Spetstråden!

Roheryn

Trådstartare
Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar och vilken sort har ni? Jättegärna lite presentation av er och era hundar!

Jag har en isländsk fårhund, här på forumet "känd" som Slyngeln, som är snart 14 månader. Det värsta slyngelaktiga har nu börjat lägga sig, dock, och han kan faktiskt vara ganska civiliserad numera! :D Han är nog en ganska typisk IF, som ju är en vallande spets och gårdshund. Han visar stort intresse för "vallningsbara" djur, även om han inte riktigt vet vad han ska göra med dem, och tar sitt jobb som vaktande gårdshund på stort allvar - framförallt rovfåglar modell större ska BORT från vårt territorium! I övrigt en väldigt energisk, glad och social hund, snäll men med viss skärpa/tuffhet och älskar att få vara med (ensamhetsträningen kämpar vi dock med fortfarande). Funkar bra ihop med hästar och katt, älskar att vara ute på gården och spana eller bara hänga med folk och hästar. Vi har haft lite jobbigt med möten med människor och andra hundar (han vill fram och hälsa/leka och skäller/gör utfall i frustration), men även detta har lugnat ner sig och blivit mycket bättre. Han funkar fint att ha med på t.ex. hästtävlingar (verkar lättare för honom att bortse från folk, hundar och bilar om det är mycket på en gång, och jobbigare vid enskilda möten hemmavid).

Så - vad har ni för spetsar och vad gör ni med dem?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi har en gråhund på 2 år :)
Främst är hon såklart en jakthund men hänger glatt med på drag, spår och allt annat som händer.

Vi är just nu norröver och jagar och hon sköter sig över förväntan! Idag ett 4 timmar långt ståndskall/gångstånd som husse sen kunde avsluta på. Helt fantastiskt att sitta och höra henne skälla :love:
 
Jag har en snart 1årig Västgötaspets. En liten mammig gosse med riktigt humör. Och just nu är han dessutom störst bäst och vackrast, tror han i alla fall 😅

Vi gör egentligen inte så mycket. Han hänger med på det mesta. Han älskar att vara i stallet.
Vi har försökt komma igång med viltspår och det går skapligt. Är lite dålig på att få tummen ur och lägga spåret bara. Tanken är att vi ska komma igång och gå kurs så vi kan tävla och satsa lite på meriter. Har plan på nosework åxå men just nu är ekonomin helt fucked up, vi får vänta lite med det åxå. Ska försöka ställa honom åxå längre fram. Eventuellt kanske avel.
 
Vi är just nu norröver och jagar och hon sköter sig över förväntan! Idag ett 4 timmar långt ståndskall/gångstånd som husse sen kunde avsluta på. Helt fantastiskt att sitta och höra henne skälla :love:
Måste ju vara rena drömmen för en spets att få skälla så mycket och länge :D :love: Åtminstone våran Slyngel är ganska förtjust i att höra sin egen röst!
 
xilla_gaia_180608.jpg

Jag har fyra chow chow: de två på bilden och två svarta. Jag har levt med rasen i ca 35 år och har aldrig ångrat mitt rasval.
 
Här bor fröken Shiba Inu, Chika. The Brat Princess of Peeblesshire! :D Det kommer att fortsätta med japanska urspetsar i det här huset helt klart. Spetstypen av hund är generellt de vackraste i mina ögon.
Jag önskar att jag jagade så att jag kunde ha en finne, norrbottning eller gråhund också.. men nu går inte det så vi håller oss till nihon ken. :)

(och shibor skäller typ inte. Faktiskt. ;) )
P1130419 (2).JPG
 
Vi har en gråhund på 2 år :)
Främst är hon såklart en jakthund men hänger glatt med på drag, spår och allt annat som händer.

Vi är just nu norröver och jagar och hon sköter sig över förväntan! Idag ett 4 timmar långt ståndskall/gångstånd som husse sen kunde avsluta på. Helt fantastiskt att sitta och höra henne skälla :love:
Jaktspetsar är fantastiska! De har alltid funnits i nära familj och jag önskar, jag önskar - men det kommer aldrig att hända förstås. :heart
 
Här bor fröken Shiba Inu, Chika. The Brat Princess of Peeblesshire! :D Det kommer att fortsätta med japanska urspetsar i det här huset helt klart. Spetstypen av hund är generellt de vackraste i mina ögon.
Jag önskar att jag jagade så att jag kunde ha en finne, norrbottning eller gråhund också.. men nu går inte det så vi håller oss till nihon ken. :)

(och shibor skäller typ inte. Faktiskt. ;) )
Visa bifogad fil 99655
Just nu gör vi verkligen bara sällskap, promenader och vandringar men hon älskar viltspår och vi har varit agilityaktiva. Vi satsar på att ta upp agilityn igen för skojs skull, men ingenting är särskilt tillgängligt här i UK och hon börjar vara lite tantig så det blir verkligen bara hobby. :) Hon hade lätt kunnat vara en sporthund dock, jag hade lite dåligt samvete över att jag inte förvaltat det.
 
Jag har tre spetsar i mitt liv, även om ingen av dem är min :D min partner har en östlaika och en jämthund, och min lillebror skaffade i somras en ljuvlig liten norrbottenspets.
Jag har alltid varit skeptisk mot spetsar, men jag får nog omvärdera!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är nyfiken på en isländsk fårhund, så jag kommer spana in i tråden då och då.
Kul! Jag har ju som sagt en sådan! Har aldrig haft en hund som gett mig SÅ många gråa hår, men heller aldrig haft en hund jag tyckt SÅ mycket om!! :love: Jämfört med mina tidigare hundraser (brokig skara - storpudel, riesenschnauzer o cairnterrier, och så extramatte åt brorsans grand danois och kompisens dvärgtax) så är Slyngeln en hund med mer driv och arbetsmotivation, han är mer social och beroende av sällskap och precis som min cairnterrier väldigt glad, lekfull och med på allt! Och envisare än terriern... 🙈
 
Jag har 3 american akita tikar
Pärla 10 år, Millie 6 år och Hera 7 mån
Vi gör allt möjligt; promenader, lydnad, rally, brukssök och spår, viltspår, nosework, hundtrick, hoopers, utställning mm. De följer även med på restauranger och överallt där det är ok att ha hund med. De är även med och hjälper mig när jag jobbar. När hundar behöver träna hundmöten mm. Det mesta jag gör är hundrelaterat så de är med mig större delen av dygnet.
Inte världens bästa bild men iallafall alla 3 hundarna fångade på samma bild:p
mina.jpg
 
Vilken rolig tråd!

Hemma hos oss finns två spetsar, en jämthund och en finsk lapphund :) Jämthunden är snart 5 år gammal och favoritsysselsättningen är förstås att jaga älg. Men framför allt är han en hemskt go familjehund! Lapphunden är drygt 2 år gammal och är en fantastisk aktiv sällskapshund. Båda hundarna hänger med på vandringar, löparrundor på sommaren och cykelturer. På vintrarna gillar de att dra med skidor och spark. Med lapphunden tränar jag också en del spår, specialsök och lite rallylydnad. Jag kommer alltid att vilja ha minst en spets i huset :D Är sugen på en finsk spets i framtiden också.



DSC_2528.JPG
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: yennork
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 720
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 828
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp