Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

A

ang

En vidareutveckling av Carola_Linds tråd "Byta ut hovslagaren! Genast!" - där vi alla är tämligen eniga om hästägarens ansvar både för häst och kunskaper.

Jag funderade lite löst där, men nu blir det en egen tråd: Vart skall hästägaren få tag i relevant information/ kunskap och vem vågar man egentligen lyssna på?

Vad finns det för kunskap ute där och hur skall man lära sig värdera insatsen hos behandlare etc? För kan man inte det, så är det grymt svårt att ta sitt ansvar på bra sätt.

Går vi till de tidningar och böcker som ges ut så är ju inte dessa alltid ett under av upplysthet eller korrekta uppgifter ... Så, hur skall man lära sig och vara säker på att det faktiskt blir rätt?
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Referenser, referenser och referenser.

Att man ska kunna fråga alla, de knepisgaste frågor rörandes ämnet och alltid kunna få svar,

Att man alltid kan lita på att personen skickar en vidare när dens kompetens är till ända. (Innebär att den personen är involverad i något form av nätverk där det finns liksasinnade då detta är väldigt viktigt, (Utbyte av erfarenheter etc.)

Att personen är rak och ärlig även om ägarna vill något annat.

Tyvärr räcker det inte alltid med ett diplom på väggen, det handlar om erfarenheter, år av praktik och referenser, som sagt.

Att, om det är en hovis eller terapeut samarbetar med veterinär på något plan och omedelbart skickar dig dit ifall det skulle behövas.

Jag hör för många terapeuter som tar saken i egna händer och säger "Det är inte lönt med veterinär här"



Bla.
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Jag kan dra upp ett "fall" som kan belysa hur svårt det kan vara att veta vem man skall lita på. Hade ett sto som skulle säljas, då hon hållt på och betäckas och därmed inte ridits så mkt under sommaren hade hon fått gå oskodd, sattes först igång oskodd men blev då rejält ömfotad och fick därför skor på sig, blev skodd på exakt samma vis som hon blivit de sista 5 åren och allt var frid och fröjd. Ömfotheten satt i lite på hårt underlag men ingenting på mjukt/normalt underlag.
Köpare hittades och hästen skulle besiktigas. Vid besiktningen så linades hästen på hård plan med stora skärv varpå hon blev ömfotad. Böjprov genomfördes och hon var helt ren, dock tyckte besiktigande vet att hon satte i foten lite fel, han hävdade att hon skulle skoss om så och så, jag menade på att det var som hon "tassade" lite för att hon var ömfotad men böjde mig naturligtvis för den "större" kunskap som en veterinär på klinik borde ha. Hästen blev direkt omskodd efter veterinärens önskan. Pga av vissa omständigheter blev hon ombesiktigad av annan veterinär (som jag litar på och vet har kunskap) och hon reagerade direkt på att så skulle inte hästen stå på sina hovar, denna gång gick inte hästen igenom pga att hon hade en rörelsestörning orsakad av att hon inte stod rätt på sina hovar. När jag förklarade vilka ändringar som förra vet begärt tyckte hon att det var helt uppåt väggarna fel. Att ändra en häst som stått likadant på sina fötter sedan den var unghäst och aldrig haft några problem med hältor eller dylikt var vansinne enligt denna. Hästen står idag som den gjorde från början på sina hovar igen och är 100 % ok igen. I efterhand har jag fått höra att den första vet är känd bland hovslagarna för sina minst sagt "dåliga" råd om hur hästarna skall skos. Så nu vet jag att jag inte kommer ta hans råd fler gånger men hur många andra kommer han att lura på det, man tror ju dock ändå att en veterinär på en välanlitad hästklinik vet vad de pratar om. Och vad hade hänt om jag hade varit en okunnig förstagångs hästägare som inte hade ifrågasatt och reagerat på att hästen inte stod bra på sina hovar efteråt utan kört på på den nya hovställningen sannolikt med kotledinflammationer odyl som följd....
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Det är verkligen bara att beklaga, jag hoppas att du drog detta vidare och ifrågasatte processen med den veterinären!!!
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Tråkig upplevelse - men det belyser verkligen att det kan vara svårt att hitta GOD kunskap.

Jag tror också annars att det är referenser; och inte minst ett nyfiket, ifrågasättande sinne. Man kan ju fråga utan att kritisera, just för att själv bilda sig en egen uppfattning. Det gäller bara att få såpass mycket kunskap att man ställer rätt frågor ...
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Hej!

Men så har ju alla olika erfarenheter. Jag har fått massa god kritik om klinik A, på alla ställen jag stått tidigare, flera vägrar däremot åka till klinik B, medan klinik B får jättebra kritik där jag står nu och de vägrar åka till klinik A "som är så dålig". Själv har jag sett massa hästar som blivit sämre av klinik B för att sedan bli utdömda. Så vem ska man tro på??/ Lavinia
 
Sv: Spin-Off "Byta ut ..." = Vem kan man lyssna på?

Jag tycker att man till viss del iallafall ska gå igenom de organisationer som finns där endast de som är utbildade i ytket får gå med som hovslagarnföreninge och den förening som finns för hästmassörer. Ska man för första gången kontakta någon i dessa yrkesgrupper så är nog det bästa sättet. Sen är det ju bara att begäära referenser av dessa.

Annars får man nog lita på vad andra rekommenderar en och de kunskaper i ämnet man själv har. Nuförtiden kan jag själv hyffsat avgöra om en hovslagare är så bra att jag kan tänka mig att anlita denne genom att titta på andra hästar skodda av denne. Därmed inte sagt att det inte kan gå fel ändå. Massöre el ET är svårare för mig att avgöra om personen är bra eller inte. Då får jag gå på min magkänsla och se vad som händer/inte händer efter behandling/ar.

Svårt är det iallafall.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 382
Senast: saddleman
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 044
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Fisk som kattmat

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Sadel till en böjd tunna
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp