Spex på bröllop

På vårt bröllop hade toastparet styrt upp en kul grej. I alla gästers glas låg lotter med nummer och med jämna mellanrum under middagen drogs nummer från en skål av (i stunden, av toastmastern) utvalda personer. Vinsterna var olika uppdrag som ska utföras av vinnaren eller oss som brudpar med syftet att helt enkelt få chansen att umgås. Exempel på vinster:

- I november ska vinnaren bjuda brudparet på en filmkväll med film och popcorn

- I maj ska brudparet tvätta vinnarens bil och därefter bjuda på dryck och snacks

- I augusti ska vinnaren bjuda brudparet på kräftskiva

- I mars ska brudparet bjuda vinnaren på frukost med amerikanska pannkakor

Osv, en för varje månad. Vi håller fortfarande på och inkasserar dessa härliga händelser, de behöver enligt instruktion inte ske första året. Ett par av vinsterna vanns av människor som det av olika anledningar kommer rinna ut i sanden med, men de flesta var uppskattade och otippade händelser som gör att vi umgåtts med vänner som vi inte så ofta hinner träffa, särskilt inte under den specifika i omständigheten. Superkul!
Alla de förslagen hade runnit ut i sanden om jag hade fått något av dem på min lott. Andra grejer hade jag gärna fixat.

Kan man ordna en liknande lek där det styrs så att givaren får ge något som känns bekvämt och trevligt för både hen och brudparet?
 
Den här tråden avslöjar en hel del om våra olika komfortzoner!
Ja, verkligen! Det som vissa tycker är kul lekar kan andra gäster tycka är ren tortyr.

@Voeux Vore jag som du skulle jag se till att alla lekar där gästerna är inblandade är helt frivilliga och lätta att slippa delta i utan att man behöver göra en stor grej av det. Alla uppskattar inte att skriva och sjunga sånger eller stå upp inför alla och så ska brudparet gissa nåt om dem. Bara en grej att ha i åtanke.
 
Ja, verkligen! Det som vissa tycker är kul lekar kan andra gäster tycka är ren tortyr.

@Voeux Vore jag som du skulle jag se till att alla lekar där gästerna är inblandade är helt frivilliga och lätta att slippa delta i utan att man behöver göra en stor grej av det. Alla uppskattar inte att skriva och sjunga sånger eller stå upp inför alla och så ska brudparet gissa nåt om dem. Bara en grej att ha i åtanke.
Jag får ångest bara av tanken
 
Ja, verkligen! Det som vissa tycker är kul lekar kan andra gäster tycka är ren tortyr.

@Voeux Vore jag som du skulle jag se till att alla lekar där gästerna är inblandade är helt frivilliga och lätta att slippa delta i utan att man behöver göra en stor grej av det. Alla uppskattar inte att skriva och sjunga sånger eller stå upp inför alla och så ska brudparet gissa nåt om dem. Bara en grej att ha i åtanke.

Fast självklart är det frivilligt, vi var typ 15 skrålande personer i en grupp. Ingen behövde stå ut.

Denna tråden visar tydligt hur svårt det är att vara toastmaster, alla kommer intr bli nöjda.
 
Fast självklart är det frivilligt, vi var typ 15 skrålande personer i en grupp. Ingen behövde stå ut.
Vad bra! På den festen jag gick på var det inte så utan alla skulle vara med, på ett sätt som omöjliggjorde en smidig utväg för dem som inte ville.

Jag brukar arrangera utbildningar och jag är alltid noga med att behöva hantera att alla är olika och att det varierar väldigt mycket i vilka typer av situationer man känner sig bekväm. Så himla svårt är det inte att organisera övningar på ett sådant sätt att det blir frivilligt att vara med och därmed roligt för alla :).
 
Ja, verkligen! Det som vissa tycker är kul lekar kan andra gäster tycka är ren tortyr.

@Voeux Vore jag som du skulle jag se till att alla lekar där gästerna är inblandade är helt frivilliga och lätta att slippa delta i utan att man behöver göra en stor grej av det. Alla uppskattar inte att skriva och sjunga sånger eller stå upp inför alla och så ska brudparet gissa nåt om dem. Bara en grej att ha i åtanke.

Personligen hatar jag lekar :angel: Jag vill inte skriva några satans rim eller sjunga eller pussas :D Vrider mig varenda gång det blir fest och någon drar igång charader. Så nej, det blir nog inget sådant. Brudparet gillar lekar dock så jag tror att jag drar igång någon variant på skoleken, fast utan skor. Vill också ha tomtebloss och isfacklor i något roligt sammanhang, kanske när de anländer till middagen? Sen har jag också laddat ner en app med massa roliga ljudeffekter som jag kan använda i stället för att plinga i glaset när talen kommer. Det får nog räcka fint :)
 
Denna tråden visar tydligt hur svårt det är att vara toastmaster, alla kommer intr bli nöjda.

Det tror jag nog! Om deltagarna slipper leka, men brudparet ändå får lite lek och så lite tillhörande spex så har jag svårt att se att någon kommer bli missnöjd. Ja, om nu ingen anser att det absolut bör ha varit en lek där alla skulle delta. Men det har jag svårt att se!
 
Jag vill inte skriva några satans rim eller sjunga eller pussas :D
Haha då är vi två!

Det hands down absolut värsta jag någonsin varit med om på ett bröllop var när jag och några till kvinnliga gäster förväntades dansa "sexigt" till Lady Marmalade tillsammans med bruden 🙄. Vi blev då hämtade vid vårt bord, skulle dansa "sexigt" fram till honnörsbordet och där skulle vi dels dansa med bruden, dels ta av henne sitt strumpeband. Det fanns ingen väg ut och det det drogs igång helt utan att stämma av med oss alla om vi var okej med det. Och just ja - det var ca 250 gäster på plats som såg spektaklet.

Jag DOG 😐.
 
Vad bra! På den festen jag gick på var det inte så utan alla skulle vara med, på ett sätt som omöjliggjorde en smidig utväg för dem som inte ville.

Jag brukar arrangera utbildningar och jag är alltid noga med att behöva hantera att alla är olika och att det varierar väldigt mycket i vilka typer av situationer man känner sig bekväm. Så himla svårt är det inte att organisera övningar på ett sådant sätt att det blir frivilligt att vara med och därmed roligt för alla :).
Jag håller inte med om att det skulle vara lätt. Det är svårt nog att arrangera något på ett professionellt plan där nivån är tämligen plan och förväntningarna ofta ganska samstämmiga. Universitetsvärlden om något är väl ett bevis på det. De lärare jag tyckte var bäst, som var utmanande och krävande och ville se oss studenter växa genom att inte "släppa oss" från följdfrågor t.ex. under föreläsningarna, de anmäldes tämligen frekvent till universitetet av andra elever som tyckte det var för tufft. Hopplöst göra alla nöjda om man inte ska nöja sig med att göra det lätt för sig - och andra - och göra minsta möjliga av t.ex. pedagogiken.

På större fester med stora förväntningar av väldigt skilda slag blir det ännu svårare, framför allt på bröllop tror jag. En nära dialog med brudparet som toastmaster är förstås helt avgörande, för att ta pulsen på deras förväntningar och på vad det är för typ av gäster som kommer, hur de placerats i lokalen osv. Vid mitt hittills enda tillfälle som toastmaster var brudparet väldigt tydliga med att hålla nere tråkiga, sentimentala tal till ett minimum och istället få ordentlig fart på festen. Det skulle inte vara en stillsam middag utan rejält drag som sedan skulle pågå hela natten. Mer studentikos sittning än nobelmiddag alltså. Med det önskemålet uttalat så bestämde vi oss för att gästerna typiskt sett skulle vara game för det vi hittat på, att bordsplaceringen var genomtänkt så att de personer som vill kliva tillbaka kunde göra det eftersom andra personer garanterat skulle kliva fram, och att det inte blev så att ett bord blev tyst och obekvämt. Vi hade också "bingo" - vilket ju också gjorde att de som mot förmodan verkligen inte ville göra något bara kunde strunta i det, middagen fortlöpte ju parallellt så det var ingen som satt och väntade på något bord att prestera ett särskilt spex.

Men lätt är det inte, jösses så mycket tid som låg bakom för att få en balans i allt under dagen/kvällen, jag har fått mycket stor respekt för eventkoordinatorer efter denna upplevelse...
 
Haha då är vi två!

Det hands down absolut värsta jag någonsin varit med om på ett bröllop var när jag och några till kvinnliga gäster förväntades dansa "sexigt" till Lady Marmalade tillsammans med bruden 🙄. Vi blev då hämtade vid vårt bord, skulle dansa "sexigt" fram till honnörsbordet och där skulle vi dels dansa med bruden, dels ta av henne sitt strumpeband. Det fanns ingen väg ut och det det drogs igång helt utan att stämma av med oss alla om vi var okej med det. Och just ja - det var ca 250 gäster på plats som såg spektaklet.

Jag DOG 😐.

Men herregud :nailbiting: Så vill man ju inte vara den som lackar på någon annans bröllopsfest heller... Fy vad gränslöst och osmakligt av den som planerade :yuck:
 
Det tror jag nog! Om deltagarna slipper leka, men brudparet ändå får lite lek och så lite tillhörande spex så har jag svårt att se att någon kommer bli missnöjd. Ja, om nu ingen anser att det absolut bör ha varit en lek där alla skulle delta. Men det har jag svårt att se!
Så länge inte brudparet vill ha en annan typ av fest. ;)
 
Jag håller inte med om att det skulle vara lätt.
Okej! Vi tycker att det är lätt i alla fall :). Jag håller i utbildningar väldigt ofta och har lärt mig hur jag ska styra upp dem så de flesta blir nöjda. Vi har nära kommunikation med deltagarna efter och rätt detaljerade utvärderingar och hos funkar det super.

På ett bröllop tror jag det är ännu lättare faktiskt, så länge man inte gör folk obekväma så kommer de ju knappast med kravlistor på saker de tycker måste ske. Så jag ser inte riktigt varför det här skulle vara så svårt för @Voeux .
Men herregud :nailbiting: Så vill man ju inte vara den som lackar på någon annans bröllopsfest heller... Fy vad gränslöst och osmakligt av den som planerade :yuck:
Exakt! Man vill inte vara den som sabbar men vill heller inte dansa nån töntig "sexig" dans inför 250 pers. Så hur gör man?

Man dansar den jävla dansen.
 
Så länge inte brudparet vill ha en annan typ av fest. ;)

Fast om brudparet blir missnöjda över en middag där folk har ansträngt sig med tal, spex och lek så är det är förbaskat drygt brudar. Ärligt talat.

Såvida de inte velat ha en stilla middag utan något av ovanstående, men jag antar att förväntningar har kommunicerats med toastperson i förväg.
 
Fast om brudparet blir missnöjda över en middag där folk har ansträngt sig med tal, spex och lek så är det är förbaskat drygt brudar. Ärligt talat.

Såvida de inte velat ha en stilla middag utan något av ovanstående, men jag antar att förväntningar har kommunicerats med toastperson i förväg.
Jag förutsätter att du känner brudparet väl och vet ungefär vad de vill ha. Då utgår du från det och ser till att alla eventuella lekar görs frivilliga på ett sätt så att folk utan större bekymmer kan "slippa undan".

Svårare än så är det liksom inte. Jag tror därför att du är på helt rätt spår! :)
 
Okej! Vi tycker att det är lätt i alla fall :). Jag håller i utbildningar väldigt ofta och har lärt mig hur jag ska styra upp dem så de flesta blir nöjda. Vi har nära kommunikation med deltagarna efter och rätt detaljerade utvärderingar och hos funkar det super.

På ett bröllop tror jag det är ännu lättare faktiskt, så länge man inte gör folk obekväma så kommer de ju knappast med kravlistor på saker de tycker måste ske. Så jag ser inte riktigt varför det här skulle vara så svårt för @Voeux .

Exakt! Man vill inte vara den som sabbar men vill heller inte dansa nån töntig "sexig" dans inför 250 pers. Så hur gör man?

Man dansar den jävla dansen.

Ja, jag hade också dansat, och sedan varit puttrande skitförbannat ett tag efter. Personligen hade jag nog försökt att bara dansa nåt kul och tona ner att det måste vara "sexigt".
 
Ja, jag hade också dansat, och sedan varit puttrande skitförbannat ett tag efter.
Det var en släkting till min make som gifte sig och när jag kom och satt mig igen så bad han tusen gånger om ursäkt eftersom han ju känner mig väl och vet att jag HATAR sånt där. Sedan dess kan jag, när jag vill att han ska göra nåt åt mig som han inte jättegärna vill, bara säga "X bröllop!" så gör han det på en gång :angel:. På så vis blev det bra i slutänden för mig ändå :laugh: .
 
Det var en släkting till min make som gifte sig och när jag kom och satt mig igen så bad han tusen gånger om ursäkt eftersom han ju känner mig väl och vet att jag HATAR sånt där. Sedan dess kan jag, när jag vill att han ska göra nåt åt mig som han inte jättegärna vill, bara säga "X bröllop!" så gör han det på en gång :angel:. På så vis blev det bra i slutänden för mig ändå :D.
Du har ingen video? :angel:
 
Jag förutsätter att du känner brudparet väl och vet ungefär vad de vill ha. Då utgår du från det och ser till att alla eventuella lekar görs frivilliga på ett sätt så att folk utan större bekymmer kan "slippa undan".

Svårare än så är det liksom inte. Jag tror därför att du är på helt rätt spår! :)

Tack! Jag tror också jag är på rätt spår. Jag vet att brudparet vill "ha fest", alltså party-stämning och inget stelt klingandes i glasen eller långdragna tal. Så jag tror att ljudeffekterna för att annonsera att någon ska tala, lite isfacklor och tomtebloss och "skoleken" med riktigt roliga frågor kommer bidra till det. Sen har vi en duo som ska spela under middagen (i bakgrunden, folk behöver inte sitta och lyssna) och har valt att dra igång lite upptempo-låtar under kaffet så att folk kommer igång till dans. Då blir det nog fest! Så slipper vi könsroller, sex, pinsamheter, obekväma lekar för gästerna osv. Sen om någon sitter och tjurar över att inga sexistiska och pinsamma inslag fanns med under middagen.. ja, låt den tjura då!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 204
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 622
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 544
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp