Spets, terrier osv

ylvaaskersund

Trådstartare
Nu har jag en fundering igen!:D;)

Vad är det som gör en spets till en spets och en terrier till en terrier, Tibetansk terrier e ju inte en terrier:p

En skånsk terrier e en DSG å ingen terrier. Jag är förvirrad, kan ni hjälpa mej att reda ut alla begrepp?
 
Sv: Spets, terrier osv

Själv har jag en Australisk Herde som är en amerkans ras.

Tror du inte att de ligger mer än ett svar bakom, allt från översättningar till vad man använder hunden till. Att tex en grythund kan få heta terrier fast än det inte är det.
 
Sv: Spets, terrier osv

Aha! terrier är en grythund! Men en spets, e det alltid en jakthund? Gråhund och Älghund e väl spetsar?
 
Sv: Spets, terrier osv

Aha! terrier är en grythund! Men en spets, e det alltid en jakthund? Gråhund och Älghund e väl spetsar?

Ordet terrier kommer från franska ordet för jord. En jordhund helt enkelt!

Den Tibetanska terriern fick sitt terriernamn av den engelsman, eller så var en tant, som tog in rasen i europa.
 
Sv: Spets, terrier osv

Finsk lapphund, svensk lapphund, lapsk vallhund, basenji, samojed, japansk spets (för att nämna några) är inte jakthundar, men de hör alla till grupp 5 (spetsar och urhundar)
 
Sv: Spets, terrier osv

Finsk lapphund, svensk lapphund, lapsk vallhund, basenji, samojed, japansk spets (för att nämna några) är inte jakthundar, men de hör alla till grupp 5 (spetsar och urhundar)

Stämmer det erklien på alla? Ursprunget?
Har en i området som har 3 svenska lapphundar o han jagar älg med alla 3.
En av dem ska vara riktigt duktig dessutom.
 
Sv: Spets, terrier osv

De är ju vallhundar i grunden och jag vet att vissa går att jaga med, men jakthundar är de inte för det, lika lite som min bc är det fastän han fungerar utmärkt som stötande och kortdrivande hund ;)
 
Sv: Spets, terrier osv

Jag kan ju bara uttala mig om terriers men gemensamt för terriers är ju att de är grythundar som redan näms... alltså mest inriktade på jakt... Men även där finns undantag... som tex australisk terrier (som ju ÄR en terrier) är en gårdshund och har från början används som ormhund, vallhund och skadedjursutrotare så man kan få riktigt valliga hundar om de har den linjen i sig! :)
Rent utseendemässigt är väl typiskt terrier med klara runda ögon och svart knappnos...
Rent mentalt är det väl att de flesta har en starkare egen vilja än deras "will to please". :laugh:
 
Sv: Spets, terrier osv

Men var är skillnaden på spets och terrier, dom kan ju se nästan likadana ut!

Varför kan jag aldrig sluta fundera på oväsentliga saker?;)

Men era svar är jätteintressanta och bra:laugh:
 
Sv: Spets, terrier osv

Men var är skillnaden på spets och terrier, dom kan ju se nästan likadana ut!

VA? TYCKER DU?????????????:eek: Spets har ju spetsiga näsor! :D Nej jag tycker faktiskt de inte är lika alls... hmmm.... detta får funderas på... Måste genast kolla massa bilder! :D
 
Sv: Spets, terrier osv

Men var är skillnaden på spets och terrier, dom kan ju se nästan likadana ut!

:confused:

Terrier

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg


Spetsar

090301-rd-hsidan.jpg


080930-RIX-1.jpg


Det enda som är likt är att dessa hundar ovan har upprättstående öron..
 
Sv: Spets, terrier osv

:DJa och dom har fyra ben:D

Jag får helt enkelt dyka ner i min hundrasbok och studera, ngn liten terrier i ngn avlägsen by i Långtbortistan e säääkert lik en Kvarterisk villa spets;)

Tack för fina hundbilder förresten , det ficxk mej att ta tebax min senaste tråd och mitt självförtroende att sjunka ngr hack:D;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp