Spetskål i ugn tid?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har kollat på lite olika recept med spetskål i ugn. Men det är otroligt olika tillagningstid i recepten trots ungefär samma ugnstemperatur. Allt från 20 minuter till en timme. Någon som har gjort spetskål i ugn? Hur länge hade ni dem i ugnen?
 
Jag brukar skära den i fyra delar/klyftor, ofta rostar jag lite lätt i grillpanna först för att få nördiga grillränder på ytan :o, och då blir det typ 35-40 minuter i 220'.
 
Jag tycker det är gott att låta den gå så att den hinner koncentreras lite och få färg i topparna. I ugnen typ en timme, i tunna skivor på grillen betydligt kortare. Brukar också alltid marinera/gnida in med citron, olivolja och gärna även japansk soja innan tillagning, det kompletterar kålsmaken fint tycker jag. :d
 
Tiderna varierar eftersom storleken på huvudena varierar en del. Jag har de i ugn tills de fått färg på topparna och har mjuknat. Jag uppskattar att det brukar ta 30-45 min. Men jag är verkligen dålig på att ta tid, samma med potatis i ugn osv.. går mer på känn. Kör smör, olja och salt på.
 
Tills de är klara :D

Nej men de kan ju variera väldigt i storlek vilket såklart påverkar tillagningstiden. Jag håller med de som säger 30-45 minuter, Sen beror det ju också på hur väl tillagade man vill att de ska vara. Jag tycker om när de är välstekta med ordentligt med färg. Min konstige make tycker att de ska vara al dente :p
 
Har kollat på lite olika recept med spetskål i ugn. Men det är otroligt olika tillagningstid i recepten trots ungefär samma ugnstemperatur. Allt från 20 minuter till en timme. Någon som har gjort spetskål i ugn? Hur länge hade ni dem i ugnen?

Som andra svarat, gärna 30-40 minuter i 200 grader och sen lite grillelement i 5 minuter för färgen. Men jag har också provat mer långbakad på lägre temperatur och det var också svingott.

Bakad spetskål är svårt att göra icke-gott, men kan tänka mig att en för kort tid i ugnen ger ganska ointressant ”vitkålskänsla”. Hellre överbakt än underbakt för smakens skull.
 
Jag tycker det är gott att låta den gå så att den hinner koncentreras lite och få färg i topparna. I ugnen typ en timme, i tunna skivor på grillen betydligt kortare. Brukar också alltid marinera/gnida in med citron, olivolja och gärna även japansk soja innan tillagning, det kompletterar kålsmaken fint tycker jag. :d

Ska prova detta låter gott!
 
Okay ... :confused: Finns det flera sorters spetskal? Har finns nagra olika som skulle kunna kval in med de bilder jag sett. Vad HETER spetskal pa Engelska? HELP!
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
Mat Varit lite virrig o huvudet det sista på grund av smärtor och smärtstillande så tinade mina fiskblock med hälleflundra igår. Såg sen att...
Svar
5
· Visningar
402
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 754
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp