Spex på bröllop

Fast om brudparet blir missnöjda över en middag där folk har ansträngt sig med tal, spex och lek så är det är förbaskat drygt brudar. Ärligt talat.

Såvida de inte velat ha en stilla middag utan något av ovanstående, men jag antar att förväntningar har kommunicerats med toastperson i förväg.
Haha, ja, möjligt. Just dialogen med toastmaster är ju superviktig. Är förväntningen röjarskiva (som i mitt exempel) eller en romantisk middag med tal, kanske lite sång och fullt fokus på brudparet - och vilka är gästerna? Min erfarenhet är att det är oerhört svårt att hitta en nivå där ett brudpar i 30-årsåldern, med tillhörande vänner i samma ålder, och deras far- och morföräldrar har helt samma förväntningar. En långrandig middag med endast tal och någon visa gör nog många rastlösa, en fest av den kaliber jag var satt att dra igång gjorde säkert en och annan farmor lite nervös, men frågan jag svarade på var ju om det var lätt eller inte att göra alla nöjda. Jag lägger liksom inte ribban för nöjd på "godtagbar" utan vill att det ska vara något exceptionellt - och då kommer garanterat någon vara mindre nöjd, förhoppningsvis till förmån för de flesta andra.
 
För övrigt så kan jag berätta att jag har kräkts ur mig så mycket förakt kring bröllop hemma att jag tror att min stackars sambo börjar tro att jag aldrig kommer vilja gifta mig :angel: Jag fullständigt hatar penis-sugrör på möhippor, dessa könsroller som plötsligt klampar in när någon ska gifta sig, regler om vad som "ska" vara hur osv. Förra veckan satt vi och tittade på en serie när någon deklarerade hur bröllop inte alls är varken speciellt eller särskilt romantiskt, och min sambo tittade på mig och sa "Det är väl sådär du känner?"med glimten i ögat. Jag tänkte att herregud vad jag måste ha trash-talkat bröllop här hemma :nailbiting: 😅 Jag hoppas och tror att han innerst inne vet om att det är just könsrollerna runt omkring, töntiga lekar, oskrivna regler osv. som jag totalt kräks på. Giftermål och bröllop i sig har jag inga invändningar emot, och hoppas på att vi får vårt eget med tiden. Men jag kommer göra precis allt i min makt för att inte låta sånna här inslag bli en del av del.
 
Haha, ja, möjligt. Just dialogen med toastmaster är ju superviktig. Är förväntningen röjarskiva (som i mitt exempel) eller en romantisk middag med tal, kanske lite sång och fullt fokus på brudparet - och vilka är gästerna? Min erfarenhet är att det är oerhört svårt att hitta en nivå där ett brudpar i 30-årsåldern, med tillhörande vänner i samma ålder, och deras far- och morföräldrar har helt samma förväntningar. En långrandig middag med endast tal och någon visa gör nog många rastlösa, en fest av den kaliber jag var satt att dra igång gjorde säkert en och annan farmor lite nervös, men frågan jag svarade på var ju om det var lätt eller inte att göra alla nöjda. Jag lägger liksom inte ribban för nöjd på "godtagbar" utan vill att det ska vara något exceptionellt - och då kommer garanterat någon vara mindre nöjd, förhoppningsvis till förmån för de flesta andra.

Ja, frågan är ju vad man är för typ av person om man är missnöjd med någonting som alla andra, och framför allt brudparet, var mycket nöjda med? Då kan man ju inte sitta och tjura och tycka att middagen borde ha varit som JAG vill. Jag lägger ribban för brudparet och den större delen av sällskapet, främst. Sedan kommer jag inte tvinga någon ur sin comfort zone. Så den som blir missnöjd ändå får liksom göra lite självrannsakan då och fundera på hur relevant dennes åsikt egentligen är.
 
Tack! Jag tror också jag är på rätt spår. Jag vet att brudparet vill "ha fest", alltså party-stämning och inget stelt klingandes i glasen eller långdragna tal. Så jag tror att ljudeffekterna för att annonsera att någon ska tala, lite isfacklor och tomtebloss och "skoleken" med riktigt roliga frågor kommer bidra till det. Sen har vi en duo som ska spela under middagen (i bakgrunden, folk behöver inte sitta och lyssna) och har valt att dra igång lite upptempo-låtar under kaffet så att folk kommer igång till dans. Då blir det nog fest! Så slipper vi könsroller, sex, pinsamheter, obekväma lekar för gästerna osv. Sen om någon sitter och tjurar över att inga sexistiska och pinsamma inslag fanns med under middagen.. ja, låt den tjura då!
Jag är barnsligt förtjust i just isfacklor och tomtebloss (och överhuvudtaget alla typer av fyrverkerier och smällare med mera). Men det här är väl ett sommarbröllop? Blir det så mycket med tomteblossen då? Det är ju ljust.
 
Ja, frågan är ju vad man är för typ av person om man är missnöjd med någonting som alla andra, och framför allt brudparet, var mycket nöjda med? Då kan man ju inte sitta och tjura och tycka att middagen borde ha varit som JAG vill. Jag lägger ribban för brudparet och den större delen av sällskapet, främst. Sedan kommer jag inte tvinga någon ur sin comfort zone. Så den som blir missnöjd ändå får liksom göra lite självrannsakan då och fundera på hur relevant dennes åsikt egentligen är.
Jag måste instämma i detta. Jag fattar fan inte vem som blir missnöjd med någon annans bröllop om normal hänsyn till att alla är olika har tagits. Om typ vegetarianer får usel mat, eller feminister tvingas dansa "sexigt" på scen - ja, då finns det något att bli missnöjd över. Men sådant är ju enkelt att undvika. Inte sjutton går jag på bröllop i tron att det ska bli OUTSTANDING TOTALFEST som om det inte fanns en morgondag, och inte blir jag besviken om det inte blir så heller.

Och de som eventuellt tycker att valet av lekar och sådant är lite för "städat", kommer givetvis inte i efterhand att tänka att hade det bara funnits lite mer sexism och rasism på den festen, hade den varit mycket roligare. Möjligen tänker de att de föredrar andra lekar, men inte sjutton blir de missnöjda för det?
 
Jag håller inte med om att det skulle vara lätt. Det är svårt nog att arrangera något på ett professionellt plan där nivån är tämligen plan och förväntningarna ofta ganska samstämmiga. Universitetsvärlden om något är väl ett bevis på det. De lärare jag tyckte var bäst, som var utmanande och krävande och ville se oss studenter växa genom att inte "släppa oss" från följdfrågor t.ex. under föreläsningarna, de anmäldes tämligen frekvent till universitetet av andra elever som tyckte det var för tufft. Hopplöst göra alla nöjda om man inte ska nöja sig med att göra det lätt för sig - och andra - och göra minsta möjliga av t.ex. pedagogiken.

På större fester med stora förväntningar av väldigt skilda slag blir det ännu svårare, framför allt på bröllop tror jag. En nära dialog med brudparet som toastmaster är förstås helt avgörande, för att ta pulsen på deras förväntningar och på vad det är för typ av gäster som kommer, hur de placerats i lokalen osv. Vid mitt hittills enda tillfälle som toastmaster var brudparet väldigt tydliga med att hålla nere tråkiga, sentimentala tal till ett minimum och istället få ordentlig fart på festen. Det skulle inte vara en stillsam middag utan rejält drag som sedan skulle pågå hela natten. Mer studentikos sittning än nobelmiddag alltså. Med det önskemålet uttalat så bestämde vi oss för att gästerna typiskt sett skulle vara game för det vi hittat på, att bordsplaceringen var genomtänkt så att de personer som vill kliva tillbaka kunde göra det eftersom andra personer garanterat skulle kliva fram, och att det inte blev så att ett bord blev tyst och obekvämt. Vi hade också "bingo" - vilket ju också gjorde att de som mot förmodan verkligen inte ville göra något bara kunde strunta i det, middagen fortlöpte ju parallellt så det var ingen som satt och väntade på något bord att prestera ett särskilt spex.

Men lätt är det inte, jösses så mycket tid som låg bakom för att få en balans i allt under dagen/kvällen, jag har fått mycket stor respekt för eventkoordinatorer efter denna upplevelse...
Jag testade faktiskt på en workshop med ett jobbprojekt jag deltog i för några år sedan. Upplägget var att jag skulle planera arbetet på workshopen, och så kom den andra projektledaren och ville absolut lägga in lekar runt måltider och fikor. Jag sa att jag inte gillar lekar, och att jag tycker att man lär känna varandra bättre när man pratar över kaffe/vin än när man leker. Hon sa emot. Och det blev diverse små lekar.

Bara för det sociala experimentets skull, testade jag att tacka nej till lekarna. Vänligt sa jag nej tack. Ingen scen, inga haranger om hur töntigt lekar är. Bara, nej tack eller något ditåt.

Herregud! Det var extremt socialt dyrt! Nu gjorde den kostnaden inget, för jag gillade inte riktigt projektet från början och ville bara bli klar med det och sen göra helt andra saker med andra människor, men ändå. Jag fick utstå småpikar under hela workshopen, som pågick under ett par dagar! Av vuxna, bildade människor! För att jag inte ville leka lekar eller spela bordtennis eller vad det nu gällde.

Det var intressant!

Det hade varit jättelätt att göra det bekvämt för alla. Låt bara bli att nästan-mobba de som inte vill leka, så löser det sig.
 
Va?
Ingen möhippa jag har varit på, inklusive min egen, har innehållit några penisar. Är det verkligen så vanligt?
Ja.
Vet inte hur många jag dessutom sett på stan med dildo i handen, "slutty bride" skrivet med tushpenna på t-shirts, fråga folk om gratis pussar på stan osv osv... Finns ju en hel genre på festbutiker med penissugrör, penispasta etc etc.
50% av alla möhippebilder man ser på Instagram/Facebook innehåller penisar.
 
Jag testade faktiskt på en workshop med ett jobbprojekt jag deltog i för några år sedan. Upplägget var att jag skulle planera arbetet på workshopen, och så kom den andra projektledaren och ville absolut lägga in lekar runt måltider och fikor. Jag sa att jag inte gillar lekar, och att jag tycker att man lär känna varandra bättre när man pratar över kaffe/vin än när man leker. Hon sa emot. Och det blev diverse små lekar.

Bara för det sociala experimentets skull, testade jag att tacka nej till lekarna. Vänligt sa jag nej tack. Ingen scen, inga haranger om hur töntigt lekar är. Bara, nej tack eller något ditåt.

Herregud! Det var extremt socialt dyrt! Nu gjorde den kostnaden inget, för jag gillade inte riktigt projektet från början och ville bara bli klar med det och sen göra helt andra saker med andra människor, men ändå. Jag fick utstå småpikar under hela workshopen, som pågick under ett par dagar! Av vuxna, bildade människor! För att jag inte ville leka lekar eller spela bordtennis eller vad det nu gällde.

Det var intressant!

Det hade varit jättelätt att göra det bekvämt för alla. Låt bara bli att nästan-mobba de som inte vill leka, så löser det sig.
Fast det där tycker jag är en annan sak, där har man ju inte ens försökt göra det lätt för folk att avstå. Jag menar mest att det uppenbarligen finns väldigt olika grad av hur lätt det ska vara att låta bli, till en nivå när enda chansen att inte råka kränka någon som verkligen inte vill sticka ut är att inte alls göra något. Jag kan tycka att det borde vara jättelätt att gömma sig i en grupp av tio personer och inte känna sig utpekad - men bevisligen är det också för tufft för vissa. Enda chansen att inte råka förnärma denna person då är ju att inte alls ha några gemensamma övningar - vilket kanske de övriga nio hade uppskattat mycket.

Jag vidhåller envist att det inte är lätt, så länge man inte lägger ribban på "minsta möjliga". Lite som att enda chansen att inte göra fel är att inte göra något, vilket ibland känns som ett väldigt sant sarkastiskt skämt när det t.ex. handlar om politik, särskilt på lokal nivå.
Varför man sedan skulle ha lekar på ett professionellt seminarium kan jag dock inte begripa, det hade jag blivit Mycket förvånad över att utsättas för (och min vana trogen skyllt på att jag behövde jobba och därefter dragit mig undan till rummet en stund).
 
Ja, frågan är ju vad man är för typ av person om man är missnöjd med någonting som alla andra, och framför allt brudparet, var mycket nöjda med? Då kan man ju inte sitta och tjura och tycka att middagen borde ha varit som JAG vill. Jag lägger ribban för brudparet och den större delen av sällskapet, främst. Sedan kommer jag inte tvinga någon ur sin comfort zone. Så den som blir missnöjd ändå får liksom göra lite självrannsakan då och fundera på hur relevant dennes åsikt egentligen är.
Det håller jag helt med om - men vidhåller att det är mycket svårt att lägga någon form av evenemang på en nivå där ALLA är nöjda. Man får hitta en nivå som - i mitt fall - utgick från festarrangörens uttalade önskemål och sedan försöka vara så inkluderande som möjligt, men utan att helt frånfalla konceptet. Jag har arrangerat tillräckligt många evenemang för att veta att det enligt min erfarenhet är helt jäkla omöjligt att hålla alla nöjda, och reagerade därför mest över uttalandet att det skulle vara lätt - eftersom det är så tvärtom min erfarenhet.
 
Jag är barnsligt förtjust i just isfacklor och tomtebloss (och överhuvudtaget alla typer av fyrverkerier och smällare med mera). Men det här är väl ett sommarbröllop? Blir det så mycket med tomteblossen då? Det är ju ljust.

Utomlands, så mörkt på kvällen :) (Dock kanske inte innan middagen, får kanske vänta med det till efteråt)
 
Jag måste instämma i detta. Jag fattar fan inte vem som blir missnöjd med någon annans bröllop om normal hänsyn till att alla är olika har tagits. Om typ vegetarianer får usel mat, eller feminister tvingas dansa "sexigt" på scen - ja, då finns det något att bli missnöjd över. Men sådant är ju enkelt att undvika. Inte sjutton går jag på bröllop i tron att det ska bli OUTSTANDING TOTALFEST som om det inte fanns en morgondag, och inte blir jag besviken om det inte blir så heller.

Och de som eventuellt tycker att valet av lekar och sådant är lite för "städat", kommer givetvis inte i efterhand att tänka att hade det bara funnits lite mer sexism och rasism på den festen, hade den varit mycket roligare. Möjligen tänker de att de föredrar andra lekar, men inte sjutton blir de missnöjda för det?
Alltså, om nivån för att göra alla nöjda är att exkludera sexism och rasism så känns ju den här diskussionen som att vi verkligen kommer från två olika världar.

Mitt svar utgick från att folk kan vara missnöjda med att det är vegetariskt tema, för de blir kränkta av att inte få käka kött. De är missnöjda med att det är välkomstskål utomhus för där finns det mygg, det gnälls över att fotografering sker i en park, dit de inte vill gå med sina höga klackar, de vill inte hålla första talet - eller sista talet - och absolut inte hålla tal när de själva eller någon annan äter, de vill inte använda hjälpmedel förrän samma dag när de kommer på att de ju gjort ett jättefint bildspel som de har sparat på en usb-sticka som inte projektorn kan läsa, de vill hålla långt tal och blir förbaskade över den tydligt kommunicerade regeln om max tre minuter, de tycker att båda de planerade sportaktiviteterna på idrottsdagen är för krävande men poängpromenadsalternativt för lätt... You name it.
 
Varför man sedan skulle ha lekar på ett professionellt seminarium kan jag dock inte begripa, det hade jag blivit Mycket förvånad över att utsättas för (och min vana trogen skyllt på att jag behövde jobba och därefter dragit mig undan till rummet en stund).
Det var ungefär det jag gjorde, och sen fick jag uthärda ryggdunkar och ironier om hur jag "ställt upp för laget", typ. Helt absurt.
 
Det håller jag helt med om - men vidhåller att det är mycket svårt att lägga någon form av evenemang på en nivå där ALLA är nöjda. Man får hitta en nivå som - i mitt fall - utgick från festarrangörens uttalade önskemål och sedan försöka vara så inkluderande som möjligt, men utan att helt frånfalla konceptet. Jag har arrangerat tillräckligt många evenemang för att veta att det enligt min erfarenhet är helt jäkla omöjligt att hålla alla nöjda, och reagerade därför mest över uttalandet att det skulle vara lätt - eftersom det är så tvärtom min erfarenhet.

Jo absolut, jag har arbetat med evenemang i olika former i hela mitt yrkesverksamma liv. Min inställning är att det sällan går att göra alla nöjda, vi satt precis nu på förmiddagen och skrattade åt en utvärdering där någon klagat på alla möjliga konstiga saker. Jag anser dock att bröllop är annorlunda eftersom du inte är där i huvudsak för din egen skull utanför brudparets, och bör rimligtvis vara glad över det som de är glada över (inom rimliga gränser). Sedan handlar det ju också om vad man menar med "nöjd". Jag tror ingen på bröllopet kommer att bli missnöjd, vilket jag ser som en relativ enkel uppgift om man har gäster med rimliga förväntningar. Sexistiska lekar och tvång kan ju däremot göra folk direkt missnöjda.

Sen så anser jag inte heller att det är min uppgift som toastmadame att göra alla nöjda, faktiskt. Jag gör folk nöjda inom rimliga ramar och främst hoppas jag på att göra brudparet nöjda.
 
Ja.
Vet inte hur många jag dessutom sett på stan med dildo i handen, "slutty bride" skrivet med tushpenna på t-shirts, fråga folk om gratis pussar på stan osv osv... Finns ju en hel genre på festbutiker med penissugrör, penispasta etc etc.
50% av alla möhippebilder man ser på Instagram/Facebook innehåller penisar.
Jamen de saknar väl fantasi helt enkelt, alternativt tror att det ”ska” vara så?

De möhippor jag varit på har varit väldigt olika, alltifrån spa till höghöjdsbana, panik room tror jag ett hette men det var helt värdelöst eftersom min grupp inte han lösa uppgiften i tid så var butter en hel kvart efteråt :p och sen givetvis restaurang, utgång och schlager.
Men vifta runt med eller äta smågodiskukar vad är liksom poängen med det, det ser ju bara fånigt ut 😅
Min bästa vän gick iofs runt med en rosa plastbetong och det kanske ute är så mycket bättre iofs. Men lite kul var det när hon råkade sätta sig på den i tunnelbanan och den lät som en pruttkudde. Ojdå den låter också 😂
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 204
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 622
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 567
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp