Bukefalos 28 år!

maiagull

Trådstartare
Jag funderar på att bygga stall med spiltor istället för boxar. Är det nån som har det och vill dela med sig lite om hur det fungerar.
 
Hestene får aldeles for lite bevegelse ved oppstalling på spilt. Bygg heller en løsdriftsstall!
 
spiltor är onaturligt.
bygg lösdrift stall istället som en föreslår här.
eller boxar
 
Nån måste ju gå emot strömmen...

Jag har "min" häst i spilta och tycker att det fungerar. Visst strävar jag efter att hitta en box till "min" häst men det finns inga alternativ som är bättre än spiltan för tillfället.

Spiltans fördelar tycker jag är framförallt av utrymmes och ekonomiska skäl (går åt mindre strö). (Sen är det väldigt lättmockat men det ser jag bara som en liten extra bonus.) Våra hästar går ute från morgon till kväll så det är bara natten som dom tillbringar inne. Jag skulle nog inte välja spilta om hästen bara spenderade några timmar i hagen. För "min" häst funkar det bra.
 
Ja, våga vara motvalskärring ;)
Nej skämt åsido, jag tycker nog som du att det finns vissa hästar som passar bra i spilta. Att hästar rör sig för lite i spilta är inte ett vettigt argument för de flesta stora hästar i box rör sig inte speciellt mycket ändå.
Hästar som rids mycket och/eller går ute många timmar och som är lugna i sin natur mår många gånger alldeles utmärkt i spilta enligt min åsikt.
Däremot kan det nog bli svårt om du vill ha inackorderingar för det vanliga åsikten är ju att "det är synd om hästar på spilt".
Kanske kan du bygga dem så att du kan göra om till boxar om du i en framtid skulle vilja.
 
Min körinstruktör har bara spiltor i sitt stall. Om det behövs så kan hon göra om 2 spiltor till 1 box. Gör mellanväggen så att det är lösa brädor nedstoppade i en skena på var sin sida så är det bara att plocka upp dem om det skulle behövas. Har själv 2 spiltor. Mest pga utrymmesskäl då det inte fanns plats för mer än en b-ponny spilta brevid den stora fölningsboxen i ena stallet. Jag ser gärna att mina unghästar står i spilta periodvis då det är nyttigt att kunna stå uppstallad så om man reser bort på kurs där de bara har spiltor. Lat som jag är så älskar jag att mocka spiltor framför boxar :o
 
Om det blir så att jag bygger ett stall så har jag en bra hage. I den kommer hästarna att vara ute från sex halvsju på morgonen till tio-elvatiden på kvällen vintertid. Och hela dygnet sommartid. Så nog lär dom få vara ute alltid.

Sen ser jag att flera av dom som står i boxarna i stallet vi har nu rör sig knappt alls på kvällar och nätter, så jag tror inte att det gör så stor skillnad.

Det var en bra idé med löstagbara mellanväggar. Man vet ju aldrig när det är bra att ha en box.
 
:idea: Vilken smart idé med skenor som man kan ta bort!

Nu måste jag genast göra om skisserna till mitt "ännu bara i skissningsstadie stall".
 
Tänk på att du måste ha en ligghall om de ska gå ute så länge på vintern (står om det i senaste Ridsport)!

Annars håller jag med om att det är nyttigt för hästar att lära sig stå i spilta, och om det bara får gå i hage ordentligt så tror jag inte att et är så farligt för dem. Fast boxar är ju lite mysigare. :)
 
Tänk på att du måste ha en ligghall om de ska gå ute så länge på vintern

Ligghall krävs inte om det finns ett stall, vindskydd krävs om stallplatserna är färre än antalet hästar. Hästar med tillgång till stall, räknas inte som utegångsdjur, även om hagvistelsen är längre än 12 timmar.
 
Enligt Ridsport gäller från och med årsskiftet följande:

"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

Definitionen på utegångsdjur är:
"Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker."

Citaten är hämtade från "Djurskyddsbestämmelser hästar 12:2003"

Brasklapp: Ridsport kan ju ha fel. Jag har själv inte sett publikationen! :)
 
Just det. Hester i boks beveger seg også aldeles for lite. Så for meg er løsdrift eneste alternativ for et bra hestehold. Skal man først bygge noe som helst og likevel vil ha hestene ute såpass mye som 14-16 timer pr. døgn, så ville jeg uansett bygget en liggehall i tillegg. Det er fint å sitte på jobb i +2 og øsende regnvær og vite at hestene kan gå under tak om de selv vil! Skal man ha mange hester, er det også en fordel å ha noen bokser i tilegg så man kan ta inn noen hester ved spesielle behov, eller bare for å stelle med dem litt ekstra.
 
Nu är det så att där jag bor blir det så kallt på vintern att det är svårt att ha en fungerande lösdrift. Sen har jag inte heller sagt att jag inte ska ha nån form av vindskydd/ligghall vilket är tänkt.
Min fråga var hur det fungerar att ha hästar i spilta.
 
Denna säsongen har jag haft spiltor till alla mina fyra. För den äldre hästen är det uppfräschning av tidigare kunskaper och för unghästarna är det en ny kunskap för livet. En viktig detalj, tycker jag, är att inte ha för stora spiltor. Hästarna, speciellt ponnies, vänder sig om och gör det med stor framgång om man inte har korta grimskaft. Men då når de ju knappt ner till marken för att äta el ligga bekvämt. Gummiponnies. :crazy:
Så är det någon som har siffror el erfarenheter på ringhöjd resp grimskaftslängd, så skulle jag bli väldigt glad om ni ville dela med er.
 
Jag har spiltor till mina två hästar. Jag föredrar spiltor , det är enklare att mocka och att göra iordning hästen. Det är också praktiskt att ha en häst som är van att stå bunden om man t.ex är på körutflykt eller långritt. Hästarna är ju ute hela dagen (utan ligghall).
De ridskolor jag ridit på har också haft spiltor och det tycker jag är enklare än boxar.
Mellanväggen mellan hästarna i mitt stall är lägre än föreskrivet så hästarna som trivs ihop har bra kontakt i stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
672
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 633
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp