Bukefalos 28 år!

Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

athena

Trådstartare
Leker lite med att lägga nån importhingst på mitt gråpapprade ryska sto. Nu får hennes föl grå papper hur jag än bär mig åt. Vad händer då om jag tar en hingst som inte har licens i ASVH? Kan jag regga den där (med stam)? Eller är jag hänvisad till SH?

FÅR jag ens ta in sperma från en hingst utan licens i ASVH?

Regga i utlandet känns inte som ett vettigt alternativ.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Men vad gör du nu? ;) ;)

Jag tycker nog att regga i utland är ett bättre alternativ än att få vita/grå papper i asvh. (Eller det beror väl lite på vilket förbund det kan handla om.)

Du får ta in sperma från vilken hingst du vill förutsatt att du (eller den som beställer) har tillstånd från jordbruksverket!

Jag tror - med risk på tror - att det inte ska vara ngt problem att regga avkomma i ASVH om stoet är reggat där och hingsten kommer från ridhästförbund, hur man går till väga och ev färg på papper har jag dock ingen koll på...
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Varför känns det inte vettigt att regga i ett utländskt förbund? *nyfiken*

ASVH kan aldrig säga nåt om vad du får göra och inte, men det brukar kosta ;) risken är att om du tar in på en hingst och ska regga ASVH är att du får pröjsa licensen á 5000kr för att få regga oavsett gråa papper eller ej.

Jag hade dock resonerat som så att det är billigare att regga i SH, eftersom det både är billigare med pass och man slipper licens kostnaden. Vill man vid ett senare tillfälle tilläggs regga i ASVH så går det ju utmärkt ändå, avkomman lär ju hamna i samma register oavsett om man grundreggar i ASVH eller i SH och tilläggsreggar.
Vill du regga med stam så måste man DNA typa bara så ska det inte vara problem.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Jag fick ett stôlleryck! Man måste väl få vara kärringen mot sin egen ström också ibland :D. Tänkte faktiskt maila dig först men kanske får lite fler svar här.

Nej men ärligt. Om det nu finns en chans att hitta en bra hingst, till bra pris (såklart men ni säger ju alla att de är billigare utomlands...?) så är det eg ett bättre alternativ till henne eftersom avkommorna ändå inte blir gk här.

Men regga utomlands, tror du hennes papper är gk där då? Eller hamnar avkomman bara i nåt slaskregister ändå?

Tillstånd från SJV, gäller det specifik hingst eller generellt att importera sperma? Det kan ju isf vara bra att ha i vilket fall tänker jag.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Varför känns det inte vettigt att regga i ett utländskt förbund? *nyfiken*

Bara för att jag inte tror att avkomman blir gk där heller, och då blir det ju att gå över ån och hämta vatten - enklare att SH-regga.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Fast är det inte lite att öda,när man har ditt sto och sen kanske använda någon läcker,välstammad utlandshingst och sen SH regga :eek:.
Har du kontaktat dom som har hingstar av samma ras som henne i tyskland,dom vet nog om dom GK i några andra förbunds.:idea:
Jag skulle nog kolla med oldenburg,dom verkar vara öppena för lite "vilda" stammar :D
Eller varför inte göra en renrasig :idea::angel:
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

När jag kollade med Oldenburg härom året ville de ha fyra godkända led för att ge motsvarande gröna papper. Fast de har kanske andra varianter?
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

En renrasig skulle jag VERKLIGEN vilja göra. Men det verkar svårt. Hittade två hingstar i Ty förra året, men fick inget svar från stuteriet där de stod. En står i Fr, den hade jag en del mailkontakt med men han blev inte godkänd för spermaexport (tydligen krångliga regler där enligt ägaren). Men kanske borde kolla upp det igen...

Vill inte de flesta förbund komma och se avkomman för registrering?
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Det är väl frågan vad de menar med godkänt då, helt enkelt.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Mitt stos avkommor skulle inte få gröna papper.

Mitt sto har godkänd pappa och morfar, icke godkänd men registrerad mormorsfar (oldenburgare dessutom;)) och stamboksförd mormorsmor. ASVH ger ungarna gröna papper.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Mitt sto har rakt igenom gk stam, men är inte av rätt stambok för ASVH (Budjonny). Om t ex Oldenburgerförbundet godkänner den stamboken så borde det inte vara några problem?
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Mitt sto har rakt igenom gk stam, men är inte av rätt stambok för ASVH (Budjonny). Om t ex Oldenburgerförbundet godkänner den stamboken så borde det inte vara några problem?
Mitt intryck av oldenburg förbundets expedition när dem besökte Sverige förra året, var att dem i princip verkade godkänna allt med hankönskaraktär som "råkade passera ytterdörren" :cool:
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Haha, ok ;). Jag har iaf mailat både Fr och Ty på jakt efter Budjonnyhingst nu!
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Hittade att det fanns en tysk EU-station i Bayern som hade 2 Budjonny-hingstar. Så då borde det borde gå att få hit sperma.
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Är det Jennisen du menar? För det är de jag har mailat. Får hoppas att de svarar i år! Ringa vågar jag inte, kan ju inte tyska ;).
 
Sv: Spermaimport på gråpapprat sto - licens - SH?

Ja det är dom jag tänkte på. Såg även att Mecklenburger Verband registrerar Budjonnys, så kan du registrera en renrasig avkomma där. Det förbundet kommer ju till Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 013
Senast: Zuzzi
·
Avel Har lite frågor kring detta. Vad behöver jag för papper, licenser och intyg på hingsten? Det är en sv hbl hingst med gröna papper och...
2
Svar
24
· Visningar
4 428
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 506
Senast: Görel
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 628
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp