Spex på bröllop

@Voeux Spåret om utbildningar är bara ännu en sån där buke-utspårning :p. Jag skrev att jag tycker att det är rätt lätt att anordna utbildningar så att "de flesta blir nöjda" vilket nu helt plötsligt innebär att jag sagt att det går att göra ALLA nöjda, hur galna idéer vissa än har (våra deltagare har dock aldrig särskilt galna idéer, vi har lärt oss att tydlig kommunikation kring upplägg och schema minskar risken för orimligt gnäll med typ 1000%).

Jag står fast vid att det knappast är särskilt svårt att anordna ett bröllop på ett sätt så att de flesta har trevligt. Jag tror knappast att du behöver oroa dig för att många kommer komma med absurda klagomål och som du säger: göra vissa det så är det ju deras problem. Kort sagt tycker jag hela det här spåret i den här tråden känns rätt överdrivet.
 
Jamen de saknar väl fantasi helt enkelt, alternativt tror att det ”ska” vara så?

De möhippor jag varit på har varit väldigt olika, alltifrån spa till höghöjdsbana, panik room tror jag ett hette men det var helt värdelöst eftersom min grupp inte han lösa uppgiften i tid så var butter en hel kvart efteråt :p och sen givetvis restaurang, utgång och schlager.
Men vifta runt med eller äta smågodiskukar vad är liksom poängen med det, det ser ju bara fånigt ut 😅
Min bästa vän gick iofs runt med en rosa plastbetong och det kanske ute är så mycket bättre iofs. Men lite kul var det när hon råkade sätta sig på den i tunnelbanan och den lät som en pruttkudde. Ojdå den låter också 😂

Jag tror att många gör hippor och bröllopsspex lite så som de tror att de ska vara. Penis-tema och rosa tema är ju vanligt på hippor och då kanske många tror att det är så det "ska vara" alternativt det är vad bruden vill ha.

När jag arrangerat hippa tidigare så har bruden uttryckligen bett om att inte behöva springa runt på stan och göra bort sig. Jag skulle aldrig planera något sådant, men mötte ändå motstånd av brudens ena vän om att "men sånt måste man ju ha med". Likväl på senaste hippan hörde jag starka åsikter om hur en hippa ska gå till. Det där verkar extremt svårt för vissa att släppa, varför det säkert fortsätter. Såg rosa banderoller, tiaror och penis-sugrör i mitt Instagram-flöde senast i helgen.
 
@Voeux Spåret om utbildningar är bara ännu en sån där buke-utspårning :p. Jag skrev att jag tycker att det är rätt lätt att anordna utbildningar så att "de flesta blir nöjda" vilket nu helt plötsligt innebär att jag sagt att det går att göra ALLA nöjda, hur galna idéer vissa än har (våra deltagare har dock aldrig särskilt galna idéer, vi har lärt oss att tydlig kommunikation kring upplägg och schema minskar risken för orimligt gnäll med typ 1000%).

Jag står fast vid att det knappast är särskilt svårt att anordna ett bröllop på ett sätt så att de flesta har trevligt. Jag tror knappast att du behöver oroa dig för att många kommer komma med absurda klagomål och som du säger: göra vissa det så är det ju deras problem. Kort sagt tycker jag hela det här spåret i den här tråden känns rätt överdrivet.

Ja, jag håller med! Sen hänger det väl lite på vilka bröllopsdeltagare man har också. Kände jag på mig att mitt umgänge skulle klaga på ditten och datten och gnälla på småsaker på MITT bröllop... ja, då skulle de inte bli bjudna :D Gnällspikar kan stanna hemma.
 
@Voeux Jag tänker att möhippor är en sån otroligt könad aktivitet, en väldigt tydlig del av vårt heteronormativa agerande och typ skådespel. Så då är det inte märkligt om man som deltagare tänker sig att de ska ske på det typiska sättet, med penisar etc.
 
@Voeux Jag tänker att möhippor är en sån otroligt könad aktivitet, en väldigt tydlig del av vårt heteronormativa agerande och typ skådespel. Så då är det inte märkligt om man som deltagare tänker sig att de ska ske på det typiska sättet, med penisar etc.

Verkligen! Själv skulle jag nog inte vilja ha en hippa så som de ofta läggs upp i dagsläget. Ens utan penissugrör. Ett trevligt firande tillsammans med vänner, kvinnliga OCH manliga vänner, vore trevligt dock.
 
Jag tror att många gör hippor och bröllopsspex lite så som de tror att de ska vara. Penis-tema och rosa tema är ju vanligt på hippor och då kanske många tror att det är så det "ska vara" alternativt det är vad bruden vill ha.

När jag arrangerat hippa tidigare så har bruden uttryckligen bett om att inte behöva springa runt på stan och göra bort sig. Jag skulle aldrig planera något sådant, men mötte ändå motstånd av brudens ena vän om att "men sånt måste man ju ha med". Likväl på senaste hippan hörde jag starka åsikter om hur en hippa ska gå till. Det där verkar extremt svårt för vissa att släppa, varför det säkert fortsätter. Såg rosa banderoller, tiaror och penis-sugrör i mitt Instagram-flöde senast i helgen.
Om den blivande bruden gillar sådant är det väl helt ok tycker jag, annars känns det väldigt malplacerat. De som ska överraska får väl helt enkelt tänka till någon vända innan.
 
Jo absolut, jag har arbetat med evenemang i olika former i hela mitt yrkesverksamma liv. Min inställning är att det sällan går att göra alla nöjda, vi satt precis nu på förmiddagen och skrattade åt en utvärdering där någon klagat på alla möjliga konstiga saker. Jag anser dock att bröllop är annorlunda eftersom du inte är där i huvudsak för din egen skull utanför brudparets, och bör rimligtvis vara glad över det som de är glada över (inom rimliga gränser). Sedan handlar det ju också om vad man menar med "nöjd". Jag tror ingen på bröllopet kommer att bli missnöjd, vilket jag ser som en relativ enkel uppgift om man har gäster med rimliga förväntningar. Sexistiska lekar och tvång kan ju däremot göra folk direkt missnöjda.

Sen så anser jag inte heller att det är min uppgift som toastmadame att göra alla nöjda, faktiskt. Jag gör folk nöjda inom rimliga ramar och främst hoppas jag på att göra brudparet nöjda.
Klok och bra inställning! Frågan jag svarade var ju dock huruvida det var "inte svårt" att göra alla nöjda, men då var ju det utrett. :)
 
Det var ungefär det jag gjorde, och sen fick jag uthärda ryggdunkar och ironier om hur jag "ställt upp för laget", typ. Helt absurt.
Urk. Så urbota dumt. Tur att jag rör mig i mina egna små kretsar där 80 % slänger i sig maten och sedan ursäktar sig för att ringa/maila (eller i mitt fall: låtsas jobba för att få en halvtimmas break :o ).
 
Frågan jag svarade var ju dock huruvida det var "inte svårt" att göra alla nöjda, men då var ju det utrett. :)
Om du ska fortsätta att dra det här tio varv till föreslår jag att återger det som jag faktiskt skrev det och inte överdriver för att det passar dig bättre :).
 
Inte hela butiker, utan avdelningar i butik. Eller, det kanske finns butiker, det har jag inte sett, men snopp-temat för möhippor är ganska utbrett.
Det var alltså en genre av butiker som fick mig att undra.

(Vad gäller snopptema kan jag inte komma på ett enda sammanhang då det skulle vara relevant eller det minsta roligt)
 
Verkligen! Själv skulle jag nog inte vilja ha en hippa så som de ofta läggs upp i dagsläget. Ens utan penissugrör. Ett trevligt firande tillsammans med vänner, kvinnliga OCH manliga vänner, vore trevligt dock.
Så gjorde vi på min bästa väns möhippa, hon ville att alla hennes nära vänner skulle få vara med så vi var både tjejer och killar.
Det var en mycket lyckad dag!
 
Urk. Så urbota dumt. Tur att jag rör mig i mina egna små kretsar där 80 % slänger i sig maten och sedan ursäktar sig för att ringa/maila (eller i mitt fall: låtsas jobba för att få en halvtimmas break :o ).
Jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt, i alla fall inte i jobbsammanhang som vuxen. Det hela blev ungefär som det blir för de barn som inte vill delta i brännboll el dyl på skolutflykter. Med den skillnaden att jag var vuxen och distanserad nog att ta det som ett experiment.
 
Verkligen! Själv skulle jag nog inte vilja ha en hippa så som de ofta läggs upp i dagsläget. Ens utan penissugrör. Ett trevligt firande tillsammans med vänner, kvinnliga OCH manliga vänner, vore trevligt dock.

Den enda möhippa jag har varit på bestod av en enkel picknick i parken, provsminkning för bruden, skivinspelning, och sen satt vi och drack medhavd öl på ett tak i solnedgången. Inte en penis i sikte, och deltagare av olika kön. Supertrevligt och definitivt nåt jag skulle kunna tänka mig om jag fick för mig att gifta mig nån gång.
 
Jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt, i alla fall inte i jobbsammanhang som vuxen. Det hela blev ungefär som det blir för de barn som inte vill delta i brännboll el dyl på skolutflykter. Med den skillnaden att jag var vuxen och distanserad nog att ta det som ett experiment.
Ja och måste varit en himla tur att du var vuxen ändå. För vilka märkliga reaktioner :mad:. Är ju inte alltid man vill leka eller kan. Hur tänker människor :crazy:?
 
Jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt, i alla fall inte i jobbsammanhang som vuxen. Det hela blev ungefär som det blir för de barn som inte vill delta i brännboll el dyl på skolutflykter. Med den skillnaden att jag var vuxen och distanserad nog att ta det som ett experiment.
Oerhört märkligt, men betryggande ändå att det var en one-off.
 
Det var alltså en genre av butiker som fick mig att undra.

(Vad gäller snopptema kan jag inte komma på ett enda sammanhang då det skulle vara relevant eller det minsta roligt)
Nej, jag instämmer. Nu är jag själv helt fel målgrupp som både vägrade bröllop med andra gäster än våra respektive föräldrar och dottern, och därmed inte heller hade någon hippa (utan i efterhand blev "kidnappad" till ett najs spa, bjuden på femrätters middag med bra viner och fick bo en natt ensam på hotell med sovmorgon trots bebis hemma - vääääldigt långt från offentlig förnedring och upptåg) - men hade aldrig ens kommit på tanken vid någon av de hippor jag varit mer eller mindre inblandad i. Så urbota dumt bara. Har inte heller förekommit på någon hippa jag varit på, kan tilläggas. Men vi är nog för gamla i min bekantskapskrets, där jag ser det ske är mer 20-åringar typ.
 
För övrigt så kan jag berätta att jag har kräkts ur mig så mycket förakt kring bröllop hemma att jag tror att min stackars sambo börjar tro att jag aldrig kommer vilja gifta mig :angel: Jag fullständigt hatar penis-sugrör på möhippor, dessa könsroller som plötsligt klampar in när någon ska gifta sig, regler om vad som "ska" vara hur osv. Förra veckan satt vi och tittade på en serie när någon deklarerade hur bröllop inte alls är varken speciellt eller särskilt romantiskt, och min sambo tittade på mig och sa "Det är väl sådär du känner?"med glimten i ögat. Jag tänkte att herregud vad jag måste ha trash-talkat bröllop här hemma :nailbiting: 😅 Jag hoppas och tror att han innerst inne vet om att det är just könsrollerna runt omkring, töntiga lekar, oskrivna regler osv. som jag totalt kräks på. Giftermål och bröllop i sig har jag inga invändningar emot, och hoppas på att vi får vårt eget med tiden. Men jag kommer göra precis allt i min makt för att inte låta sånna här inslag bli en del av del.

Gud vad jag håller med om det där och tycker som du! Jag tycker att det låter som att du planerar ett jättetrevlig bröllopsmiddag :)
 
Tänkte bara skriva att man kan ha sån bordsbingo utan att det blir obekvämt, man väljer ju själv vad man skriver i rutorna. Gör man det bra kan det bli en bra hjälp för folk vid borden att hitta samtalsämnen och börja prata lite med varandra. I rutorna kan man ha ”uppgifter”, men också händelser och en del kring relationerna mellan de som gifter sig och gästerna.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 325
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp