SPIKTRAMP!-ÅH JIPPI!

KungTulle

Trådstartare
Jaha nu har det hänt som inte får hända. Husse har för ett par veckor sedan varit duktig och bytt ut det ena loftgolvet, de gamla brädorna har han slängt ner framför den ena hästboxen och sedan har en kompis kört hem brädorna för att elda med dom.

Vi har varit jättenoga med att plocka upp alla spik (tom gått med stark magnet på pinne och svept längs golvet).

I morse skulle jag släppa ut min ena nordsvenska bruks hingst....och upptäcker att han nästan inte alls vill gå. När jag kollar genom benet upptäcker jag en SPIK i hoven som jag får dra ut med tång...

Ca 5 cm har den gått in snett bakåt uppåt in i strålområdet.

Ringer veterinären som genast kommer! *Heja distriktarna i Sjöbo!!!* Det tog ca 30 min fr samtalet och så var vet här!

Pålle har jätteont samt är febrig, och har blivit litet uppskuren i bakhoven av veterinären, samt fått STORA sprutor med penicillin, stelkrampsprofylax och smärstillande.

Och jag har fått order om att bada hoven i stark jodopaxlösning ca 15-20 min per dag, tratta våt bomull över spikhålet, dra på en plastpåse och tejpa med bandagewrap. Som tur hade jag nyligen köpt ett par Old Macs så jag kan sätta över bandaget.

Ni som har erfarenhet av spiktramp kom gärna med tips och råd tack...

Som tur är kommer hovslagaren på måndag och kan kolla till det hela.

Men vad underbart det är att ha en så fin och snäll häst som min älskade Tor. Som en staty stod han både när veterinären grejade och när jag packade in hans hov. För att inte tala om när jag drog ut spiken. Det syntes ju att han har så ont att han helst inte vill att man rör hoven alls, men ändå låter han en pyssla och greja!

Den hästen är en av de klokaste som jag vet! :love:

/Kung Tulle
 
Ojojoj, inget vidare! :eek:
Jag hade beställt tid för röntgen av hoven, för att kolla hur mycket spiken skadat de inre delarna. Strålens område är som sagt vad inget roligt område att få skador på. Hoppas att det löser sig för dig och hästen.
 
MIn valack trampade in en pinne i hoven, på sämsta tänkbara ställe, dvs rakt in mot strålbensbursan. Diffust halt in från hagen på lördag, boxvila på söndag utan skillnad. Hittade inget i hovarna etc. På måndag blockhalt och kokhet hov och med FÖRSTORINGSGLAS hittades pinnen.

Hovis verkade upp och rek mig att ringa klinik. Jag ringde klinik som sa att kom in DIREKT imorgonbitti.

Sen blev han kavr på klinik, de satte in massiv antibiotikabehandling och verkade upp ännu mer. Prognosen var inte spec bra.

Han kom hem, chockade på PC, infektionen spred sig, fick lokal antibiotikabehandling och tredubbel dos Hippotrim, och stod en sväng på klinik igen.

Infektionen spred sig dock och fick fäste i hovbenet. Hästen tvärtdålig och bara låg i boxen helt apatisk och brydde sig inte om vad som hände runtomkring honom. Feber också.

Där gav veterinärerna mig inget större hopp, han var för dålig för att ta sig in till klinik, men de menade att det fanns inte mer att göra än att be. Han fick 24 timmar på sig, hade han inte rest sig och börjat äta efter 24 h skulle jag ringa nödslakten.

Efter 23 timmars helvete så reste han sig, och därifrån blev det saaaakta bättre.

Han blev dålig i mitten på februari och han friskförklarade i april, och då hade han spöat oddsen rejält, och dessutom tittat döden i vitögat men bestämt sig för att stanna kvar ett tag till.

Så spiktramp är INTE att leka med! Jag skulle vilja ha hålet sonderat, hoven röntgad med insprutad kontrastvätska samt om det är så att det riskerat att perforera strålbensbursan (då är prognosen SKIT) att den provtrycktes.

Dvs jag skulle vilja kolla hästen på klinik om det vore min häst..
 
oj, det var en jäkla otur ni hade!

för två år sedan trampade min gammelponny in en 5 tum lång spik hela vägen upp i hoven :eek: :cry:

På nåt konstigt sätt hade den gått in precis under skon, så hovis såg den först när han dragit av skon (hästen var givetvis blockhalt). Han skar upp för att det skulle gå att hålla rent och så, veterinären kom ut och gav stelkramp osv.
först blev en förbättring men sedan blev hästen sämre igen.

In till kliniken för röntgen, där konstaterade dem att det blivit värre långt upp i hoven (har för mig en infektion) och att en stor del av hoven var tvungen att skäras bort, nästan hela vägen upp till kronranden på den sidan spiken gått upp. Vi hade ändå stor tur ansåg dem, hade spiken gått in på ett känsligare ställe hade dem inte kunnat göra nånting.

Min ponny blev tack och lov helt återställd.

Men jag tycker som övriga skrivit, åk in och röntga för säkerhets skull!
 
Ojdå!!! :eek: När jag läser era inlägg så ser jag att jag hade tur (eller pållen hade tur) när min kille trampade på en spik i hagen för några år sen... Vi hade släppt ut hästarna i en ny hage för våren och de sprang som tusan. Vi (2 hästar- 2 ägare) stod och tittade på. Så linkade min pålle plötsligt. Han hade trampat in en böjd spik men bara nån centimeter. Vi drog ut den direkt och sen fick han gå med jodopaxförband. Han var inte halt eller fick några andra problem.

M.
 
Tack för era inlägg. Jag kommer att avvakta till måndag och då kommer ju hovslagaren. Efter det kommer jag ta en diskussion med min veterinär. Jag har fö fått telenr till klinik med mkt kompetent hästveterinär av kompis så jag har ngn BRA att vända mig till ifall det "blir" klinik.

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 067
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp