Spekulera med mig

shady

Trådstartare
Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao.

Sto 1.

Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet. E: Elizar-Dragon-Trumf-Drabant, 162 cm hög. Har haft 6 föl tidigare, men ingen av dom har riktigt varit till den förväntan jag haft på dom. Dom har varit efter följande hingstar. Uttini, Partisan, Maistic, Briar, Stanford och Elcatero ox.

Stoet ifråga är långlinjerad, ngt lågställd, skritten är bra (8), traven ganska dålig (6), galoppen ej bedömd, men relativt bra kanske en (7). Hon har vackert huvud och hals, men nedärver det inte. Korset är ganska plant, en relativt maffig manke, ser dock större ut nu när hon inte är musklad ordentligt. Hon är utbildad MSV dressyr, hopp och fälttävlan. Dock ej direkt tävlad på pga. en skada. Triangelmärkt.

Vad jag vill ha:

Högställd individ med mkt luft under magen. En bra halsansättning och ett vackert smäckert huvud. Bra gångarter, bra hoppförmåga och teknik. Mankhöjd på 168-175 cm. En bra ridbarhet framförallt och ett bra huvud. Skall först och främst avlas för fälttävlan, men även kanske endast gå hoppning, då sonen för tillfället är mer intresserad av att hoppa. Troligen kommer ju detta att bli hennes sista föl, så jag kommer satsa ordentligt på att få fram den individen vi verkligen vill ha.

shady0045.jpg

Bilden är tagen i uppförsbacke
shady7.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/IMG_0409.jpg
Sto 2.

Skall ej betäckas i år utan tävlas. Men för framtida avels skull vill jag har erat utlåtande ändå.

Född 2001 E: Maistic-Elizar-Dragon-Trumf. 3:dje fölet undan ovanstående. Ca 165 cm. Långlinjerad och ngt lågställd. Ngt lågt ansatt hals, ganska kraftigt huvud. Bra hoppteknik framförallt en otroligt bra bakbens teknik. Endast bedömd på fölmönstring fick då

Typ: Välutvecklad ngt lågställd (7)
Huvud-hals-bål: Vackert huvud lågt ansatt hals brant bog gott djup (7)
Etremiteter: Tå trång h fram ej korekt inskenad (född x-bent) (7)
Skritt: Ledig med god energi (8)
Trav: Lätt men ngt kort fram Bra hasarbete (8)
Galopp: God balans men markbunden (6)

Lite tävlad (debutant fälttävlan och 110 hopp) detta pga ryggskada.

Vad jag vill ha:

En ädlare individ, högställd bra halsansättning och ett smäckrare huvud, med bättre gångarter, bättre frambens teknik i hoppningen. Bra ridbarhet och ett bättre huvud, hon tänker bus för mkt, istället för att tänka jobb. Mankhöjd på 168-175 cm här också.

busan0057.jpg

busan012m.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/busan0001.jpg

Tidigare avkommor till sto 1

E: Uttini, taskig bild, men har inget bättre. Ser ut som en pansarvagn ungefär
http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/golden3805.jpg
E: Partisan Liten häst
http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/HannaoGoldenPearl1lill.jpg
E: Briar 2 år på bilden Är stor
http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/Maggie20.jpg
E: Stanford Mkt ädel med mkt bra hoppteknik
http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/IMG_4972.jpg
E: Elcatero föl på bilden är 3 i år
http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/lilleman0156.jpg
 
Sv: Spekulera med mig

Med risk att föreslå hingstar som alla andra säkert också nämner, så tänker jag på Corlensky G och Jaguar mail.
Corlensky är ju en synnerligen högställd och kortlinjerad hingst som både rör sig och hoppar.
Jaguar mail sägs ju vara mkt ridbar och han står högt i blod, dessutom är han rätt stor själv och jag har för mig att Hand in glove xx var det också, inte lika säker på Laudanum xx.
 
Sv: Spekulera med mig

Till sto 1 eller till båda? Corlensky har jag haft funderingar på, till sto 1. Men frågan är hur hans gångarter är. Skall i alla fall bli intressant att se nu vid bruksprovet.
 
Sv: Spekulera med mig

sto nr 2 är sååå himla snygg:love: :love: :love:

du vet vem det är som har stulit den om hagen är tom inom ett par dagar:smirk: :angel:
 
Sv: Spekulera med mig

He
Till sto 1 eller till båda? Corlensky har jag haft funderingar på, till sto 1. Men frågan är hur hans gångarter är. Skall i alla fall bli intressant att se nu vid bruksprovet.

Hej! Har en unghäst efter Saigon trodde kanke inte så mycket på honom med det visade sig att han hade det dår man bara önskar sig ridbarhet bra huvud och stor arbetsvilja,dessutom högrest och ädel tre goda gångarter. Det talas för lite om hur hästarna är i huvudet men det är ao i alla lägen annars kan man inte få en bra tävlingsindevid, Telex. mod behövs till hoppning och dressyrhästar måste vara en atlet. : Hej då
 
Sv: Spekulera med mig

He

Det talas för lite om hur hästarna är i huvudet

Sant. Sto 1 är väldigt nervig, behöver coolas ner för hon nedärver det. Tänker mkt, ibland alldeles för mkt. Sedan har det tendens att bli att hon tänker bakåt och inte framåt.

Sto 2 tänker också för mkt, fast i detta fall på bus. Hon är iof ganska ung än. Väldigt tittig. Har alla nerver mellan öronen, men samtidigt en klass hästs nerver. Lite svårt att förklara.

Saigon tittade jag på för ett par år sedan när jag var på Tullstorp och måste säga att det var åt det positiva hållet. Dock inget jag skulle lägga på någon av dom, med tanke på hans gamla svenska stam, förutom Swift då. Till sto 2 blir det heller inte bra med honom, då hon har Swift nära inpå i sin stam redan. Kan kanske bli lite väl mkt Zeus då.
 
Sv: Spekulera med mig

Vilka är stoets huvudsakliga kvaliteer som gör att du väljer att ha henne i aveln ? Dom kvaliteeerna skulle jag även leta efter hos hingsten - så du dubblar på dem....

Dessutom så bör hingsten ha ett starkt möderne eftersom inte ditt avelssto förärvt sig så som du önskat...

Jag skulle välja bland äldre hingstar där man vet lite om förärvningen...

Frågan är om du får den individen du så länge haft förväntningar på om inte redan fått det på 6 betäckningar med olika hingstar...Jag vet inte...

Jag skulle nog gå på en hingst som står högt i blod och har ett bra möderne och som nedärvt sig väl ställt till ditt avelmål och ditt stos exteriöra och interiöra kriterier - inte Corlensky med Arpeggio och Polydor e. Pilatus bakom, det blir alldeles för tungt...utan något annat...vad vet jag inte..men det viktigaste är att du prioriterar typen och mödernet + att det gärna bör finnas fullblod bakom...

Hjälp vad svårt...:crazy:

Helen

http://www.horse-gate.com/hengste/storys/polydor/de/start.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spekulera med mig

Såg Carland i somras och förutom en alldeles enastående hoppförmåga, såg han även väldigt trevlig ut att rida och hantera.
Han är kanske inte så smäcker som Corlensky, men det är en snygg och kapabel hingst.
Har sett många Argentinushästar som både rört sig och hoppat bra. Han är känd för multitalanger.
 
Sv: Spekulera med mig

Säger som du ...hjälp vad svårt. Funderar vidare på det du skrivit.
 
Sv: Spekulera med mig

Landor S kanske ? Iofs så har han inte fullblodet i den portionen jag skulle önska men han har ett fantstiskt möderne som är helt outstanding. Dessutom så verkar han nedärva sig oerhört bra i typ dom 5 avkommor jag har fött upp efter honom har alla varit lätta och ädla och långbenta i typ. Dessa fölen har varit undan två olika mammor, som i sin tur sett olika ut men ändå så har ungarna påminnt om varandra....

Det man kan säga om deras interiör är att det finns mycket framåtanda men en viss tendens till hårdhet i dem, men dom är otroligt samarbetsvilliga när du får dem med dig...

Han kanske ?

Helen
 
Sv: Spekulera med mig

Min erfarenhet är att Landor S ger väldigt trevlig modell på sina avkommor, men även ett ganska svårt psyke, som inte bara är hårt utan även lite nervöst.
 
Sv: Spekulera med mig

Min erfarenhet är att Landor S ger väldigt trevlig modell på sina avkommor, men även ett ganska svårt psyke, som inte bara är hårt utan även lite nervöst.
Där ser man det var något nytt för mig....

Helen
 
Sv: Spekulera med mig

Jag skulle tagit Hermes till ettan:)
Han är visserligen liten, men han har god exteriör, rör sig mycket väl och kan också hoppa!
Visserligen får du dubbelt av Efrodite, Lansiär och Drabant, och säkert någon mer, men det är så långt bak att det är rätt oväsentligt.
 
Sv: Spekulera med mig

Du får glo lite extra på Majim G, han verkar ju förärva sig bra inom fältävlan.
Bourbon har du ju kikat på tidigare.
Looping, lever han? Eller blir det lite tungt.

Eller så får du hoppas på att något vackert fullblod blir godkänt om ett par veckor.
 
Sv: Spekulera med mig

Vad jag vet lever Looping o mår bra.
Men det kanske är lite för gammal model på honom.
 

Liknande trådar

Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 204
Senast: Bison
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Skugga
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 821
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp