en intressant frågeställning.

För mig blir det långsiktigt svårt att ha relationer med extremister. Och min erfarenhet är att extremister i ett avseende, inte sällan är det även i andra avseenden. T.ex. kan de ha "intressanta" uppfattningar om häst/djurhållning.

Så jag skulle nog bli mer noggrann i att kolla upp vederbörandes hästhållning, mer noggrann än vanligt.

Jag säljer ju livdjur av får (förutom då och då egenuppfödd häst), och bland potentiella fårköpare, har jag ibland sett intressanta korrelationer mellan just hur man ser på djur och djurhållning och t.ex. politisk inriktning.

Jag vill att mina djur hamnar i en miljö där de får vettigt foder, vettig inhysning, rimlig träning/stimulans och att man anlitar veterinär vid behov snarare än att man vänder sig till djurpratare och homeopater...
Jag vill inte heller sälja får till någon som bor i ett rovdjurstätt område, men som vägrar skaffa rimligt stängsel av ideologiska skäl, därför att man vill utrota vargen. Så länge det finns varg får man liksom gilla läget, avstå får/get, eller ha vettiga stängsel...

Så Sverigedemokrater eller vad-det-nu-kan-vara för ytterkantsinställningar går inte bort, men det blir fler kontrollfrågor, och eventuellt ett besök hos köparen först.
 
Vilken klurig /intressant fråga .

Jag har nog aldrig funderat på den men gör det nu utifrån tråden.

I ärlighetens namn så OM jag nu pga googlande av spekulanten för att kika på denne i hästrelaterade sammanhang, skulle finna att de håller sig positiva till IS, tycker att Breivik är en hyvens snubbe, eller lagt mycket tid på nätet att propagera mot icke Ariska raser, så ja - det hade om jag sålde som privatryttare min häst påverkat mitt tycke för spekulanten.

Om jag hade sålt hästar som levebröd och i prisklasser som tillhörde de högre osv, så tror jag inte jag hade brytt mig, eller kanske ffa inte ens vetat om det då jag nog inte googlat . :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 384
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp