Spex på bröllop

Bara en undran: sker de här lekarna under bröllopsmiddagen? Lekar OCH tal? Hur lång middag blir det egentligen? Och jag hoppas att Toastpersonen styr upp det så allt det här sker mellan rätterna och att köket är förvarnat.

De sker under middagen, vi räknar med 4 h. Och ja, toastperson styr upp det, det är i huvudsak därför man har en toastperson :D
 
Som brud hade jag blivit galen om en massa män skulle fram och pussa på mig. Jag har alldeles för stor privat sfär för sånt. Så glad att jag aldrig varit på bröllop där sånt förekommer.
Ja, det låter avskyvärt. Jag är av uppfattningen att var och en själv bestämmer vem som får pussa en och när, dessutom har den tilltänkta pussaren självklart veto. Det riskerar förvisso att minska mängden pussar i världen, men jag anser att vi får försöka leva med det.

Men på vissa bröllop gäller tydligen andra regler.

Och så då ovanpå detta att pussa bruden är något männen ska "passa på" att göra. Fy fan.
 
Ja, det låter avskyvärt. Jag är av uppfattningen att var och en själv bestämmer vem som får pussa en och när, dessutom har den tilltänkta pussaren självklart veto. Det riskerar förvisso att minska mängden pussar i världen, men jag anser att vi får försöka leva med det.

Men på vissa bröllop gäller tydligen andra regler.

Och så då ovanpå detta att pussa bruden är något männen ska "passa på" att göra. Fy fan.
Dessutom är den här pussgrejen heteronormativ. Det är ju alltid männen som ska upp och pussa en kvinna och kvinnorna ska upp och pussa en man.

Jag har varit på bröllop där detta skedde men surkärring som jag är så satt jag demonstrativt kvar på min plats när ALLA andra kvinnor ställde sig i det där jäkla pussledet. Nej tack.
 
Jag ska vara toastmadame på en väns bröllop i sommar och tycker att det skulle vara passande med något spex under bröllopsmiddagen, men allt jag lyckas googla mig till känns rätt trist faktiskt. Har ni varit på något bröllop som hade något roligt spex som ni kan tipsa om, eller hört om något som verkar kul? :)

En lek jag tycker är trevlig är att man tar påståenden om gästerna, typ "har rest med brudgummen", "bor på en ö", "har barn", "pratar spanska" osv.
Dessa hålls upp på skyltar bakom brudparet/visas på skärm som inte brudparet ser och sedan ska de gäster som stämmer in på påståendet resa sig. Brudparet ska sedan gissa vad gästerna som står upp har gemensamt. 😊
 
På min brors bröllop hade toastparet? köpt en present, tror det var en ram till bröllopsfotot. Men innan bröllopsparet fick det inslagna paketet gick det runt bland deltagarna med hjälp av rim.

Ett paket till er herr/fru har anlänt
Innehållet är ännu inte känt
Och nu ska ni paketet ge
Till er svärmor, som gärna de vill se

Nu har ni min fru, paketet i er hand
Vackert rosa med silver band
Men låt det vandra vidare jag ber
Till herrn som sitter längs bort från er

Och så fortsätter det, några av rimmen var ju något vågade och säkert hyfsat könskonservativa men det var en uppskattad "lek" och man kan ju välja själv vad man vill ha med.
 
Dessutom är den här pussgrejen heteronormativ. Det är ju alltid männen som ska upp och pussa en kvinna och kvinnorna ska upp och pussa en man.

Jag har varit på bröllop där detta skedde men surkärring som jag är så satt jag demonstrativt kvar på min plats när ALLA andra kvinnor ställde sig i det där jäkla pussledet. Nej tack.

Jag är också sjukt tråkig. Tycker det är fjantigt och känns både heteronormativt och konservativt.
Struntar i om folk tycker jag är tråkig/löjlig. Är inte som att man förstör för brudparet för att man sitter kvar på rumpan istället.
 
Om man föreslår heteronormativa lekar och dessutom tycker att alla ska tvingas delta - har man nog gått minst två steg för långt. Varför skulle jag och andra då bete oss PK i sammanhanget och agera tvärs emot vår egen vilja/uppfattning och dessutom då unna brudparet med att bekräfta att det är OK att andra behandlas illa?

Jag tycker att det har kommit ett par utmärkta förslag i tråden, som inte baseras på trista värderingar och grova anspelningar på sex. De här andra kan vi väl lämna till historieböckerna, tiden innan upplysningen?
 
På vårt bröllop hade toastparet styrt upp en kul grej. I alla gästers glas låg lotter med nummer och med jämna mellanrum under middagen drogs nummer från en skål av (i stunden, av toastmastern) utvalda personer. Vinsterna var olika uppdrag som ska utföras av vinnaren eller oss som brudpar med syftet att helt enkelt få chansen att umgås. Exempel på vinster:

- I november ska vinnaren bjuda brudparet på en filmkväll med film och popcorn

- I maj ska brudparet tvätta vinnarens bil och därefter bjuda på dryck och snacks

- I augusti ska vinnaren bjuda brudparet på kräftskiva

- I mars ska brudparet bjuda vinnaren på frukost med amerikanska pannkakor

Osv, en för varje månad. Vi håller fortfarande på och inkasserar dessa härliga händelser, de behöver enligt instruktion inte ske första året. Ett par av vinsterna vanns av människor som det av olika anledningar kommer rinna ut i sanden med, men de flesta var uppskattade och otippade händelser som gör att vi umgåtts med vänner som vi inte så ofta hinner träffa, särskilt inte under den specifika i omständigheten. Superkul!
 
De sker under middagen, vi räknar med 4 h. Och ja, toastperson styr upp det, det är i huvudsak därför man har en toastperson :D

Vår bröllopsmiddag varade från 17-23, och vi hade inte kunnat klämma in några lekar på den tiden... Allt tog väldigt mycket längre tid än vi trodde. Vi hade knåpat ihop ett korsord om oss själva, som gästerna fick lösa under kvällen, 4 tal, presentuppackning och mingel, sen hanns inte så mycket annat med.

På min systers bröllop hade de som spex att männen skulle upp och pussa bruden på kinden när brudgummen lämnade rummet. Själv hade jag tyckt det var lite jobbigt, jag har lite större personlig sfär än syster.
 
Hur mycket penisar som det var på möhippan/strippor och tuttar på svensexan säger väl lite hur könssteriotypt paret vill ha det...
Fattar inte alla möhippor som bara är någon slags penispartyn?? Dricka från penis, sätta penis på gubben, äta mat som ser ut som penis, penispiniatas och så vidare.
Uppskattas sånt skriv på inbjudan att det blir ett snuskparty och att det är 18års gräns....
 
Det tycker jag, som gäst, har varit väldigt roligt :)

Angående skoleken @Voeux så sist jag var på bröllop där den lektes så hade toastmadamen frågat vänner om gemensamma minnen med paret så frågorna var delvis baserade på detta. Kanske inte så svåra frågor att svara på för paret - men en påminnelse om roliga upplevelser ihop med vänner.

Det går ju även att vända på det och låta gästerna svara om en har typ blompinnar med bild på eller något som representerar personerna. Så får paret se vad gästerna tror om dem :) Och där passar det kanske ännu bättre med frågor som baseras på minnen eftersom det blir svårare att svara på för dom som inte var med men också fint att få höra roliga saker folk kommer ihåg och upplevt ihop med paret.

Har också upplevt bingot och det blev riktigt livat och skoj! En ruta var tex att man skulle sjunga en sång relaterad till brudparet. Blev riktig tävling mellan borden men allt knöt ihop till brudparet.
 
Hur mycket penisar som det var på möhippan/strippor och tuttar på svensexan säger väl lite hur könssteriotypt paret vill ha det...
Fattar inte alla möhippor som bara är någon slags penispartyn?? Dricka från penis, sätta penis på gubben, äta mat som ser ut som penis, penispiniatas och så vidare.
Uppskattas sånt skriv på inbjudan att det blir ett snuskparty och att det är 18års gräns....
Va?
Ingen möhippa jag har varit på, inklusive min egen, har innehållit några penisar. Är det verkligen så vanligt?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 217
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 709
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 604
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp