Spex på bröllop

Exemplen i tråden bygger ju mycket på könsroller och skräcken för otrohet i lite olika varianter. Hade det varit mitt bröllop hade jag blivit arg på allvar och smärtsamt besviken om gästerna hittade på något sådant.
Ja! Därför gillar jag den där med skorna. För då handlar det mer om paret, om hur de ser på varandra och varandras styrkor liksom.

Det är också det enda spexet jag tycker låter trevligt (har aldrig sett det, bara läst om det på nätet).
 
Ja! Därför gillar jag den där med skorna. För då handlar det mer om paret, om hur de ser på varandra och varandras styrkor liksom.

Det är också det enda spexet jag tycker låter trevligt (har aldrig sett det, bara läst om det på nätet).
Hur funkar det med skorna?

Även typ frågesporten om paret, kan nog göras trevlig och rolig.
 
Bröllopsspex måste vara världens värsta och svåraste genre!

Exemplen i tråden bygger ju mycket på könsroller och skräcken för otrohet i lite olika varianter. Hade det varit mitt bröllop hade jag blivit arg på allvar och smärtsamt besviken om gästerna hittade på något sådant.

Om man mer tänker: nåt kul vid sittande bord, vad finns då?

Jag är lite inne på samma spår. Det finns också en lek där toastmaster/madame ber samtliga som haft en relation med brudgummen nu lämna tillbaks sina nycklar, så ska man i förväg dela ut nycklar till ett gäng tjejer och sist av allt ska en kille lämna tillbaks en nyckel. För extra fniss. Inte alls roligt, enligt mig.

Dock tror jag brudparet säkert skulle tycka att sånt här är roligt, så jag behöver inte ta hänsyn till dem egentligen. Men, väljer man mig som toastmadame så får man räkna att mina lekar är fria från könsstereotyper, föråldrade könsroller, homofobi och annat trams. Roligt kan jag dock lova att det ska bli!
 
Jag är lite inne på samma spår. Det finns också en lek där toastmaster/madame ber samtliga som haft en relation med brudgummen nu lämna tillbaks sina nycklar, så ska man i förväg dela ut nycklar till ett gäng tjejer och sist av allt ska en kille lämna tillbaks en nyckel. För extra fniss. Inte alls roligt, enligt mig.

Dock tror jag brudparet säkert skulle tycka att sånt här är roligt, så jag behöver inte ta hänsyn till dem egentligen. Men, väljer man mig som toastmadame så får man räkna att mina lekar är fria från könsstereotyper, föråldrade könsroller, homofobi och annat trams. Roligt kan jag dock lova att det ska bli!
Man vill ju ändå inte tro att parterna blir besvikna om det inte blir tillfälle för kollektiv sexism/homofobi/rasism/liknande när de gifter sig.
 
Hur funkar det med skorna?
Brudparet sitter rygg mot rygg och har en av sina skor i ena handen, och den andras ena sko i andra handen (funkar bara om de inte har samma typ av skor på sig).

Sen får de olika frågor där de ska svara vem som passar bäst in på varje påstående, och svarar då genom att hålla upp rätt sko. Frågor kan vara typ:

Vem:
- är mest lämplig att bli team leader i en zombieapokalyps
- löper störst risk att impulsadoptera ett hund på eget bevåg
- är det bäst att ringa om man behöver hjälp med att gömma ett lik
- bör man välja som "ring en vän" i postkodmiljonären

Vem skulle troligast få en ministerplats i regeringen?
Vem är troligast att en dag få hämta ut den andra ur häktet?
Vem tillbringar mest tid med sin telefon?
Vem vinner mest i brädspel?
Vem är mest lik Batman?
Vem kommer troligast att skaffa en tatuering?
Vem skulle vinna i Hungergames?
Vem har minst miljöpåverkan på planeten?

Typ så! Jag tycker den är lite rar faktiskt :).
 
Brudparet sitter rygg mot rygg och har en av sina skor i ena handen, och den andras ena sko i andra handen (funkar bara om de inte har samma typ av skor på sig).

Sen får de olika frågor där de ska svara vem som passar bäst in på varje påstående, och svarar då genom att hålla upp rätt sko. Frågor kan vara typ:

Vem:
- är mest lämplig att bli team leader i en zombieapokalyps
- löper störst risk att impulsadoptera ett hund på eget bevåg
- är det bäst att ringa om man behöver hjälp med att gömma ett lik
- bör man välja som "ring en vän" i postkodmiljonären

Vem skulle troligast få en ministerplats i regeringen?
Vem tillbringar mest tid med sin telefon?
Vem vinner mest i brädspel?
Vem är mest lik Batman?
Vem kommer troligast att skaffa en tatuering?
Vem skulle vinna i Hungergames?
Vem har minst miljöpåverkan på planeten?

Typ så! Jag tycker den är lite rar faktiskt :).
Jag började fnittra vid de två första frågorna, så jag ser potentialen!
 
Brudparet sitter rygg mot rygg och har en av sina skor i ena handen, och den andras ena sko i andra handen (funkar bara om de inte har samma typ av skor på sig).

Sen får de olika frågor där de ska svara vem som passar bäst in på varje påstående, och svarar då genom att hålla upp rätt sko. Frågor kan vara typ:

Vem:
- är mest lämplig att bli team leader i en zombieapokalyps
- löper störst risk att impulsadoptera ett hund på eget bevåg
- är det bäst att ringa om man behöver hjälp med att gömma ett lik
- bör man välja som "ring en vän" i postkodmiljonären

Vem skulle troligast få en ministerplats i regeringen?
Vem är troligast att en dag få hämta ut den andra ur häktet?
Vem tillbringar mest tid med sin telefon?
Vem vinner mest i brädspel?
Vem är mest lik Batman?
Vem kommer troligast att skaffa en tatuering?
Vem skulle vinna i Hungergames?
Vem har minst miljöpåverkan på planeten?

Typ så! Jag tycker den är lite rar faktiskt :).

Åh, bra tips på frågor! Jag hade läst om den leken innan men då stod det mest frågor om "Vem städar mest hemma" osv. Dötrist. Jag tänkte inte ens så långt att man kunde välja betydligt roligare frågor :D
 
Åh, bra tips på frågor! Jag hade läst om den leken innan men då stod det mest frågor om "Vem städar mest hemma" osv. Dötrist. Jag tänkte inte ens så långt att man kunde välja betydligt roligare frågor :D
Jag kan PM:a fler, de är tagna från en facebookgrupp jag är med i :). Så får du lite inspo!
 
Hur funkar det med skorna?

Även typ frågesporten om paret, kan nog göras trevlig och rolig.

Jag har varit med om skofrågesport. Då får paret lättsamma frågor om ”vem bestämmer hemma” ”vem tar initiativ till sex” osv osv och så sitter de rygg mot rygg på varsin stol och har en kvinno och en mans sko i varsin hand. Så höjer dom upp motsvarade för sitt svar då :)
 
Åh herregud vad hemskt för alla inblandade att svara på sådana frågor inför publik :eek:

Haha men det sägs ju lättsamt! Man väljer ju givetvis frågor som är bekväma för paret och ”publiken”! :)
Ska absolut inte skapa diskussion eller liknande utan vara härligt roligt bara :)
 
Haha men det sägs ju lättsamt! Man väljer ju givetvis frågor som är bekväma för paret och ”publiken”! :)
Ska absolut inte skapa diskussion eller liknande utan vara härligt roligt bara :)
Har svårt att tänka mig att någon skulle vara bekväm med den frågan, men det är kanske bara jag...:p Håller med om att det verkar vara en kul idé som sådan, men jag skulle definitivt föredra frågor av den sorten som @niphredil skrev om!
 
Jag har varit med om skofrågesport. Då får paret lättsamma frågor om ”vem bestämmer hemma” ”vem tar initiativ till sex” osv osv och så sitter de rygg mot rygg på varsin stol och har en kvinno och en mans sko i varsin hand. Så höjer dom upp motsvarade för sitt svar då :)
Det är ju verkligen inte lättsamma frågor? Bara trista och bygger på någon typ av könsstereotypa antaganden om hur en relation ”ska” se ut. (Plus, du vet, det finns samkönade äktenskap också).
 
På vårt bröllop gjorde vi bland annat skoleken, där var en bröllopsbingo som pågick under hela middagen (rutorna var av typen "någon säger 'jag är ingen talare men...' ", "någon sjunger en snapsvisa" etc), toastmasterparet hade klurat ihop lite roliga telegram blandat med riktiga hälsningar från folk som inte kunde närvara osv. Det var väldigt uppskattat från vår sida! :)
 
Jag har varit med om skofrågesport. Då får paret lättsamma frågor om ”vem bestämmer hemma” ”vem tar initiativ till sex” osv osv och så sitter de rygg mot rygg på varsin stol och har en kvinno och en mans sko i varsin hand. Så höjer dom upp motsvarade för sitt svar då :)
Det är ju just den leken som flera av de senare inläggen handlar om. Och då med betoning på frågor som gör att man slipper sexistiska och på andra vis trista lekar. Du lyckas göra även den här i sig oskyldiga leken till ett sexistiskt och könskonservativt trams. Jag skulle gå från bordet på mitt eget bröllop, om toastmadame satte igång en lek med sådana inslag.
 
Det är ju verkligen inte lättsamma frågor? Bara trista och bygger på någon typ av könsstereotypa antaganden om hur en relation ”ska” se ut. (Plus, du vet, det finns samkönade äktenskap också).

Tycker du? Jag kan förstå din poäng men på mitt senaste bröllop som jag gästade var det kvinnan som bestämde och tog initiativ till sex och mannen gjorde godaste pastan och var noggrannast med att de var matchade. (Alla frågor relaterade till parets intressen och personligheter)

Jag tror iof att man har sex i ett samkönat äktenskap också, med olika stor lust ;)

Men givetvis ska man ju ställa sådana frågor som paret är bekväma med. :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 204
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 622
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 554
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp