spilta eller box?

hejkompisar

Trådstartare
Hej jag undrar om det är billigast att ha spilta eller box? Jag har hört att många inte vill ha spilta för att de tycker att det är dåligt för hästen men är det verkligen sant? På min ridskola har vi båda och hästarna mår superbra. Bara en fråga :)
 
Spilta är ju inte bra. Hästen står fastbunden och kan inte röra sig alls lika mycket som i en box. Jag vet också ridskolor som fortfarande har det kvar. Men tro mig, ingen vettig ridskola har det kvar för att de tycker att det är så bra med spiltor. De har det kvar för att det inte funnits pengar att bygga om (och bygga ut) så att alla spiltor kan byggas om till boxar.
 
Det här handlar inte om vad man tycker, det är ett faktum att hästar generellt mår bättre i box jämfört med att stå uppbunden större delen av dygnet. Däremot kan det vara en ekonomisk fråga, generellt är det lite billigare att ha hästar i spilta, de gör ofta av med mindre strö och det går snabbare att mocka. Det är också billigare att använda de uppstallningsmöjligheter som finns jämfört med att bygga om/bygga nytt. Men jag kan inte tänka mig att någon ridskola skulle säga nej till att bygga om/ut till enbart boxar ifall ombyggnaden skulle vara gratis.
 
Många ridskolor har spiltor eftersom det dels är dyrt att bygga om och dels får man inte plats med lika många hästar om varje häst ska ha egen box jämfört med spilta. Beroende på storleken på häst kan det gå både 2, 3 och 4 spiltor på en box vilket innebär att man isf skulle behöva antingen bygga ut stallet eller sälja ett stort antal hästar. Båda alternativen innebär en stor ekonomisk smäll för en ofta redan ansträngd ekonomi.

För hästens del däremot är box många gånger bättre än spilta. I en box kan hästen vända sig som den vill, ligga ned hur den vill och röra sig mer fritt än i en spilta där den är bunden åt samma håll hela tiden och bara kan ligga rakt ned där den står oavsett om det är bekvämt eller inte. Om man rannsakar olika ridskolor lär man märka att många hästar inte är så tillfreds med tillvaron som man skulle kunna tro. Många ridskolehästar har beteenden som inte är normala för en vanlig häst som mår bra.
 
Hej jag undrar om det är billigast att ha spilta eller box? Jag har hört att många inte vill ha spilta för att de tycker att det är dåligt för hästen men är det verkligen sant? På min ridskola har vi båda och hästarna mår superbra. Bara en fråga :)
Det är billigast med spilta, lägre kostnad att mocka, för strö och det drar mindre utrymme. Det är därför, framförallt utrymmet, som gör att det det går trögt att få till det med box för alla i alla sammanhang även om det är lagkrav.

Jag tror att det är mycket få individer oavsett art som trivs bättre med att vara bundna än med att kunna röra sig fritt? Vem gillar att vara fastbunden egentligen? Man måste vanligen träna hästar att acceptera det, det är inte naturligt direkt, men visst kan det finnas någon enstaka häst som eventuellt ser ut att trivas bättre med spilta, såsom de som boxvandrar. Stressen som får hästen att vandra runt lär dock inte bli mindre för att hästen inte kan göra det, inte för det mesta i vart all.
 
Nej jag tror inte de mår superbra om de står i spilta. Billigare? Kanske sparar in någon krona på mindre strö. Men lär väl få lägga mer pengar på att hästen ska må bra mentalt istället.
 
Absolut inte spilta! Hästen i fråga kanske ser ut att må bra, men i själva verket har den nog resignerat. Hamnat i ett läge som kallas inlärd hjälplöshet. Hästar som knappt interagerar med sin omgivning/människor runt sig. Bara för att hästen inte ser arg ut behöver inte betyda att den inte mår bra. Ju mer man är runt hästar lär man sig se de små tecknen de sänder ut som kommunikation
 
Absolut inte spilta! Hästen i fråga kanske ser ut att må bra, men i själva verket har den nog resignerat. Hamnat i ett läge som kallas inlärd hjälplöshet. Hästar som knappt interagerar med sin omgivning/människor runt sig. Bara för att hästen inte ser arg ut behöver inte betyda att den inte mår bra. Ju mer man är runt hästar lär man sig se de små tecknen de sänder ut som kommunikation

Nu överdriver du lite, jag tror att box är bäst i de allra flesta fall, men det finns många andra faktorer som påverkar om en häst trivs och mår bra eller inte. Det kan lika mycket vara inlärd hjälplöshet för ett flyktdjur att vara inlåst i en box. Det är inte så att vi i alla år plågat djur genom att ha spiltor och nu när box är det nya normala för alla hästar så mår alla bra och trivs, världen är inte svart och vit på det viset.

Jag föredrar att inte stänga in hästar i stall alls utan ha hästar ute så mycket som möjligt och och få vara häst tillsammans med sina kompisar, gärna i lösdrift men det fungerar inte i alla lägen och alltid och då är box bättre än spilta.
 
Om det blir billigare eller inte beror på tänker jag. Om hästen står i spilta väldigt mycket blir det ju mer risk för problem både fysiskt och psykiskt på hästen, och det har de flesta ridskolor inte heller råd med.
Absolut att boxen är bättre!

Dock beror även det på litegrann? :o Min ridskola har spiltor kvar (men även en del boxar). Dels har vi inte haft råd att bygga om eller nytt, och dels är byggnaden K-märkt och spiltorna får inte tas bort om jag förstått rätt. Men om man jämför...
Min ridskola tar in hästarna vid kanske 15:00. De står inne tills 22:00. Sen får de gå ut. Det är 7 timmar. Av dessa 7 timmar går ridskolehästarna 2 pass, alltså står de inne i spiltan 5 timmar om dagen, varav kanske 3 timmar ungefär är pyssel med rykt, spola ben osv. All annan tid är de i gigantiska hagar eller på lektion. Det optimala vore självklart boxar, men här har man gjort allt man kan för att göra tillvaron så bra som möjligt för hästarna trots spiltan. Hästarna på min ridskola känns glada, positiva, och kontaktsökande och inga direkta olater.
En annan ridskola som jag ratade hade boxar till alla sina hästar, men endast en pyttehage för hästarna att vara i. Hästarna stod i sina boxar kanske 20-19 timmar om dagen, och fick gå ut i skift till den lilla hagen där de kunde vara 4st åt gången och då högst kunde trava lite korta sträckor. Där var hästarna nedstämda, tjuriga, eller stressade. Några av dem hade ganska ofta svullna ben och många av dem olater.

Vet inte var jag vill komma med detta. Box är absolut bäst men i bland finns omständigheter som kanske gör att det inte är katastrof med spiltor heller.
Min ridskola har fått hjälp nu och vi bygger ett helt nytt stall, det ska bli så härligt att få ett omklädningsrum, mer än en toalett, och varmvatten! Men mest är jag överlycklig å hästarnas vägnar och ser jättemycket fram emot att se dem må ännu bättre än de redan gör :love:
 
Om det blir billigare eller inte beror på tänker jag. Om hästen står i spilta väldigt mycket blir det ju mer risk för problem både fysiskt och psykiskt på hästen, och det har de flesta ridskolor inte heller råd med.
Absolut att boxen är bättre!

Dock beror även det på litegrann? :o Min ridskola har spiltor kvar (men även en del boxar). Dels har vi inte haft råd att bygga om eller nytt, och dels är byggnaden K-märkt och spiltorna får inte tas bort om jag förstått rätt. Men om man jämför...
Min ridskola tar in hästarna vid kanske 15:00. De står inne tills 22:00. Sen får de gå ut. Det är 7 timmar. Av dessa 7 timmar går ridskolehästarna 2 pass, alltså står de inne i spiltan 5 timmar om dagen, varav kanske 3 timmar ungefär är pyssel med rykt, spola ben osv. All annan tid är de i gigantiska hagar eller på lektion. Det optimala vore självklart boxar, men här har man gjort allt man kan för att göra tillvaron så bra som möjligt för hästarna trots spiltan. Hästarna på min ridskola känns glada, positiva, och kontaktsökande och inga direkta olater.
En annan ridskola som jag ratade hade boxar till alla sina hästar, men endast en pyttehage för hästarna att vara i. Hästarna stod i sina boxar kanske 20-19 timmar om dagen, och fick gå ut i skift till den lilla hagen där de kunde vara 4st åt gången och då högst kunde trava lite korta sträckor. Där var hästarna nedstämda, tjuriga, eller stressade. Några av dem hade ganska ofta svullna ben och många av dem olater.

Vet inte var jag vill komma med detta. Box är absolut bäst men i bland finns omständigheter som kanske gör att det inte är katastrof med spiltor heller.
Min ridskola har fått hjälp nu och vi bygger ett helt nytt stall, det ska bli så härligt att få ett omklädningsrum, mer än en toalett, och varmvatten! Men mest är jag överlycklig å hästarnas vägnar och ser jättemycket fram emot att se dem må ännu bättre än de redan gör :love:
Spiltor för tillfällig uppstallning vid skötsel, sadling och för att utfodra är fullt tillåtet, jag tror det räknas som det i det första fallet när de primärt går i en lösdrift men ltroligen ett gränsfall. Sen tycker jag man får jämföra liknade situationer när man jämför box/spilta annars är det ju inte just box/spilta man jämför utan olika typer av hagar, längden på utevistelse mm.

Vad har du för källa på att det blir mycket mer problem fysisk och psykiskt om hästar står i spilta, jag menar till den grad att det blir billigare att ha dem i box i ställlet? Jag ifrågasätter inte om det kan vara möjligt men har det verkligen gjorts den typen av forskning så man kan uttala sig så bestämt? Det verkar väldigt knepigt då den rimligen måste pågå under många år för att det ska bli någon slags vettig jämförelse. Det är ju lätt att konstatera att plats och strö kostnaden blir mindre i en box än en spilta det behövs det inte mycket forskning till.
 
Spiltor för tillfällig uppstallning vid skötsel, sadling och för att utfodra är fullt tillåtet, jag tror det räknas som det i det första fallet när de primärt går i en lösdrift. Sen tycker jag man får jämföra liknade situationer när man jämför box/spilta.

Vad har du för källa på att det blir mycket mer problem fysisk och psykiskt om hästar står i spilta, jag menar till den grad att det blir billigare att ha dem i box i ställlet? Jag ifrågasätter inte om det kan vara möjligt men har det verkligen gjorts den typen av forskning så man kan uttala sig så bestämt? Det verkar väldigt knepigt då den rimligen måste pågå under många år för att det ska bli någon slags vettig jämförelse. Det är ju lätt att konstatera att plats och strö kostnaden blir mindre i en box än en spilta det behövs det inte mycket forskning till.
Jag har ingen källa, jag har tänkt själv :p skulle skrivit "blir det kanske" i stället för "blir det ju".

Min tanke är ungefär så här: En häst som står stilla många timmar och sedan tas ut för ridning säg två gånger om dagen där det kanske är lite obalanserat och inte helt hundra procent optimalt kan nog dra på sig skador på ett annat sätt än en häst som står i box och kan gå runt lite, ligga ner, osv.
Sen mentalt antar jag att hästar som står i spiltor många timmar om dagen utan att få röra sig oftare blir stressade, nedstämda eller "ilskna" (förstå mig rätt här). Ridskolor vill ju oftast ha glada lättarbetade hästar, inte hästar som kanske hugger när man går in, inte går att sadla, kratsa hovar på osv. Vilket jag upplever är ett sätt som många hästar som inte mår så bra mentalt använder för att kommunicera att de inte mår bra.
 
Jag har ingen källa, jag har tänkt själv :p skulle skrivit "blir det kanske" i stället för "blir det ju".

Min tanke är ungefär så här: En häst som står stilla många timmar och sedan tas ut för ridning säg två gånger om dagen där det kanske är lite obalanserat och inte helt hundra procent optimalt kan nog dra på sig skador på ett annat sätt än en häst som står i box och kan gå runt lite, ligga ner, osv.
Sen mentalt antar jag att hästar som står i spiltor många timmar om dagen utan att få röra sig oftare blir stressade, nedstämda eller "ilskna" (förstå mig rätt här). Ridskolor vill ju oftast ha glada lättarbetade hästar, inte hästar som kanske hugger när man går in, inte går att sadla, kratsa hovar på osv. Vilket jag upplever är ett sätt som många hästar som inte mår så bra mentalt använder för att kommunicera att de inte mår bra.
Alltså du har ingen som helst aning och spekulerar hejvilt.

En häst kan faktiskt röra sig en del i en spilta, inte vandra runt men väl ändra ställning, gå lite bakåt/framåt flytta sig åt sidan och kan givetvis ligga ner om den önskar annars är spiltan olagligt liten. jag har även sett några hästar som lyckats rulla sig också, Huruvida hästar oftare hugger om de står i box eller spilta vill jag ha osagt, men få hästar ändrar mentalitet och börjar hugga bara för att de står i spilta. I min gamla ridskola stod alla hästar utom 1-2 i spilta (på den tiden då detta var det normala). Det var ett fåtal som var sura och nafsade, ingen högg vad jag vet. Nafsande hästar har jag även träffat på i box också. En spilta är inte någon slags tortyrredskap som per automatik får hästar nedstämda.

Ja det är bättre med box, mer ekonomiskt med spiltor om man ser till utrymme och strö men om det skulle kunna bli mer ekonomiskt med box jämfört med spiltor pga att hästar mår fysiskt/psykiskt dåligt i boxar vet e katten. Kanske men som sagt då behövs det någon långtidsstudie för att avgöra.
 
Alltså du har ingen som helst aning och spekulerar hejvilt.

En häst kan faktiskt röra sig en del i en spilta, inte vandra runt men väl ändra ställning, gå lite bakåt/framåt flytta sig åt sidan och kan givetvis ligga ner om den önskar annars är spiltan olagligt liten. jag har även sett några hästar som lyckats rulla sig också, Huruvida hästar oftare hugger om de står i box eller spilta vill jag ha osagt, men få hästar ändrar mentalitet och börjar hugga bara för att de står i spilta. I min gamla ridskola stod alla hästar utom 1-2 i spilta (på den tiden då detta var det normala). Det var ett fåtal som var sura och nafsade, ingen högg vad jag vet. Nafsande hästar har jag även träffat på i box också. En spilta är inte någon slags tortyrredskap som per automatik får hästar nedstämda.

Ja det är bättre med box, mer ekonomiskt med spiltor om man ser till utrymme och strö men om det skulle kunna bli mer ekonomiskt med box jämfört med spiltor pga att hästar mår fysiskt/psykiskt dåligt i boxar vet e katten. Kanske men som sagt då behövs det någon långtidsstudie för att avgöra.
Ja? Det var ju det jag skrev? Att jag tänker själv. Och jag vet att hästar kan röra sig i en spilta, jag har sett spiltor i 20 år - jag ser hästar rulla sig i spiltor varenda gång jag är på ridskolan. Jag skrev ingenstans att spiltor är tortyrredskap heller, snarare skrev jag faktiskt att de inte är så vansinnigt hemska som vissa tror.

Varför har spiltor blivit förbjudna då undrar jag? Om det är så att hästar absolut inte far illa av dem?
 
Ja? Det var ju det jag skrev? Att jag tänker själv. Och jag vet att hästar kan röra sig i en spilta, jag har sett spiltor i 20 år - jag ser hästar rulla sig i spiltor varenda gång jag är på ridskolan. Jag skrev ingenstans att spiltor är tortyrredskap heller, snarare skrev jag faktiskt att de inte är så vansinnigt hemska som vissa tror.

Varför har spiltor blivit förbjudna då undrar jag? Om det är så att hästar absolut inte far illa av dem?
Jag anser det är tortyr om en häst inte kan röra sig eller lägga sig ner i spiltan och dessutom riskerade att börjar hugga folk av stress och det var det som spilthästar gjorde enligt ditt inlägg till skillnad från hästar i box som kan röra sig och lägga sig ner. Du kanske inte menade så så det var bra du korrigerade men jag så framför mig trånga spiltor där det inte gick att ligga ner och bara röra sig minimalt när jag läste det du skrev. Inte de rejäla spiltor jag sett med hyfsat med plats och många hästar som låg ner när man kom tidigt på morgonen.

Men då är det utrett och du har inga belägg för att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för ridskolor att byta från spiltor till box. Jag ser i och för sig det som omöjligt på lite kortare till medellång sikt att det skulle vara möjligt, det kostar skjortan att bygga till och om ett stall, man kan köpa ganska många nya hästar för den pengen.
 
Varför har spiltor blivit förbjudna då undrar jag? Om det är så att hästar absolut inte far illa av dem?
Är de förbjudna? Trodde bara det va förbjudet att uppföra nya spiltor att hålla häst i.
Dock är jag emot spiltor och även box om det blir för många timmar.
Är för bra lösdrift. Dock tycker jag det blivit alldeles för slappt på det och var o varannan lösdrift har enbart ett tält som ligghall. Ingen permanent byggnad. Tom läst om tält som blåst sönder i storm och hästägaren står utan permanent byggnad.
Blivit väldigt basic nivå sen länsstyrelsen tog över kontrollerna.
 
Är de förbjudna? Trodde bara det va förbjudet att uppföra nya spiltor att hålla häst i.
Dock är jag emot spiltor och även box om det blir för många timmar.
Är för bra lösdrift. Dock tycker jag det blivit alldeles för slappt på det och var o varannan lösdrift har enbart ett tält som ligghall. Ingen permanent byggnad. Tom läst om tält som blåst sönder i storm och hästägaren står utan permanent byggnad.
Blivit väldigt basic nivå sen länsstyrelsen tog över kontrollerna.
Det var det jag menade, att nybygge av spiltor är förbjudet :)
 
Är de förbjudna? Trodde bara det va förbjudet att uppföra nya spiltor att hålla häst i.
Dock är jag emot spiltor och även box om det blir för många timmar.
Är för bra lösdrift. Dock tycker jag det blivit alldeles för slappt på det och var o varannan lösdrift har enbart ett tält som ligghall. Ingen permanent byggnad. Tom läst om tält som blåst sönder i storm och hästägaren står utan permanent byggnad.
Blivit väldigt basic nivå sen länsstyrelsen tog över kontrollerna.
Jag har hört om byggnader som blåst sönder...Tält är ett bra skydd i många lägen, men en byggnad är förmodligen ofta billigare i längden., lite mer stabilt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 088
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp