Spilttråd för spilt-råd

Men samtidigt går det för mig inte att sticka under stolen med att man borde kunna sätta även de enskilda aspekterna av hästhållningen under lupp och känna att det man ser håller måttet. Hur förståeliga yttre omständigheter än är, är det ju inte hästarnas fel att en ridklubb saknar pengar för ombyggnation, eller att det är för tätbebyggt för rejäla hagar annat än grusade frimärken, eller vad det nu kan vara. Rätt förutsättningar borde ju komma först, sen häst...vilket ju är mitt dilemma också, på ett sätt 😕
Som sagt. Många ridklubbar som ligger nära stan/i stan låg ju typ på landet när de byggdes och att ändra förutsättningarna görs verkligen inte i en handvändning.
Min gamla klubb har försökt flytta i 30 år typ - men det är inte så lätt att få med sig kommunen i båten. Flera gånger har det nästan klubbats för att sen överklagas. NU ska man få en ny anläggning men det är inte direkt friktionsfritt eller enkelt.

Hästarnas väl och ve är naturligtvis oerhört viktigt, men jag ser även otroligt stora fördelar med att klubbar ligger nära stan så barn har chans att lära sig rida och umgås med hästar.
 
Som sagt. Många ridklubbar som ligger nära stan/i stan låg ju typ på landet när de byggdes och att ändra förutsättningarna görs verkligen inte i en handvändning.

Precis så har vi det. Fanns några enstaka hus i närheten när ridskolan startades för 50 år sen. Nu är vi helt inbyggda. Och politikerna säger att hästar inte hör hemma i stan. :banghead:

Min gamla klubb har försökt flytta i 30 år typ - men det är inte så lätt att få med sig kommunen i båten. Flera gånger har det nästan klubbats för att sen överklagas. NU ska man få en ny anläggning men det är inte direkt friktionsfritt eller enkelt.

Känner igen den biten också. Är väl 15 år vi har hållit på och då var det kommunen som inledde samtalen. Det går inte lättare den vägen tydligen.

Vi har byggt om några spiltor till boxar men fler går inte, då får vi börja dra ner på hästantalet och då går inte ekonomin ihop. Vi har väl okej hagar. Valackflocken går en stor, delvis kuperad hage, men stonas stora hage är numera till hälften full av hus så de är tyvärr uppdelade i grupper om 2-3 i mindre hagar (tills vi kan börja använda sommarhagarna en bit bort).
 
Det tror jag inte på. Klart hästarna mådde dåligt av det.
Självklart så mådde ju inte hästarna bra av det, det som är så tråkigt är ju att hästar är alldeles för snälla och dom accepterar läget alldeles för många gånger eller för att dom helt enkelt inte vet något annat sätt att leva på. Många glömmer ju bort hästens psykiska mående också, hästar kan se bra ut utan att må bra psykiskt.

Sen kommer ju då frågan om man kan må dåligt om man aldrig har varit med om något annat än att stå inne hela dagarna och tror att det är så livet är. Mest tragiskt för oss kanske i sådana fall som vet om hur hästar bör leva och själva vet inte ens om det. Men det är en knepig fråga, mår man dåligt över någonting man inte tror existerar 🤔
 
Senast ändrad:
Ridskolan Strömsholm hade samtliga elevhästar på spiltor UTAN någon som helst utevistelse för inte alls länge sedan. Reds enbart en gång om dagen. Så trist hästhållning och ledsamt att dom fick ha det så. Men hästarna mådde inte dåligt. Dom hade säkert mått bättre i box och definitivt av hagvistelse och solljus. Men ingen häst led. Se till hästskötseln i det stora istället. Friska glada hästar i ett ljust rent stall med hagvistelse? Då är spiltor inget problem.
Dom går på lösdrift nu hela bunten, så dom har ju gjort stora förbättringar. Alltså om det är elevhästar det pratas om. Så även dom såg nog att hästarna behövde mycket mer än spiltor. För några årsedan när jag var där så var det precis i början så det var lite stökigt i hagen men senare så gick det bra.
 
Som sagt. Många ridklubbar som ligger nära stan/i stan låg ju typ på landet när de byggdes och att ändra förutsättningarna görs verkligen inte i en handvändning.
Min gamla klubb har försökt flytta i 30 år typ - men det är inte så lätt att få med sig kommunen i båten. Flera gånger har det nästan klubbats för att sen överklagas. NU ska man få en ny anläggning men det är inte direkt friktionsfritt eller enkelt.
Grejen är väl att de flesta ridskolor som har hästar i spiltor idag har byggt upp sin verksamhet för väldigt länge sedan medan det inte fanns några invändningar mot att ha hästarna i spiltor. Det var alltså rätt förutsättningar för verksamheten när den startades. Att sedan både lagstiftning och hästfolkets inställning till vad som är bra hästhållning har förändrats med tiden, samtidigt som det kan vara svårt för ridskolorna att förändra sina förutsättningar gör att det krockar litegrann.
Rent krasst är det ju så att för att bygga en box måste två spiltor byggas bort, vilket halverar antalet stallplatser för ridskolan om den inte samtidigt kan bygga ut. Och det i sin tur förutsätter i många fall att kommunen är villig att betala för det.
Jo, alltså, jag är fullt medveten om detta :) Tror nog jag kan uppskatta komplexiteten i frågan och tycker dessa faktorer kan vara intressanta att diskutera, särskilt potentiella lösningar. Men min poäng är, och mitt dilemma består av, att hästarnas grundläggande behov kvarstår oavsett. Det är därför det blir så knepigt.
 
Jag skulle ge dig ett råd till, utöver vad tidigare svar har skrivit. Ta reda på hur ridskolans framtidsplan ser ut. Jag vet t.ex att ridskolan i vår kommun har projekterat en stor ombyggnad i många år och nu äntligen är den igång. (från att merparten av ridskolehästarna stått i spilta kommer de nu gå på lösdrift och bara ha skötselplatser inomhus). Hade man bara tittat på nuläget utan att prata med någon vid besök för 2 år sedan så hade man kunnat döma ut det fullständigt. Men med kunskap om ombyggnadsplanen blir läget ett helt annat.
Vilket kanonbra tips! Det säger ju verkligen en hel del om verksamheten, och även om det inte gör livet roligare för hästen just nu är det värdefull inblick att ha när man försöker bedöma helheten 🙏
 
Sen kommer ju då frågan om man kan må dåligt om man aldrig har varit med om något annat än att stå inne hela dagarna och tror att det är så livet är. Mest tragiskt för oss kanske i sådana fall som vet om hur hästar bör leva och själva vet inte ens om det. Men det är en knepig fråga, mår man dåligt över någonting man inte tror existerar 🤔
Jag tror nog man mår dåligt om ens grundläggande behov inte tillgodoses.
 
Jag tror nog man mår dåligt om ens grundläggande behov inte tillgodoses.
Det är sant, men det är också så att majoriteten av hästar tyvärr inte får sina grundläggande behov och alla mår inte dåligt av det. Det är svårt att må dåligt över saker och ting som man inte känner till existerar. Det är ju inte helt ovanligt att många hästar som stått inne större delen av livet har svårt att vara och trivas ute i hagar tex. den första tiden. Dom är programmerade att trivas med det dom känner till och det är ju vi också i stor utsträckning..dom flesta tror jag är det.
 
Det är sant, men det är också så att majoriteten av hästar tyvärr inte får sina grundläggande behov och alla mår inte dåligt av det. Det är svårt att må dåligt över saker och ting som man inte känner till existerar. Det är ju inte helt ovanligt att många hästar som stått inne större delen av livet har svårt att vara och trivas ute i hagar tex. den första tiden. Dom är programmerade att trivas med det dom känner till och det är ju vi också i stor utsträckning..dom flesta tror jag är det.
Jag håller verkligen inte med alls. Kanske har vi väldigt olika definitioner av begreppet "grundläggande behov"? 😊 Eller av att "trivas vs. må dåligt"? För visst är det så att man kan tvingas leva med saker som är dåliga för en och sen känna sig obekväm av sånt som egentligen är bra för en för att det är ovant, men det ser jag inte som ett tecken på att man trivs och mår bra, utan tvärtom som ett tecken på att nånting gått väldigt snett.

Exemplet med hästar som inte klarar av att vara i en hage (jag känner f.ö. inte till några sådana) ser jag alltså inte som ett bevis på att de inte tog skada/mår dåligt av att vara inne hela livet, utan precis det motsatta. Sen undrar jag om hästarna i ditt exempel var friska i övrigt? Den isolerade aspekten att de verkade ha svårt att trivas i hagen säger ju inte tillräckligt om hur deras mående påverkats av att hållas inomhus. Jag gör dessutom en distinktion mellan att trivas och att överleva, särskilt när man inte har något val.

Människor är en väldigt anpassningsbar art, men även vi har många grundläggande behov som vi tar skada av att inte få tillgodosedda, på hela skalan från att inte fungera helt optimalt i alla lägen (t.ex. att visserligen kunna sköta sin hygien och sitt jobb, men inte kunna ha sunda relationer om vi inte fick tillräckligt kärleksfulla, trygga anknytningar som barn) till att inte överleva (t.ex. om vi inte får tillräckligt med mat). Detta sker oavsett om vi är medvetna om det eller inte, oavsett om vi kan göra en aktiv/kognitiv jämförelse eller inte. Samma principer gäller alla organismer, från krukväxt till häst till hund till människa.
 
Det är sant, men det är också så att majoriteten av hästar tyvärr inte får sina grundläggande behov och alla mår inte dåligt av det. Det är svårt att må dåligt över saker och ting som man inte känner till existerar. Det är ju inte helt ovanligt att många hästar som stått inne större delen av livet har svårt att vara och trivas ute i hagar tex. den första tiden. Dom är programmerade att trivas med det dom känner till och det är ju vi också i stor utsträckning..dom flesta tror jag är det.

Det du skriver visar snarare på det motsatta. Något är väldigt fel om en häst inte trivs med att gå i stora hagar och jag ser det som en traumatiserad individ som inte fått sina behov tillgodosedda. Som en människa som spärrats in mot sin vilja under lång tid sen kan ha svårt för att vara bland folk.
 
Det du skriver visar snarare på det motsatta. Något är väldigt fel om en häst inte trivs med att gå i stora hagar och jag ser det som en traumatiserad individ som inte fått sina behov tillgodosedda. Som en människa som spärrats in mot sin vilja under lång tid sen kan ha svårt för att vara bland folk.
Jag håller delvis med om det ni skriver men jag tänker också att många människor lever idag alldeles för stillasittande liv med för näringsfattig mat för deras bästa men anser att den livsstilen med trygghet och invanda rutiner är trivsam och föredrar den även om de vet att det bästa hade varit betydligt mer rörelse osv. Jag förespråkar alltid lösdrift för hästar men jag tror inte nödvändigtvis det handlar om traumatiserade individer utan snarare att de helt enkelt är vana vid något annat och uppskattar den rutinen.
 
Jag håller delvis med om det ni skriver men jag tänker också att många människor lever idag alldeles för stillasittande liv med för näringsfattig mat för deras bästa men anser att den livsstilen med trygghet och invanda rutiner är trivsam och föredrar den även om de vet att det bästa hade varit betydligt mer rörelse osv. Jag förespråkar alltid lösdrift för hästar men jag tror inte nödvändigtvis det handlar om traumatiserade individer utan snarare att de helt enkelt är vana vid något annat och uppskattar den rutinen.

En häst som inte klarar av att gå i hage p.g.a. ovana är i mitt tycke misskött i grunden och har fått psykiska men av detta. Oavsett om hästen i sig vet om att det finns ett annat (bättre) liv eller inte. Förhoppningsvis är de hästarna få och förhoppningsvis går det att reparera skadan.
 
En häst som inte klarar av att gå i hage p.g.a. ovana är i mitt tycke misskött i grunden och har fått psykiska men av detta. Oavsett om hästen i sig vet om att det finns ett annat (bättre) liv eller inte. Förhoppningsvis är de hästarna få och förhoppningsvis går det att reparera skadan.
Förhoppningsvis går det att ändra deras upplevelse ja. Det man får förstå är att hästarnas upplevelse av stor hage (eller vad det nu gäller) kommer vara negativ först och när vi försöker ändra deras syn på saken kommer de uppleva negativa och troligtvis jobbiga känslor i den processen. Jag säger inte att det behöver vara dåligt i slutändan. Bara att man bör vara medveten om och ödmjuk inför att upplevelsen skiljer sig under tiden.
 
Det finns ju hästar som har svårt att slappna av och äta o sova första tiden i en ny omgivning. Att då varit boxhäst i samma gamla stall och sen släppas på en ny plats och lösdrift kan självklart vara stressande. Löses med långsam inskolning, kanske få vila i box. Den gamla hästen behöver sova liggande och lär ju knappast göra det första tiden i en lösdriftsflock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 064
Senast: Sirap
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 902
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp