Spela in intervjuer med iPhone?

Miljah

Trådstartare
Jag och en kollega ska genomföra intervjuer i den studie vi jobbar med (D-uppsats). Vår tänkta bandspelare har gått sönder och vi lyckas inte hitta någon ny och funderar nu på om det går bra att spela in med telefonen. Någon som har erfarenhet av detta? Tips och råd? Känns lite läskigt, tänk om det inte fungerar. Känns lagom kul om man genomfört intervjun och det visar sig ha strulat med inspelningen... O_o
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Det har gått jättebra när jag har gjort det. Började använda telefonen när min diktafon dog och insåg snabbt att min iphone var sjukt mycket bättre och smidigare att använda. (Diktafonen var förvisso en billig analog.)

Enda nackdelen är att om inspelningarna är långa så är det meckigt att spola sedan när man sitter och transkriberar. Men det finns säkert någon smart lösning på det som jag inte har orkat engagera mig i (typ som att jobba med filen på datorn).
 
Senast ändrad:
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Använder du någon speciell app eller hur gör du rent praktiskt?
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag har bara använt standardappen Röstmemon och det har funkat jättebra.
Finns säkert seriösare och bättre appar för det, men för skolarbeten så duger den bra.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag körde in dom i iTunes direkt och spelade upp dom där sen.

Testa att bara spela in lite ljud nu och för över till datorn, så vet du hur det funkar sen när det är dags på riktigt.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Ja, jag måste testa lite. Det jag funderar på är om man också bör spara det på usb eller extern hårddisk. Och jag får väl ta tag i den (för mig) stora uppgiften att bli vän med iTunes :D
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Det är väl alltid bra med backup, du kan ju även maila den till dig själv och lagra den så tex.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag spelar in röstmemon på iphonen och exporterar dem via e-post så hamnar de automatiskt på datorn. Plättlätt!
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Ja det låter lätt, funkar det bra med större filer (intervjuerna kommer att ta mellan 30-60 minuter)?
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag gör som Zaga: använder vanliga röstmemo-funktionen och synkar sedan med itunes. Föredrar dock att lyssna på telefonen när jag transkriberar.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag har spelat in intervjuer på över två timmar i ett sträck. Inga problem teknikmässigt.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

När jag genomförde intervjuer inför min b-uppsats så använde jag min iPhone men problemet med den var att ljudupptagningen var så låg att jag knappt hörde någonting efteråt :( men kolla upp att allt hörs bra och att ljudfiler går att exportera etc så bör det funka bra!
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Lite beroende på vad det är för slags intervjuer tänker jag på sekretess och sånt. Om det är känsligt material på något vis kan det kanske vara problematiskt att spela in och spara på en grej som förmodligen är uppkopplad mot nätet osv? (Då kan man iofs inte spara på datorn heller...)
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag har detta i åtanke också. Jag funderar på om det kan vara okej att spela in, exportera, spara på datorn, spara över på usb och hela tiden radera vartefter jag flyttar data?

Det är inte känslig data, men den ska ju inte hamna i orätta händer för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag har en app som heter RecordingLite. Med den har jag spelat in ett stort antal föreläsningar där läraren stått en massa meter ifrån mig och det hörs ändå väldigt bra.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Lite beroende på vad det är för slags intervjuer tänker jag på sekretess och sånt. Om det är känsligt material på något vis kan det kanske vara problematiskt att spela in och spara på en grej som förmodligen är uppkopplad mot nätet osv? (Då kan man iofs inte spara på datorn heller...)

Syftar du på itunes? Det är ju kopplat till ens personliga konto, inget som andra har tillgång till sådär utan vidare. Men jag brukar radera ljudfilen så fort den är transkriberad. Så materialet inte är "utspritt".
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Jag syftade inte på itunes utan på mobiler och datorer generellt, dvs allt som skulle kunna hackas, drabbas av virus etc. Som sagt, det beror säkert på vad det är för slags material, hos oss (psykologi/psykologisk behandling) skulle det i de felsta fall inte vara okej.
 
Sv: Spela in intervjuer med iPhone?

Ni kanske bör kolla med er institution om de har några etiska regler för hur intervjumaterial ska hanteras och om de har några synpunkter på att ni använder iPhone. Om de inte har det så är det väl bara att leta upp en lämplig app och köra på.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag hade tänkt göra intervjuer via telefon till mitt examensarbete men har inte en aning om hur man spelar in samtal? Hjälp! :bow...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har alltid gillat maskerader så jag fick den lysande idén att anordna halloweenfest för kvarterets barn(här leker alla barnen ofta...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 616
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp