Spex på bröllop

Men sexism betyder ju inte sex, utan diskriminering/nedvärdering pga kön. Sexistiska lekar skulle jag därför tolka som lekar som bygger på könsstereotyper. Och på ett heterobröllop är väldigt mycket högrisk för könsstererotyper - om man inte medvetet undviker dem.

Jag avsåg starkt heteronormativt utformade lekar med sex som tema. Det där med att nästan alla inte vill ha sex med random festkollega gäller väl mer allmänt.
 
För några år sedan var jag på ett bröllop där toastmastern hade en tankeläsande sombrero. Hen satte hatten på någons huvud och så lästes personens tankar upp i högtalaren av personen själv (eller någon som imiterade). Var t ex någon som höll på med avel som fick hatten på sig och då hördes en utläggning om stamtavlor och inavelskoefficient (?) osv. Tror sombreron ”läste” fyra eller fem personers tankar. En nära vän, en förälder, avelspersonen, en ekonom och en vän som gift sig något år tidigare. Det var lyckat och väldigt kul. Kräver lite jobb innan att spela in tankarna, men lätt att utföra.
Gud, som gäst hade jag dött av pinsamhet.
 
Var på bröllop förra sommaren och där hade vänner till brudparet gjort en film om deras "resa", deras liv från typ högstadiet/gymnasiet, när de träffades, klipp från möhippa/svensexa osv. Riktigt gullig film med mycket komiska inslag som man verkligen såg att det var nära vänner till dem som gått ihop och gjort. Det var alltifrån sketcher om EPA-traktoråldern till ett Grease-dansnummer av toastmaster + toastmadame maskerade med pappersansikten av brudparet, inspelat i ett köpcenter fullt med folk (bruden är danslärare).

Annars var det inte jättemycket spex, men den där pussa bruden/brudgummen när den andre går på toaletten var med. Det tyckte dock inte jag som gäst var sådär skitkul utan ganska obekvämt även om det är en "klassiker".
 
Man kan ha en kommunikationslek såsom att de sitter med ryggen mot varandra, den ena har fått en ihopbyggd grej (lego är smidigt här) och den andra har lösa (för många) bitar. Den som har en ihopbyggd grej ska förklara den för den andra så den andra kan bygga en likadan.

Detta hade vi på mina föräldrars 60års fest och det var jättekul faktiskt. :)

Annars, som någon annan skrev så kan bingo vara lite skoj om det går ut på att uppmärksamma när olika saker sker. Ex någon säger det, någon hämtar det mm.
 
Jag var involverad i möhippan och både på den och på svensexan så fick de fotouppdrag. Dels så skulle båda fota samma saker som något som påminner om första dejten, eller någon favoritplats eller så, sen på bröllopet så visades och jämfördes bilderna med projektor. Mycket trevligt!
Det andra (som var helt frivilligt om de ville/vågade/var bekväma med det) var att stoppa människor de såg och fota en kroppsdel de attraherades av på denne, ex ögon, armar, ben etc. Dessa klipptes sedan ihop till hela kroppar som även de visades på bröllopet. En rolig grej!
Båda kräver ju samplanering med föregående fester men var mycket uppskattat hos både brudpar och gäster.
 
Bröllopsspex måste vara världens värsta och svåraste genre!

Exemplen i tråden bygger ju mycket på könsroller och skräcken för otrohet i lite olika varianter. Hade det varit mitt bröllop hade jag blivit arg på allvar och smärtsamt besviken om gästerna hittade på något sådant.

Om man mer tänker: nåt kul vid sittande bord, vad finns då?

Könsroller och skräck för otrohet är kanske lite av signum för äktenskapet som koncept.

Men en friare tolkning av att bruden blir kindpussad när hennes make går på toaletten är att det är en sexuell frihet som manifesteras. Trots hennes ingående i äktenskap låter hon andra män komma henne nära, utan en tanke på att hon är bunden och låst av den patriarkala mannen (som förvisso är bunden av sitt pågående kissande eller möjligtvis bajsande). Inför alla gäster visar hon att hon är öppen för fysisk, kanske även själslig, intimitet med andra män, måhända att det är förutsatt att maken är någon annanstans. Men ändå, kan det bli bättre?
 
Könsroller och skräck för otrohet är kanske lite av signum för äktenskapet som koncept.

Men en friare tolkning av att bruden blir kindpussad när hennes make går på toaletten är att det är en sexuell frihet som manifesteras. Trots hennes ingående i äktenskap låter hon andra män komma henne nära, utan en tanke på att hon är bunden och låst av den patriarkala mannen (som förvisso är bunden av sitt pågående kissande eller möjligtvis bajsande). Inför alla gäster visar hon att hon är öppen för fysisk, kanske även själslig, intimitet med andra män, måhända att det är förutsatt att maken är någon annanstans. Men ändå, kan det bli bättre?
Jag tror att det där kräver en hel del av regin för att gå fram.
 
På min möhippa och min mans svensexa så filmade de under under hela tiden, sen hade vi en kompis som var sjukt duktig på att klippa så det blev två superroliga filmer som visades upp. Mycket uppskattat, både av oss och av resten.
 
Könsroller och skräck för otrohet är kanske lite av signum för äktenskapet som koncept.

Men en friare tolkning av att bruden blir kindpussad när hennes make går på toaletten är att det är en sexuell frihet som manifesteras. Trots hennes ingående i äktenskap låter hon andra män komma henne nära, utan en tanke på att hon är bunden och låst av den patriarkala mannen (som förvisso är bunden av sitt pågående kissande eller möjligtvis bajsande). Inför alla gäster visar hon att hon är öppen för fysisk, kanske även själslig, intimitet med andra män, måhända att det är förutsatt att maken är någon annanstans. Men ändå, kan det bli bättre?

Snarare så att det är sista chansen för en annan man än hennes egen att ge henne en puss och likväl för mannen, sen ska de vara varandra trogna som sig bör.
 
Hej, helt ny medlem som gick med bara för att svar på detta :-)

På vårt bröllop för 100 år sen blev vi överraskade med en aktivitet som jag tyckte var jättefin.

Man hade placerat ut stearinljus (otända) vid varje plats. Vid nåt tillfälle i slutet av middagen tog man upp en sång som kallas Ljussång (texten finns här: http://www.snapsvisor.eu/dryckesvisor/brannvin-och-hembrant/?id=471 , ingen snapsvisa fast det är på en sån sida).

Samtidigt som alla sjöng tände dom sina stearinljus och skickade mellan sig in mot brudparet (=oss)! Där hade någon samtidigt placerat en hjärtformad "ljusstake" av något slag, den var hemgjord av nåt material där man kunde sticka ner ljusen, minns inte riktigt vad den var gjord av, nån slags lera eller oasis eller nåt. Till slut var hela "ljusstaken" full av levande ljus i formen av ett hjärta ❤ .

Det blev jättefint och är mitt starkaste minne av bröllopet så här 25 år senare :).
 
Hej, helt ny medlem som gick med bara för att svar på detta :-)

På vårt bröllop för 100 år sen blev vi överraskade med en aktivitet som jag tyckte var jättefin.

Man hade placerat ut stearinljus (otända) vid varje plats. Vid nåt tillfälle i slutet av middagen tog man upp en sång som kallas Ljussång (texten finns här: http://www.snapsvisor.eu/dryckesvisor/brannvin-och-hembrant/?id=471 , ingen snapsvisa fast det är på en sån sida).

Samtidigt som alla sjöng tände dom sina stearinljus och skickade mellan sig in mot brudparet (=oss)! Där hade någon samtidigt placerat en hjärtformad "ljusstake" av något slag, den var hemgjord av nåt material där man kunde sticka ner ljusen, minns inte riktigt vad den var gjord av, nån slags lera eller oasis eller nåt. Till slut var hela "ljusstaken" full av levande ljus i formen av ett hjärta ❤ .

Det blev jättefint och är mitt starkaste minne av bröllopet så här 25 år senare :).
Det har jag också varit med om. Men då gick brandlarmet och vi fick utrymma. Många ljus...
 
Jag funderar på sånt där som att gästerna genom att skramla med besticken eller vad som helst, bestämmer att brudparet ska pussas.

Det är väl inget ont i det - inte könsstereotypt, inte sexistiskt - men jag tycker ändå att det är svåruthärdligt. Jag har bara varit med om det som gäst, och jag vill helst bli osynlig när andra skramlar igång.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 204
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 622
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 570
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp