Spin off: Donald Trump, är han så knäpp som han verkar, eller låtsas han bara?

jo. Men det kanske upplevs så för att han är välutbildad och har odlat sin engelska excentriskhet? Kryddat med sin överklassbakgrund? Trump kommer ju ursprungligen från arbetarklass hävdar han själv åtminstone. Hur som helst, är de väl båda utmärkta exempel på en höger i fullkomlig kris.
Jag tycker att din klassanalys på individnivå är superbra där! Den kopplar också till fenomenet med de - utifrån ett svenskt städat medelklassperspektiv - så oborstade och grovhuggna sverigedemokraterna. Och den svårighet som både massmedia och den politiska sfären har och framförallt har haft med att hantera dem.

En skrämmande sak med den krisande högern är att dess inflytande tycks växa. (I tider av krisande vänster verkar dess inflytande minska.)
 
För mig är Obama betydligt mera obehaglig. En person som är raka motsatsen till Trump på flera sätt: klassiskt vältalig, diplomatisk och polerad. Det fanns stora förhoppningar på honom och han fick Nobels fredspris för hur han framstod när han valdes. Resultatet blev utrikespolitiskt närmast en katastrof, med blodiga inbördeskrig i ett antal länder och en flyktingvåg som hotar destabilisera Europa och ett Kina som växer sig oroväckande starkt.

Det var nog en ögonöppnare för många för hur farligt det är att enbart se till ytan på en person eller organisation.
Men nu gällde mina funderingar Trump. Du kan väl starta en tråd om Obama om du vill diskutera honom.
 
Nu är det säkert någon som blir irriterad på hur jag beskriver och det är personlig åsikt.

Jamen jag får intrycket att han har den där ledarstilen att ingen vill att något beslut hamnar hos chefen så väldigt många ansvarsfulla människor ser till att livet fungerar. De personerna som ledare delegerar egentligen väldigt mycket ansvar nedåt i organisationen vilket innebär att bla kvinnor, som vill och orkar, kan ha lättare i en sådan organisation, t ex sanders. Det blir lätt en ”rörig” organisation eftersom organisationen är organisk och förändras lätt. Han har ett fåtal personer med högt förtroende och de har varit med länge. En stabil organisation, rättsstaten i detta fallet, är en fördel runt en sådan ledarstil och de brukar inte dra sig mot politiska makten eftersom de liksom gillar röran.

”Härska och söndra”-tekniker är en ledarstil bidrar till rörigheten och motverkar konkurrerande ledare i organisationen. Den ålderns, fyrtiotalister, ledare var han en vanlig ledartyp. Han verkar väldigt frisk för sin ålder.
Jag blir inte irriterad. Men jag förstår verkligen inte vad du menar.
 
Och om han låtsas, varför? Vad är poängen med en sådan strategi, om det är en strategi?

Och om han faktiskt är sådan som han framstår, hur ska en tänka för att kunna förhålla sig till det?

Hur tänker ni om Trumps "ledarstil", hans plötsliga påhitt och utspel, allt obehagligt han säger om tex kvinnor med mera?
Han är förmodligen smart, eller har smarta rådgivare, annars hade han inte varit i den position han är. Han verkar dock sakna spärrar och anse att USA är guds gåva och han själv är nästan gud då han är satt att förvalta landet. Hans uttalanden och plumpheter kommer troligen delvis utifrån detta och att han som person är plump och impulsiv och inte riktigt kan se situationer från fler håll. En del är säkert spelat och överdrivet och en del av imagen.
 
På vilket vis framstår han som ärlig? Jag uppfattar det som han mest ljuger om allt och allting.
Tror en del uppfattar det som ärligt eftersom han inte låter som en typisk politiker när han pratar. Han säger ju liksom ”såhär är det!” och är allmänt ganska svartvit i sitt sätt att prata. Sen att det han säger egentligen är totalt bs är en annan sak.
Vi har ju lite samma tendens (tendens!) hos vissa svenska politiker som blir väldigt populära hos en del väljare då de anser att politikern liksom säger precis som det är.

Alla ”grodor” bidrar också till upplevt ärlighet. En del tolkar det som att personen liksom säger allt och inte döljer saker.
 
Tror en del uppfattar det som ärligt eftersom han inte låter som en typisk politiker när han pratar. Han säger ju liksom ”såhär är det!” och är allmänt ganska svartvit i sitt sätt att prata. Sen att det han säger egentligen är totalt bs är en annan sak.
Vi har ju lite samma tendens (tendens!) hos vissa svenska politiker som blir väldigt populära hos en del väljare då de anser att politikern liksom säger precis som det är.
I mina ögon behöver man vara bra godtrogen, absolut inte kolla fakta och blunda för verkligheten för att uppleva honom som ärlig.
 
Han är förmodligen smart, eller har smarta rådgivare, annars hade han inte varit i den position han är. Han verkar dock sakna spärrar och anse att USA är guds gåva och han själv är nästan gud då han är satt att förvalta landet. Hans uttalanden och plumpheter kommer troligen delvis utifrån detta och att han som person är plump och impulsiv och inte riktigt kan se situationer från fler håll. En del är säkert spelat och överdrivet och en del av imagen.
Men om det är överspelat och en medvetet anlagd image, vilken är poängen från Trumps sida sett?
 
Tror en del uppfattar det som ärligt eftersom han inte låter som en typisk politiker när han pratar. Han säger ju liksom ”såhär är det!” och är allmänt ganska svartvit i sitt sätt att prata. Sen att det han säger egentligen är totalt bs är en annan sak.
Vi har ju lite samma tendens (tendens!) hos vissa svenska politiker som blir väldigt populära hos en del väljare då de anser att politikern liksom säger precis som det är.

Alla ”grodor” bidrar också till upplevt ärlighet. En del tolkar det som att personen liksom säger allt och inte döljer saker.
Intressant!
 
Alltså, jag tänker att det är lite som att ha Aftonbladets rubriksättare som president. Syftet är inte att förmedla/göra saker på ett korrekt och informativt sätt utan snarare att väcka reaktioner. Jag har svårt att uttala mig om hans eventuella smarthet, för det beror ju på hans syfte och hur stor roll andra runt honom spelar. Däremot vågar jag absolut hävda att han är en sån som kan lyckas med det han vill - så en jäkla vilja finns det ju onekligen och rätt troligt höga tankar om sig själv vilket underlättar för att nå sina mål.

Det har ju mer än en gång skämtats om Trump som president, långt innan det skedde, så det skulle inte förvåna mig om planerna funnits en längre tid (eller så bara idén att "en dag ska jag bli USA:s president") men att han klev in i exakt rätt ögonblick. Jag är ju rätt övertygad om att mycket av det som gjordes påbörjades långt innan själva presidentkampanjen.

Så jag tror det främst handlar om image, för att jag tror inte att det i grund och botten är en person som har politiska visioner och kom in i politiken pga värderingar och en önskan om en bättre värld, utan snarare en person med ett behov av framgång och att världen ska veta vem han är. Sen om det är via företagsimperium, dokusåpor eller presidentskap tror jag är sekundärt... Och därför inbillar jag mig att det för honom är viktigare att upprätthålla en image, skapa reaktioner och liknande, än att "göra något bra". För det är inte de ledarna som "gör något bra" som blir ihågkomna, det är ju snarare de som passerar relativt obemärkta förbi.
 
Jag tänker att vi ser det här hos många ”experter”. Pratar enkelt, tydligt, ”såhär ligger det till” och väldigt mycket svartvita resonemang som man inte behöver reflektera så mkt kring. Nyanser och fakta är liksom mer krävande att hantera.
För att dra en parallell så är det väl därför tex Tomas Eriksson slagit så stort med sina färger, det är lätt att ta till sig eftersom en mer grundad psykologisk teori är betydligt mer komplex.
 
Han är ju en "speak as I find-person" och det då kombinerat med ingen impulskontroll blir ju vad det blir. Speciellt också nu när vi har blixtsnabb teknik sim twitter så är han ju i en godisbutik liksom. Så fort han ser nåt på Fox news som upprör honom kan han kabla ut det sekundsnabbt. Sen är ju hans rasism också i linje med att han säger som det är, senast nu med råttorna i Baltimore. Frågan är väl nu hur republikanerna kommer förhålla sig till det, men sannerligen ingenting kommer att hända.
 
På vilket vis framstår han som ärlig? Jag uppfattar det som han mest ljuger om allt och allting.
Verkligen! Jag vet inte hur många gånger jag sett klipp där han säger typ Jordgubbar är giftiga. Sen kommer nästa klipp där en reporter säger Mr president, jordgubbsodlarna rasar över att ni sagt att jordgubbar är giftiga, hur kommenterar ni det? Och han svarar Det har jag aldrig sagt.

Och någon av tidningarna, tror det är Washington Post, har en fact checker där de kollar hans påståenden och har kommit fram till att mer än 10 000 av dem inte stämmer.

Men inget av detta försämrar hans popularitet bland kärnväljarna. Tvärtom, de blir ännu trognare pga att de elaka medierna jagar ”en kille som är som oss”. Yeah right, fastighetsmiljardärer är vi allihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 480
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp